Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Anne Heldager, Jochen Clement
|
Hold
|
2023 Ty/3 (GF Ty-3, 1g Ty-3, 1g Ty-3 digi, 2g Ty-3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Schicksal (ikke eksamenspensum)
Schicksal
På baggrund af forskellige tekster/ tekstgenrer behandles emnet ”Skæbne”: et digt om at tage ud for at søge lykken uden at finde den og vende hjem igen. En fortælling om svigt i et venindeforhold i barndommen og dårlig samvittighed som voksen. Og endelig en krimihistorie om en svigtet kvinde, der ender med at begå mord i jalousi.
Teksterne er fra ”Kurzum - Text und Sprache”. Tyskforlaget 2005.
- Pur: Letzte Ausfahrt (digt) (2004)
- Keto von Waberer: Ilse (fortælling) (1983)
- Milena Moser: Letzte Pizza (krimihistorie) (1999)
Der er arbejdet med mange forskellige aspekter af sprogtræning, så som gloser og ordforrådstræning, mundtlighed, sprogbevidsthed, sproglig og indholdsanalyse af tekster.
Fokuspunkterne inden for grammatikken har været: kasus, kongruens og verbalsystemet (hjælpeverber, regelmæssige og uregelmæssige verber i præsens, præteritum og perfektum). Som grammatikbog er brugt ”Noget om den tyske grammatik”.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Modernes Leben
I dette forløb fokuserede vi med udgangspunkt i sangtekster på nutidens hverdagsliv med særligt fokus på unge mennesker. Hvad bruger unge mennesker deres tid på? Hvordan har moderne kommunikationsteknologi påvirket relationerne mellem mennesker? Spiller forankringen i det lokale og i traditionerne stadig en rolle? Og hvilken rolle spiller globaliseringen?
Tekster
Laing: "Morgens immer müde" (2012)
Tim Bendzko: "Programmiert" (2013)
Jannik Brunke: "17 Kilometer" (2018)
Pashanim: "Mittelmeer" (2024)
[Procentvis vægtning af forløbet: 15%]
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Reisen
Hvilken sammenhæng etablerer teksterne mellem den ydre, geografiske rejse og den indre, psykiske rejse? Hvilke omstændigheder får personerne til at forlade deres vante omgivelser? Hvad betyder personernes indre forudsætninger og ydre livsforhold for deres måde at rejse på, og hvilken udvikling gennemgår personerne på deres rejser?
Tekster:
Sibylle Berg: "Nora ist weggefahren" (kilde: "Kapiert", udg. af Hanne Bruun og Helle Thoregaard, Gyldendal 1998)
Nina Hagen: "Du hast den Farbfilm vergessen" (DDR 1974)
Hansi Hinterseer: "Rendezvous der Liebe" (2013)
Film: "Tschick" (Fatih Akin, 2016)
[Procentvis vægtning af forløbet: 15 %]
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Träume (ikke eksamenspensum)
Forløbet fokuserer på forskellige slags drømme (dagdrømme og natdrømme, ønskedrømme og mareridt) og deres forhold til den realitet, teksternes hovedpersoner vågner op til.
Tekster:
Bert Losse: "Der Junge" (kilde: Textmosaik, red. af Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1995)
Susanne Hänsgen: "Der Tod meines Bruders" (1986) (kilde: Textmosaik, red. af Susanne F. Svendsen, Kaleidoscope 1995)
Peggy March: "Mit 17 hat man noch Träume" (sangtekst, 1965)
Heiner Müller: "Märchen vom kleinen Klaus" (kilde: Michael Dalard m.fl.: Einblicke in die deutsche Literatur, Gyldendal 2003) [stileoplæg]
[Procentvis vægtning af forløbet: 15%]
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Die Hitlerzeit
Klassen læste et varieret udvalg af tekster, der belyste Hitler-tiden fra forskellige perspektiver: ofrenes (jødernes), medløbernes, de overbeviste nazisters og modstandskæmpernes.
Tekster:
Tilde Michels: "Freundschaftsringe" (1989) (kilde: Ursula Hermes: Kurzgeschichten einmal anders, Systime 1994)
Ernst Hiemer: "Herr Doktor! Lassen sie mich bitte in Ruhe" (fra "Der Giftpilz", 1938, hvor historien hedder "Inges Besuch". Teksten er kopieret fra: "Wie war's", udg. af Gorm Christensen m.fl., Gad 1997)
Billeder fra "Der Giftpilz", 1938:
- Forside
- "Inges Besuch"
- "Hans og Else"
Jutta Schneider: "Jungmädchen im BDM" (2011)
Kilde: https://www.dhm.de/lemo/zeitzeugen/jutta-schneider-jungmaedchen-im-bdm
Walter Moers: "Adolf" (sangtekst, 2006)
https://www.youtube.com/watch?v=np2ymo0iMfk
Film: "Sophie Scholl - Die letzten Tage" (2005, instr. Marc Rothemund)
Inge Scholl: "Die weiße Rose" (1953, uddrag)
Div. tekster om 20. juli-attentatet. Herunder følgende tekster på tysk:
Gedenkstätte Deutscher Widerstand: "Stauffenberg und das Attentat vom 20. Juli 1944", in leichter Sprache
https://www.gdw-berlin.de/leichte-sprache/themen-bereiche/9-stauffenberg-und-das-attentat-vom-20-juli-1944
"Ulrich Wilhelm Graf von Schwerin von Schwanenfeld"
https://pfad-der-erinnerung.berlin/ulrich-wilhelm-graf-von-schwerin-von-schwanenfeld/
[Procentvis vægtning af forløbet: 20 %]
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
60 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Berliner Kontraste
Teksterne handler om de talrige kontraster og modsætninger, der præger Berlin, herunder kontrasten mellem Øst og Vest, mellem tiden før og efter murens fald og mellem storbyens farer og muligheder.
Mario Barth und Paul Kuhn: "Mensch Berlin" (sangtekst, 2008)
Konrad Daubek: "Auf der anderen Seite der Krise" (2012), kilde: "Angekommen", Gyldendal 2017.
"Die Berliner Mauer und die innerdeutsche Grenze": baggrundstekst om Berlin-muren (kilde: www.berlin.de/mauer/geschichte/bau-der-mauer/) og div. korte videoer.
"Mauer, Opfer und Täter" (kilde: Berlin – Hauptstadt und Metropole, udg. af Ove Rimi Andersen og Poul Husum, Munksgaard 1992). Indeholder uddrag fra 2 artikler (Spiegel 12/8 1991 og Stern 12/9 1991).
Anja Tuckermann: "Potsdamer Straße" (2007; det tekstuddrag, der knytter sig til eksamensvideoen "Ved det grønne bord")
Studietur til Berlin
[Procentvis vægtning af forløbet: 20 %]
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Krimi
Vi læste en række krimitekster, som giver os et indblik i gerningsmændenes (m/k) psyke og motiver og på den måde næsten får os til at billige de begåede forbrydelser.
Tekster
Milena Moser: "Letzte Pizza" (1999; i: Kurzum, udg. af Angela Homann m.fl., Tyskforlaget 2005)
Ulrich Knellwolf: "'Camillo's Secret'" (i: Tod in Sils Maria, Fischer-Verlag 1996)
Jan Flieger: "Liebfrauenmorgen" (2010, kopi)
Frank Wedekind: "Der Tantenmörder" (1897, kopi)
[Procentvis vægtning af forløbet: 15%]
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tilladte hjælpemidler til mundtlig eksamen
Ud over alt offline-materiale (både trykte tekster og digitalt materiale, der er gemt lokalt) må eleverne tilgå ordbøger under ordbogen.com
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60482299054",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60482299054",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60482299054"
}