Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk A
|
Lærer(e)
|
Christina Thiesen
|
Hold
|
2024 FR/3g (3g FR)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
L'actualité
I dette forløb har vi set på aktuelle begivenheder i Frankrig i starten af skoleåret. Fokus har været på mundtlighed og ordforrådstilegnelse - at komme i gang med 3.g
Les jeux olympiques
Les élections
Artikler på www.1jour1actu.com
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
L'amour - EKSAMEN
I dette forløb har eleverne arbejdet med ord og begreber der knytter sig til emnet "l'amour". Fokus har været på tekstlæsning og tekstforståelse samt mundtlighed.
Eleverne har læst "gammeldags" læserbreve om kærlighedsproblemer. Eleverne har udvalgt hver et læserbrev og præsenteret det for hinanden.
Grammatik:
Minlæring.dk
Frit Fransk, Bjerre og Klitnæs, Systime
La grammaire, Gyldendal m. øvebøger.
Tekster:
Marcelle Ségal: "Courrier du cœur", La Ronde
Tatiana de Rosnay, "Le Toki-baby", in (Dé)connexion, Lilje-forlaget,
"Marie", Quebec - ukendt forfatter
Charles Baudelaire: "À une passante"
Anna Gavalda: "Ensemble c'est tout", (s. 389, 454-456, 480-481, 561, 566), J'ai lu, 2005
Film:
"Ensemble c'est tout," Claude Berri, 2007
"Nuit blanche", kortfilm, https://www.youtube.com/watch?v=Vub4R_MBG5U
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
La seconde guerre mondiale - EKSAMEN
Vi har arbejdet med Frankrig under 2. verdenskrig med fokus på de historiske data og på jødernes situation under krigen.
Vi her arbejdet med "Fiches" fra "La 2. guerre mondiale - à retenir", som er oversigtsdokumenter med gloser og tegninger til støtte for indlæring af navne , datoer og begivenheder i forbindelse med krigen.
Tekster:
"Frankrig og 2. verdenskrig" i Au revoir les enfants, (s. 9-19), Gyldendal
"Histoire" in Avantgarde
"Den franske maquis"
"Discours du 17 juin de Marechal Pétain"
"Discours de general de Gaulle - 18. juin 1940"
"Appel de general de Gaulle" (flyveblad) i Une France forte
"La 2. guerre mondiale - à retenir", Les Docs des incollables no 17, Éditions PlayBac
"La guerre éclair - à retenir", Les Docs des incollables no 17, Éditions PlayBac
"La France occupé - à retenir", Les Docs des incollables no 17, Éditions PlayBac
"La France de Vichy - à retenir", Les Docs des incollables no 17, Éditions PlayBac
"Une interview extraordinaire" in Okapi- La seconde guerre mondiale
"Journaux, tracts et affiches" i Okapi - La seconde guerre mondiale
"La lutte à mort" i Okapi - La seconde guerre mondiale
Grammatik:
www.Minlæring.dk
Frit fransk
La Grammaire, Gyldendal
Film:
La rafle
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les contes - EKSAMEN
Der lægges fokus på eventyrgenren og der læses både traditionelle folkeeventyr og nyere eventyrtekster. Formålet er, at arbejde med og udvide elevernes ordforråd i forbindelse med eventyrgenren.
Vi har også set på eventyranalysens begreber på dansk og på fransk.
I grammatik har der været fokus på verbaltider - présent, passé composé/passé simple, imparfait.
Tekster:
"Le petit chaperon rouge" in Il était une fois, Christoffersen, N. Mohr & Dahlgreen, B, Systime
Geoffroy de Pennart: "Chapeau rond rouge" (2004) in Entrées, Gyldendal
Téléphone: "Cendrillon" in Entrées, Gyldendal
Pierre Gripari: "La sorcière de la rue Mouffetard"
"Tribord Amure", Contes de la Mer,
I grammatik her vi arbejdet med følgende materiale:
”LA GRAMMAIRE”, Hansén, Iah og Schwartz Bjørn, Gyldendal med tilhørende øvebøger
"Frit fransk", Paul Klitnæs og Anne Bjerre, Systime
"Un deux trois", Tine Brandt, Systime
www.Minlæring.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Internetadgang ved eksamen
Terminsprøve og studentereksamen i Fransk
HUSK at:
• medbringe headsets så I kan høre eventuelle lydfiler
• være genrebevidst i delprøve 2
• angive antal skrevne ord sidst i opgave
Hjælpemidler:
I vil have adgang til:
• https://www.minlaering.dk/
• www.ordbogen.com
• https://www.lerobert.com/
• https://www.larousse.fr/
• Egne bøger
• Noter: I skal have egne noter enten på jeres pc eller ekstern harddisk, da der ikke vil være adgang til lectio, Teams mv.
• Materiale fra OneNote skal også være downloadet på en app.
Ikke tilladt:
• Der vil ikke være adgang til Lectio, google drive, google docs, dropbox mm.
• USB-nøgler er ikke tilladt.
• I må ikke kommunikere med hinanden/omverdenen
• I må selvfølgelig ikke plagiere, f.eks. fra tidligere opgaver
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538320124",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538320124",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538320124"
}