Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Kasper Berthelsen
|
Hold
|
2023 Ke/d (1d Ke, 1d Ke dele, 2d Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: Atomer, Ioner og ionforbindelser
Kernestof:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
- fældningsreaktioner
- uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
Eksperimentelt:
- Demonstrationsforsøg: flydende kvælstof (temperatur og tilstandsformer)
- Demonstrationsforsøg: Brintballon (gasser)
- Demonstrationsforsøg: Kviksølv, gallium og natrium (metaller)
- Demonstrationsforsøg: Acetone og flamingo (opløsningsmidler)
- Demonstrationsforsøg: flammefarver
- Demonstrationsforsøg: krystalvand i kobbersulfat
- Demonstrationsforsøg: NaCl(aq) + AgNO3(aq) -> AgNO3(s) + Na+ + Cl-
- Øvelse: Let og tungtopløselige salte
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2: Molekyler og elektronparbindinger
Kernestof:
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider og alkoholer
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde.
Eksperimentelt:
- Demonstrationsforsøg: vand afbøjes med statisk elektrisk ballon, petroleum gør ikke
- Demonstrationsforsøg: sæbebobler tiltrækkes af statisk elektrisk ballon
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: Hvor meget stof?
Kernestof:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder vejeanalyse
Eksperimentelt:
- Øvelse: Afvejning af forskellige stofmængder af NaCl
- Demonstrationsforsøg: svovlsyre neutraliseret med natriumcarbonat
- Øvelse: Natriumhydrogencarbonats omdannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: Opløsninger
Kernestof:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
Eksperimentelt:
- Demonstrationsforsøg: NaHCO3 + HCl -> ?
- Øvelse: Natriumhydrogencarbonats omdannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5: Organiske forbindelser
Fokuspunkter:
Navngivning af forgrenede og uforgrenede organiske forbindelser herunder alkaner, cykloalkaner, alkener, alkyner og alkoholer. Alkoholers polære egenskaber og sammenhæng med hhv kogepunkter og opløselighed i vand.
Kernestof:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
- organiske reaktionstyper: addition
Eksperimentelt:
- Demonstrationsforsøg: dibrom adderer til hex-1-en men ikke til hexan
- Demonstrationsforsøg: fordampningstid for methanol, ethanol, propan-1-ol, butan-1-ol
- Demonstrationsforsøg: Alkoholers blandbarhed med vand (for methanol, ethanol, propan-1-ol, butan-1-ol og pentan-1-ol)
- Øvelse: kondensvand i benzin
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Henrik Parbo, Annette Nyvad, Kim Kusk Mortensen: Kend Kemien 1 (2.UDGAVE, gul), Gyldendal; sider: 151-165
-
Læs lektien og svar på elevfeedbackspørgsmålene her på lectio
-
stregformler og alkannavne Copy.jpg
-
iPad navngivning af alkaner med en forgrening.jpg
-
iPad cycloforbindelser, alkener, alkyner.jpg
-
iPad alkener, alkyner, additionsreaktioner.jpg
-
iPad alkener og additionsreaktioner med opgaver.jpg
-
Alkoholers fordampningstid
-
iPad navngivning af alkoholer.jpg
-
Resultater af forsøget Kondensvand i benzin
-
Polære egenskaber for organiske molekyler.docx
-
iPad polaritet 1dKe.jpg
-
Øvelsesvejledning: Kondensvand i benzin
-
Læs øvelsesvejledningen
-
iPad polaritet og intermolekylær binding.jpg
-
iPad opg 11, 15, 17, 19 med løsninger.jpg
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6: Syrer og baser
Fokuspunkter:
Syrer og basers, og disses reaktioner med vand, pH-begrebet, vands ionprodukt, syrers styrke og pH-indikatorer. Koncentrationsbestemmelse ved titrering
Kernestof:
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder titrering
Eksperimentelt:
- Demonstrationsforsøg: Rødkålsindikator med afløbsrens, brun sæbe, danskvand, saltsyre
- Demonstrationsforsøg: Salmiakspiritus + konc. saltsyre -> salmiak
- Demonstrationsforsøg: Rødkålsindikator med syrer af forskellig styrke og koncentration
- Demonstrationsforsøg: Bestemmelse af eddikesyreindholdet i eddike ved titrering
- Øvelse: Eddikesyreprocent i eddike
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7: Redoxkemi
Kernestof:
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder titrering,
Eksperimentelt:
- Demonstrationsforsøg: metallers reaktion med syre
- Demonstrationsforsøg: jern oxideres af kobberioner (ståluld nedsænkes i en opløsning af kobber(II)sulfat)
- Demonstrationsforsøg: Manganfarveskiftekolbe
- Demonstrationsforsøg: kobberspåner opløses i salpetersyre
- Demonstrationsforsøg: Koncentrationsbestemmelse af c-vitaminindholdet i juice ved titrering
- Øvelse: reduktion af permanganat
- Øvelse: Koncentrationen af ascorbinsyre i juice
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eddikesyreprocent i eddike
|
06-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
8: Fedtstoffer
Kernestof:
- stofidentifikation ved kvalitative analyser
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer
- organiske reaktionstyper: elimination, addition, kondensation og hydrolyse
- eksempel på makromolekyler
Eksperimentelt:
- Den mest umættede olie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9: Kemisk ligevægt
Kernestof:
- homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
- fældnings- og redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
Eksperimentelt:
- Demonstrationforsøg: BTB i 3 lukkede glas: i alm vand, i danskvand og alm vand med CO2-atmosfære over (reaktionen er reversibel)
- Øvelse: Forskydning af en ligevægt
- Øvelse: indgreb i et virtuelt ligevægtssystem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10: Syre/base-ligevægte
Fokuspunkter:
Syrer og baser i relation til ligevægtsprincippet. Der bygges videre fra forrige forløb med ligevægte og reaktionsbrøker, idet Ks og Kb introduceres samt deres relation til Kv. Derudover introduceres nye begreber i form af pOH, pKs, pKb, halvækvivalenspunkter, puffere og dihydronsyrer. I forløbet fokuseres på matematisk udledning af formler samt regneopgaver.
Kernestof:
- homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag
- syre-basereaktioner, herunder beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder forskellige typer af titrering
Eksperimentelt:
- Demonstrationsforsøg: en afvejet mængde ascorbinsyre opløses i 100 mL vand og den praktisk målte pH sammenlignes med den teoretisk udregnede
- Øvelse: Hjemmelavet phosphatpuffer (lavet af hele klassen i fællesskab)
- Øvelse: Appelsiner og citroner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
11: Konserveringsmidler
Kernestof:
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder simpel syntese og spektrofotometri
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne
alkoholer, carboxylsyrer og estere
Eksperimentelt:
- Demonstrationsforsøg: opløsning af I2 og KMnO4 i vand/petroleum-blandinger
- Øvelse: Estersyntese
- Øvelse: Farvestofindholdet i Cuba Raspberry
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
12: Alt det søde
Kernestof:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri
- fældnings- og redoxreaktioner
- eksempel på makromolekyler
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider, alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
Eksperimentelt:
- Demonstrationsforsøg: glukose, fruktose, maltose er positive i Fehlingsprøve og altså reducerende sukkere
- Demonstrationsforsøg: Opløst sukker (sukrose) drejer planpolariseret lys
- Øvelse: Fehlings prøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
13: Reaktionshastighed
Kernestof:
- reaktionshastighed på kvalitativt grundlag, herunder katalyse
- redoxreaktioner, herunder afstemning med oxidationstal
- eksempel på makromolekyler
Eksperimentelt:
- Demonstrationsforsøg: Kridt i varmt og koldt saltsyre (reaktionshastigheds afhængighed af temperatur)
- Demonstrationsforsøg: Knust og ikke-knust kridt i saltsyre (reaktionshastigheds afhængighed af overfladeareal)
- Demonstrationsforsøg: O2+Fe (reaktionshastigheds afhængighed af reaktantkoncentration)
- Øvelse: Spaltning af H2O2
- Demonstrationsforsøg: Hexan + Br2 (UV-strålingens påvirkning på en kemisk reaktion)
- Demonstrationsforsøg: Cu + HNO3
- Øvelse: Catecholase i kartofler
- Demonstrationsforsøg: katalytisk ligther
- Demonstrationsforsøg: platintråd i kolbe katalyserer oxidation af methanol (heterogen katalyse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
14: Medicin
Formål:
Et forløb om hvordan udvalgte former for medicin virker i kroppen, og hvordan det udvindes/syntetiseres. Der rettes fokus på medicinske præparaters optag i kroppen, kemien omkring celleopbygning, passage af blod-hjernebarrieren og hvordan enzymer katalyserer virkningen af medicinen. Da det er sidste forløb inden eventuel mundtlig eksamen, fokuseres endvidere på udvikling af præsentationer og mundtlig fremlæggelse. Der afholdes en række præsentationer om medicinske præparaters kemiske opbygning, biologiske virkning og historie. Der syntetiseres acetylsalicylsyre og der rettes særligt fokus på at undersøge renhed ved en række kvalitative analyser, samt at oprense for at opnå højere renhed.
Kernestof:
- kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder separation, simpel syntese, vejeanalyse og chromatografi
- stofidentifikation ved kvalitative analyser
- organiske reaktionstyper: kondensation
- organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne
alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne: aminer
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold
- mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger
- udvalgte biologisk aktive forbindelser.
Eksperimentelt:
- Øvelse: Hastigheden af et nervesignal
- Øvelse: Syntese af acetylsalicylsyre
- Øvelse: Renhedsbestemmelse af acetylsalicylsyre ved smeltepunkt
- Øvelse: Renhedsbestemmelse af acetytlsalicylsyre ved TLC
- Øvelse: Omkrystallisering af acetylsalicylsyre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62517911707",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62517911707",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62517911707"
}