Holdet 2024 sa/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Anna May Markussen
Hold 2024 sa/i (1i sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 2. Demokrati - er det under pres?
Titel 2 Forløb 3. Velfærd - hvad skal prioriteres?
Titel 3 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 2. Demokrati - er det under pres?

Forløbet introducerer til det danske demokrati, og det slutter af med at undersøge om demokratiet – med fokus på det danske - er under pres.

I forløbet søger vi at få en forståelse for hvad der er centralt for den politiske styreform, som danner rammen om vores liv i Danmark. Vi ser på hvad det vil sige at vi har et repræsentativt demokrati med elementer af direkte demokrati, og at vi i DK har parlamentarisme - til forskel fra USA, der har præsidentialime. Vi ser også på betydningen af at DK er et retssamfund, og vi vender hvilke centrale rettigheder og pligter, som borgere i det danske samfund har. Aktuelle tv-klip fra fx Afghanistan anvendes som eksempel på andre styreformers tilgang til menneskerettigheder (ligestilling).

I sidste del af forløbet ser vi nærmere på de danske partier og ideologierne der ligger bag, og vi vender spørgsmålet; hvorfor mener nogen at demokratiet i DK er udfordret, når danskere har en høj interesse for politik - sammenlignet med andre lande - og mange danskere stemmer til valg? Hvilke udfordringer står demokratiet overfor?  

Centrale begreber:  
- styreformer (demokrati, teokrati, autokrati)
- magtens 3-deling (lovgivende, udøvende, dømmende)
- retssamfund (lighed for loven, uskyld til det mods. bevist, to-instansprincippet)
- rettigheder og pligter (civile, politiske og sociale rettigheder)   
- parlamentarisme vs. præsidentialisme
- Eastons model og lovgivningsprocessen  
- demokratiformer (direkte demokrati vs. repræsentativt demokrati)
- demokratiidealer (deltagelses-, vs. konkurrencedemokrati)
- ideologier (liberalisme, konservatisme, socialisme + socialliberalisme)
- politiske akser (værdipolitik og fordelingspolitik)
- vælger- og partiadfærd (kerne- og marginalvælger, issue- og classvoter, klasse- og masse partier, cath-all partier)

Kernestof:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Udvalgte faglige mål:
̶  formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
̶  argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 3. Velfærd - hvad skal prioriteres?

Forløbet er to-delt. I første del ser vi på centrale begreber og udfordringer for den danske velfærdsstat, mens vi i anden del ser på den danske økonomi. Man kan ikke få det hele og må prioritere - men hvad bør prioriteres fremfor andet?

Vi kommer i første del rundt om følgende;   
-   Velfærdsmodellerne (universelle, residuale, korporative)
-   Den danske velfærdsstats udfordringer (interne og eksterne)
-   Den danske velfærdsstats løsninger (nedskærings- og udvidelsesstrategien)
-   De politiske ideologiers og partiers syn på statens størrelse

I anden del præsenteres klassiske økonomiske problemstillinger. Vi ser på
- de økonomiske mål for en god økonomi
- det økonomiske kredsløb og konjunktursvingninger
- hvilke muligheder der er for nationalbanken og politikerne for at styre et lands økonomi (pengepolitik, finanspolitik og strukturpolitik).

Kernestof:
̶- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
̶- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

Udvalgte faglige mål:
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-  undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold

ca. 47. s.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer