Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Anna May Markussen
|
Hold
|
2024 sa/i (1i sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 2. Demokrati - er det under pres?
Forløbet introducerer til det danske demokrati, og det slutter af med at undersøge om demokratiet – med fokus på det danske - er under pres.
I forløbet søger vi at få en forståelse for hvad der er centralt for den politiske styreform, som danner rammen om vores liv i Danmark. Vi ser på hvad det vil sige at vi har et repræsentativt demokrati med elementer af direkte demokrati, og at vi i DK har parlamentarisme - til forskel fra USA, der har præsidentialime. Vi ser også på betydningen af at DK er et retssamfund, og vi vender hvilke centrale rettigheder og pligter, som borgere i det danske samfund har. Aktuelle tv-klip fra fx Afghanistan anvendes som eksempel på andre styreformers tilgang til menneskerettigheder (ligestilling).
I sidste del af forløbet ser vi nærmere på de danske partier og ideologierne der ligger bag, og vi vender spørgsmålet; hvorfor mener nogen at demokratiet i DK er udfordret, når danskere har en høj interesse for politik - sammenlignet med andre lande - og mange danskere stemmer til valg? Hvilke udfordringer står demokratiet overfor?
Centrale begreber:
- styreformer (demokrati, teokrati, autokrati)
- magtens 3-deling (lovgivende, udøvende, dømmende)
- retssamfund (lighed for loven, uskyld til det mods. bevist, to-instansprincippet)
- rettigheder og pligter (civile, politiske og sociale rettigheder)
- parlamentarisme vs. præsidentialisme
- Eastons model og lovgivningsprocessen
- demokratiformer (direkte demokrati vs. repræsentativt demokrati)
- demokratiidealer (deltagelses-, vs. konkurrencedemokrati)
- ideologier (liberalisme, konservatisme, socialisme + socialliberalisme)
- politiske akser (værdipolitik og fordelingspolitik)
- vælger- og partiadfærd (kerne- og marginalvælger, issue- og classvoter, klasse- og masse partier, cath-all partier)
Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Udvalgte faglige mål:
̶ formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶ argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
ca. 60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 3. Velfærd - hvad skal prioriteres?
Forløbet er to-delt. I første del ser vi på centrale begreber og udfordringer for den danske velfærdsstat, mens vi i anden del ser på den danske økonomi. Man kan ikke få det hele og må prioritere - men hvad bør prioriteres fremfor andet?
Vi kommer i første del rundt om følgende;
- Velfærdsmodellerne (universelle, residuale, korporative)
- Den danske velfærdsstats udfordringer (interne og eksterne)
- Den danske velfærdsstats løsninger (nedskærings- og udvidelsesstrategien)
- De politiske ideologiers og partiers syn på statens størrelse
I anden del præsenteres klassiske økonomiske problemstillinger. Vi ser på
- de økonomiske mål for en god økonomi
- det økonomiske kredsløb og konjunktursvingninger
- hvilke muligheder der er for nationalbanken og politikerne for at styre et lands økonomi (pengepolitik, finanspolitik og strukturpolitik).
Kernestof:
̶- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
̶- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
Udvalgte faglige mål:
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
ca. 47. s.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379699173",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379699173",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65379699173"
}