Holdet 2024 Bi/2hf-2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Maria Drejsig Rasmussen
Hold 2024 Bi/2hf-2 (2hf Bi-2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler
Titel 2 Proteiner - struktur og funktion
Titel 3 Energi til arbejdet
Titel 4 Nervesystemet
Titel 5 DNA, genetik og evolution
Titel 6 Hormoner og forplantning
Titel 7 Infektionsbiologi
Titel 8 Skovene i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler

I dette forløb skal vi genopfriske opbygningen af forskellige celletyper og funktionen af forskellige cellestrukturer. Derudover ser vi også på mitose og meiose

Eksperimentelt:
- Osmose i kartofler (NF)
- Mikroskopi af forskellige celletyper (journal)

Kernestof:
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler
- makromolekyler: biologisk funktion af lipider og proteiner
- genetik og molekylærbiologi: celledelinger

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mikroskopi af celler 22-08-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Proteiner - struktur og funktion

I dette forløb skal vi se på opbygningen og funktionen af proteiner herunder særligt enzymer. Derudover skal vi se på og undersøge faktorer, der påvirker enzymers aktivitet

Eksperimentelt:
- Forsøg med catecholase (rapport)

Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Enzymet i isfjorden 11-09-2024
Forsøg med katalase 11-09-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Energi til arbejdet

I dette forløb skal vi se på, hvordan vi får energi til muskelarbejde. Herunder skal vi bl.a. se på de energigivende næringsstoffers opbygning og fordøjelse samt blodsukkerreguleringen og anaerob og aerob kulhydratmetabolisme.
Som perspektivering kigger vi på diabetes.

Eksperimentelt:
- Lungerumfang (NF)
- Puls og blodtryk (NF)
- Dykkerrefleks (rapport)
- Blodsukkermåling (rapport)

Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater og lipider
- biokemiske processer: respiration og gæring
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, hormonel regulering

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dykkerrefleks 01-10-2024
Måling af blodsukker 06-11-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 4 Nervesystemet

I dette forløb skal vi se på nervesystemets opbygning og funktion
Som perspektivering skal vi se på, hvordan forskellige rusmidler påvirker nervesystemet.

Eksperimentelt:
- Nerveledningshastighed (rapport)
- Sanseeksperimenter (journal)

Kernestof:
- cellebiologi: eucaryote celletyper
- fysiologi: nervesystem

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige problemstillinger med biologisk indhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nerveledningshastighed 28-11-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 DNA, genetik og evolution

I dette forløb kigger vi på opbygningen og funktionen af DNA. Vi skal se på, hvordan genetisk information gives videre til vores afkom og på, hvordan variation i arvematerialet og selektion af de bedst tilpassede individer driver udviklingen af arter.

Eksperimentelt:
- Isolering af DNA (nf)
- Blodtypebestemmelse (nf)
- Majsmutanter (rapport)
- Menneskedyret (rapport)

Kernestof:
- cellebiologi: liv og livets opståen
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- indsamle, vurdere og anvende faglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med teknologiske problemstillinger med biologisk indhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Menneskedyret 18-12-2024
Majs-mutanter 15-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Hormoner og forplantning

I dette forløb skal vi kigge på, hvordan hormoner virker generelt og i særdeleshed på kønshormonerne og menneskets forplantning. Og så skal vi kigge på mulighederne for at designe vores egne børn og de etiske dilemmaer omkring dette

Dokumentar: Født som reservedel (26 min)

Eksperimentelt:
- Faderskabsbestemmelse (journal)

Kernestof:
- genetik og molekylærbiologi: genteknologi
- fysiologi: andre udvalgte organsystemer

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med teknologiske og etiske problemstillinger med biologisk indhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 Infektionsbiologi

I dette forløb skal vi se på infektionsbiologiens historie og på bakterie- og virusinfektioner i kroppen samt kroppens respons på disse infektioner. Vi skal derudover se på, hvordan man behandler og forebygger infektioner og på problemerne med antibiotikaresistens.

Eksperimentelt:
- Antibiotikaresistens (rapport)
- ELISA (journal)

Kernestof:
- cellebiologi: eucaryote celletyper
- mikrobiologi: infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Antibiotikaresistens 05-03-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Skovene i Danmark

I dette forløb kigger vi på den natur og det liv, som er omkring os. Vi skal kigge på, hvordan levende organismer påvirker hinanden, og hvordan de påvirker og bliver påvirket af det omgivende miljø. Vi skal særligt beskæftige os med planter og med skoven som økosystem

Eksperimentelt:
- Plantepigmenter (rapport)
- Undersøgelse af skoven (journal)

Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
– anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelser og analyser
– analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og
biologisk variation
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med miljømæssige problemstillinger med biologisk indhold
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Plantepigmenter 01-05-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning