Holdet 2024 fi/V5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Filosofi C
Lærer(e) Lise Philipsen
Hold 2024 fi/V5 (V5 fi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvad er filosofi?
Titel 2 Eksistentialisme
Titel 3 Etik - hvad er den rette handling?
Titel 4 Filosofiske ræsonnementer og argumentation
Titel 5 Politisk filosofi - en retfærdig stat?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvad er filosofi?

Faget indledes med en kort intro til filosofiens væsen; dets reflekterende, undersøgende og kritiske tilgang og værdsættelsen af fornuft og argumentation som redskaber til at blive klogere på verden.

Vi læser Platons hulelignelse. Den anvendes som afsæt for at vise, at de problemstillinger filosofifaget beskæftiger sig med har en stor bredde - idet den omhandler verdens beskaffenhed, mulighederne for erkendelse, synet på menneske, samfund/stat, pædagogik og uddannelse. Og at filosofiske problemstillinger der er tænkt for 2500 år siden stadig kan være aktuelle og vedkommende i dag.


Materiale: ca. 15 s.

Faglige mål:
̶   demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Eksistentialisme

Forløbet beskæftiger sig med eksistentialismen som filosofisk retning og de spørgsmål og begreber som optager eksistentialistisk orienterede tænkere.

Vi ser nærmere på spørgsmålet: 'Hvad vil det sige at være et menneske og hvad er meningen med vores liv?  Fokus er på begreber som frihed, valg, ansvar og angst.

I forløbet inddrages Sartre, Camus, Beauvoir, Nietzsche og Kierkegaard. Deres tanker forholdes til deres samtid, men perspektiveres også afslutningsvis til vores nutid bl.a. ved at sætte fokus på det senmoderne samfunds mange valgmuligheder.

Materiale: ca. 51 s.

Faglige mål:
- At demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af mennesket og indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Etik - hvad er den rette handling?

Forløbet beskæftiger sig med etiske spørgsmål og dilemmaer. Det sætter fokus på spørgsmålet om, hvad der er den rette handling - hvad er etisk rigtigt og forkert?

Hensigten er at give eleverne en grundlæggende forståelse af at etiske problemstillinger kan anskues forskelligt alt efter hvilken etisk position/teori som man anvender. Forskellige cases diskuteres ud fra de enkelte etiske positioner og ud fra elevernes egne refleksioner og stillingtagen.

Fokus er på at kunne skelne mellem de tre etiske retninger;
- Kants pligtetik
- Benthams konsekvensetik
- Aristoteles dydsetik

Vi beskæftiger os hertil med Hannah Arendt ('ondskabens banalitet') og spørgsmålet om hvorvidt vi har en etisk pligt til at tænke selv, tage ansvar og gribe ind/modsætte sig ordrer, om så det koster os livet (i den forbindelse ses uddrag af retssagen mod Eichmann).

Materiale: ca. 37 sider

Faglige mål:
De faglige mål er først og fremmest at få eleverne til at kunne genkende og redegøre for samt vurdere etiske problemstillinger - både når de ser dem i en faglig og i en hverdagsagtig sammenhæng. Eleverne skal kunne skelne mellem forskellige etiske positioner og indgå i en fagligt funderet diskussion bl.a. med afsæt i aktuelle etiske problemstillinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 4 Filosofiske ræsonnementer og argumentation

Vi har i dette forløb beskæftiget os med hvordan man kan argumentere gyldigt og holdbart og hvordan man opnår viden og refleksion. Vi har bevæget os fra den generelle argumentationsteknik og logik til spørgsmålet om hvordan man kan etablere et sandt udsagn og dermed sand viden. Vi har kigget på spørgsmål så som: hvad er videnskabelige påstandes natur, måderne hvorpå de produceres, hvordan de giver os magt over vores miljø, videnskabens konsekvenser for samfundet og for videnskaberne selv.

Herudfra har vi diskuteret induktionsproblemet og om man overhovedet kan opnå sand viden. Temaer i forløbet var:
a. Filosofiolympiade
b. Argumentation
c. Sokratisk dialog
d. Descartes
e. Aristoteles’ vidensformer
f. Poppers kritiske rationalisme

Sider ca. 32.

Faglige mål:
- indgå i en fagligt funderet diskussion om filosofiske positioner og teorier  demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende  fundamentale opfattelser af menneske, samfund, teknologi og natur inden for såvel praktisk som teoretisk filosofi (erkendelsesteori, ræsonnementer, logik)

- demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers
idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling

- udvise elementært kendskab til argumentationsteori

- skelne mellem forskellige vidensformer, sådan som de gør sig gældende på tværs af og inden for de forskellige fag og videnskabsområder

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Politisk filosofi - en retfærdig stat?

Forløbet beskæftiger sig med politisk filosofi og spørgsmålene: Hvad er en retfærdig måde at indrette samfundet på?

Hvorfor er en stat i det hele taget nødvendig, hvad retfærdiggør en stat, og hvilken rolle skal staten have? Skal den alene sikre borgernes beskyttelse, fx via politi og forsvar, eller skal den også sikre det gode liv gennem omfordelende skatter? Skal den skabe fred, tryghed, frihed og/eller retfærdighed?

Vi har etableret vores egne idealstater og overvejet under hvilke forudsætninger vi vil være i dem som en eksemplificering af Rawls’ argument om det naturlige lotteri og det sociale lotteri. Dernæst har vi diskuteret argumenter for en stat og dens magt ud fra den naturretslige kontrakttankegang i 1600-tallet og de to engelske filosoffer; Hobbes og Locke. Hvad gør dem moderne, hvilken indflydelse har de haft og hvad er ligheder og forskelle mellem dem?

Endelig har vi diskuteret hvilken statsform der bedst fremmer det gode og det onde ud fra Hannah Arendts tanker og diskuteret hvordan man bedst kan forhindre totalitarisme.


Materiale: ca. 39 s.

Faglige mål:
- At demonstrere viden og kundskaber om filosofiske problemstillinger og teorier vedrørende fundamentale opfattelser af menneske og samfundet
- At forstå og anvende filosofiske begreber og distinktioner
- At demonstrere et elementært kendskab til filosofiske problemers, begrebers og teoriers idéhistoriske og systematiske sammenhæng og udvikling
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde