Holdet 2024 Bi/V3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Maria Drejsig Rasmussen
Hold 2024 Bi/V3 (V3 Bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Celler
Titel 2 Proteiner og enzymer
Titel 3 Energi til arbejdet
Titel 4 Nervesystemet
Titel 5 DNA, genetik og evolution
Titel 6 Hormoner og forplantning
Titel 7 Infektionsbiologi
Titel 8 Skovene i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Celler

I dette forløb skal vi genopfriske opbygningen af forskellige celletyper og funktionen af forskellige cellestrukturer. Derudover ser vi også på mikrobiologisk vækst og faktorer, der påvirker væksten.

Eksperimentelt:
- Vækst af gær (rapport)

Kernestof:
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- molekylærbiologi: replikation og mitose
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Gær 23-08-2024
Vækst af gær 11-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Proteiner og enzymer

I dette forløb skal vi se på opbygningen og funktionen af proteiner herunder særligt enzymer. Derudover skal vi se på og undersøge faktorer, der påvirker enzymers aktivitet

Eksperimentelt:
- Forsøg med katalase (journal)

Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Energi til arbejdet

I dette forløb skal vi se på, hvordan vi får energi til muskelarbejde. Herunder skal vi bl.a. se på de energigivende næringsstoffers opbygning og fordøjelse samt blodsukkerreguleringen og anaerob og aerob kulhydratmetabolisme.
Som perspektivering kigger vi på diabetes.

Eksperimentelt:
- Lungerumfang (rapport)
- Puls og blodtryk (journal)
- Glykæmisk indeks (rapport)

Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater og lipider
- biokemiske processer: respiration og gæring
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, hormonel regulering

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Puls og blodtryk 27-09-2024
Måling af blodsukker 13-11-2024
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nervesystemet

I dette forløb skal vi se på nervesystemets opbygning og funktion
Som perspektivering skal vi se på, hvordan forskellige rusmidler påvirker nervesystemet.

Eksperimentelt:
- Nerveledningshastighed (journal)
- Sanseeksperimenter

Kernestof:
- cellebiologi: eucaryote celletyper
- fysiologi: nervesystem
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nerveledningshastighed 06-12-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 DNA, genetik og evolution

I dette forløb skal vi se nærmere på, hvordan vores arvemateriale er opbygget, og hvordan genetiske egenskaber og/eller sygdomme gives videre fra én generation til den næste. Og hvordan variation i arvematerialet fører til evolution

Eksperimentelt:
- Majsmutanter (rapport)
- Menneskedyret (journal)
- Evolutionsøvelse i Zoo (journal)

Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, proteinsyntese, mutation, meiose
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Monogene sygdomme 20-01-2025
Menneskedyret 21-01-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hormoner og forplantning

I dette forløb skal vi se på hormoners opbygning, virkemåde og regulering generelt og særligt på kønshormonernes regulering og på menneskets forplantning. Derudover skal vi se på, hvordan vi genteknologisk kan designe vores ønskebørn

Eksperimentelt:
- Faderskabsbestemmelse af chimpanser (zoo) (journal)

Kernestof:
- molekylærbiologi: genteknologi
- fysiologi: hormonel regulering og forplantning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Faderskabsbestemmelse af chimpanser 28-01-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Infektionsbiologi

I dette forløb skal vi se på infektionsbiologiens historie og på bakterie- og virusinfektioner i kroppen samt kroppens respons på disse infektioner. Vi skal derudover se på, hvordan man behandler og forebygger infektioner og på problemerne med antibiotikaresistens.

Eksperimentelt:
- ELISA (rapport)

Kernestof:
- cellebiologi: eucaryote celletyper
- mikrobiologi: infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Skovene i Danmark

I dette forløb kigger vi på den natur og det liv, som er omkring os. Vi skal kigge på, hvordan levende organismer påvirker hinanden, og hvordan de påvirker og bliver påvirket af det omgivende miljø. Vi skal særligt beskæftige os med planter og med skoven som økosystem

Eksperimentelt:
- Plantepigmenter (rapport)
- Undersøgelse af skovøkosystem (journal)

Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer