Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Jakob Sudhakar Thommesen
|
Hold
|
2024 me/n (1n me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
DE KORTE FORMATER
Kortfilmsforløb og andre korte formater
I dette forløb introduceres holdet til filmsprogets terminologi og analysemetoder med et særligt fokus på kortfilm eftersom eleverne selv i den praktiske del af faget skal producere kortfilm. Det er også i dette forløb, at vi begynder at anvende kamera- og redigeringsudstyr.
Med udgangspunkt i et kompendium (Grundkompendium) dækker vi dramaturgi, kameraføring, billedbeskæring, lyd, lys og kompositioner.
Eleverne producerer en øve-produktion ”Jagten”, interviews og en efterårsmontage samt deres første produktion ud fra et simpelt dialogfrit manuskript.
Kernestof
- Filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
- optageprincipper og optageteknik redigeringsprincipper og redigeringsteknik
Teori og analyse
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
Praksis
- betjene optage- og redigeringsudstyr
- i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
Litteratur
Kortfilmskompendium og Grundkompendium ud fra
Olsen Mimi, Hans Oluf Schou et al., ”Levende Billeder”, Systime, i-bog, 2019
FEMO principper: https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2017/06/22/femo-genvej-til-filmiske-frames/
Mads Matthiesen, "Dennis", 2007 https://www.youtube.com/watch?v=V1zFeHJzS5E
Anders Thomas Jensen, "Valgaften", 1988
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
34,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
GYS
GYS
I dette forløb dykker vi ned i genren gys. Vi undersøger de tre hovedelementer i spændings- og gyserfilmen: Supsense, Mystery og Surprise. Med udgangspunkt i gysets nestor Alfred Hitchcocks Psycho udforsker vi gysergenrens subgenrer: fysisk gys, psykologisk gys, teenage-gyset og det dæmoniske gys. Forløbet afsluttes med anden produktion som skal være en gyser-kortfilm og som præsenteres for klassen, hvor grupperne evaluerer på produktionen. Teori og litteratur læses ud fra et komponeret gyserkompendium.
Eleverne skal lave en øvelse i montage "mord i mediefag" hvor de skal lave en troværdig mordscene.
Faglige mål
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- Demonstrerer viden om fagets identitet og metoder
Praksis
- betjene optage- og redigeringsudstyr
i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- -
anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Kernestof:
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- Distributionskanaler og delingsværktøjer
Litteratur
Gyserkompendium
Film
Alfred Hitchcock, Psycho, 1960
Kortfilm
David Sandberg, Coffer, 2013
Citater
William Friedkin, "Exorcist" (1973)
Frances Ford Coppola, Dracula, 1992
Jonathan Demme, Ondskabens Øjne, 1991
William Friedkin, Eksoristen, 1973
Kevin Greutert, Saw VII, 2010
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DOKUMENTARFILM, REALITY & EKSAMENSPRODUKTION
DOKUMENTAR, REALITY & EKSAMENSPRODUKTION
Fakta med særligt fokus på dokumentarfilm
I dette forløb udforsker vi dokumentarfilmsgenren. Udgangspunktet er fortælleformer og fiktions- og faktakoder. Vi beskæftiger os med den autoritative, observerende og den intime dokumentar.
Yderligere ser på fakta som det fremstår på forskellige platforme fx reality,
Det er i dette forløb, at vi påbegynder præproduktionen til eksamensfilm. Alle faglige mål og kernestof gennemgås i dette forløb.
Faglige mål
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Teori og analyse
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof
- filmiske og dramaturgiske virkemidler
- grundlæggende træk ved fakta og fiktion samt blandinger mellem disse former, hvor eksempler fra de seneste fem år indgår
- centrale genrer, medier og medieplatforme
film, tv og nyere mediers tværmediale samspil produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
-
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer
Litteratur
Mimi Olsen, Hans Oluf Schou et al., ”Levende Billeder”, Systime, i-bog, 2019, Kapitlerne
Hovedlinjerne i dokumentarfilmens historie
Jerslev, Anne, ”Den Intime Dokumentar” i ”Kosmorama”, Årg. 48, nr. 229 (2002), pp. 40-68
FILM
Film: Michael Graversen: "Ingenmandsland", 2013 https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/ingenmandsland
Nils Giversen: "Omars vej til Krudttønden", 2021
Katrine Ravn Kruse: "Mig og min far - hvem fanden gider at klappe?", 2014
Jonas Poher Rasmussen, "flugt", 2021
REALITY
Luksusfælden, sæson 22, episode 1
Citater fra Robinson Ekspeditionen 2024
Citater fra De Unge Mødre
Citater fra Paradise Hotel 2025
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
32,00 moduler
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65519915025",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65519915025",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65519915025"
}