Holdet 2023 Id/dy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Anne-Mette Reiche, Finn Juelstorp Lange
Hold 2023 Id/dy (2dy IdB-p, 2dy IdB-t, 3dy IdB-p, 3dy IdB-t)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Pickleball
Titel 2 Swingdance - lindyhop
Titel 3 Volleyball
Titel 4 Akrobatik
Titel 5 Håndbold
Titel 6 Fodbold
Titel 7 Badminton
Titel 8 Selskabsdanse
Titel 9 Bordtennis C>B
Titel 10 Basketball C>B

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Pickleball

Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske delmål.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.

Som supplement og reference til anden ketsjersport har vi tre gange med tennis i Helsinge Tennisklub. Tennis-delen er dog ikke tænkt ind som eksamensdisciplin.

TEORI:
Pensum 'Om pickleball' - af Anders Bergholt 2022.docx
(9 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Swingdance - lindyhop

Faglige mål:

- At eleverne opnår basalt kendskab til swingdansen lindyhops historiske oprindelse.
- At eleverne kan beskrive de særlige karakteristika ved swingdans; mulighed for improvisation og
kreativitet i modsætning til fx sportsdans

1. Færdigheder:
- At eleverne kan udføre grundtrin i lindyhop 6-count
Herunder at inddrage’ bounce’=den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for al swingdans.
- At eleverne kender til og kan vise de forskellige dansefatninger i lindyhop:
- ’open position’
- ’closed position’
- At eleverne evner ’at føre og blive ført’ og vigtige fokuspunkter i forbindelse hermed:
- At lead fører med hele kroppen(og ikke kun hænder/arme)
- At follower afventer og mærker efter ,så han/hun mest effektivt følger lead. ü At eleverne kan udføre udvalgte figurer:
- Follower underarmen
- Bytplads/Passby
- Overåen/Crossthebridge
- At eleverne kan udføre et antal jazztrin:
- Skating, Messaround, TackieAnnie, Step-touch,SuzyQ.
- Musikalitet
- At eleverne kan følge rytmen i musikken–herunder begyndepå1-slaget.

Kompetencer:
- At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen og både improvisere samt lave koreograferede sekvenser.
- Herunder at eleverne kan  lave deres egen showcase(koreograferet Dans).
- At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan føre og lade sig føre af forskellige partnere.
https://gym-idraet.dk/app/uploads/2023/09/Til-eleverne-Swing.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Volleyball

Vi arbejder os trinvis hen imod det færdige spil (med de dertil hørende positioner og roller). Taktisk mål: Hæver (position 3) skal foretage 2. berøring.

Vores fokuspunkter (og dermed det vigtige ift. eksamen) er:

- Baggerslag
- Fingerslag
- Underhåndsserv (overhåndsserv er ikke obligatorisk for alle)
- Grundopstilling (positioner på banen, ”1-2-3-4-5-6” og deres roller)
- Spilsekvens hvor hæveren laver 2. berøring er vores vigtigste mål
(modtagning > hævning > smash)

(Herudover arbejder vi mere overfladisk med: overhåndsserv, smash og smashtilløb).

Faglige mål:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet "boldspil"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
– kende til mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Akrobatik

Eleverne arbejder i par, 3- og 4 mandsgrupper og udfordres på evne til både at indgå i samarbejde i små og store grupper. De afprøver givne figurer og udvikler med udgangspunkt i egen færdighed i udvalgte elementer (håndstand, vejrmølle ,kolbøtte mm.) samt akrobatiske opstillinger.

Fokuspunkter : Balance, kropsbevidsthed, samarbejde, tillid, tryghed, kreativitet (skabe noget), æstetik/elegance, styrke, (spændt/afspændt krop) og smidighed

Der afsluttes med en lille fremvisning af en performance som et produkt af den finpudsede arbejdsproces med mange forskellige opstillinger.

Faglige mål:
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning.
– udvikle kropsbevidsthed.
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Håndbold

Reglerne for håndbold er blevet gennemgået, og vi har spillet kamp med anvendelse af de vigtigste regler.
Vi har arbejdet med de basale tekniske elementer i håndbold, herunder:

- Fokuspunkter for aflevering/modtagning
- Benstilling ved aflevering (”venstre-højre-venstre”)
- Afsæt til hopskud/aflevering
- Trefodsfinten
- Forsvarsspil (Hvad må man gerne som forsvarsspiller? F.eks. lovlig tackling)
- Afslutninger (hopskud fra forskellige positioner)
- Angrebsspil med presspil som ”værktøj” til at dirke et forsvar op
- Krydsløb (fra venstre back, bagom playmaker)
- Kamp efter simple regler

Faglige mål:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet "boldspil"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
– kende til mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fodbold

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Vi har fokus på både tekniske og taktiske elementer.
Der arbejdes med tekniske elementer som: sparketeknik (inderside-, halvtliggende og strakt/lodret vrist), tæmninger, driblinger og headning.
Og med taktiske elementer ifm. angrebsspil (gennembrud) og forsvarsspil (zone vs. mand-mand).

FAGLIGE MÅL:
- Gennem alsidig undervisning at opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for fodbold.
- At beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil.
- At indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i samarbejdsrelationer inden for boldspil.

KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik

MATERIALE/TEORI:
Sideløbende med disse praktiske timer har vi teori, hvor pensum fremgår særskilt i lectio.

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- individuelt arbejde med bold
- makkerøvelser med bold
- holdtræning (f.eks. taktik)
- der sigtes mod min. 20 min med pulsbelastning

UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Der sigtes mod en forløbslængde på 7 blokke (= 14 moduler), inkl. én blok med drejebogsskrivning op til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Badminton

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Målet med dette forløb er at få kendskab til almene principper for grundbevægelser, benarbejdet og slagteknik inden for badminton.

Vores fokuspunkter (og derved det vigtige ift. eksamen) er følgende:

- Hvad karakteriserer badminton - og hvilke elementer er vigtige for at have en god teknik i spillet?
- Hvordan er ”forhåndsgrebet” i badminton?
- Slagene ”clear”, ”drop” og ”netdrop” - fokuspunkter?

Sekundært arbejder vi med: Serv, smash og lob

FAGLIGE MÅL:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområderne "nyere og klassiske idrætter"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
– have en grundlæggende viden om udvalgte områder inden for den humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori med hovedvægt på danske forhold inden for idrætshistorie og idrætssociologi
– kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik

MATERIALE/TEORI:
Pensum fra teori-timerne fremgår særskilt i lectio.

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- individuelt arbejde (f.eks. med benarbejde)
- makkerøvelser/slagserier

UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Der sigtes mod en forløbslængde på 7 blokke (= 14 moduler), inkl. én blok med drejebogsskrivning op til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Selskabsdanse

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Inden for overskriften ”Selskabsdanse” skal vi arbejde med danse, som anvendes ved sociale begivenheder, hvor fællesskabet er i fokus.
Her arbejder vi dels med kvadrilledansen Les Lanciers, som oprindelig var en formel dans i de finere kredse i 1800-tallets Europa, men som med tiden har udviklet sig til en integreret del af den danske folkedanskultur.
Desuden skal vi arbejde med danske folkedanse i mere traditionel forstand, hvor disse fungerer som mere uformelle fællesdanse. Vi skal afprøve nogle af de mest kendte danske folkedanse, og vi skal forsøge at indkredse de elementer, der er karakteristiske for folkedans.
Til sidst skal holdet i grupper arbejde med at konstruere deres egen folkedans med afsæt i ovenstående.

FAGLIGE MÅL:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområderne "musik og bevægelse"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold

KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner de for undervisningen relevant

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- Gennemgang af danseteori i plenum (f.eks. PowerPoint, videoer mm.)
- Gruppearbejde/procesarbejde

UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Dette opgraderingsforløb har en forløbslængde på 3 blokke (= 6 moduler), + én blok med drejebogsskrivning op til eksamen.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Bordtennis C>B

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Der arbejdes med de grundliggende slag i bordtennis; prikslag, kontraslag og loop for både forhånd og baghånd. Desuden berøres serven. Der lægges fokus på fatning på battet og afvikling af slagene, hvor teknikken varierer fra slag til slag. Desuden lægges der vægt på benarbejdet og hurtig skifte imellem fodstilling fra forhånd til baghånd ved de enkelte grundslag.

Til sidst fokuseres der på selve spilet (både single og double) og regler samt serveregler berøres.

FAGLIGE MÅL:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed

KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik

MATERIALE/TEORI:
'Bordtennis - baggrund og teori', ud fra DGI-Trænerguiden, Møller, Agerholm 2016 (2 sider)
’10 bordtennisregler du skal kende’. Kilde: voresbordtennis.dk (3 sider)

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- individuelt arbejde (f.eks. øvelser med bat og bold)
- makkerøvelser/slagserier

UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Der sigtes mod en forløbslængde på 6 blokke (= 12 moduler), dvs. i alt en undervisningstid på 9,4 timer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Basketball C>B

(Opgradering fra C-niveau i 1g)

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Reglerne for basketball er blevet gennemgået, og vi spiller kamp med anvendelse af de vigtigste regler.
Vi arbejder med de basale tekniske elementer i basketball, herunder:
- Driblinger ("kontrol-driblinger", "speed-driblinger", '"power-driblinger" og "cross over-driblinger")
- Principper for pivotering og standsninger ("1-2-standsning" og "jumpstop")
- Forskellige typer af afleveringer ("brystaflevering", "studsaflevering" og "enhånds-aflevering")
- Skud ("skud fra stående" og "lay up").

Desuden har vi arbejdet med spillets forsvarstaktik ("3-2 zoneopdækning" som eksempel).

FAGLIGE MÅL:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet "boldspil"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
– kende til mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi

KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- individuelt arbejde med bold
- makkerøvelser med bold
- holdtræning (f.eks. taktik)
- der sigtes mod min. 20 min med pulsbelastning

UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Der sigtes mod en forløbslængde på 6 blokke (= 12 moduler), + én blok med drejebogsskrivning op til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer