Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Asger Habekost Nielsen
|
Hold
|
2024 Sa/V3-1 (V3 Sa-1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. EU - for dig og mig, eller for eliten?
23 blokke / 46 moduler i alt
EU - for dig og mig, eller for eliten?
Forløbets formål:
Hovedspørgsmålet for forløbet er, om EU gør en positiv forskel for dig og mig som almindelige borgere, eller mest betyder noget for de rigeste og mest magtfulde. Derfor skal vi i dette forløb skal vi undersøge, hvordan EU er vigtig i din hverdag, og hvilke dele af dit liv, der bliver påvirket direkte af EU-beslutninger. Vi skal undersøge, hvorfor unge stemmer mindre til Europa-Parlamentsvalgene end de ældre vælgere - er det fordi de unge mener, at EU er irrelevant for dem - eller er de unge er skeptiske overfor EU? Endelig skal vi se på, hvorfor så mange europæere er utilfredse med EU, og om det især skyldes, at borgerne ikke bliver inddraget nok i EU's beslutninger.
Forløbets spørgsmål:
1. Hvorfor stemmer unge ikke lige så meget som ældre vælgere til Europa-Parlamentsvalgene?
2. Hvorfor er der så mange europæere, der er utilfredse med EU?
3. Har EU et demokratisk underskud?
Kernebegreber:
- Politiske systemer - enhedsstat, føderal stat, parlamentarisme, præsidentialisme.
- Magtformer i et demokrati, magtens tredeling
- EU's opbygning - Kommissionen, Parlamentet, Ministerrådet og EU-domstolen, og deres forhold til dansk politik.
- Deltagelses- og konkurrencedemokrati.
- Populisme ift. EU.
- EU-skepsis og formel/reel suverænitet.
- EU's demokratiske underskud.
Kernestof:
Politik
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Udvalgte faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Udadvendte aktiviteter:
- Parallelfagligt forløb med ks, især ks-samfundsfag, som også undersøger USA, dog med mere fokus på USA's politiske splittelse.
- Besøg i Folketinget med undervisningsforløbet "Få styr på EU".
- Projekt 1 ud fra egne undersøgelser om hvorfor unge stemmer mindre til Europa-Parlamentsvalgene (kvantitativt baseret).
30 s (grundbogsstof) + 18 s i arbejdsmappen (forklaringer, uddybninger, figurer, supplerende tekster og spørgsmål).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt 1 - Problemformulering + interviewguide
|
18-09-2024
|
Projekt 1 - Powerpoint til fremlæggelse
|
25-09-2024
|
Synopsis 1 - EU
|
05-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
46,00 moduler
Dækker over:
46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. "It's the economy, stupid!"
13 blokke / 26 moduler
+ 5 blokke / 10 moduler til repetition og eksamensforberedelse
"It's the economy, stupid"
Formål: Forløbet
Vi starter forløbet med at se på økonomien for amerikanerne - en forklaring af, at Trump vandt valget i 2024, er at en stor del af amerikanerne følte, at de er blevet fattigere end tidligere. Derfor ser vi på, om amerikanerne rent faktisk har færre penge mellem hænderne, ikke mindst sammenlignet med danskerne, og hvordan de to præsidentkandidater kunne påstå, at USA's økonomi både er bedre og værre end tidligere - samtidigt - og begge have lidt ret.
I anden del af forløber ser vi på Trumps toldsatser - hvad er det, og hvordan kan de påvirke både den amerikanske og den danske økonomi? Vil amerikanerne blive rigere af amerikanske toldsatser? Og hvad sker der i Danmark?
Forløbets spørgsmål:
1. Har amerikanerne det værre eller bedre økonomisk end danskerne?
2. Er vi vej ud i en økonomisk krise?
3. Hvordan kan amerikanske toldsatser påvirke os her i Danmark?
Kernebegreber
- Samfundsøkonomiske mål
- Inflation
- Høj- og lavkonjunkturer
- Velfærdsmodellerne (universel, selektiv, residual)
- Effekten af toldsatser
- Økonomisk globalisering
Kernestof:
Sociologi
- Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Politik
- Politiske skillelinjer og partiadfærd
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Udvalgte faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Udadvendte aktiviteter:
- Parallelfagligt forløb med ks, især ks-samfundsfag, som også undersøger USA, dog med mere fokus på USA's politiske splittelse.
(ca. 44 s. + 20 s i arbejdsmappen)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejd selv (1. blok, onsdag d. 13/11)
|
13-11-2024
|
Synopsis 4 - Økonomien i USA
|
01-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Hvad skal vi stille op med kriminelle?
13 blokke / 26 moduler
Hvad skal vi stille op med kriminelle?
Forløbets formål:
Forløbet undersøger kriminalitet i Danmark med udgangspunkt i social ulighed, social arv og kulturelle forskelle. Vi starter med at se på, hvem der er "typisk" kriminelle og ser på effekten af social arv og kultur. Herefter ser vi på, hvordan man straffer kriminalitet i Danmark og til sidst ser vi på, hvilke holdninger man kan have til straf og kriminalitet - inklusive elevernes egne holdninger.
Forløbets spørgsmål:
1. Hvem er typisk i risiko for at blive kriminel under danske forhold?
2. Hvorfor bliver man kriminel i Danmark?
3. Hvad skal vi som samfund gøre ved kriminelle?
4. Hvorfor straffer vi kriminelle, hvis det ikke afholder dem fra at recidivere?
Indhold:
- Hvem bliver oftest kriminel? - Empiri
- Forklaringer af kriminalitet - teori
- Social arv og kulturelle mønstre ift. kriminalitet.
- Retssystemet i Danmark
- Straf og forebyggelse i Danmark.
- Politiske holdninger til straf og forebyggelse.
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i Danmark
Metode
komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Udvalgte faglige mål:
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Udadvendte aktiviteter:
- Besøg i Arresten i Hillerød
- Rollespil "Slaget på Generalen", udarbejdet af Danske Domstole.
- Diverse dokumentarudsendelser, bl.a. Tiltalt (DR, 2017), afsnit 1, Født til fængsel, afsnit 1 (TV2, 2017), Når forbrydelse ryster os, afsnit 4 (DR, 2021), Langt fra Borgen: Skal vi straffe hårdere? (DR, 2017).
(44 sider + 15 s i arbejdsmappen).
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Oliver Boserup Skov m.fl.: Samf på B, Columbus; sider: 114-116
-
Kriminalitet og straf - om kriminalitetens omfang og den typiske kriminelle (1 side). Fra Kriminalitet og Straf, Systime 2021.
-
Bjørnstrup, V.; Matthiesen, T. og Boserup Skov, O. (2017) - Fra drengestreger til bandekrig, s. 79-86. Forlaget Columbus
-
Kriminalitetsteorier og ungdomskriminalitet (Ret og rimelighed Systime) (4 s.)
-
Bjørnstrup, V.; Matthiesen, T. og Boserup Skov, O. (2017) - Fra drengestreger til bandekrig, s. 90-93 + 95-96. Forlaget Columbus
-
S. 63-70 i Eva Smith (2012) - Kriminalitet og retfærdighed. Forlaget Columbus.pdf
-
Bjørnstrup Matthiesen og Boserup Skov (Columbus 2017) - Fra drengestreger til bandekrig s 99-105.pdf
-
S. 39-43 i Bundsgaard og Skov (2013) - Hooligan, 2. udg. Forlaget Columbus.pdf
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis 2 - Kriminalitet
|
29-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Danske unges mistrivsel og velfærdsstaten
15 blokke / 30 moduler
Danske unge mistrives - skal velfærdsstaten hjælpe?
Formål:
Dette forløb undersøger omfanget af danske unges mistrivsel, og ser på, hvordan velfærdsstaten kan hjælpe de unge. Her fokuserer vi på tre velfærdsprofessioner, som er i kontakt med de unge - pædagoger, folkeskolelærere og socialrådgivere. Forløbet inkluderer også et besøg på Københavns Professionshøjskole for at se nærmere på socialrådgiveruddannelsen.
Indhold:
- Hvor stort er omfanget af danske unges mistrivsel?
- Case 1: De pressede skoleelever. Velfærdsstaten både hjælper og presser - lærernes dilemma.
- Case 2: De fattige børn - hvordan kan socialrådgiverne hjælpe børn i et komplekst problem?
- Case 3 (Besøg på KP, Københavns Professionshøjskole) - Børnene, der ikke passer ind - Hvordan kan pædagoger og de andre velfærdsansatte hjælpe børn, der ikke passer ind i de biologiske køn?
- Afrunding: Kommer presset indefra de unge selv - eller helt udefra, fra det omgivende samfund, så velfærdsstaten har svært ved at afhjælpe problemet?
Forløbets spørgsmål:
1. Mistrivses danske unge mere i dag end tidligere - for f.eks. 10 år siden?
2. Er mistrivslen tilfældigt fordelt blandt unge, eller er der særlige gruppe, der er mere udsatte?
3. Hvordan kan velfærds/konkurrencestaten både hjælpe og presse de unge (tænk på Case 1 og lærernes dilemma)?
4. Hvorfor er fattigdom et komplekst problem for børnene - og hvordan kan socialrådgiverne hjælpe (Case 2)?
5. Kan mistrivsel komme fra de unge selv?
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- adfærd på de sociale medier
Politik:
- ligestilling mellem kønnene
Økonomi
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Udvalgte faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde.
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Udadvendte aktiviteter:
- Diverse kortere dokumentarer om forløbet, herunder "Presset Ungdom" (TV2, 2023), "Smertensbørn", afsnit 1 (TV2, 2021),, "Én vej, to verdener", DR, 2016, "Skærmjunkie på afvænning" (TV2, 2023) og "6 dage til zen", DR, 2023, samt videoer fra Københavns Professionshøjskole om at være folkeskolelærer, pædagog og socialrådgiver.
- Besøg på Københavns Professionshøjskole og arbejde med case (Case 3).
28 sider + 25 sider i arbejdsmappen.
I alt ca. 146 sider + ca. 78 sider i arbejdsmappen = ca. 224 sider.
Fra ks-samfundsfag læstes ca. 200 sider, i alt ca. 424 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Synopsis 3 - Unges mistrivsel og velfærdsstaten
|
09-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523233355",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523233355",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523233355"
}