Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Henrik Juul Jensen
|
Hold
|
2023 Ty/1 (GF Ty-1, 1g Ty-1, 1g Ty-1 digi, 2g Ty-1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Schicksal und Liebe (ikke eksamen)
Beskrivelse
I dette forløb er der arbejdet med temaet "Schicksal", bl.a. i forbindelse med kærlighed og livsforløb.
Tekster:
Pur: Letzte Ausfahrt
Keto von Waberer: Ilse
Milena Moser: Letzte Pizza
Alle ovennævnte tekster er læst i:
Angela Homann, Erik Wikkelsø Pedersen: Kurzum - Text und Sprache, Tyskforlaget
I forbindelse med tekstlæsningen er der arbejdet med forskellige basale grammatiske emner som verbernes præsensbøjning, den bestemte og ubestemte artikels bøjning og brug, ordstilling og personlige og possessive pronomener.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Familie
Beskrivelse
I dette forløb er der arbejdet med emnet "Familie" med fokus på bl.a. forskellige familieformer, problemer og udfordringer i familien, familie og arbejde/karriere, stedmor/stedsøstre, børn af eneforsørger, kønsroller/opgaver i familen.
Tekster:
Ludwig Bechstein: Aschenbrödel
Otto F. Walter: Cornflakes
Martin Suter: Ferienplanung
Julia Franck: Streuselschnecke
Caroline Link: Jenseits der Stille (film)
Caroline Link: Jenseits der Stille (Drehbuch), Szene 42+forskellige andre scener
v/Maja Mølholm, Tyskforlaget
Alle ovennævnte tekster bortset fra "Jenseits der Stille" stammer fra:
Mette Hermann: Los geht´s
Gyldendal
Sidetallene i parentes efter titlerne henviser til "Los geht´s"
Supplerende
lingua.com: Meine Familie
https://genderdings.de/familie/familienformen/: Welche Familienformen
Grammatik:
- kasus ved artikler og possessive og personlige pro0nomener
- genitivkonstruktioner
- de svage verbers bøjning
- de enkeltstyrende præpositioners kasuskrav
- enkelte stærke verbers bøjning
Ordforråd:
Der er arbejdet med indlæring af familierelaterede og husholdningsrelaterede gloser og vendinger.
Der er også arbejdet med flg. ords betydning (begge veje):
- de almindeligste verber (hitverber)
- de personlige pronomener i forskellig kasus
- de personlige pronomener i forskellig kasus
- spørgeord (med "w-")
- grundbetydningerne af præpositionerne med dativ
- grundbetydningerne af præpositionerne akkusativ
- betydningen af de almindeligste parataktiske konjunktioner
- grundbetydningerne af de almindeligste hypotaktiske pronomener
Desuden:
Redemittel til at genfortælle tekst kronologisk
Redemittel til at gengive citater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Deutsche Musik (ikke eksamen)
Som optakt til koncert på skolen med bandet "Das Affentheater" har holdet arbejdet med nogle af de sange,l spm er på "Das Affentheater"s repertoire. Der er arbejdet med teksternes indhold, kunstnernes biografi etc.
Der er arbejdet på klassen og i grupper (med fremlæggelse).
Baggrundstekster:
Nena - 99 Luftballons/Was ist die Neue Deutsche Welle/Das Ende der Neuen Deutschen Welle: forkortet og glosseret artikel fra Wikipedia (??)
Sangtekster:
Kraftwerk: Das Model
Die Ärzte: Junge
Helene Fischer: Atemlos durch die nacht
Nina Hagen: Du hast den Farbfilm vergessen
Nena: 99 Luftballons
Holdet har læst, sunget og optrådt med:
Nicole: Ein bisschen Frieden
Holdet har desuden hørt bl.a.:
Rammstein: Deutschland
Clueso: Gewinner
Peter Fox: Haus am See
Sportfreunde Stiller: Applaus, Applaus
Die Toten Hosen: Tage wie diese
Andreas Bourani: AUF uns
Billeder:
3 fotos til billedbeskrivelse (de to uddelt poå papir)
Ordforråd:
"Musikgloser og -vendinger"
Gloser/vendinger til billedbeskrivelse
De almindeligste verber (hitverber) (forts)
Grammatik:
Basal ordstilling (hovedsætninger og ledsætninger i simple og sammensatte tider)
Stærke verbers bøjning (fortsat)
Skriftligt:
Holdet har bl.a. individuelt skrevet en anmeldelse af koncerten med "Das Affentheater"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Familie (forts.)
Forløbet er en fortsættelse af forløb 2
i denne del af forløbet er der arbejdet med "Jenseits der Stille" (se forløb 2).
Der er bl.a. lavet fremlæggelser af personer (gruppevis) og af scene 42 individuelt.
Grammatik:
Der er arbejdet med modalverber (kopier fra Einfach so)
De relative pronomener (Alles in allem 79-84)
de dobbeltstyrende præpositionert (betydning og rektion) (Alles in allem s. 45-51)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Digi og andet (ikke eksamen)
I digi er der især arbejdet med at bruge de relevante ordbøger, dvs.
- ordbogen.com (herunder især Den Store Røde fra Gyldendal)
- Duden:
https://www.duden.de/woerterbuch
Der er også blevet diskuteret bl.a. Google Translate og AI
Deutschlandreporter:
Eleverne har enkeltvis eller i par/smågrupper været reportere og har hver berettet om en eller flere nyheder fra Tyskland/de tysktalende lande efter eget valg. Nyheden skulle omformuleres til enkelt sprog, så både reporter og tilhørere kunne forstå den. Tilhørerne blev bedt om at stille spørgsmål og referere nyheden på dansk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Krimi
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejdes der med krimitekster/krimigenren. Der er arbejdet med genrens kendetegn, relevant ordforråd, personkarakteristik og genfortælling.
Tekster:
Ferdinand von Schirach: DNA
Ferdinand von Schirach: Kinder
Doris Dörrie: Mit Messer und Gabel
Film: Tatort: Neugeboren
Teori:
Helle Egendal: Fra: Gattungen s. 78-86
Grammatik:
Analyse og kasus (i forbindelse med tekstarbejde)
Løst sammensatte verber (i forbindelse med tekstarbejde)
Relative pronomener (i forbindelse med tekstarbejde)
Præposiotiopner og deres kasuskrav (i forbindelse med tekstarbejde)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DNA Text.pdf
-
2gTy1DNA1.docx
-
Læs side 41, linje 1 til side 43, linje 6 af teksten DNA (teksten færdig). I skal have forstået teksten og slået helt centrale gloser op. Er der passager, I ikke forstår efter at have slået op, så marker dem i teksten, så vi kan finde ud af det i tim
-
2gTyDNA3.docx
-
Øv gloserne på (opgave A) på det uploadede dokument (de gloser I arbejdede med i går)
-
2gTysk1DNA2.docx
-
2gTy1Løst sammensatte verber.docx
-
2gTy1Løst sammensatte verberKinder.docx
-
Afsnit
-
2gTy2nTySkr. opgave.docx
-
Schirach Kinder.pdf
-
2gTy1 Kinder Stimmt Simmt nicht.docx
-
2gTy1 Kinder Fragen zur Handlung.docx
-
Læs Kinder s. 51, linje26 til 53, linje 29 - s¨å I forstår
-
2gKinder 51,25-53,29 Stimmt.docx
-
Læs resten af historien Kinder (s. 53, linje 33 til 56, linje 38), så I forstår teksten og kan svare på stimet/stimmt nicht-sdpørgsmål i timen)
-
2gTy 53,29-54,38Stimmt etc.docx
-
Vi samler op på de to tekster af Ferdinand von Schirach, vi har læst, og så går vi i gang med den tekst, som er uploadet her på siden. I skal læse
-
Mit Messer und Gabel.pdf
-
2gTy1Mit Messer und Gabel 1.docx Afsnit
-
2gMit Messer und Gabel.docx
-
Læs Mit Messer und Gabel, s106-108, linje 28, så I har forstået teksten. VI arbejder videre med opgaver til teksten.
-
Læs Mit Messer und Gabel side 108, linje 1 til side 109, linje 31. Besvar desuden de uploadede spørgsmål til side 106-107 (det er opgave B) på det uploadede dokument.
-
2gTy1MitMesserUndGabelGloser etc.docx
-
Læs "Mit Messer und Gabel" til side 110, linje 20. I laver skr. opgaver om teksten s. 106-110)
-
2gTysk1Mit Messer .docx
-
Se kommentar ovenfor.
-
I skal have læst Mit Messer und Gabel færdig.
-
2gTy1MitMesserUnd Gabel 110,20-112,29.docx
-
2nog2gKrimi sammenfatning.docx
-
Fremlæggelse i matrix-grupper af det I arbejdede med i grupper sidste tirsdag. Lav desuden opgave 2 (Wer ist wer?) og opgave 3 (Wöter ableiten) og opgave 4 (Motivs für das Verbrechen) på side 83-84 i det uddelte/uploadede dokument.I skal desuden have
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Sport
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb er der arbejdet med emnet sport. Oprindelig var forløbet tænkt som et forløb, der kombinerede sport og centrale begivenheder i den tyske historie, men pga lærerens langvarige sygdom og vikardækning er den historiske vinkel måske nedtonet en smule. Der er desu8den arbejdet med mundtlighed, udtale og relevant grammatik.
Tekster:
Max Schmeling: Olympische Spiele 1936
Fotos von den Olympischen Spielen 1936
Film: Das Wunder von Bern
Drehbuch: Das Wunder von Bern, Szene 1-18
Jens Hungermann: "Sie nahmen uns die Kindheit"
Youtube: DDR-Opfern fehlt Unterstützung"Körper sind kaputt"
Grammatik:
Perfektum (Min Læring)
Adjektivernes bøjning (i forbindelse med tekstlæsning)
Substantivernes køn (Min Læring)
Løst sammensatte verber
Aktiv/passiv
Diverse
Forskellige tekster øvelser til samtale
Diktat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb# 8 Berlin
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejdes der med byen Berlin og den historie og betydning. Det sker som optakt til en 3 dages studietur til Berlin
Tekster:
Baedecker: Berlin Geschichte (udleveret)
Der 13. August 1961 (udleveret)
Reinhard Mey: Mein Berlin
Hüdai Ülker: Als die Mauer fiel
Film: Good bye, Lenin
Drehbuch: Good bye Lenin, scene 57-85+ forskellige andre scener
Studietur: besøgte bl.a. Reichstag, Kulturbrauerei, Gedenkstätte mauerpark Bernauer Straße, Gedenkstätte Hohenschönhausen
Grammatik:
Perfektum (i forbindelse med tekstlæsning)
Passiv (i forbindelse med tekstlæsning)
Konjunktiv aktiv II
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9 Märchen
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejdes der med eventyr (Volksmärchen und Kunstmärchen). Der vil være fokus på analyse og fortolkning herunder genrekendetegn. Sprogligt vil der især blive arbejdet med genfortælling og personkarakteristik.
Tekster:
Grimm: Rotkäppchen
Grimm: Frau Holle
Wugg Retzer: Rotkäppchen 1937
Gudrun Pausewang: Weg mit der Grenze
Desuden kan Aschenbrödel fra forløb 2) også inddrages
Teori:
Helle Egendal: Gattungen, s.61-68: Begriffskarte Märchen (=Märchenmerkmale)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60482211403",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60482211403",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60482211403"
}