Holdet 2024 Id/2hf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Asgar Hove Petersen, Finn Juelstorp Lange
Hold 2024 Id/2hf (2hf IdB-p, 2hf IdB-t)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Spikeball (ikke eksamensforløb)
Titel 2 Fodbold C>B
Titel 3 Dans og performance C>B
Titel 4 Basketball
Titel 5 Styrketræning
Titel 6 Træningsprojekt (ikke eksamensforløb)
Titel 7 Pickleball
Titel 8 Selskabsdanse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Spikeball (ikke eksamensforløb)

Spikeball/Roundnet som boldspil:
I forløbet skal eleverne gøres bekendte generelle tekniske og taktiske krav, der stilles i spikeball/roundnet.

Forløbet beskæftiger sig med følgende mål og indhold fra bekendtgørelsen:

- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil [...] (Her roundnet/spikeball)
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- Opnå kropsbevidsthed
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- De for undervisningen relevante digitale redskaber (Youtube, Instagram, facebook og lignende).

Beskrivelse af forløbet:
I forløbet er eleverne blevet introduceret til spikeball. Forløbet har fokus på teamwork, teamspirit og kommunikation, og relateres til boldbasisforløbets spilhjul. Udgangspunktet for undervisningen har været begynderniveau.

Det tekniske element:
- Kontaktflade med bolden: fokus på at ramme bolden i midten af hånden, og lidt ude på fingrene, for at få den bedste boldkontrol.
- Over/underhånds afleveringer: Fokus på hånd-øje koordination, således at afleveringspræcision opnås - hen imod nettet.
- Afslutninger og smash: Fokus på tålmodighed, og at vente på bolden kommer i en flad vinkel på nettet. Dette giver den mest optimale mulighed for både at ramme nettet, samt at gøre det sværest muligt for modstanderen at tage bolden. Derudover fokus på at bevæge armen vandret, og ikke lodret i en afslutning, for igen at skabe flad vinkel.
- Reaktionsøvelser: At være klar på et fast pace spil, hvor reaktionsevne er altafgørende.
- Bevægelse med og uden bold: At kunne bevæge sig frit på den 360 graders bane, hvor man kommunikerer med sin medspiller.

Det taktiske element:
- Opnå forståelse for spillets grundprincipper: Dette muliggør elevernes evne til at udarbejde taktiske beslutninger. Forståelsen har primært handlet om at aflevere bolden hen over nettet, for at skabe så mange muligheder for en afslutning som muligt. Her har eleverne lært at målet med en afslutning, er at skyde bolden VÆK fra modstanderen.
- Spilsystemer/servemodtagninger: Elever har arbejdet med et specifikt spilsystem - Cross-serve-play, hvor formålet har været at overraske det servende hold.
- "Parathed": fokus på den parate position, med lavt tyngdepunk. Ydermere fokus på spilbarhed og position på banen.
- Kommunikation og samarbejde med medspiller: fokus på at være en samlet enhed, at arbejde i en "elastik" hvor man dækker så meget af banen som muligt, men bevæger sig rundt med hinanden - og indgår i en aktiv kommunikation med sin medspiller.

Det teoretiske element:
- Teamwork og kohæsion: eleverne har lært om opgavekohæsion og socialkohæsion, med formålet om at blive bevidste om deres samarbejde. Fokus har været en positiv tilgang til teamwork, både holdinternt, men også på klasseniveau.
- Relationen mellem volleyball og Spikeball: fokus på boldspil som emne - hvad er Spikeball, og hvordan relaterer det sig til andre boldspil.

Eleverne har arbejdet med det færdige spil, såvel med "kidsvolley" lignende regressioner, hvor gribning af bolden er tilladt. Her har eleverne fået yderligere progression, i takt med deres tekniske færdigheder blev bedre.

Eleverne skal som minimum kunne redegøre for essentielle regler, samt udføre en under- og overhåndsaflevering til en medspiller med en vis bue (Ikke en flad, lige-på, aflevering). De skal kunne fremvise en afslutning, der kommer fra en aflevering, og som rammer nettet. De skal kunne forstå og fremvise teknikøvelser, der arbejder med konkrete tekniske færdigheder.
I det færdige spil skal eleverne forstå at arbejde sammen med sin medspiller, med fokus på at gøre sig spilbare og håndterbare afleveringer. De skal kunne bedømme point i spillet og dermed vise forståelse for spillets vigtigste regler.

Eleverne er introduceret til udarbejdelse af drejebog i grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fodbold C>B

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Miniforløb, hvor vi over tre blokke opgraderer fodbold på C-niveau fra sidste år til B-niveau.
Vi har fokus på både tekniske og taktiske elementer.
Der arbejdes med tekniske elementer som: sparketeknik (inderside-, halvtliggende og strakt/lodret vrist), tæmninger, driblinger og headning.
Og med taktiske elementer ifm. angrebsspil (gennembrud) og forsvarsspil (zone vs. mand-mand).

FAGLIGE MÅL:
- Gennem alsidig undervisning at opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for fodbold.
- At beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil.
- At indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i samarbejdsrelationer inden for boldspil.

KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik

MATERIALE/TEORI:
Dette praktiske forløb køres sideløbende med teori-timerne, hvor vi arbejder med "aerobt arbejde". (Pensum kan ses under teoridelen).

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- individuelt arbejde med bold
- makkerøvelser med bold
- holdtræning (f.eks. taktik)
- der sigtes mod min. 20 min med pulsbelastning

UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Dette opgraderings-forløb har en forløbslængde på 3 blokke (= 6 moduler) + én blok med drejebogsskrivning op til eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dans og performance C>B

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Miniforløb, der opgraderer "Dans og performance" fra C-niveau sidste år til B-niveau i år.
Forløbet er bygget på Rudolf von Labans bevægelsesteori.
Formålet er således, at eleverne bliver sikre i brugen af de teoretiske kategorier til at analysere og skabe et bestemt udtryk (særlig vægt på bevægelseskvaliteter og relationer når man danser som gruppe).
Desuden lægger vi vægt på kropsbevidsthed og rumbevidsthed. Forskellige gruppeøvelser bruges til at arbejde med specifikke elementer af Labans teorier.
Grupperne arbejder her i 2hf bl.a. med at forbedre deres egen danse-performance fra eksamen i 1hf, som optages på video til senere brug.

FAGLIGE MÅL:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområderne "musik og bevægelse"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold

KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner de for undervisningen relevant

MATERIALE/TEORI:
Dette forløb kører sideløbende med teoritimerne, hvor pensum fremgår særskilt.

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- Gennemgang af danseteori i plenum (f.eks. PowerPoint, videoer mm.)
- Gruppearbejde/procesarbejde

UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Dette opgraderingsforløb har en forløbslængde på 3 blokke (= 6 moduler), + én blok med drejebogsskrivning op til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Basketball

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Reglerne for basketball er blevet gennemgået, og vi spiller kamp med anvendelse af de vigtigste regler.
Vi arbejder med de basale tekniske elementer i basketball, herunder:
- Driblinger ("kontrol-driblinger", "speed-driblinger", '"power-driblinger" og "cross over-driblinger")
- Principper for pivotering og standsninger ("1-2-standsning" og "jumpstop")
- Forskellige typer af afleveringer ("brystaflevering", "studsaflevering" og "enhånds-aflevering")
- Skud ("skud fra stående" og "lay up").

Desuden har vi arbejdet med spillets forsvarstaktik ("3-2 zoneopdækning" som eksempel).

FAGLIGE MÅL:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet "boldspil"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
– kende til mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi

KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik

MATERIALE/TEORI:
Køres sideløbende med teoritimerne, hvor pensum fremgår særskilt.

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- individuelt arbejde med bold
- makkerøvelser med bold
- holdtræning (f.eks. taktik)
- der sigtes mod min. 20 min med pulsbelastning

UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Der sigtes mod en forløbslængde på 7 blokke (= 14 moduler), inkl. én blok med drejebogsskrivning op til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Styrketræning

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Med udgangspunkt i styrketræningsteori (de forskellige typer muskelstyrke jf. kap. 6 i B - for bedre idræt), vil vi arbejde med forskellige typer/genrer inden for styrketræning.
Her vil crossfit præsenteres som en ud af flere måder at lave styrketræning på, og vi vil arbejde med og anvende principper inden for crossfit.

Til sidst i forløbet vil vi arbejde i grupper med, hvordan man kan træne sig op til at præstere iht. konkrete mål. Her vil vi tage Politiskolens optagelsesprøve som eksempel.

FAGLIGE MÅL:
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning.
– udvikle kropsbevidsthed.
– udforme og udføre opvarmnings- og grundtræningsprogrammer samt gennemføre enkle fysiologiske test og i forbindelse hermed kunne redegøre for relevant fysiologisk viden.
– udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsprogram og kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold.


KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
de for undervisningen relevante digitale redskaber de for undervisningen relevante videnskabelige metoder

ANVENDT MATERIALE:
Målet er at koble vores praksis til pensum fra teoritimerne.
I teoritimerne arbejder vi med kapitel 6 "Muskler og styrke" fra bogen "B - forbedre idræt", 2. udgave.

FORLØBETS SAMLEDE UNDERVISNINGSTID:
14 moduler a 45 min.

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- Fælles gennemgang med fremhævelse af fokuspunkter og kobling i teori
- Individuel træning
- Gruppearbejde i smågrupper

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 Pickleball

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Forløbet består af en introduktion til pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil.

Tekniske delmål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.

Taktiske delmål: At forstå og kunne spille efter de basale regler, herunder reglen om ”double-bounce” og reglen for ”køkkenet”, samt i rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.

FAGLIGE MÅL:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområderne "nyere og klassiske idrætter"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
– have en grundlæggende viden om udvalgte områder inden for den humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori med hovedvægt på danske forhold inden for idrætshistorie og idrætssociologi
– kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik

MATERIALE/TEORI:
Pensum 'Om pickleball' - af Anders Bergholt 2022 (9 sider)

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- individuelt arbejde (f.eks. med benarbejde)
- makkerøvelser/slagserier

UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Der sigtes mod en forløbslængde på 6 blokke (= 12 moduler) + én blok med drejebogsskrivning op til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Selskabsdanse

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Inden for overskriften ”Selskabsdanse” skal vi arbejde med danse, som anvendes ved sociale begivenheder, hvor fællesskabet er i fokus.
Her arbejder vi dels med kvadrilledansen Les Lanciers, som oprindelig var en formel dans i de finere kredse i 1800-tallets Europa, men som med tiden har udviklet sig til en integreret del af den danske folkedanskultur.
Desuden skal vi arbejde med danske folkedanse i mere traditionel forstand, hvor disse fungerer som mere uformelle fællesdanse. Vi skal afprøve nogle af de mest kendte danske folkedanse, og vi skal forsøge at indkredse de elementer, der er karakteristiske for folkedans.
Til sidst skal holdet i grupper arbejde med at konstruere deres egen folkedans med afsæt i ovenstående.
FAGLIGE MÅL:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområderne "musik og bevægelse"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold

KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner de for undervisningen relevant

MATERIALE/TEORI:
Dette forløb kører sideløbende med teoritimerne, hvor pensum fremgår særskilt.

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- Gennemgang af danseteori i plenum (f.eks. PowerPoint, videoer mm.)
- Gruppearbejde/procesarbejde

UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Dette opgraderingsforløb har en forløbslængde på 3 blokke (= 6 moduler), + én blok med drejebogsskrivning op til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer