Holdet 2023 Ty/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Henrik Juul Jensen
Hold 2023 Ty/1 (GF Ty-1, 1g Ty-1, 1g Ty-1 digi, 2g Ty-1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Schicksal und Liebe (ikke eksamen)
Titel 2 Forløb#2 Familie
Titel 3 Forløb#3 Deutsche Musik (ikke eksamen)
Titel 4 Forløb#4 Familie (forts.)
Titel 5 Forløb#5 Digi og andet (ikke eksamen)
Titel 6 Forløb#6 Krimi
Titel 7 Forløb#7 Sport
Titel 8 Forløb# 8 Berlin
Titel 9 Forløb#9 Märchen
Titel 10 Forløb#10  Aktuelles und Sonstiges (ikke eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Schicksal und Liebe (ikke eksamen)

Beskrivelse
I dette forløb er der arbejdet med temaet "Schicksal",  bl.a. i forbindelse med kærlighed og livsforløb.



Tekster:
Pur: Letzte Ausfahrt
Keto von Waberer: Ilse
Milena Moser: Letzte Pizza

Alle ovennævnte tekster er læst i:
Angela Homann, Erik Wikkelsø Pedersen: Kurzum - Text und Sprache, Tyskforlaget
I forbindelse med tekstlæsningen er der arbejdet med forskellige basale grammatiske emner som verbernes præsensbøjning, den bestemte og ubestemte artikels bøjning og brug, ordstilling og personlige og possessive pronomener.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Familie

Beskrivelse
I dette forløb er der arbejdet med emnet "Familie" med fokus på bl.a. forskellige familieformer, problemer og udfordringer i familien, familie og arbejde/karriere, stedmor/stedsøstre, børn af eneforsørger, kønsroller/opgaver i familen.

Tekster:
Ludwig Bechstein: Aschenbrödel
Otto F. Walter: Cornflakes
Martin Suter: Ferienplanung
Julia Franck: Streuselschnecke
Caroline Link: Jenseits der Stille (film)
Caroline Link: Jenseits der Stille (Drehbuch), Szene 42+forskellige andre scener
              v/Maja Mølholm, Tyskforlaget

Alle ovennævnte tekster bortset fra "Jenseits der Stille" stammer fra:
Mette Hermann: Los geht´s
Gyldendal
Sidetallene i parentes efter titlerne henviser til "Los geht´s"

Supplerende
lingua.com: Meine Familie
https://genderdings.de/familie/familienformen/: Welche Familienformen

Grammatik:
- kasus ved artikler og possessive og personlige pro0nomener
- genitivkonstruktioner
- de svage verbers bøjning
- de enkeltstyrende præpositioners kasuskrav
- enkelte stærke verbers bøjning

Ordforråd:
Der er arbejdet med indlæring af familierelaterede og husholdningsrelaterede gloser og vendinger.
Der er også arbejdet med flg. ords betydning (begge veje):
- de almindeligste verber (hitverber)
- de personlige pronomener i forskellig kasus
- de personlige pronomener i forskellig kasus
- spørgeord (med "w-")
- grundbetydningerne af præpositionerne med dativ
- grundbetydningerne af præpositionerne akkusativ
- betydningen af de almindeligste parataktiske konjunktioner
- grundbetydningerne af de almindeligste hypotaktiske pronomener

Desuden:
Redemittel til at genfortælle tekst kronologisk
Redemittel til at gengive citater

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Deutsche Musik (ikke eksamen)

Som optakt til koncert på skolen med bandet "Das Affentheater" har holdet arbejdet med nogle af de sange,l spm er på "Das Affentheater"s repertoire. Der er arbejdet med teksternes indhold, kunstnernes biografi etc.
Der er arbejdet på klassen og i grupper (med fremlæggelse).

Baggrundstekster:
Nena - 99 Luftballons/Was ist die Neue Deutsche Welle/Das Ende der Neuen Deutschen Welle: forkortet og glosseret artikel fra Wikipedia (??)

Sangtekster:
Kraftwerk: Das Model
Die Ärzte: Junge
Helene Fischer: Atemlos durch die nacht
Nina Hagen: Du hast den Farbfilm vergessen
Nena: 99 Luftballons

Holdet har læst, sunget og optrådt med:
Nicole: Ein bisschen Frieden

Holdet har desuden hørt bl.a.:
Rammstein: Deutschland
Clueso: Gewinner
Peter Fox: Haus am See
Sportfreunde Stiller: Applaus, Applaus
Die Toten Hosen: Tage wie diese
Andreas Bourani: AUF uns

Billeder:
3 fotos til billedbeskrivelse (de to uddelt poå papir)

Ordforråd:
"Musikgloser og -vendinger"
Gloser/vendinger til billedbeskrivelse
De almindeligste verber (hitverber) (forts)

Grammatik:
Basal ordstilling (hovedsætninger og ledsætninger i simple og sammensatte tider)
Stærke verbers bøjning (fortsat)

Skriftligt:
Holdet har bl.a. individuelt skrevet en anmeldelse af koncerten med "Das Affentheater"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Familie (forts.)

Forløbet er en fortsættelse af forløb 2
i denne del af forløbet er der arbejdet med "Jenseits der Stille" (se forløb 2).

Der er bl.a. lavet fremlæggelser af personer (gruppevis) og af scene 42 individuelt.

Grammatik:
Der er arbejdet med modalverber (kopier fra Einfach so)
De relative pronomener (Alles in allem 79-84)
de dobbeltstyrende præpositionert (betydning og rektion) (Alles in allem s. 45-51)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5 Digi og andet (ikke eksamen)

I digi er der især arbejdet med at bruge de relevante ordbøger, dvs.
- ordbogen.com (herunder især Den Store Røde fra Gyldendal)

- Duden:
https://www.duden.de/woerterbuch

Der er også blevet diskuteret bl.a. Google Translate og AI



Deutschlandreporter:

Eleverne har enkeltvis eller i par/smågrupper været reportere og har hver berettet om en eller flere nyheder fra Tyskland/de tysktalende lande efter eget valg. Nyheden skulle omformuleres til enkelt sprog, så både reporter og tilhørere kunne forstå den. Tilhørerne blev bedt om at stille spørgsmål og referere nyheden på dansk.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6 Krimi

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb arbejdes der med krimitekster/krimigenren. Der er arbejdet med genrens kendetegn, relevant ordforråd, personkarakteristik og genfortælling.


Tekster:
Ferdinand von Schirach: DNA
Ferdinand von Schirach: Kinder
Doris Dörrie: Mit Messer und Gabel
Film: Tatort: Neugeboren

Teori:
Helle Egendal: Fra: Gattungen s. 78-86


Grammatik:
Analyse og kasus (i forbindelse med tekstarbejde)
Løst sammensatte verber (i forbindelse med tekstarbejde)
Relative pronomener (i forbindelse med tekstarbejde)
Præposiotiopner og deres kasuskrav (i forbindelse med tekstarbejde)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7 Sport

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb er der arbejdet med emnet sport. Oprindelig var forløbet tænkt som et forløb, der kombinerede sport og centrale begivenheder i den tyske historie, men pga lærerens langvarige sygdom og vikardækning er den historiske vinkel måske nedtonet en smule. Der er desu8den arbejdet med mundtlighed, udtale og relevant grammatik.


Tekster:
Max Schmeling: Olympische Spiele 1936
Fotos von den Olympischen Spielen 1936
Film: Das Wunder von Bern
Drehbuch: Das Wunder von Bern, Szene 1-18
Jens Hungermann: "Sie nahmen uns die Kindheit"
Youtube: DDR-Opfern fehlt Unterstützung"Körper sind kaputt"


Grammatik:
Perfektum (Min Læring)
Adjektivernes bøjning (i forbindelse med tekstlæsning)
Substantivernes køn (Min Læring)
Løst sammensatte verber
Aktiv/passiv

Diverse
Forskellige tekster øvelser til samtale
Diktat
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb# 8 Berlin

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb arbejdes der med byen Berlin og den historie og betydning. Det sker som optakt til en 3 dages studietur til Berlin


Tekster:
Baedecker: Berlin Geschichte (udleveret)
Der 13. August 1961 (udleveret)
Reinhard Mey: Mein Berlin
Hüdai Ülker: Als die Mauer fiel
Film: Good bye, Lenin
Drehbuch: Good bye Lenin, scene 57-85+ forskellige andre scener

Studietur: besøgte bl.a. Reichstag, Kulturbrauerei, Gedenkstätte mauerpark Bernauer Straße, Gedenkstätte Hohenschönhausen

Grammatik:
Perfektum (i forbindelse med tekstlæsning)
Passiv (i forbindelse med tekstlæsning)
Konjunktiv aktiv II
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9 Märchen

Forløbsbeskrivelse

I dette forløb arbejdes der med eventyr (Volksmärchen und Kunstmärchen). Der vil være fokus på analyse og fortolkning herunder genrekendetegn. Sprogligt vil der især blive arbejdet med genfortælling og personkarakteristik.


Tekster:
Grimm: Rotkäppchen
Grimm: Frau Holle
Wugg Retzer: Rotkäppchen 1937
Gudrun Pausewang: Weg mit der Grenze

Desuden kan Aschenbrödel fra forløb 2) også inddrages

Teori:
Helle Egendal: Gattungen, s.61-68: Begriffskarte Märchen (=Märchenmerkmale)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10 Aktuelles und Sonstiges (ikke eksamen)


Bl.a.:

Tekster til det tyske valg
Sprogdag
Optræden med "Ein bisschen Frieden"


ordbogen.com
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer