Holdet 2023 Ma/cmys - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) Lars Bjørntoft
Hold 2023 Ma/cmys (1cmys Ma, 1cmys Ma skr, 2cmys Ma)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1cmys - Introduktion til matematik B
Titel 2 1cmys - Simple sammenhænge
Titel 3 1cmys - Trekanter og Pythagoras
Titel 4 1cmys - Vektorer i planen
Titel 5 1cmys - Deskriptiv statistik
Titel 6 1cmys - Andengradsligningen
Titel 7 1cmys - Funktioner
Titel 8 2cmys - Specielle funktioner
Titel 9 2cmys - Linjer og cirkler
Titel 10 2cmys - Polynomier og andre funktioner
Titel 11 2cmys - Renter og lån
Titel 12 2cmys - Differentialregning
Titel 13 2cmys - Sandsynlighedsregning og statistik
Titel 14 2cmys - Ægyptisk matematik
Titel 15 2cmys - Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1cmys - Introduktion til matematik B

Om matematik B generelt:
Link til den læreplan der gælder for holdet: Læreplan til Matematik B - stx 2017.


Kernestoffet på matematik B udgøres af følgende:
* Overslagsregning, regningsarternes hierarki, simpel symbolmanipulation, ligefrem og omvendt proportionalitet, det udvidede potensbegreb, ligningsløsning med algebraiske og grafiske metoder samt numeriske metoder med brug af matematiske værktøjsprogrammer, tilnærmet og eksakt værdi samt absolut værdi
* Procent- og rentesregning, absolut og relativ ændring, renteformel
* Simple statistiske metoder til håndtering af diskret og grupperet datamateriale, grafisk præsentation af statistisk materiale, stikprøve og empiriske statistiske deskriptorer, samt anvendelse af lineær, eksponentiel, potens og polynomiel regression, herunder usikkerhedsbetragtning og residualplot
* Kombinatorik, grundlæggende sandsynlighedsregning, sandsynlighedsfelt og stokastisk variabel, binomialfordeling samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval og hypotesetest i binomialfordelingen
* Funktionsbegrebet, sammensat funktion, stykkevist defineret funktion, karakteristiske egenskaber ved følgende elementære funktioner og deres grafiske forløb: lineære funktioner, polynomier, eksponentielle, potens- og logaritmefunktioner
* Grafisk håndtering af simple trigonometriske funktioner og deres egenskaber i et matematisk værktøjsprogram
* Definition og fortolkning af differentialkvotient, herunder væksthastighed, afledet funktion for de elementære funktioner samt regnereglerne for differentiation af sum, differens og produkt af funktioner samt differentiation af sammensat funktion
* Monotoniforhold, ekstrema og optimering samt sammenhængen mellem disse begreber og begrebet differentialkvotient
* Vektorer i to dimensioner givet ved koordinatsæt, herunder skalarprodukt, determinant, projektion, vinkler, areal, linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
* Principielle egenskaber ved matematiske modeller, matematisk modellering med anvendelse af nogle af ovennævnte funktionstyper og kombinationer heraf.

Resten af det vi har haft er således supplerende stof.


Eksamensform:
Der afholdes en centralt stillet skriftlig prøve og en mundtlig prøve.

Den skriftlige prøve
Grundlaget for den skriftlige prøve er et todelt centralt stillet opgavesæt, som udleveres ved prøven. Prøvens varighed er fire timer.

Det skriftlige opgavesæt består af opgaver stillet inden for kernestoffet, men andre emner og problemstillinger kan inddrages, idet grundlaget så beskrives i opgaveteksten. Der indgår i opgavesættet problemstillinger, der tager udgangspunkt i eksaminandernes centrale studieretningsfag.

Prøven er todelt. Ved første delprøve må der ikke benyttes andre hjælpemidler end en centralt udmeldt formelsamling. Efter udløbet af første delprøve afleveres besvarelsen heraf. Første delprøve varer 1½ time.

Opgaverne til anden delprøve udarbejdes ud fra den forudsætning, at eksaminanden råder over et matematisk værktøjsprogram. Vi har på holdet brugt TI-Nspire og GeoGebra. Anden delprøve varer 2½ time.

Den mundtlige prøve
Den mundtlige prøve er todelt.

Første del af prøven er en problemorienteret prøve med fokus på matematikkens anvendelser, hvor op til 10 eksaminander arbejder i ca. 120 minutter i grupper på højst tre med en ukendt problemstilling. Eksaminator og censor samtaler med den enkelte eksaminand om den konkrete problemstilling, den tilhørende teori og de anvendte matematiske løsningsstrategier. De ukendte problemstillinger skal til sammen dække de faglige mål, kernestof og supplerende stof. Problemstillingerne skal udformes med en overskrift, der angiver de(t) overordnede emne(r) for eksaminationen, og med konkrete delspørgsmål.

Anden del af prøven er en individuel prøve med fokus på matematisk ræsonnement og bevisførelse. Prøven består af eksaminandens præsentation af sit svar på det udtrukne spørgsmål samt en uddybende samtale med udgangspunkt i det overordnede emne. De enkelte spørgsmål skal udformes med en overskrift, der angiver de(t) overordnede emne(r) for eksaminationen, og med konkrete delspørgsmål.

Eksaminationstiden for den individuelle delprøve er ca. 24 minutter pr. eksaminand. Der gives ca. 24 minutters forberedelsestid. De endelige spørgsmål til den individuelle delprøve skal offentliggøres i god tid inden prøven og skal tilsammen dække de faglige mål, kernestof og supplerende stof.


Anvendte materialer:
Som lærebøger er benyttet følgende bøger:
* Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til Matematik AB1+C", 1. udgave, Forlaget HAX 2017.
* Knud Erik Nielsen og Esper Fogh: "Vejen til Matematik B2", 3. udgave, Forlaget HAX 2018.

Dertil er benyttet
Schomacker m.fl.: "Matematisk formelsamling stx B 2018", Matematiklærerforeningen 2018.


Digitale ressourcer som man må tilgå via internettet til eksamen:
* OneNote klassenotesbog (Link til notesbog)*.

Dokumenter, præsentationer mm. skal være downloadet på forhånd.

*) Internetadgang til klassenotesbogen gælder kun hvis man har en mac-computer (da synkroniseringen her ikke kan slås fra). På Windows-computere skal synkronisering af notesbogen være slået fra under eksamen. Bemærk at samarbejdsområdet i OneNoten er slået fra efter undervisningens ophør.


Lærer:
Lars Bjørntoft (LB)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1cmys - Simple sammenhænge

Indhold i forløbet:
* Teori for lineære sammenhænge: Lineær sammenhæng defineret som sammenhæng, hvor grafen er en ret linje.
* Forskrift for lineær sammenhæng på formen y=ax+b.
* Beregning af a og b givet to punkter på grafen: Den lineære-to-punkts-formel.
* Lineær regression.
* Definition af eksponentiel sammenhæng ud fra forskriften.
* Eksponentiel regression.
* Enkeltlogaritmisk koordinatsystem, herunder at grafen for en eksponentiel sammenhæng bliver en ret linje i et sådan koordinatsystem.
* Definition af potenssammenhæng ud fra forskriften.
* Dobbeltlogaritmisk koordinatsystem, herunder at grafen for en potenssammenhæng bliver en ret linje i et sådan koordinatsystem.
* Potensregression.


Matematisk argumentation:
Sætning om, at forskriften for en lineær sammenhæng er på formen y=ax+b er bevist ud fra egenskaber for ligedannede trekanter.

Den lineære-to-punkts-formel er bevist ud fra egenskaber for ligedannede trekanter.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mat.afl. 1: Sammenhænge 19-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kunne håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. * Kunne oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse. * Kunne anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data, kunne foretage fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller. * Kunne gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 1cmys - Trekanter og Pythagoras

Indhold i forløbet:
* Vinkelsum i en vilkårlig trekant.
* Egenskaber for ensvinklede trekanter (ligedannede trekanter).
* Pythagoras sætning for retvinklet trekant.
* Linjer i trekanter: Højde, midtnormal, vinkelhalveringslinje og median.


Matematisk argumentation:
Der er arbejdet med beviset for at vinkelsummen i en trekant er 180°.

Der er arbejdet med forskellige beviser for Pythagoras sætning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kunne gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. * Kunne opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 1cmys - Vektorer i planen

Indhold i forløb:
* Definition af vektor som objekt med størrelse og retning.
* Vektorers egenskaber: Modsat vektor; nulvektor; vektor gange tal; parallelle, ensrettede og ortogonale vektorer.
* Sum og differens af vektorer.
* Regneregler for vektorer.
* Koordinater for vektorer og regning med koordinater, herunder længdeformlen.
* Afstandsformlen, indskudsreglen og stedvektor.
* Definition af cosinus, sinus og tangens.
* Projektionssætning i retvinklet trekant.
* De trigonometriske grundrelationer i retvinklede trekanter.
* Skalarprodukt og vinkel mellem vektorer.
* Regneregler for skalarproduktet.
* Projektion af vektor.
* Tværvektor.
* Determinant af vektorpar, determinant og parallelle vektorer, determinant og vinkel.
* Areal af udspændt parallelogram.
* Beregninger af sider og vinkler i skævvinklede trekanter.
* Cosinus- og sinus-relationerne.

Undervejs i forløbet, er der også kort behandlet forskellen på naturlige tal, hele tal, rationale tal og reelle tal.


Matematisk argumentation:
Der er arbejdet med beviset for sætningen om projektion af vektor.

Der er arbejdet med beviset for sinus-relationerne. Beviset bygger på arealformlen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kunne opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål. * Kunne gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 1cmys - Deskriptiv statistik

Indhold i forløbet:
* Ikke-grupperede observationer.
* Grundlæggende begreber: Observationssættets størrelse, typetal, variationsbredde, middelværdi, varians og spredning.
* Hyppighed og frekvens, herunder hyppighedstabel.
* Beregning af middelværdi ud fra hyppighed og ud fra frekvens.
* Frekvens, kumuleret frekvens, trappediagram og fraktiler.
* Boksplot.
* Grupperede observationer, og inddeling af observationer i intervaller.
* Grundlæggende begreber: Observationssættets størrelse, typeinterval og middelværdi.
* Frekvens, kumuleret frekvens, histogram og sumkurve.
* Fraktiler og boxplot ved grupperede observationer.
* Grupperede observationer med TI-Nspire.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kunne anvende statistik til beskrivelse af data fra andre fagområder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 1cmys - Andengradsligningen

Indhold i forløbet:
* Løsning af kvadratiske ligninger
* Den generelle andengradsligning og løsningsformlen.


Matematisk argumentation:
Der er arbejdet med beviset for løsningsformlen til den generelle andengradsligning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mat.afl. 7: Andengradspolynomier 01-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kunne gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 1cmys - Funktioner

Indhold i forløbet:
* Funktionsbegrebet, herunder definition af en funktion som entydig sammenhæng.
* Definitions- og værdimængderne.
* Forskellige repræsentationsformer: Tabel, graf, sproglig formulering og forskrift.
* Bestemmelse af værdi- og definitionsmængder ud fra graf og forskrift.
* Stykkevist definerede funktioner (gaffelfunktioner).
* Monotone funktioner.
* Maksimum og minimum for funktioner (globale og lokale ekstremer); herunder forskel på ekstremumssted og -værdi.
* Monotoniforhold.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mat.afl. 8: Funktioner 15-05-2024
Mat.afl. 9: Temaopgave 29-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kunne oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 2cmys - Specielle funktioner

Indhold i forløbet:
* Sammensat og omvendt funktion.
* Eksponentialfunktioner, og deres vækstegenskaber.
* Asymptoter.
* Den naturlige eksponentialfunktion og titals-eksponentialfunktionen.
* Logaritmefunktioner: 10-talslogaritmen, log(x) og den naturlige logaritme, ln(x).
* Eksponentiel vækst og rentefremskrivning.
* Den eksponentielle to-punkts-formel.
* Regneregler for logaritmer.
* Fordobling og halvering
* Potensfunktioner (herunder proportionalitet og omvendt proportionalitet) og deres vækstegenskaber.
* To-punkts-formlen for potensfunktioner.
* Matematiske vækstmodeller.

Matematisk argumentation:
Der er arbejdet med beviset for bestemmelse af forskriften for en potensfunktion ud fra to punkter på grafen (to-punkts-formlen for potensfunktioner).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mat.afl. 11: Eksponentielle funktioner 19-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kunne håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. * Kunne oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse. * Kunne anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 9 2cmys - Linjer og cirkler

Indhold i forløbet:
* Det kartesiske koordinatsystem
* Mængdebyggeren
* Ligning for en linje på forskellige former; herunder ax+by+c=0
* Skæring mellem linjer
* To ligninger med to ubekendte
* Normal- og retningsvektorer for linjer
* Parameterfremstillingen for en linje
* Ortogonale og parallelle linjer, samt vinkel mellem linjer
* Formlen for afstanden mellem en linje og et punkt (dist-formlen)
* Cirklens ligning og parameterfremstilling for en cirkel
* Tangent til cirkel
* Skæring mellem linje og cirkel.


Matematisk argumentation:
Der er arbejdet med beviset for formen for afstanden mellem en linje og et punkt, også kaldet afstandsformlen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mat.afl. 12: Linjer og vektorer 04-10-2024
Mat.afl. 13: Linjer og ligninger 25-10-2024
Mat.afl. 14: Linjer og cirkler 15-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kunne opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål. * Kunne håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. * Kunne gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 10 2cmys - Polynomier og andre funktioner

Indhold i forløb:
* Eksperimenter i Nspire med konstanternes i andengradspolynomiets betydning for grafens udseende: vandret og lodret forskydning af parablen.
* Toppunktsformlen.
* Nulpunkter/rødder og formlen for andengradspolynomiets rødder.
* Faktorisering af andengradspolynomier
* Det generelle n'tegradspolynomium.
* Maksimalt antal rødder for et n'te-gradspolynomium.
* Nulreglen.
* Grafer og rødder for n'tegradspolynomier.
* Polynomiel regression.
* Andre kurver: Hyperbler og keglesnit.
* Trigonometriske funktioner: Radiantal, og den generelle sinuskurve.
* Logaritmefunktioner, log(x) og ln(x).
* Regneregler for logaritmer.


Matematisk argumentation:
Der er arbejdet med beviset for, at grafen for et andengradspolynomium er en parabel og for formlen for toppunktets koordinater.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mat.afl. 15: Polynomier 29-11-2024
Mat.afl. 16: Funktioner 13-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kunne anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling. * Kunne håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. * Kunne anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne analysere matematiske modeller, foretage fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller. * Kunne gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 11 2cmys - Renter og lån

Indhold i forløbet:
* Procentvis frem- og tilbageskrivning.
* Kapitalfremskrivningsformlen.
* Indekstal og vægtede indekstal.
* Gennemsnitlig rente.
* Annuiteter og annuitetsformlen.
* Annuitets- og serielån, samt gældsformlen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kunne håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold. * Kunne demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 12 2cmys - Differentialregning

Indhold i forløbet:
* Grænseværdibegrebet.
* Kontinuitet og differentiabilitet.
* Tangenthældningen som grænseværdi for sekanthældningen.
* Differentialkvotient defineret ved tre-trins-reglen.
* Regneregler for differentialkvotient.
* Differentialkvotienter for elementære funktioner.
* Differentiation af produkt og brøk af differentiable funktioner.
* Differentiation af sammensat funktion.
* Tolkning af differentialkvotient: Væksthastighed.
* Tangentbestemmelse, tangentens ligning.
* Monotoniforhold ud fra fortegnslinje for f '(x).
* Optimering med f '(x).


Matematisk argumentation:
Der er arbejdet med beviset for produktreglen for differentiation af et produkt af differentiable funktioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mat.prøve 2: Uden hjælpemidler 21-01-2025
2cmys Ma skr. prøve 31-01-2025
Mat.afl. 17: Blandet 21-02-2025
Mat.afl. 18: Differentialregning 28-03-2025
Mat.afl. 19: Differentialregning 11-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kunne anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne. * Kunne gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser. * Kunne demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 13 2cmys - Sandsynlighedsregning og statistik

Indhold i forløbet:
* Stokastiske processer og sandsynlighedsfelt.
* Store tals lov.
* Hændelse.
* Symmetrisk sandsynlighedsfelt.
* Kombinatorik, additions- og multiplikationsprincipperne.
* Permutationer og kombinationer.
* Formlen for K(n,r).
* Stokastisk variabel.
* Middelværdi, varians og spredning for en stokastisk variabel.
* Uafhængige hændelser.
* Stokastiske processer med og uden tilbagelægning.
* Binomialfordelingen.
* Middelværdi, varians og spredning for en diskret stokastisk variabel.
* Middelværdi, varians og spredning for en binomialfordelt stokastisk variabel.
* Kumulerede binomialsandsynligheder.
* Stikprøver.
* Normalfordelingsapproksimationen.
* Konfidensinterval for andel, og statistisk usikkerhed.
* Hypotesetest for andel.
* Binomialtest på andel.


Simulering:
Der er arbejdet med simulering af nulhypotese, gennem eksperiment hvor det skulle afgøres om en udleveret terning var falsk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mat.afl. 20: Sandsynlighed 25-04-2025
Mat.afl. 21: Sandsynlighed 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kunne anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modellen og have blik for, hvilke svar der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog. * Kunne genkende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder. * Kunne anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 14 2cmys - Ægyptisk matematik

Indhold i forløbet:
* De historiske kilder: Papyrus Rhind, Læderrullen, Papyrus Moskva og Papyrus Berlin
* Ægyptiske taltegn: Hieroglyffer og Hieratiske tegn.
* Hvordan ægypterne udførte multiplikation og division.
* Hvordan ægypterne regnede med brøker.
* Hvordan ægypterne løste ligninger af typen a+x=b (kompletteringsopgaver).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - * Kunne operere med tal og repræsentationer af tal. * Kunne demonstrere viden om matematikkens udvikling i samspil med den historiske, videnskabelige og kulturelle udvikling.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 15 2cmys - Repetition

Indhold i forløbet:
* Information om eksamen: Forløb og bedømmelseskriterier.
* Præsentation af foreløbige eksamensspørgsmål.
* Eksamenstræning.
* Repetition af udvalgte faglige emner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde