Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Aysegül Yalcin
|
Hold
|
2024 EN/am (3am EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Dystopia: The Handmaid's Tale (Book) EKSAMENSEMNE
Forløb 9: Dystopia
Formål:
Et forløb om dystopi i engelsk havde til formål at undersøge dystopiske temaer og samfundskritik gennem litteratur. Vi fokuserede på temaer som dystopia, utopia, fremmedgørelse, den dystopiske hovedperson, dehumanisering, social kontrol og det dystopiske samfund.
Vi har læst Margaret Atwoods "The Handmaid's Tale" og analyserede, hvordan bogen skildrer en dystopisk fremtid, samt diskuterede de underliggende budskaber og relevansen i dagens samfund.
Kernestof:
Margaret Atwoods "The Handmaids Tale" (første udgivelse: 1985, denne udgave: 2017). 314 sider.
Supplerende stof:
Shirley Jackson's, "The Lottery", short story, 1948, fra: https://www.newyorker.com/magazine/1948/06/26/the-lottery 8 ns
Brian Aldiss, "Supertoys Last All Summer Long",short story, 1967, fra: https://maledive.ecml.at/Portals/45/Aldiss_Supertoys_plain.pdf 6,6 ns
Første afsnit af The Handmaid’s Tale serien – 55 min.
1. episode af Serial (53 min.) https://serialpodcast.org/season-one/1/the-alibi
Black Mirror – White Christmas (75 min.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Shakespeare Macbeth EKSAMENSEMNE
Forløb: 10
Formål: I dette forløb om William Shakespeare beskæftiger vi os med Elizabethan England som det så ud i det 16. århundrede. Vi læser udvalgte scener fra Shakespeares tragedie "Macbeth" med særlig fokus på forholdet mellem Macbeth og Lady Macbeth.
William Shakespeare: Macbeth
Act 1, scene 1, 2 and 3
Act 1, scene 5
Act 2, scene 2.
Act 3, scene 2
Act 5, scene 5
Supplerende stof:
William Shakespeare "My mistress' eyes are nothing like the sun" (sonnet 130). 0,5 ns
Clausen, Bo Høpfner og Kaalund, Jesper: Romeo and Juliet by Shakespeare: play, glossary, tasks, toolbox. København, Gyldendal. 2017 pp. (6 -15) 9 sider.
Film: "Macbeth" - Roman Polanski (1971) 2t 20 min
House of Cards (første afsnit, 20.min)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Modernism
Modernism
Forløb 11: Modernism
Formål: I dette forløb fokuserer vi på den litterære periode Modernismen. Vi udforsker periodens kommunikationsstrategier, standardisering af sprog og variation, samt de grundlæggende principper for tekstopbygning. Samtidig undersøger vi de væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien, USA, som dannede baggrund for periodens opståen.
Kernestof:
Fra: "Through Literary Landscapes", Systime
Wilfred Owen's poem, "Dulce et Decorum Est" 1920, digt 1 side.
T.S.Eliot's poem, "The Hollow Men" 1925, digt 3,3 sider.
James Joyce, "Eveline" 1904, novelle 4,1ns
Virginia Woolf', "The Legacy" 1944, novelle 6,7 ns
Ernest Hemingway: "A Clean, Well-Lighted Place" 1933, novelle 3.1ns
Supplerende stof: fra: Through Literary Landscapes (systime)
Modernism: Historical background 7,8 ns
Modernism: Literary background 8, 3 ns
Film: Baz Luhrmann. "The Great Gatsby" 2013 ca. 20 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63750252268",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63750252268",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63750252268"
}