Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Aysegül Yalcin
|
Hold
|
2023 En/j (1j En, 1j En 80t, 2j En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identity EKSAMENSEMNE
Forløb 1: Identity
Formålet med dette forløb er at undersøge identitetsdannelse med særligt fokus på unge menneskers udvikling og de udfordringer, der knytter sig til det at vokse op. Gennem en række fiktive og ikke-fiktive tekster samt film og sange arbejder vi med temaer som rite of passage, samfundets og familiens forventninger, individuelle præstationer og den usikkerhed, der ofte præger ungdomsårene.
Forløbet sætter eleverne i stand til at reflektere over, hvilke faktorer der former vores identitet – både indre (fx følelser, valg og tvivl) og ydre (fx kultur, normer, relationer og autoriteter). Særligt fokuseres der på overgangen fra barndom til voksenliv og de prøvelser, som karaktererne gennemgår for at finde deres plads i verden.
Tekster:
Ernest Hemingway: 'Indian Camp', 1921 (short story) 5 ns.
Alison Fell: 'The Shining Mountain',1992 (fairy tale) 5,9 ns
Michael Richards: 'Just like that',1987 (short story) 7 ns
Lucy Cross: "The Sin Bin or Lucy's Heart", 2000 6,9 ns
(IN: J. Engberg-Pedersen m.fl.: Contexts, Gyldendal 2004)
Pink Floyd: Another Brick In the Wall (song) 0,4 ns
The Beatles: 'She's leaving home' (song) 0,5 ns
Film: ”Whale Rider directed by Niki Caro 1t 41m ca 20 ns
Film: Into the Wild by Sean Penn
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Inequality in the US EKSAMENSEMNE
Forløb 2: Inequality in the US
Formålet med forløbet er at give eleverne en grundlæggende forståelse af afroamerikansk historie i USA med særligt fokus på diskrimination og ulighed. Undervisningen tager udgangspunkt i både fiktive og ikke-fiktive tekster, som vi analyserer, fortolker og diskuterer. Målet er at opnå indsigt i historiens udvikling og skabe et mere nuanceret billede af afroamerikaneres vilkår – både historisk og i nutiden. I forløbet arbejder vi med centrale litterære analysebegreber samt træner retorisk analyse.
Kernestof:
Forløbets indhold – grundbog:
• Erlich-Møller & Thomsen (2020): Black Voices, 1. udgave. Forlaget Gyldendal. I-bog.
Slavery (8-16) 5 ns.
"A Law against Teaching Slaves to Read and Write” (1830). 1 ns.
“Illustrations and Signs” 3 ns.
Go Down Moses (s. 31-32) 0,3 ns.
Civil War And Equality (s. 60-63) 2 ns
Minstrel Shows & Jim Crow (s. 74-75, 88-93) 1ns
James Allen & Lynchings (s. 84-87) 1,3 ns
Rosa Parks (s. 97-98) 2 ns
Martin Luther King "I Have a Dream" 1963, 3,7 ns
Malcolm X: "The Ballot or the Bullet" + uddrag fra tale (s. 125 -127) 3 ns
Supplerende stof:
Black Face Performance // Jim Crow Laws Project: https://www.youtube.com/watch?v=xG2zd6NCzJ8&ab_channel=NathalieZamora. 0:22. 1 ns.
Klip: Dumbo – When I See An Elephant Fly: https://www.youtube.com/watch?v=_v2exWrsGOc&ab_channel=DumboLover. 3:00. 3 ns.
Klip: Scrub Me Mama With A Boogie Beat (1941): https://www.youtube.com/watch?v=FUYarKCTvIk&ab_channel=reelblack. 6:47. 7 ns.
klip: https://www.youtube.com/watch?v=-_swtbIi2F0 (Yes, Sir, Mr Bones - Minstrel Show)
“The murder of Emmett Till” https://www.youtube.com/watch?v=D3R1Z08cwGA
The Allen Littlefield Collection: https://withoutsanctuary.org/. 2 ns.
Film: Tate Taylor "Niceville" (The Help) 2011: fra mit CFU ca. 20 ns
Film: Steve McQueen "12 Years a Slave" 2013: fra mit CFU 20ns
Dokumentar: Ava DuVernay: "13th" (Den 13. Forfatningsændring) 2016 https://www.youtube.com/watch?v=krfcq5pF8u8
Kernestof:
• Det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
• Ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
• Principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
• Et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
• Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
Faglige mål:
Sprogfærdighed:
• Forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
• Læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder
Sprog, tekst og kultur:
• Analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
• Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• Analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• Perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• Analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Horror fiction
Forløb 3: Horror
Forløbet tager udgangspunkt i gyser/horror litteraturen som litterær genre. Der introduceres til genrens begyndelse med den gotiske roman og der kigges på tre forfatterskaber i horror-litteraturen: Edgar Allan Poe, H. P. Lovecraft og Stephen King. Dette forløb kombinerer studiet af horror fiction med dybdegående psykoanalytiske teorier.
Kernestof:
Edgar Allan Poe's "The Tell Tale Heart". fra: "The Gothic Universe", Gyldendal, 2003. 4,7 ns.
William W. Jacobs "The Monkey's Paw" fra: "The Gothic Universe", Gyldendal, 2003. 9 ns.
Stephen King "The Man Who Loved Flowers" fra: The Lift, pp. 175-180.
5,2 ns
Tell Me”, af Zoë Sharp (2006). fra: Barkholt & Jepsen (2008): Crime in Fiction, 1. udgave. Forlaget Systim. 4 ns.
Richard Christian Matheson "Making Cabinets" fra: Horror, Rasmus Drisdal et al. Systime ibog.
Supplerende stof:
Sean Spence - Bad or Mad fra: Wider Contexts, 1,5 ns.
Fra: Horror- (eds: Rasmus Drisdal og J.Rikstrup Hansen) Systime 2017
Introduction: (p. 4)
Horror- a mirror of the human psyche (p. 5)
Horror – a mirror of society (pp. 5-6)
Horror- a mirror of human nature (p. 6) i alt for introduction (p.4-6) = 2,5 ns.
Film: Jonathan Demme "The Silence of the Lambs" 1t 58 m ca. 20 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fairy tales
Forløb 4: Fairy Tales
Vi starter med at definere, hvad et eventyr er, og undersøger fortællinger som "The Three Little Pigs" og "Petronella". Vi vil se på, hvordan disse historier afspejler universelle menneskelige erfaringer og psykologiske temaer, såsom frygt, håb og transformation. Vi udforsker forskellige undergenrer indenfor eventyrgenren, såsom litterære eventyr, dyrefabler, fantasyfortællinger og udforskningen af det ubevidste i mennesket.
Kernestof:
Texts: (fra Fairy Tales v. Jørgen R. Christensen, Gyldendal 1988)
- 'Introduction Fairy Tales'
The Story of the Three Little Pigs
Oscar Wilde "The Nightingale and the Rose"
Oscar Wilde: "The Selfish Giant"
Jay Williams: "Petronella"
C.S. Lewis: "The Lion, the Witch and the Wardrobe' - C.S. Lewis
(Watch it here:) https://www.youtube.com/watch?v=xXJaHs67xYs
Film: Tim Burton "Alice in Wonderland " 2010, 1t 48min fra CFU ca. 20 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Great Britain, Empire and Multiculturalism EKSAMEN
Forløb 5: Great Britain, Empire and Multiculturalism
Formål:
Forløbet har kort præsenteret eleverne for landets historiske kontekst i forhold til imperialisme og kolonisering. Med udgangspunkt i en tidslinje over det Britiske Imperiums udvikling har eleverne opnået indsigt i, hvornår og hvordan forskellige kolonier blev etableret, samt hvornår de opnåede selvstændighed. I forlængelse heraf har vi arbejdet med multikulturalisme, immigration og identitet i England, og undersøgt, hvordan disse temaer er formet af landets koloniale fortid.
Kernestof:
The English and the World: A Rough Timeline'- Angles extract pp. 170-172 2 ns.
Excerpt of "The White Man's Burden" (Rudyard Kipling). 0,7 ns.
George Orwell: Shooting an Elephant, 1936, 7,2 ns.
Jamaica Kincaid "A small place", Angels extract pp. 179-185 5,9 ns
Andrea Levy "This is my England" (article) pp. 209-216 7,4 ns
Film: Shane Meadows "This is England" 2006
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Misfits:The Perks of Being a Wallflower(Book)EKSAM
Misfits:The Perks of Being a Wallflower(Book)EKSAM
Forløb 6:
Formålet med dette forløb er at læse Stephen Chbosky’s The Perks of Being a Wallflower og arbejde med temaet ‘misfits’ – individer, der på forskellig vis har svært ved at tilpasse sig samfundets normer og fællesskaber. Gennem romanen og en supplerende tekst undersøger vi, hvad det vil sige at være en outsider, og hvordan sådanne personer begår sig i en verden, hvor de ofte føler sig udenfor. Forløbet lægger op til refleksion over identitet, ungdom, social tilpasning og følelsen af fremmedgørelse.
Kernestof:
Stephen Chbosky's "The Perks of Being a Wallflower", Simon and Schuster UK Ltd., 2012. 231 sider
Supplerende stof:
Paul Milenski Tickits (1984) from Bjorn Christensen: Looking for America,
Systime, 2005. 2,0 ns
Film: The Perks of Being a Wallflower 1t. 45 min fra mit CFU
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
South Africa EKSAMENSEMNE
Forløb: 7 South Africa
Formål: Forløbet beskæftiger sig med de historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner – i dette tilfælde Sydafrika. Målet er at give eleverne en dybere forståelse af årsagerne til og konsekvenserne af apartheid i Sydafrika. Gennem både non-fiktive og fiktive genrer får eleverne indsigt i de centrale problemstillinger under og efter apartheid. Hovedfokus har været på apartheid som system og dets indvirkning på samfundet og borgerne. Derudover undersøges de udfordringer, som både den sorte og hvide befolkningsgruppe har mødt i tiden efter apartheid.
Vi har også kort fokuseret på hvordan engelsk anvendes som et globalt Lingua Franca.
Kernestof:
Michelle Faul, “What Life Was Like in South Africa During Apartheid”. 2,7ns Associated Press, 2013. Web. https://www.businessinsider.com/what-life-was-like-in-south-africa-during-apartheid-2013-12?r=US&IR=T.
Nadine Gordimer "Country Lovers" fra novellesamlingen "A Soldier's Embrace". AP Watt, London, 1980. 7,5 ns.
Ingrid de Kok “Our Sharpeville” 1 ns fra https://www.ingriddekok.co.za/?page_id=9
James Matthews "The Park" fra From Dompas to Democracy. Karen Bente Holmgaard Andersen & Birger Axen, Gyldendal, 2015. 9,2ns
Nelson Mandela's "Inaugural Address as President of South Africa,1994
2,7 ns fra: https://www.blackpast.org/global-african-history/1994-nelson-mandela-s-inaugural-address-president-south-africa/
Film: Mandela: Long Walk to Freedom
Lingua Franca
Text: Global English - Language and Culture (pp.22-23) 1,4 ns.
David Crystal: Professor of Linguistics* at the University of Reading, England
"World Englishes" https://www.youtube.com/watch?v=2_q9b9YqGRY
David Crysta "Will English Always Be the Global Language?"
https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59001280463",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59001280463",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59001280463"
}