Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Maria Drejsig Rasmussen
|
Hold
|
2024 Bi/2hf-2 (2hf Bi-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler
I dette forløb skal vi genopfriske opbygningen af forskellige celletyper og funktionen af forskellige cellestrukturer. Derudover ser vi også på mitose og meiose
Eksperimentelt:
- Osmose i kartofler (NF)
- Mikroskopi af forskellige celletyper (journal)
Kernestof:
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler
- makromolekyler: biologisk funktion af lipider og proteiner
- genetik og molekylærbiologi: celledelinger
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mikroskopi af celler
|
22-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Proteiner - struktur og funktion
I dette forløb skal vi se på opbygningen og funktionen af proteiner herunder særligt enzymer. Derudover skal vi se på og undersøge faktorer, der påvirker enzymers aktivitet
Eksperimentelt:
- Forsøg med catecholase (rapport)
Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Enzymet i isfjorden
|
11-09-2024
|
Forsøg med katalase
|
11-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Energi til arbejdet
I dette forløb skal vi se på, hvordan vi får energi til muskelarbejde. Herunder skal vi bl.a. se på de energigivende næringsstoffers opbygning og fordøjelse samt blodsukkerreguleringen og anaerob og aerob kulhydratmetabolisme.
Som perspektivering kigger vi på diabetes.
Eksperimentelt:
- Lungerumfang (NF)
- Puls og blodtryk (NF)
- Dykkerrefleks (rapport)
- Blodsukkermåling (rapport)
Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater og lipider
- biokemiske processer: respiration og gæring
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, hormonel regulering
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dykkerrefleks
|
01-10-2024
|
Måling af blodsukker
|
06-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Nervesystemet
I dette forløb skal vi se på nervesystemets opbygning og funktion
Som perspektivering skal vi se på, hvordan forskellige rusmidler påvirker nervesystemet.
Eksperimentelt:
- Nerveledningshastighed (rapport)
- Sanseeksperimenter (journal)
Kernestof:
- cellebiologi: eucaryote celletyper
- fysiologi: nervesystem
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige problemstillinger med biologisk indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nerveledningshastighed
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
DNA, genetik og evolution
I dette forløb kigger vi på opbygningen og funktionen af DNA. Vi skal se på, hvordan genetisk information gives videre til vores afkom og på, hvordan variation i arvematerialet og selektion af de bedst tilpassede individer driver udviklingen af arter.
Eksperimentelt:
- Isolering af DNA (nf)
- Blodtypebestemmelse (nf)
- Majsmutanter (rapport)
- Menneskedyret (rapport)
Kernestof:
- cellebiologi: liv og livets opståen
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med teknologiske problemstillinger med biologisk indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Menneskedyret
|
18-12-2024
|
Majs-mutanter
|
15-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Hormoner og forplantning
I dette forløb skal vi kigge på, hvordan hormoner virker generelt og i særdeleshed på kønshormonerne og menneskets forplantning. Og så skal vi kigge på mulighederne for at designe vores egne børn og de etiske dilemmaer omkring dette
Dokumentar: Født som reservedel (26 min)
Eksperimentelt:
- Faderskabsbestemmelse (journal)
Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: genteknologi
- fysiologi: andre udvalgte organsystemer
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med teknologiske og etiske problemstillinger med biologisk indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Infektionsbiologi
I dette forløb skal vi se på infektionsbiologiens historie og på bakterie- og virusinfektioner i kroppen samt kroppens respons på disse infektioner. Vi skal derudover se på, hvordan man behandler og forebygger infektioner og på problemerne med antibiotikaresistens.
Eksperimentelt:
- Antibiotikaresistens (rapport)
- ELISA (journal)
Kernestof:
- cellebiologi: eucaryote celletyper
- mikrobiologi: infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Antibiotikaresistens
|
05-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Skovene i Danmark
I dette forløb kigger vi på den natur og det liv, som er omkring os. Vi skal kigge på, hvordan levende organismer påvirker hinanden, og hvordan de påvirker og bliver påvirket af det omgivende miljø. Vi skal særligt beskæftige os med planter og med skoven som økosystem
Eksperimentelt:
- Plantepigmenter (rapport)
- Undersøgelse af skoven (journal)
Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
– anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
– analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med miljømæssige problemstillinger med biologisk indhold
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Plantepigmenter
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339465819",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339465819",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339465819"
}