Holdet 2024 nf/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Henning Vølund Tømmerholt, Malene Kauffmann, Morten Wermer
Hold 2024 nf/j (1j nf, 1j nf-bi, 1j nf-ge, 1j nf-ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Fødevarer og levevilkår
Titel 2 Forløb 2: Ressourceudnyttelse
Titel 3 Forløb 3: Miljø og bæredygtighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Fødevarer og levevilkår

GEOGRAFI-DELEN
Kernestof fra læreplanen:
*Befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden
*Jorden og landskabernes processer

Feltarbejde/Øvelser:
*Feltarbejde med udgravning af jordbundsprofil og udtagning af jordprøver
*Forsøg om bestemmelse af infiltrationshastighed og vandtilbageholdelse i jordprøver
*Undersøgelse af prisforskel på økologiske og konventionelle varer
*Smarties-øvelse om befolkningsdynamikker og udseendet af befolkningspyramider
*Undersøgelse af livsbetingelser i elevernes eget stamtræ gennem brug af Gapminder

Fagbegreber:
*Porøsitet og permeabilitet i forskellige jordtyper
*Landbrugets udvikling og dyrkningsbetingelser i Danmark
*Konventionelt og økologisk landbrug
*Erhvervsudvikling og erhvervsstruktur, herunder Fourastiés model
*Human Development Index
*Urbaniseringsgrad
*Den demografiske transition med fokus på udviklingen i Danmark
*Befolkningspyramider

Anvendt lærebogsmateriale:
Naturgeografi - Vores Verden (1. udgave) s. 171-183, s. 235-237, s. 268-269, s. 299-307 og s. 313-319


KEMI:
Kernestof fra læreplanen:
- grundstoffernes periodesystem
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- Supplerende stof: Fedtstoffer.

Der er anvendt
egne noter: "HV nf ke fødevarekemihæfte 2024" med opgaver og øvelsesvejledninger,
Kend Kemien 1, 1. udg. Gyldendal 2003, kapitlet om fedtstoffer og www.gymnasiekemi.com video c2, c3, c8, 3D, c9 om Atomers opbygning, Det periodiske system Molekylforbindelser, Molekylers 3D struktur og Polære og upolære bindinger.
Der indgår det tværfaglige NF-projekt: Fødevarer og levevilkår.

Eksperimentelt arbejde:
Hvad kan blandes med hvad?
Fedt i chips.
Eksperiment 7: Energiindhold i smør
Transfedtsyrer

Fagbegreber:
Kemiske formler
Atomers opbygning
Det periodiske system
Elektronprikformler
Molekyler
Polære og upolære molekyler
Blandbarhed
Fedtstoffer - triglycerider
Fedtsyrer
Cis/trans fedtsyrer
Energi i fedt

BIOLOGI-DELEN


Fokus på næringsstoffernes opbygning samt nedbrydning(fordøjelse) og optagelse i fordøjelsessystemet. Mekanisk og kemisk nedbrydning (enzymer). Cellers opbygning, celleorganellernes funktion, cellulære processer med fokus på dannelse og nedbrydning af kulhydrater.

Sammenhængen mellem kost og sundhed. Kredsløbssygdomme og KRAM

Kernestof: Elementær cellelære og mikroskopi

Øvelser:
Kost og blodsukker
Enzymer(spytamylase)


Afsluttende tværfagligt projekt(1)

Centrale begreber.
-Respiration
-Osmose
-Diffusion
-Energi og energiproduktion
-Næringsstoffer
-Fordøjelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvad kan blandes med hvad? 14-08-2024
Excelark med resultater fra jordforsøg 04-09-2024
Poster om jordbund 10-09-2024
Rapport: Økologiske og konventionelle varer 16-09-2024
Spytamylase 16-09-2024
Rapport: Fedt i chips 20-09-2024
Blodsukker 02-10-2024
Energi i smør eller margarine 09-10-2024
Oplæg til prøveeksamen 1 30-10-2024
Feedback - prøveeksamen 1 01-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 83 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Forløb 2: Ressourceudnyttelse

GEOGRAFIDELEN
Kernestof fra læreplanen:
*Klimaændringer
*Jordens og landskabernes processer
*Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
*Naturbetingede ressourcer, produktion og teknologi

Øvelser
*Sammenhæng mellem pladetektoniske fænomener i Google Earth; pladegrænser, jordskælv, vulkaner, højdeforhold og havbundsalder
*Øvelse med bestemmelse af jordskælvs epicenter og styrke på richterskalaen
*Olies migration i sand
*Elevforsøg om drivkræfterne bag Grønlandspumpen – densiteten af koldt/varmt og salt/ferskt vand
*Undersøgelse af isudbredelse i Arktis i perioden 1979-2024 via Google Earth
*Albedoøvelse med lysindstråling på sorte og hvide overflader.

Fagbegreber
*Den pladetektoniske model
*Oliedannelse; kildebjergart, reservoirbjergart, seglbjergart
*Porøsitet og permeabilitet
*Drivhuseffekt
*Kulstofkredsløb
*Golfstrømmen
*Tilbagekoblingsmekanismer
*Albedo


Anvendt lærebogsmateriale:
Naturgeografi - Vores Verden (1. udgave): s. 16-19, s. 63-66, s. 71, s. 197-208 og s. 279-286.


KEMIDELEN
Kernestof fra læreplanen:
stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer
organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
kemiske reaktioner

Der er brugt Gymnasiekemi.com Video c4 Reaktionsskemaer, c5 Ionforbindelser, c6 Fældningsreaktioner, c7 Måling mol og masse og Isis Kemi C 1. udg. Systime 1999, kapitlet om Carbonhydrider.
Der indgår det tværfaglige NF-projekt: Resourceudnyttelse.

Eksperimentelt arbejde:
Fældningsreaktioner (let og tungtopløselige salte)
Natriumhydrogencarbonats omdannelse NATRON
Demo: afbrænding af carbonhydrider og antal dobbeltbindinger
Destillation (af vin)

Fagbegreber:
Ionforbindelser
Let- og tungtopløselige ionforbindelser, fældningsreaktioner
Molekyler
kemisk navngivning
Elektronprikformler
Elektronegativitet
Polære og upolære bindinger og molekyler

Afstemning af reaktionskemaer
Formelmasse og molarmasse
Stofmængde
Beregninger ved reaktioner

Carbonhydriders opbygning, navngivning og enkelte egenskaber
Alkaner herunder smelte- og kogepunkters og kædelængde.
Olierafinaderier
Destillation



BIOLOGI-DELEN

Fokus på kroppens energi-resurser og energistofskiftet.

Energiproduktion, iltoptagelse, de aerobe og anaerobe energisystemer. ATP.
Lunger og blodkredsløb, hjertets opbygning og funktion.
Forhold der fremmer og begrænser energiomsætning og arbejdsevne: Iltoptagelde, kondition, kondital, åreforkalkning.

Kernestof:
Det reproduktive organsystem (elementær sexologi)
Kunstig befrugtning som eksempel på bioteknologisk metode.

Øvelser (rapporter/journaler)
Kredsløbsundersøgelse.
Lungefunktion - peak flow
I dette forløb indgår PP2 (Projekt-Praktik forløb) hvor der i biologi er arbejdet med blodtypebestemmelse.

Afslutning med tværfaglig projektrapport med udgangspunkt i det aktuelle tema.

Centrale begreber:

Iltoptagelse
Diffusion
Kondition
Kondital
Kredsløb
Muskler

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Oliemigration 03-12-2024
Lungefunktion 11-12-2024
Rapport: fældningsreaktioner. 12-12-2024
ARBEJD SELV 13/12 13-12-2024
Påvisning af kroppens energiforbrug 13-01-2025
PP2-præsentation 14-01-2025
Refleksion over PP2 14-01-2025
Journal NaHCO3's omdannelse_natron 24-01-2025
Journal over albedoforsøg 29-01-2025
Rapport: Golfstrømmen og Grønlandspumpen 03-02-2025
Oplæg til prøveeksamen 2 20-02-2025
Journal destillation 24-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 92 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Forløb 3: Miljø og bæredygtighed

GEOGRAFIDELEN

Kernestof fra læreplanen:
*Bæredygtighed
*Vejrforhold, klima og vandressourcer
*Landskabernes processer
*Natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme

Øvelser/Feltarbejde:
*Beregning af elevernes miljømæssige fodaftryk (bæredygtighedsindikator) ud fra egne data fra deres hverdag
*Forsøg om dannelse af termiske højtryk og lavtryk vha. glasflasker og balloner
*Bestemmelse af klima- og plantebælter for udvalgte lokaliteter på baggrund af hydrotermfigurer
*Forsøg med skydannelse i en flaske og nedbør i et glas
*Måling af strømhastighed og beregning af vandføring i Ammendrup Å

Fagbegreber:
*Bæredygtighed
*Det globale vindsystem, herunder højtryks- og lavtryksdannelse
*Dugpunktskurve og dugpunktstemperatur
*Klima- og plantebælter, herunder hydrotermfigurer
*Vandets kredsløb
*Vandbalanceligningen; herunder nedbør (og nettonedbør), fordampning, afstrømning og grundvandsdannelse
*Strømhastighed og vandføring
*Virtuelt vand
*Fladeforurening, linjeforurening og punktforurening

Anvendt lærebogsmateriale:
*Naturgeografi - Vores Verden (1. udgave): s. 20-21, s. 32, s. 231-233, s. 244, s. 246-247, s. 251-254, s. 260-263, s. 266-277 og s. 295-299
*Alverdens Geografi (1. udgave): s. 32-39


KEMIDELEN
Der er anvendt Gymnasiekemi.com  c10 koncentration og massefylde, c17 Syrer baser og amfolytter, c18 pH skalaen, c 20 Redoxreaktioner og uddrag af Kend Kemien 1, 2. udg. Gyldendal 2014, kapitlet Vand og hydrogenbindinger
Der indgår det tværfaglige NF-projekt: Miljø og bæredygtighed samt kemidel af PP2 i januar. Der indgår besøg på rensningsanlæg og vandprøvetagning i Ammendrup å.


Kernestof fra læreplanen:
Stofmængdekoncentration,
ionforbindelsers … egenskaber og anvendelse
kemiske reaktioner, herunder simple redox- og syre-basereaktioner.

Eksperimentelt arbejde:
Demo: Hydrogenbindinger vand og ethanol.
Vands hårdhed
HCl og Mg's reaktion
Måling af pH i opløsninger fra dagligdagen
Afbrænding af magnesium
Kaliumpermanganattal (organiske stof i renset spildevand)

Fagbegreber:
Opløselighed i vand
Hydrogenbindinger
Koncentrationer
Beregninger med stofmængdekoncentrationer
Titrering
Syre- og basereaktioner
pH
Simple redoxreaktioner

BIOLOGIDELEN

Økosystemers opbygning med udgangspunkt i energistrømme og stofkredsløb.
Betydningen af fotosyntese, respiration og gæringsprocesser.
C + N kredsløb.
Biotiske og abiotiske faktorer
Ammonifikation, nitrifikation og denitrifikation.
Vandkredsløb og spildevandrensning.
Arbejde med vandløb, som konkret eksempel på et akvatisk økosystem.
Bestemmelse af økologisk vandkvalitet.
Elementær artsbestemmelse.
Vandløbs betydning i natur- og kulurlandskabet.
Vandløbsrestaurering og selvrensende effekter.

Ekskursion til Helsinge renseanlæg og Ammendrup Å
Forsøg:
Forureningsbedømmelse
Fotosyntese og respiration

Kernestof sidst i forløbet.
Elementær molekylær genetik og klassisk genetik.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal: Dannelsen af termiske lufttryk 07-03-2025
Journal: Sky i flaske og nedbør i glas 26-03-2025
Rapport: Vands hårdhed 09-04-2025
journal afbrænding af magnesium 24-04-2025
Rapport om Ammendrup Å 30-04-2025
Tværfagligt projekt 3 08-05-2025
Intern eksamen 19-05-2025
Bedømmelse af forurening i vandløb 19-05-2025
Fotosyntese og respiration 26-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 94 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde