Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Jonas Aagaard Mathiesen
|
Hold
|
2024 IdB/V5 (V5 IdB-p, V5 IdB-t)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Danmarks foreningsliv
Et teoretisk forløb om foreningers rolle i idrætsdanmark. Undervejs i forløbet arbejdes der med befolkningens idrætsdeltagelse med særligt henblik på unge og idrætshistoriske nedslag med særligt henblik på foreningers rolle og idrættens organisering.
Vi har kigget på:
- kortlægning af idrætsadfærden
- Nye aktiviteter og nye organiseringsformer
Forløbet afsluttes med at eleverne indtræder i gymnasiets egen idrætsforening via generalforsamlingen og skal være med til at drive den fremover.
Faglige mål:
- kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1: Danmarks foreningsliv
|
12-09-2024
|
Drejebog 1 - Basketball
|
13-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basketball
Reglerne for basketball er blevet gennemgået, og vi har spillet kamp med anvendelse af de vigtigste regler.
Vi har arbejdet med de basale tekniske elementer i basketball, herunder:
- Driblinger ("kontrol-driblinger", "speed-driblinger", '"power-driblinger" og "cross over-driblinger")
- Principper for pivotering og standsninger ("1-2-standsning" og "jumpstop")
- Forskellige typer af afleveringer ("brystaflevering", "studsaflevering" og "enhånds-aflevering")
- Skud ("skud fra stående" og "lay up").
-Forsvarteknikker: "Slide og cylinderforsvar"
- Angrebsteknikker:
- Vi har spillet 3 imod 3 basketball.
- Forståelse af social kohæsion og opgave kohæsion ift. arbejdet med basketball som en holdsport.
Faglige mål:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet "boldspil"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller med særligt henblik på social kohæsion og opgave kohæsion.
– kende til mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi
KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Målet med dette forløb er at få kendskab til almene principper for grundbevægelser, benarbejdet og slagteknik inden for badminton.
Vores fokuspunkter (og derved det vigtige ift. eksamen) er følgende:
- Hvad karakteriserer badminton - og hvilke elementer er vigtige for at have en god teknik i spillet?
- Hvordan er ”forhåndsgrebet” i badminton?
- Slagene ”clear”, ”drop” og ”netdrop” - fokuspunkter?
Sekundært arbejder vi med: Serv, smash og lob
FAGLIGE MÅL:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområderne "nyere og klassiske idrætter"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- individuelt arbejde (f.eks. med benarbejde)
- makkerøvelser/slagserier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Anatomi og badminton
Fokus på skellettet, kroppens muskler, led samt hvordan man laver bevægelsesanalyser og hvordan disse kan anvendes i idrætsundervisnigen.
Vi har gennemgået begreberne:
Koncentrisk, statisk og excentrisk arbejde indenfor muskelarbejde.
Fleksion, ekstension, adduktion, abduktion, udadrotation og indadrotation indenfor ledbevægelse.
Agonist, antagonist og synergist indenfor de involverede muskler.
Slutligt har vi kigget på centralbevægelsen og lavet bevægelsesanalyser af badmintonslag.
PENSUM:
B-for bedre idræt s. 44-61
FAGLIGE MÅL:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for klassiske og nye idrætter
- opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dancefit
Formål med forløbet
At udføre opvarmningsserier, styrketræningsserier og serier med højpuls. Dette foregår i et forløb over ca. 7 uger, hvor eleven opnår en målbar forbedring i udholdenhed (kondition og/eller styrke-udholdenhed) samt opfylder de rytmiske krav under udførelsen af dancefitserierne.
Formålet med forløbet er også at eleverne lærer at: Følge musikken, udføre øvelserne korrekt og med store bevægelser, udforme en serie der er hård nok til, at man opnår en bedre kondition og styrke-udholdenhed og opbygge serier, så det passer med takter og musikkens formled (intro, vers, omkvæd osv.).
Indhold
I starten af forløbet udføres en interval-konditionstest før og efter forløbet (bib-test). Desuden udføres styrke-udholdenhedsøvelser før og efter forløbet (Antal til udmattelse: Burpees, wall-sit, armbøjninger, planke (tid). Dette trænes med forskellige dancefit- og opvarmningsserier i løbet af 7 blokke + 6 ganges lektier inden hvert modul (+ egen træning).
Produktkrav i forløbet
Eleverne udarbejder i forbindelse med forløbet:
- Én opvarmningsserie dvs. ikke for hård (4 gange 8 slag).
- Én serie med kondition, der passer til alle formled i nummeret (Til et valgfrit musiknummer).
- Èn serie med styrkeudholdenhed (8 gange 8 slag).
Basale trin fra undervisningen:
- StepTouch
- Grapewine
- Mambo
Pensum: Forløbet kobles med teorien fra teori-timerne.
Faglige mål:
- opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse
Kernestof:
• Aktiviteter, hvor der er fokus på sammenhængen mellem musik og bevægelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Aerob og anaerob træning
Aerobt arbejde:
- Aerobe processer: respiration af kulhydrat og fedt + redegøre for lunger, blod og kredsløb
- Maksimal iltoptagelse og udholdenhed: minutvolumen, slagvolumen + puls
- Steady-state: https://www.youtube.com/watch?v=1VBuTVzDVPM
Anaerobt arbejde:
- Anaerobe processer
- KP-spaltning + glukolyse
- Kombi mellem aerob og anaerob: energiomsætning under arbejde (indledende fase, stationære fase + restitutionsfasen)
- Anaerob træning: effekt + kapacitet
Pensum: B-for bedre idræt s. 68-92 + 94-106
+
https://www.youtube.com/watch?v=1VBuTVzDVPM
+
anaerob-præstationsevne-hæfte.pdf
Faglige mål:
- gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale
begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
- opnå viden og kundskaber om centralt arbejdsfysiologisk og funktionelt anatomisk stof, træningslære samt udvalgte
områder inden for den naturvidenskabelige, humanistiske og samfundsvidenskabelige idrætsteori og anvende denne viden
til at analysere og vurdere fysisk aktivitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Opvarmning til musik - koblet med pickleball
Nedenstående forløb er repeteret og brugt i forlængelse af et forløb om pickleball.
Undervisningsvejledning til undervisning i ”opvarmning til musik” på Idræt C.
Faglige mål:
• Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for musik og bevægelse
• Aktiviteter, hvor der er fokus på sammenhængen mellem musik og bevægelse
• Kunne redegøre for formål med og principper for opvarmning både i den generelle form og opvarmning rettet mod specifikke idræts discipliner. Udvælge begrundede relevante bevægelsesmønstre og øvelser som anvendes i opvarmning og sammensætte disse i sammenhængende opvarmningsprogrammer. Kunne udvælge og sammensætte relevant musik som understøttelse til generelle opvarmningsprogrammer.
Elever skal kunne opbygge, instruere og gennemføre det klassiske generelle opvarmningsprogram – varighed 12-15 minutter. Desuden skal de kunne udvælge selvvalgte disciplin specifikke relevante opvarmningsøvelser
Kernestof:
• Aktiviteter, hvor der er fokus på sammenhængen mellem musik og bevægelse
• Relevant musikteori der gør det muligt at udvælge og sammensætte musik der kan fremme motivation og effekt af opvarmningsprogrammer.
• Bevægelseslære som kan forklare og begrunde forskellige øvelser og bevægelsesmønstre der anvendes i forbindelse med opvarmningsprogrammer.
• Fysiologisk viden som forklarer og begrunder sammenhængen mellem opvarmningsprogrammer og den fysiske præstation.
• Sammenhængen mellem specielle fysiske krav til forskellige idrætsdiscipliner og specielle øvelser samt opvarmning til henholdsvis kortvarige og længerevarende præstationer.
• Arbejde med egne praktiske færdigheder samt etablere en drejebog for et gennemarbejdet opvarmningsprogram der kan anvendes i praksis.
• Forstå og demonstrere kvalitet i bevægelser samt vurdere effekten og funktionen af henholdsvis dynamiske og statiske øvelser
Opbygningen af det klassiske opvarmningsprogram:
Ved at anvende nedenstående opbygning af opvarmningsprogrammer sikrer man at opfylde målet om at tilgodese de forskellige fysiske krav og ønskede fysiologiske effekter. Der kan eksperimenteres med alternative opvarmningsformer, men der skal tages forbehold for at komme rundt i nedenstående forhold.
Løb Gang i kredsløb – øget puls og minutvolumen – øget ilttransport
Styrke De store muskelgrupper – temperaturøgning – gennemstrømning og iltoptagelse
Sving Smidiggørelse af led og ledbånd – arbejd i yderstillinger
Hop Kredsløbsopvarmning og motivations bevægelser
Udstrækning Modvirkning af styrkebetinget fiberstivhed
Gode råd til valg af musik til opvarmningsprogrammer:
Det er vigtigt at musikkens ”karakter” hænger sammen med de valgte bevægelser. Det er mindre vigtigt at musikken er ny, aktuel eller den man hører mest derhjemme. Dette kan kun testes ved at arbejde med bevægelserne til musikken og se/føle om det fungerer.
Aktivitet Tempo (BPM)
Gang 95-125
Løb 145-180
Styrkeøvelser 70-105
Sving 65-80
Hop 115-145
Stræk Rolig, langsom og gerne arytmisk
***Forløbet er koblet til idræt-B, hvor teori om opvarmning er gennemgået og opvarmningsprogrammerne er blevet repeteret med fokus på at gøre kroppen klar til pickleball***
Teori og baggrund: https://idraetsmusik.dk/learn/music-for-warming-up
Grundbog i Idræt C. Praksis og teori" af Jeppe Elmelund m.fl. s. 10-13.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Muskel + styrke + grundtræning repetition fra C-B
Grundtræning som klassisk og ny idræt:
Eleverne har mødt grundtræning på deres respektive C-niveau. Dette forløb var derfor en repetition af nedenstående med tilkobling af et teoretisk forløb om muskel og styrke:
I forløbet skal elevernes gøres bekendte med generelle træningsprincipper, konkrete tekniske øvelseskrav, basal bevægelses- og muskellære.
Forløbet beskæftiger sig med følgende mål og indhold fra bekendtgørelsen:
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: [...] klassiske og nye idrætter (her grundtræning)
- Opnå kropsbevidsthed
- Udarbejde, gennemføre og evaluere opvarmnings- og træningsprogrammer og i relation hertil kunne redegøre for relevant fysiologisk teori
- Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkle, konkrete, idrætslige problemstillinger
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- Grundlæggende principper for træning
Beskrivelse af forløbet:
I forløbet er eleverne blevet introduceret til grundtræning som begreb, hvoraf fokus har været hhv. kondition og muskeltræning. Forløbet havde fokus på specifikke træningsprincipper og deres funktioner, muskeltræning og skadesforbyggende opvarmning.
Faglige mål:
- Konkrete træningsmetoder: Muskel- og konditionstræning i form af EMOM, Tabata, Cirkeltræning og vægtløftning
- Redegøre for konditionstræning: fokus på hvad et kondital er, og hvordan man træner kondition.
- Redegøre for muskelvæksttræning: fokus på antal af repetitioner, set, vægt og pauser
- Redegøre for bevægelser i styrketræning: Koncentrisk, Excentrisk og Isometrisk (statisk)
- Redegøre for opvarmnings betydning for vægtløftning
- Sammensætning af et helkrops træningsprogram.
- Sikkerhed og adfærd i vægtløftningsomgivelser: Fokus på at undgå skader
Pensum:
Grundbog i idræt C s. 149-164 og 183-190
Opgradering til B-niveau:
Derudover har eleverne udarbejdet et træningsprogram tilegnet muskelvægt med fokus på teori.
Teorien fra muskel er styrke indeholdte følgende:
1. De fem forskellige styrkekvaliteter ved muskler
2. Musklens opbygning
3. Kraft-hastighedskurven
4. Længdespændingskurven
5. Fibersammensætning (røde + hvide)
Pensum: B-for bedre idræt: s. 108-126
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sundhed i et biologisk perspektiv
Sundhedsbegrebet er blevet anskuet i et historisk aspekt, set i lyset af idrættens oprindelse, der medførte den moderne idræt og folkesundhed.
Derudover har forløbet forholdt sig til:
1. Metaboliske syndrom: problemer ved fysisk inaktivitet
2. Hjertekarsygdomme: HDL og LDL
3. Diabetes: insulin
4. Mental sundhed: Stress
https://www.dr.dk/drtv/episode/fodboldens-usynlige-syge_-kvindelandsholdets-lidelser_365031
Pensum: B-for bedre idræt s. 9-23 + 25-34
Faglige mål:
- kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre land
̶ demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
- kunne anvende relevant fysiologisk teori samt kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Motivation og målsætning
Motivation og målsætning med fokus på:
1. Indre motivation: selvbestemmelsesteorien (SDT: autonomi, samhørighed og kompetence)
2. Ydre motivation; introjiceret, identificeret, integreret
3. Målsætning: konkurrenceorienteret eller opgaveorienteret
4. Træningsklima: konkurrence eller mestringsklima?
5. Mål: præstationsmål, resultatmål eller procesmål?
6. Spændingsregulering
Pensum: B-for bedre idræt s. 146-158
Faglige mål:
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
- indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Fodbold for alle
Formål:
Fokus er at tillære eleverne enkelte tekniske elementer fra fodboldspillet, som gør spil muligt.
Taktisk er formålet at bringe eleverne til en forståelse af hvad der bibringer vedvarende
boldbesiddelse og gør scoringer mulige.
Der arbejdes med variationer af småspil og tekniske øvelser i arbejdet hen mod et 5 mod 5 spil,
som det færdige spil.
Tekniske færdigheder:
• Tæmning af bold langs jorden og i luften (inderside eller fodsål)
• Aflevering af bold (indersideafleveringer). Afleveringer er en relationel færdighed og
eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering.
• Retningsbestemt tæmning med efterfølgende aflevering.
• Driblinger (inderside-, yderside og fodsål med primærben).
• Dækning af egen bold.
• Skud med inderside.
* Halvliggende vristspark
Taktiske færdigheder:
• Forståelse for hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer), og hvad der er mest
effektivt.
• Formationer og positioner på banen.
• Spilbarhed, herunder at kunne udnytte banens bredde og dybde.
• Forståelse for og udførelse af:
Herunder: Bandespil, overlap, boldovertagelse og modløb.
• Defensivt arbejde med højt og lavt pres.
Faglige mål:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil
- opnå kropsbevidsthed
̶ indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer
- kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Idrættens internationale scene
Et forløb om idrættens internationale scene med særligt fokus på de moderne olympiske lege og VM i Qatar.
Forløbet er opbygget med inspiration fra idrætshistorie.dk fra en Miniserie om De olympiske leges politiske dimension.
Pensum har været diverse podcast fra mediano "sport og perspektiv" med særligt fokus på
1. OL I BERLIN – FORFØRELSENS TRIUMF
2. OL UNDER DEN KOLDE KRIG – DOPING, BOYKOT OG ATLETAKTIVISME
3. VINTER-OL I SOTJI 2014 – PUTINS LEGE
4. VM i Qatar
Alt kan findes her: https://idraetshistorie.dk/podcast/de-olympiske-leges-politiske-dimension/
Alle disse sportsbegivenheder giver et indblik i hvordan forskellige nationer har benyttet soft power til hård propaganda og sportswashing af deres respektive landes omdømme. Eleverne har fået en forståelse for dette og for hvordan sport og politik er blandet sammen.
Faglige mål:
- kunne analysere og reflektere over idrættens kulturelle værdier i Danmark og i andre lande
- kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af idrætslige problemstillinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523976714",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523976714",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64523976714"
}