Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Christina Thiesen
|
Hold
|
2023 Fr/1 (GF Fr-1, 1g Fr-1, 1g Fr-1 digi, 1g Fr-1 vz, 2g Fr-1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
La vie quotidienne - grundforløb
Vi har arbejdet med grundlæggende fransk, som hilsner, at fortælle sin adresse og sit telefonummer. Desuden har vi arbejdet med ordforråd der knytter sig til dagligdagen, til markedet, til fritidsinteresser og at lave en præsentation på fransk.
Vi har også arbejdet med grundlæggende billedbeskrivelse.
Eleverne har lavet en præsentation af en selvvalgt kendt franskmand (m/k).
Tekster:
1, Le moulin de la Galette (s. 13-16), 2, 12 rue de la Tour (s. 16-19), 4 Le marché aux puces (s. 25-28), 9, La vie de tous les jours (s. 50-55), 11, Les loisirs (s. 61-65), Refleksive verber (s. 78-79) in Carte Blanche, Jutta Fitzner og Trine Rhein-Knudsen, Kaleidoscope, 2002
Grammatik:
subjektspronominer, être, avoir og aller i præsens, bestemte artikler, øve i at stille spørgsmål, possessive pronominer og refleksive verber.
Vi har brugt den grammatik der er knyttet til de afsnit vi har læst i Carte Blanche.
Quizlet - ordforråd til billedbeskrivelse.
Minlæring - possessive pronominer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Présentation d'un français connu
|
11-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
L'École - EKSAMEN
I dette forløb har vi arbejdet med temaet "L'école".
Fokus har været at lære hvordan det franske skolesystem er opbygget og se nogle eksempler på systemet i funktion. Eleverne har lavet en sammenligning med det danske skolesystem i forhold til klasser og årgange mv.
Grammatisk har vi har haft fokus på repetition af verber i præsens og på passé composé Minlæring.
Grammatik:
Hanne Leth Andersen og Dorthe Fristrup, "Fransk grammatik grundbog" + "Fransk grammatik øvebog"
Minlæring.dk
Tekster:
"Entre les murs - scenario" (Klassen), Redaction Jens Peder Weibrecht, s. 1-13, 77-78
"L'École" in Paroles françaises, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, s. 7-10
"Le cancre" in Paroles françaises, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, s. 11
"Chagrin d'école" in Paroles françaises, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, s. 12
"Quatre amis" episode 1+2
Film:
"Entre les murs" (Klassen), Laurent Cantet, 2008
"Les choristes", Christophe Barratier, 2004
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
l'Amitié
Vi har arbejdet med ord og begreber, der knytter sig til emnet "L'amitié"
. Til gloseindlæring bruger vi Quizlet og "Frit fransk"
.
Vi har arbejdet med bøjning af verber aller, être, avoir, modalverberne og de 3 regelmæssige bøjninger i præsens, passé composé og futur proche. Desuden har vi set på artikler, herunder delingsartiklen og på possessive pronominer.
Fokus har været på mundtlighed ved hjælp af de forskellige øvelser i "Quatre amis", som at gå på café, præsentere en person, billedbeskrivelse mm.
Tekster:
"Quatre amis", épisode 1-6 og 10, af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal
Grammatik:
"Frit fransk" af Anna Bjerre og Paul Klitnæs, Systime, 2016
Quizlet.com
Minlæring.dk
Film:
Intouchables (De urørlige)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La famille - EKSAMEN
Vi arbejder med ord og begreber der knytter sig til emnet "La famille". Til billedbeskrivelse bruges billeder som knytter sig til temaet, men også billeder som knytter sig til fransk hverdagsliv.
Grammatisk har vi særligt fokus på adjektivers komparation og ellers verbernes bøjning i présent, passé composé og futur proche.
Tekster:
"Le röle de la famille", in La famille af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2011
"Le bonnet" in La famille af Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2011
"Il a jamais tué personne mon papa", kap 1-7, 11, 22; Jean-Louis Fournier, Systime
Grammatik: "Frit fransk" af Anne Bjerre og Paul Klitnæs, Systime, 2016
Quizlet.com
Minlæring.dk
Film:
"Ensemble C'est tout", Claude Berri, 2007
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
La francophonie
Vi har arbejdet med temaet "La francophonie".
I dette forløb er givet en introduktion til begrebet "la francophonie" og vi har læst tekster fra Quebec.
Eleverne har lavet præsentationer af et selvvalgt frankofont land.
Under forløbet deltog holdet i en Sprogdag på gymnasiet, hvor vi modtog grundskoleelever, som fik en præsentation af et frankofont land af holdet og derefter hjælp til at bestille en rejse. Inden sprogdagen blev øvet ordforråd til præsentationen og til at bestille en rejse.
Vi har yderligere arbejdet med billedbeskrivelse.
Tekster:
"La francophonie" (s. 106-108), "Le Quebec" (s. 109-110) og "Fiches de presentation" (s. 112-115) i Entrées, Gyldendal.
Grammatik:
Frit fransk, Anne Bjerre og Paul Klitnæs, Systime
Quizlet
Film
Dokumentaren "Gims".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Les contes - EKSAMEN
Vi har arbejdet med ordforråd til temaet "les contes" og brugt aktantmodellen til at analysere teksterne. Eleverne har arbejdet individuelt med at lave resumé af eventyrene bl.a. ved at bruge AI (Øverum/prøverum).
Yderligere har vi arbejdet med billedbeskrivelse.
Tekster:
"La princesse et la grenouille" i Les contes de fées à nouveau, Systime
"Le petit chaperon rouge" i Il était une fois, Systime, 1983
"Chapeau rond rouge" i Entrées (s. 10-13), Gyldendal
Téléphone: "Cendrillon" i Entrées, Gyldendal
Sang:
"Cendrillon" af Téléphone (1998): https://www.youtube.com/watch?v=16_gkEUGAS4
Film:
Disney: "Ratatouille "
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2gFransk6 - les contes
|
17-03-2025
|
2nFransk6
|
21-03-2025
|
Le petit prince - La comédie musicale
|
11-04-2025
|
2nFransk - Célèbre
|
29-04-2025
|
2gFransk7
|
30-04-2025
|
2gFransk8
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60487636748",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60487636748",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60487636748"
}