Gribskov Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gribskov Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 ps/2hf-s1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Gribskov Gymnasium
Fag og niveau
Psykologi C
Lærer(e)
Rune Holkenov
Hold
2024 ps/2hf-s1 (
2hf ps-s1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til psykologi
Titel 2
At blive menneske i senmoderniteten
Titel 3
Ondskab
Titel 4
Ungdom og uddannelse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til psykologi
Forløbet indeholder et overblik over psykologiske kerneområder, introduktion til psykoanalysen og øver brug af grundlæggende videnskabsteoretiske begreber
Indhold
Kernestof:
Enøgle: 61692641-933a6-222
Seksualdriften
Læs videre frem til den psykoanalytiske terapi.
Vi sammenfatter Lena og fortsætter med psykoanalysen. Lektie: Psykoanalysen frem til den psykoanalytiske terapi!
3. Videnskabsteori og metode
Korrelationsundersøgelse
Kritisk vurdering af undersøgelser
jeg bliver forsinket. Læse videnskabsteorie og metode samt kritisk vurdering af undersøgelser (er på forrige moduler) mens I venter! Hvis der er tid, så læs også siden om Eksperiment i samme kapitel.
Eksperiment
Tre typer af undersøgelsesdesign.pptx
Vi arbejder med kvantitativ forskning. Kritisk vurdeirng af undersøgelser skal være læst til timen.
Erik H. Erikson
Spsm til Erikson: Hvad udgør grundlaget for en stabil jegidentitet i barnets første udviklingsfase ifølge Erikson? Hvad kan ifølge Erikson være farligt for barnets udvikling i den ande fase ifølge Erikson? På Hivlke måder adskiller Eriksons samlede f
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
At blive menneske i senmoderniteten
Forløbet dækker udviklingspsykologiske og sociologiske vinkler på opvækst, opdragelse og omsorgssvigt.
Indhold
Kernestof:
Nyt tema: At blive menneske i det senmoderne samfund.
Erik H. Erikson
Spsm til Erikson: Hvad udgør grundlaget for en stabil jegidentitet i barnets første udviklingsfase ifølge Erikson? Hvad kan ifølge Erikson være farligt for barnets udvikling i den ande fase ifølge Erikson? På Hivlke måder adskiller Eriksons samlede f
Kritik af faseteorierne
Begyndende selv
Kerneselv
Det subjektive selv
Det verbale selv
Det narrative selv
John Bowlby og Mary Ainsworth
Vi fremlægger selverne fra sidst og John Bowlby. Siderne er også lektie til i dag.
Bowlby og Ainsworth spsm
Mød dit urmenneske
Omsorgssvigt.docx
Arbejdsark - Mød dit urmenneske 2023.docx
Omsorgssvigt | Psykologiens veje
Børns reaktioner på omsorgssvigt | Psykologiens veje
Tvær- og længdesnitsundersøgelse | Psykologiens veje
Risiko og resiliens | Psykologiens veje
Riskpo og resiliens afsluttes - film.
Arbejdsark lortebarndom.docx
Barnet i den senmoderne familie | Psykologiens veje
Fire opdragelsesstile | Psykologiens veje
Fire familietyper | Psykologiens veje
Opdragelse i senmoderniteten.docx
Arbejdsarket gøres færdig
Arbejdsark den perfekte opdragelse.docx
Barndom og personlighed 2022.docx
Timen afholdes på skolen, den tidligere besked var fejlanbragt.
Prøvecase psykologi C ren.docx
At blive menneske i senmoderniteten del 1.pptx
Ondskab 1 lektion Svendsen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Ondskab
Forløbet undersøger årsager til at mennekser begår handlinger, der under normale omstændigheder betrages som uetiske med afsæt i udviklings- og socialpsykologien
Indhold
Kernestof:
Barndom og personlighed 2022.docx
Ondskab 1 lektion Svendsen.docx
Vi gør Svendsen færdig og fortsætter med ondskab.
Årsager til ondskab 2024 (13).docx
Ondskab 1 lektion Svendsen 2024.docx
Moralsk frakobling | Psykologiens veje
Zimbardo og virkelighedens fængsel | Psykologiens veje
Kritisk vurdering af undersøgelser | Psykologiens veje
Spørgsmål til Zimbardo
Gruppepres og social kontrol | Psykologiens veje
Intergruppekonflikter | Psykologiens veje
Beskriv Asch’s eksperiment inklusive uafhængig og afhængig variabel
17. Eksistentiel og humanistisk psykologi | Psykologiens veje
Blekingegadegruppen eksistentialismecase spørgsmål 2024.doc
Blekingegade eksistentialisme case god kvalitet.pdf
Flødeboller
NB: Rune kommer først i andet modul. I første modul skal I læse følgende for at få kryds (kontoret krydser jer også af):
Afsnit
Film: Smilede jeg?
Smilede jeg Hf 2020.docx
De danske unge konkurrencestat.docx
Ondskab farvel ondskab.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Ungdom og uddannelse
Forløbet undersøger ungdomsfasen og vilkårene for unge mennesker, der forsøger at kvalificere sig til det fremtidige liv.
Indhold
Kernestof:
Smilede jeg Hf 2020.docx
De danske unge konkurrencestat.docx
Ondskab farvel ondskab.pptx
Vi fortsætter case-arbejdet med Smilede jeg indtil alle har fremlagt. Se filmen på Teams i Class Materials inden timen, hvis du ikke har set den før. Den varer en time.
Fremlæggelser om Smilede jeg forberedes!!
Arbejdsark stress og coping lektion 3 (4).docx
Hvordan lærer vi og motivationsprocesser.docx
Arbejdsarket fra sidst gøres færdigt.
Studiet af menneskets informationsprocesser | Psykologiens veje
Hvad er et kognitivt skema og hvilke teoretikere har talt om det?
Perception | Psykologiens veje
1. Redegør for begreberne øverst på siden om perception. Giv en faglig definition af begreberne Førstehåndsindtryk og Rosenthal effekt.
Kapital og habitus
Kapital og habitus | Psykologiens veje
image.png
Vi afslutter arbejdet med kapital og habitus. Læs de to sider
20. Kommunikation | Psykologiens veje
Nonverbal kommunikation | Psykologiens veje
Kommunikation 2.0.docx
Den kognitive terapi | Psykologiens veje
Arbejdsark til kognitiv terapi.docx
Role Play: Cognitive Behaviour Therapy
Nonverbal kommunikation
Kommunikation
Den kognitiv terapi
Vi afslutter den kognitive terapi.
Sociale arenaer, roller og identitet | Psykologiens veje
Hvad er identitet? | Psykologiens veje
Beskriv OG sammenlign Giddens, Gergens og Eriksons tre identitetsbegreber. Hvor er de ENS og på hvilke måder er de FORSKELLIGE?
Forberedelse til case i morgen.
Prøveeksamen Ungdom og uddannelse rettet.pdf
NB: Jeg vil IKKE være tilstede i lektionen. I skal derfor aflevere jeres undtlige besvarelse i Vocaroo for at blive registreret som tilstedeværende. Jeg giver feedback gruppeviduelt i næste lektion.
NB: Her er båndoptageren. Afprøv den lige inden I går i gang, så i ved hvordan man skal afspille, pause og sende linket: https://vocaroo.com/
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339762559", "T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339762559", "H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64339762559" }