Titel
4
|
Forløb 4: Geografien i din telefon
FOKUS
Forløbet har til formål at gøre eleverne i stand til at forstå dannelsen og forekomsten af en række af de vigtige mineraler, der anvendes i produktionen af moderne smartphones. Desuden har forløbet til formål at eleverne skal forstå de økonomiske, miljømæssige, sociale, erhvervs- og befolkningsmæssige dynamikker, der er knyttet til udvindingen og anvendelsen af disse mineraler.
INDHOLD
*Den pladetektoniske model
- pladetektonikkens drivkræfter
- beliggenhed af vulkaner og jordskælv knyttet til pladegrænser
- riftzoner
*Bjergarter og mineraler
- karakteristika for sedimentære, magmatiske og metamorfe bjergarter
- kriterier for identifikation af udvalgte mineraler
- kobling til den pladetektoniske model gennem den geologiske cyklus, hvor der særskilt er arbejdet med de forskellige faser i Wilson-cyklussen
*Råstoffernes dynamik
- ressource/reserve-begrebet
- kritiske mineraler
*Malmdannede processer
- højtemperaturdannelser
- lavtemperaturdannelser
- model over kilde-mobilisering-transport-fælde
- herunder særskilt fokus på de geologiske og klimatiske forudsætninger for 1) dannelsen af Kobolt i DR Congo og 2) dannelsen af Lithium i Salar de Uyuni, Bolivia
*Varekæder for mineraler til smartphones
*Erhverv og udvikling
- HDI og erhvervsudvikling, herunder Fourastiés model
- Udviklingsteorier; moderniseringsteori og afhængighedsteori
*Befolkning og udvikling
- Den demografiske transitionsmodel
- Befolkningspyramider
- Dynamikker der driver befolkningsudviklingen
*FN’s 17 verdensmål
FAGLIGE MÅL
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder
- indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
- forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller som repræsentationer af virkeligheden
- analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
- formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer
KERNESTOFOMRÅDER
Jordens geologiske processer
- Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
- Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
Klima og vejrs betydning for menneskets levevilkår
- klimazoner og plantebælter
Innovation, bæredygtighed og ressource forvaltning i lokalt og globalt perspektiv
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion og ressourceforbrug
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling
EMPIRISK ARBEJDE
- Undersøgelse af den rumlige udbredelse af og sammenhængen mellem pladetektoniske fænomener i Google Earth (1 modul)
- Bestemmelse af konkrete lokaliteter på Jorden via Google Earth for faserne i Wilson-cyklussen (1 modul)
- Øvelse om bestemmelse af udvalgte mineraler ud fra hårdhed, stregfarve, magnetisme, densitet (vha. Archimedes princip) og reaktion med syre (2 moduler)
- Øvelse om udarbejdelse af hydrotermfigur for Salar de Uyuni, Bolivia og efterfølgende bestemmelse af klima- og plantebælte. Øvelsen havde til formål at forstå de klimatiske betingelser for dannelsen af Lithium, der er en vigtig bestanddel af mobiltelefonernes batteri (1 modul)
- Udarbejdelse af globale varekæder/værdikæder for smartphones (2 moduler)
- Undersøgelse af socioøkonomiske forhold i landene i smartphonens varekæde (2 moduler)
- Udarbejdelse af demografiske transitioner for udvalgte lande i forskellige dele af mineralernes varekæde inkl. identifikation af en lang række befolknings-, erhvervs- og udviklingsindikatorer for disse lande (1 modul)
I alt 10 ud af 32 moduler, dvs. ca. 31 %
SKRIFTLIG ARBEJDE
- Forløbet mundede ud i en afleveringsopgave i form af en poster hvor eleverne skulle behandle forekomsten, dannelsen, udvindingen og varekæden for af et valgfrit mineral fra deres smartphone med perspektivering til de socioøkonomiske aspekter undervejs i processen.
OMFANG AF LÆST MATERIALE
* Naturgeografi - Jorden & mennesket (2. udgave): s. 64-78, s. 84-89, s. 92-97, s. 157-158, s. 232-236 og s. 264-268.
* Videncenter for Mineraler og Materialer (2020): Mineralske råstoffer, bæredygtighed og innovation.
- Kapitel 1 - De fire industrielle revolutioner.
- Kapitel 2 - Megatrender: Globale vækstdrivere.
- Kapitel 19 - Det geologiske kredsløb og isostasi.
- Kapitel 25 - Forsyningskæder og værdikæder
* Alverdens Geografi (2. oplag): s. 83-90, s. 100-103, s. 173-178
* Vores Verden (1. udgave): s. 212-213, s. 231-233 og s. 313-319
* Enough Project: From Mine to Mobile Phone
* Zetland: En mørk hemmelighed får din mobil til at lyse. Jeg lirkede min op og fandt mineralet, alle jagter
* DR (2025): Konflikt i DR Congo når nye højder efter oprøreres indtog i storby
* Geologisk Nyt (2003): Bolivias Altiplano
* IBIS (2015): Lithium - fra ressourceforbandelse til grøn omstilling, s. 10-15
* Geoviden (4/2007): Vulkanernes rigdomme, s. 12-13
* DR (2018): Batterikrise under opsejling: Kan blive svært at skaffe mineral til batterier i elbiler og smartphones
* Geoviden (4/2012): Mineralske råstoffer s. 2-3, s. 10-11 og s. 14-17
* Information (2016): Vi er indtrådt i en ny geologisk epoke: Antropocæn-tiden
I alt ca. 140 sider
Derudover har vi set (uddrag af) følgende film og videoer:
* Antropocæn - den menneskeskabte tidsalder
* El oro blanco
* DR (2010): Blod i mobilen
* Sky News (2017): Special report : Inside the Congo cobalt mines that exploit children
* Al Jazeera English (2021): The Cost of Cobalt | People and Power
* CNBC (2024): The Disturbing Connection Between Your Phone And Violence In The Congo
* Conflict Minerals in Your Daily Life
* Danwatch: Varekæde
SÆRLIGE UNDERVISNINGSELEMENTER:
- Dokumentarfilmen ”Antropocæn - den menneskelige tidsalder” er anvendt som introduktion til forløbet. Filmen giver gennem en række eksempler billeder på samspillet mellem samfundsudviklingen og udnyttelsen af Jordens ressourcer.
- Dokumentarfilmen ”Blod i mobilen” (fra 2010), der viser de betingelser hvorunder en række mineraler til mobiltelefoner udvindes i DR Congo er blevet vist i undervisningen. Filmen har perspektiveret forløbets emnefelt. Desuden har filmen og yderligere kilder om den globale arbejdsdeling, der er knyttet til mineralernes varekæde, dannet udgangspunkt for forståelsen af sammenhængen mellem den økonomiske, sociale, erhvervs- og befolkningsmæssige udvikling i forskellige lande.
- Der er efterfølgende blevet arbejdet med adskillige videoer om den nuværende situation omkring udvinding af mineraler i DR Congo med det formål at se, hvilken udvikling (om nogen) der har været de naturmæssige og socioøkonomiske forhold knyttet til mineraludvindingen i de sidste 15 år.
SAMMENHÆNG MED ANDRE FORLØB
Den udviklings- og befolkningsgeografiske del af forløbet tages op igen i det afsluttende forløb om bæredygtighed med fokus på FN’s 17 Verdensmål.
|