Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Louise Breum Brekke
|
Hold
|
2023 En/k (1k En, 1k En 80t, 2k En, 2k En 80t)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Relationships - eksamen
Kernestof:
• John Wain: Manhood (1980) (Michael Knight, Mogens Pind og Niels Jørgen
Nordbøge: Keep in Touch, Systime, 1986) (novelle), 9s
• Anthony M. Hokororo: A Day Off (1965) (Michael Knight, Mogens Pind og Niels Jørgen Nordbøge: Keep in Touch, Systime, 1986) (novelle), 10 s
• Fay Weldon: Weekend (1981) (Fay Weldon: Watching Me, Watching You, Coronet Books, 1981) (novelle), 20 s
• Wendy Cope: Tich Miller (1986) (Jonna Engberg-Pedersen, Mette Grønvold og Hanne Ohland-Andersen: Contexts, Gyldendal, 2004) (digt), 1 s
• Nemerov, Harold: Walking the Dog, https://www.poemhunter.com/poem/walking-the-dog/, 1 s
Supplerende stof:
October Sky (film) 1 t 48 min (3 min= 1 s), 36 s
Ialt 77 s Kernestof 41 s
Særlige fokuspunkter:
Samværsformer fremstillet i noveller, suppleret med et par digte og en spillefilm. Relationer mellem forældre-børn, ægtefæller, voksne, børn. Erkendelsen af nødvendigheden for udfoldelse til udvikling af individet.
Væsentligste arbejdsformer.
Klasseundervisning, gruppearbejde, par-arbejde, skriftlige opgaver om visse af teksterne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 India - eksamen
Kernestof:
• Brian Gardner: The East India Company (1972) (Susanne Fleischer and
Vibeke Walleen: India – Land of Contrasts, Futurum, 1990) (sagprosa), 12 s
• Kirsten Ellis: Burnt Brides Pay the Bitter Price of Dowry (1987) (Susanne Fleischer and Vibeke Walleen: India – Land of Contrasts, Futurum, 1990) (sagprosa), 5 s
• Amrita Pritam: Stench of Kerosene (1965) (Different Lives – Different Worlds. Redigeret af Olaf Grarup og Lise Svane-Mikkelsen, Munksgaard, 1986) (novelle), 6 s
• Bhisham Sahni: The Boss Came to Dinner (1975) (Indian Scenes. Redigeret af Lene Herdel/Frede Salling Pedersen, Munksgaard, 1985) (novelle), 11 s
• Susmita Bhattacharya: Dusk Over Atlantic Wharf (2006) (HF- eksamensopgave fra 19. maj 2008) (novelle), 4 s
Supplerende stof:
Mangal Pandey (film) 151 min (3 min = 1 s) = 50 s
Ialt 88 s
Kernestof 49 s
Særlige fokuspunkter:
• The British Empire (samt en definition af begrebet imperialisme)
• Mangal Pandey og hans betydning for Indiens selvstændighed • Kønsroller
• indisk identitet.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, Matrix gruppe arbejde og oversættelser på basis af visse af teksterne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 The Haves and the Have Nots
Kernestof:
Kamal Ahmed: The boy on the left had no future. The one on the right is a talented star pupil.(pp.141-144) non-fiction (in: Contexts, ed by Jonna Engberg-Pedersen,a.o. Gyldendal 2004), 4s
Rayda Jacobs: The Guilt (pp.124-132) a short story (in: Contexts, ed by Jonna Engberg-Pedersen,a.o. Gyldendal 2004) , 8s
Gil Scott-Heron: Whitey on the Moon, 1s
(p.150) music, (in: Jacob Holdt: Amerikanske Billeder, Per Kofod 1992) 2s
Langston Hughes: I, Too (p.50) a poem, 1s
(in The Sky’s the Limit, ed. by Bitten Arildsen, Systime 1984) Walt Whitman: I Hear America Singing(pp.115-116) a poem (in: Worlds of English, ed. by Anne Mette Finderup, Systime 2010), 1s
(in: Jacob Holdt: Amerikanske Billeder, Per Kofod 1992) billedmateriale (pp.148-150), 2. s
Gil Scott-Heron: Whitey on the Moon YouTube-link: http://www.youtube.com/watch?v=PtBy_ppG4hY music, 8 min, (3 min 1s), 2 1/2s
Normal People - episode 1, serie DR, 45 min, (3 min 1 s), 15s
Kernestof: 36 s
Interaktiv grammatik:
Minlæring.dk (engram + engram basis)
Særlige fokuspunkter:
Fokus i undervisningen har været sociale forskelle i USA, Storbritannien og Sydafrika, både i et samtidigt og et historisk perspektiv. Herunder har en væsentlig pointe været sammenhængen mellem social status og etnicitet.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde, individuel tekstpræsentation som træning til mundtlig eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Mad or Bad - eksamen
Kernestof:
Stephen King: The Man Who Loved Flowers, 6 s
Nick Cave and Kylie Minogue: Where the Wild Roses Grow, 1 s
Daniel Ransom: Rendezvous (1985), 3 s
Lesley Glaister: Serrusalmus (1992), 6 s
Whitley, Rob: Why "Bad" Does Not Equal "Mad", Psychology Today, March 7, 2018, 2 s
A Christmas Carol (filmstrip), Richard Williams, 1971, (25 min), 9 s
Black Swan, Darren Oronofsky, 2010, (129 min), 31 s
Ialt: 58 s
Særlige Fokuspunkter:
Vi arbejder med temaet "Mad or Bad" med udgangspunkt i det brede tekstbegreb. Vi arbejder med noveller, digte, artikler og film. Vi koncentrerer os om personkarakteristik og går i dybden med forskellen på Mad or Bad.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 2
|
11-04-2024
|
Discussion
|
24-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Speeches by American Presidents - eksamen
Abraham Lincoln, The Gettysburg Address, November 19, 1863, 1 s
George W. Bush, 9/11 Address, 2001, 3 s
Barack Obama, Inaugural Address, 2009, 6 s
Donald Trump, Inaugural Speech, 2017 5 s
Donald Trump, Election Speech, Aug. 6, 2020 6 s
Youtube: ULTIMATE DEBATE RHETORIC! Trump & Clinton sparring, logos, ethos, & pathos (8 min) (3 min = 1 s), 2,5s
https://www.theguardian.com/us-news/video/2019/apr/10/is-donald-trump-a-rhetorical-genius-video-explainer (5 min). 1,5 s
Kernestof i alt 25 s
Særlige fokuspunkter: Der er arbejdet med grundig introduktion til ethos, pathos og logos brugt i taler. Talerne repræsenterer en vej til forståelse af det amerikanske samfund og dets demokrati. Der er arbejdet med diskursanalyse og eleverne har fundet nodal punkter og ækvivalenskæder. Undervisningen har lagt særlig fokus på retoriske virkemidler såsom: hyperbler, anafor, trikolon, alliteration, paralipsis, ad hominem og ad bacculum.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde, par arbejde, individuel tekstpræsentation som træning til mundtlig eksamen.
18 moduler/9 blokke
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
38,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 The Curious Incident - The Handmaids Tale
Roman læsning:
1) 23 elever har læst: Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time, Red Fox, 2003.
2) 4 elever har læst: Margaret Atwood: The Handmaid's Tale, Vintage, 2017
Kernestof:
Rain Man, Barry Levinson, 1988 (film), 153 min, (51 s) (de 23 elever, der har last "The Curious Incident...)
The Handmaids Tale, 2017, Hule Network. 2 episoder, 108 min., (36 s.)
Arbejdsformer:
Arbejds-spørgsmål, debattering om emnet autisme diagnoser, fremlæggelser og gruppearbejde omkring arbejds-spørgsmål til andre grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Tilladte hjælpemidler til eksamen
Eleverne har arbejdet med grammatik online i
www.minlæring.dk
og de har arbejdet online i systime.dk med bogen
"Get It Right"
Holdet bruger merriam-webster.com, ABC-ordbogen og ordbogen.com som ordbøger.
Holdets noter er i OneNote under teamet GRGY_2023 Enk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Voyeurism - eksamen
Voyeurism:
Vi tager udgangspunkt i bogen "When less is more- American Minimalist Fiction" af Mette Hermann og Stine Karlsen, Gyldendal, 2014, kapitlet med titlen "Voyeurism"
Kernetekster:
Raymond Carver: The Idea, 1981 (short story) pp 64-67, 3 s
Richard Brautigan: -2, 1969 (poem), p 70, 1 s
Edward Hopper: Night Windows, 1928 (painting), p. 70, 1 s
Raymond Carver: The Man Outside, 1983 (poem), p. 78, 1 s
Frederic Barthelme: Harmonic, 2000 (short story), pp 80-83, 4 s
Amy Hempel: The Annex (1997), pp 86-88, 3 s
One Hour Photo, Mark Romanek, 2002 (film) 96 min (3 min = 1 s), 32 s
Marshall Curry, The Neighbors* Window, 2019 (prizewinning short film), 15 min (3 min = 1s) , 5 s
Diane Weipert: The Livingroom, http://loveandradio.org/2015/03/the-living-room/ , 2015, 21 min, 7 s
Colin Marshall: Watch This Year’s Oscar-Winning Short The Neighbor’s Window, a Surprising Tale of Urban Voyeurism, 2020, 2 s
Kernestof i alt 59 s
Særlige fokuspunkter:
Vi arbejder overvejende med fiktionstekster i form af forskellige genrer; novelle, billeder, digte og spillefilm. Vi møder forskellige fiktionskarakterer i forløbet, som på meget forskellige måder omhandler emnet voyeurisme. Vi arbejder med non-fiction i en article om den oscar-vindende kort film "The Neighbors'Window" fra 2019 og i podcasten af Diane Weipert: The Livingroom. Vi genbesøger filmanalyse. Vi arbejder med sætningsanalyse og tegnsætning i de skriftlige moduler.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2k En skr. prøve#2
|
20-02-2025
|
Opgave 5 - ENGELSK
|
02-03-2025
|
1/2 af opgave 6 (dem der ønsker opdeling)
|
04-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 British Literature - eksamen
Beowulf - kort uddrag, 1s.
Christopher Marlowe, The Passionate Shepherd in His Love, 1599, 1 s
John Donne, The Bait, 1633, 1 s
Daniel Defoe, Robinson Crusoe - kort uddrag 3 s
William Blake, London, 1813, 1 s
Rudyard Kipling, White Man's Burden, 1913, 2 s
Graham Greene, I Spy, 1933, 3 s
Penelope Lively, Clara's Day, 2001, 4 s
Film: Love and Friendship - 2016 - (Jane Austen), Whit Stillman, 90 min (30 s)
Classics Summarized: Beowulf: https://www.youtube.com/watch?v=DcqMp_D5pdE, 28 min, (10 s)
Ialt pensum: 56 s
Særlige Fokuspunkter:
Holdet har arbejdet med "The British Literary Periods" og fået et overordnet indblik i de britiske litterære strømninger over de sidste 600 år.
Væsentligste arbejdsformer:
- gruppe arbejde og par arbejde, hvor der er arbejdet med arbejdspørgsmål,
- digt analyse med speciel fokus på rim og rytme i digtene
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59001283232",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59001283232",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59001283232"
}