Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Lise Philipsen
|
Hold
|
2024 sa/yz (1yz sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 2 Demokrati og politik-hvad går det ud på?
Forløbet introducerer til det danske demokrati og de danske politiske partier.
Forløbets formål er at introducere eleverne til politiske systemer og ideologier for at give dem en overordnet forståelse af, hvordan det danske politiske system fungerer, herunder at give et overordnet indblik i de danske partier, det danske repræsentative demokrati og regeringsdannelsen. I forløbet ser vi på, hvilken betydning de klassiske ideologier har for partiernes holdninger og hvordan partierne positionerer sig i forhold til hinanden.
I forløbet kommer vi rundt om kernestof som:
- ideologier (liberalisme, konservatisme, socialisme)
- partiernes placering på akserne (fordelings- vs. værdipolitik)
- partiadfærd (Molins model) og vælgeradfærd (kerne- og marginalvælger)
- rettigheder og pligter
- parlamentarisme vs. præsidentialisme
- Eastons model, den parlamentariske styringskæde og lovgivningsprocessen
- demokratiformer (direkte demokrati vs. repræsentativt demokrati)
- demokratiidealer (deltagelses- og konkurrencedemokrati)
- Politiske deltagelsesmuligheder
Kernestof:
- politiske skillelinjer i Danmark med fokus på partier, politiske ideologier, partiadfærd og vælgeradfærd.
- Demokratiopfattelse og politiske beslutningsprocesser i Danmark
- Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Det danske politiske system.
Faglige mål:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- på et fagligt grundlag argumenterer sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Omfang: 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Forløb 3. Den svære ungdom
Forløbet tager udgangspunkt i de udfordringer, der er for unges opvækst i det senmoderne samfund.
Svaret på dette spørgsmål forudsætter viden om socialisering, identitetsdannelse og unges brug af sociale medier, og ikke mindst viden om, hvordan socialiseringen og identitetsdannelsen forløber i det senmoderne samfund.
Forløbet er et sociologisk forløb.
Indhold:
- Bourdieus kapital-teori
- Social ulighed
- Præstationssamfundet og mistrivsel hos unge - De perfekte piger
- Struktur og aktør
- Ziehes begreber om det senmoderne samfund – herunder de tre reaktionsmønstre
- Becks begreber om risikosamfundet og institutionaliseret individualisme
- Goffmans teori om front- og backstage og sociale medier
Problemstillinger:
- Hvordan forklarer Bourdieus kapitalteori mulighederne for at bryde den sociale arv?
- Hvad er præstationssamfundet og hvordan påvirker det de unge?
- Hvilke strukturelle og aktørorienterede forklaringer er der på unges mistrivsel og stress?
- Hvilke forklaringer er der på unges stres og mistrivsel?
- Er unges trivsel i frit fald?
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i Danmark
- Adfærd på de sociale medier
Faglige mål:
anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
̶ forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, og indsamle og bearbejde dansk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ forholde sig kritisk til forskelligartede materialer
Metode: - kvantitativ og kvalitativ metode
Omfang: 27 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Forløb 4.Velfærdsstaten under pres
Undervisningsforløbets formål er at introducere til økonomi og økonomiske begreber, modeller, teorier mv. med et særligt fokus på den svære sammenhæng mellem klassisk økonomi og miljøpolitik.
Indhold:
Forholdet mellem marked, prise, udbud og efterspørgsel
Det økonomiske kredsløb
Klima og miljøpolitik
Konjunkturer
Velfærdsmodeller
Kernestof:
̶ velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- bæredygtig udvikling
- makroøkonomiske sammenhænge (det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter)
Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt,
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
̶ på et fagligt grundlag argumenterer sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Omfang: 29 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449322113",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449322113",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449322113"
}