Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Lars Kaaber
|
Hold
|
2024 dr/V5 ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
HELE ÅRET 2024-5
Vi har gennemgået teaterhistorien i første semester, og holdet har opdelt pensum i elevforedrag i andet semester.
Holdet har løbende arbejdet med method acting som afsæt for dramaøvelser og tekster.
Kropssprog (Desmond Morris)
Morning drink (kocentartions- og sanseøvelser, method)
Karakterbibel (method-øvelse, rollearbejde). Beskrivelse:
KARAKTERBIBEL
trin 1: observér en person i det offentlige rum (supermarked, café, wherever) - samme køn som dig, alder underordnet.
Besvar på stedet (og uden at personen mærker, at han/hun observeres) følgende:
alder, arbejde, uddannelse, familieforhold, socialklasse.
Trin 2: tag personen "med hjem" - forestil dig en hverdag med vedkommende. Kunne personen hjælpe dig med lektier? Hvad ville personen se i TV? Hvad ville personen ku li/lave til aftensmad - alt, hvad du kan finde på.
Lær din person så godt at kende som muligt, også selv om det meste er fri fantasi. Skab din person.
Du skal ikke aflevere noget skriftligt - alt, hvad du måske skriver ned, er kun til at støtte din egen hukommelse.
Trin 3: dramatimen.
Når vi starter øvelsen, ER du din person og taler 'in character'. Øvelsen starter, når jeg annoncerer en halv times pause, hvor klassen sidder i 3 grupper og snakker.
OBS! Det drejer sig IKKE om at underholde (med mindre din person ville gøre det). Hvis f.eks. din person er meget genert og ville være ængstelig for at tale med fremmede, så er opgaven løst, selv om du kun siger meget lidt. Det vigtigste er, at du ved alt om din person - eller nok til at spille ham/hende.
Fokuseret gennemgang af Stanislavskis begreber: fysiske handlinger (‘business’ i method), følelses/stemnings-erinding (emotional memory), Det magiske Hvis, De givne omstændigheder. Derudover: Den gennemgående spillelinje og undertekst.
Vi kiggede på Uta Hagens system med object exercises og 9-punkts-fokus og så scenen fra On the Waterfront som eksempel.
Holdet deltog i årets skolekomedie, "Det moderne sammenbrud", enten som aktører; Aleksander (Henrik Ibsen), Emma (Talitha Schütte), Benjamin (Herman Bang), Ida-Marie (Agnes Dehn), Nanna (Viktoria Benedictsson), Therese (Nathalie Zahle) og Wilmer (H.P. Holst). Resten af holdet var praktiske (scenemestre, rekvisitører, billetpiger, kostumierer).
Holdet arbejdede med musikteater med teori fra Stephen Citron og gennemgik begreberne book numbers vs recordable numbers, samt punkterne: Situation, I Want, I Am, Comedy numbers, production numbers, Eleven o’clock numbers og Finale I og II.
Freytag-kurven, som blev introduceret under Teaterhistorien, blev brag tind i forhold til distribueringen af numre i en musikforestilling.
Holdet har endvidere arbejdet med Shakespeare-tekster og naturalistiske tekster som dialog-øvelser.
Med shakespeareteksterne var øvelsen at naturalisere dem og arbejde imod blankversene. Dette blev gjort ved brug af method og Stanislavski (bl.a. business, undertekst).
Holdet var inde og se “The Last Ship” (Sting-musical) på Østre Gasværk og skrev rappor
om forestillingen.
Holdet har besluttet at opgive følgende emner til eksamen. Teksterne er læst ud fra et lærerskrevet kompendium.
Elizabethansk teater
Naturalismen
Musikteater
EKSAMENSPROJEKTER:
Aleksander, Emilie og Naya: Line Knutzons "Først blir man jo født"
Ida-Marie, Julie og Nanna: Beth Henleys "Crimes of the Heart"
Lærke og Rosa: Ibsens "Hedda Gabler"
Benjamin og Wilmer: Neil Simons "The Odd Couple"
Emma: Oliver Lansley, "Ubesmittet"
Therese: Shakespeare: Fangevogterens datter fra "Two Noble Kinsmen"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Undervisningsbeskrivelse - hele året
Se den udvidede undervisningsbeskrivelse herover
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65023586735",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65023586735",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65023586735"
}