Holdet 2024 me/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Jakob Sudhakar Thommesen
Hold 2024 me/n (1n me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 DE KORTE FORMATER
Titel 2 GYS
Titel 3 DOKUMENTARFILM, REALITY  & EKSAMENSPRODUKTION

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 DE KORTE FORMATER

Kortfilmsforløb og andre korte formater
I dette forløb introduceres holdet til filmsprogets terminologi og analysemetoder med et særligt fokus på kortfilm eftersom eleverne selv i den praktiske del af faget skal producere kortfilm. Det er også i dette forløb, at vi begynder at anvende kamera- og redigeringsudstyr. 
Med udgangspunkt i et kompendium (Grundkompendium) dækker vi dramaturgi, kameraføring, billedbeskæring, lyd, lys og kompositioner.

Eleverne producerer en øve-produktion ”Jagten”, interviews og en efterårsmontage samt deres første produktion ud fra et simpelt dialogfrit manuskript.

Kernestof
- Filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme

- optageprincipper og optageteknik redigeringsprincipper og redigeringsteknik

Teori og analyse
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former

- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem

Praksis
- betjene optage- og redigeringsudstyr

- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion

- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler


Litteratur
Kortfilmskompendium og Grundkompendium ud fra
Olsen Mimi, Hans Oluf Schou et al., ”Levende Billeder”, Systime, i-bog, 2019
FEMO principper: https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2017/06/22/femo-genvej-til-filmiske-frames/

Mads Matthiesen, "Dennis", 2007 https://www.youtube.com/watch?v=V1zFeHJzS5E
Anders Thomas Jensen, "Valgaften", 1988
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 34,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 GYS

GYS

I dette forløb dykker vi ned i genren gys. Vi undersøger de tre hovedelementer i spændings- og gyserfilmen: Supsense, Mystery og Surprise. Med udgangspunkt i gysets nestor Alfred Hitchcocks Psycho udforsker vi gysergenrens subgenrer: fysisk gys, psykologisk gys, teenage-gyset og det dæmoniske gys. Forløbet afsluttes med anden produktion som skal være en gyser-kortfilm og som præsenteres for klassen, hvor grupperne evaluerer på produktionen. Teori og litteratur læses ud fra et komponeret gyserkompendium. 
Eleverne skal lave en øvelse i montage "mord i mediefag" hvor de skal lave en troværdig mordscene.

Faglige mål
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former

- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
-      Demonstrerer viden om fagets identitet og metoder
Praksis
- betjene optage- og redigeringsudstyr
i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- -
anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler

- arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen

-       tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Kernestof:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
-      Distributionskanaler og delingsværktøjer

Litteratur 

Gyserkompendium

Film
Alfred Hitchcock, Psycho, 1960


Kortfilm 


David Sandberg, Coffer, 2013

Citater
William Friedkin, "Exorcist" (1973)
Frances Ford Coppola, Dracula, 1992

Jonathan Demme, Ondskabens Øjne, 1991

William Friedkin, Eksoristen, 1973

Kevin Greutert, Saw VII, 2010
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DOKUMENTARFILM, REALITY & EKSAMENSPRODUKTION

DOKUMENTAR, REALITY & EKSAMENSPRODUKTION
Fakta med særligt fokus på dokumentarfilm

I dette forløb udforsker vi dokumentarfilmsgenren. Udgangspunktet er fortælleformer og fiktions- og faktakoder. Vi beskæftiger os med den autoritative, observerende og den intime dokumentar.
Yderligere ser på fakta som det fremstår på forskellige platforme fx reality,

Det er i dette forløb, at vi påbegynder præproduktionen til eksamensfilm. Alle faglige mål og kernestof gennemgås i dette forløb.

Faglige mål

- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former

- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.



Teori og analyse

- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag


Kernestof
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
film, tv og nyere mediers tværmediale samspil produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
-
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer

Litteratur  
Mimi Olsen, Hans Oluf Schou et al., ”Levende Billeder”, Systime, i-bog, 2019, Kapitlerne
Hovedlinjerne i dokumentarfilmens historie

Jerslev, Anne, ”Den Intime Dokumentar” i ”Kosmorama”, Årg. 48, nr. 229 (2002), pp. 40-68

FILM

Film: Michael Graversen: "Ingenmandsland", 2013 https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/ingenmandsland

Nils Giversen: "Omars vej til Krudttønden", 2021

Katrine Ravn Kruse: "Mig og min far - hvem fanden gider at klappe?", 2014

Jonas Poher Rasmussen, "flugt", 2021

REALITY
Luksusfælden, sæson 22, episode 1
Citater fra Robinson Ekspeditionen 2024
Citater fra De Unge Mødre
Citater fra Paradise Hotel 2025

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer