Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Maria Drejsig Rasmussen
|
Hold
|
2024 Bi/V3 (V3 Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler
I dette forløb skal vi genopfriske opbygningen af forskellige celletyper og funktionen af forskellige cellestrukturer. Derudover ser vi også på mikrobiologisk vækst og faktorer, der påvirker væksten.
Eksperimentelt:
- Vækst af gær (rapport)
Kernestof:
- cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- molekylærbiologi: replikation og mitose
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gær
|
23-08-2024
|
Vækst af gær
|
11-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Proteiner og enzymer
I dette forløb skal vi se på opbygningen og funktionen af proteiner herunder særligt enzymer. Derudover skal vi se på og undersøge faktorer, der påvirker enzymers aktivitet
Eksperimentelt:
- Forsøg med katalase (journal)
Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner
- enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer
- bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde
hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Energi til arbejdet
I dette forløb skal vi se på, hvordan vi får energi til muskelarbejde. Herunder skal vi bl.a. se på de energigivende næringsstoffers opbygning og fordøjelse samt blodsukkerreguleringen og anaerob og aerob kulhydratmetabolisme.
Som perspektivering kigger vi på diabetes.
Eksperimentelt:
- Lungerumfang (rapport)
- Puls og blodtryk (journal)
- Glykæmisk indeks (rapport)
Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater og lipider
- biokemiske processer: respiration og gæring
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, hormonel regulering
Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til
analyse af enkle biologiske problemstillinger
- tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed og til
risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Puls og blodtryk
|
27-09-2024
|
Måling af blodsukker
|
13-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nervesystemet
I dette forløb skal vi se på nervesystemets opbygning og funktion
Som perspektivering skal vi se på, hvordan forskellige rusmidler påvirker nervesystemet.
Eksperimentelt:
- Nerveledningshastighed (journal)
- Sanseeksperimenter
Kernestof:
- cellebiologi: eucaryote celletyper
- fysiologi: nervesystem
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Nerveledningshastighed
|
06-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
DNA, genetik og evolution
I dette forløb skal vi se nærmere på, hvordan vores arvemateriale er opbygget, og hvordan genetiske egenskaber og/eller sygdomme gives videre fra én generation til den næste. Og hvordan variation i arvematerialet fører til evolution
Eksperimentelt:
- Majsmutanter (rapport)
- Menneskedyret (journal)
- Evolutionsøvelse i Zoo (journal)
Kernestof:
- makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, proteinsyntese, mutation, meiose
- evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Monogene sygdomme
|
20-01-2025
|
Menneskedyret
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hormoner og forplantning
I dette forløb skal vi se på hormoners opbygning, virkemåde og regulering generelt og særligt på kønshormonernes regulering og på menneskets forplantning. Derudover skal vi se på, hvordan vi genteknologisk kan designe vores ønskebørn
Eksperimentelt:
- Faderskabsbestemmelse af chimpanser (zoo) (journal)
Kernestof:
- molekylærbiologi: genteknologi
- fysiologi: hormonel regulering og forplantning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Faderskabsbestemmelse af chimpanser
|
28-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Infektionsbiologi
I dette forløb skal vi se på infektionsbiologiens historie og på bakterie- og virusinfektioner i kroppen samt kroppens respons på disse infektioner. Vi skal derudover se på, hvordan man behandler og forebygger infektioner og på problemerne med antibiotikaresistens.
Eksperimentelt:
- ELISA (rapport)
Kernestof:
- cellebiologi: eucaryote celletyper
- mikrobiologi: infektionsbiologi og resistens
- virus: opbygning og formering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Skovene i Danmark
I dette forløb kigger vi på den natur og det liv, som er omkring os. Vi skal kigge på, hvordan levende organismer påvirker hinanden, og hvordan de påvirker og bliver påvirket af det omgivende miljø. Vi skal særligt beskæftige os med planter og med skoven som økosystem
Eksperimentelt:
- Plantepigmenter (rapport)
- Undersøgelse af skovøkosystem (journal)
Kernestof:
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523130747",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523130747",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523130747"
}