Holdet 2024 id/GF56 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anne-Mette Reiche, Asgar Hove Petersen, Jonas Aagaard Mathiesen
Hold 2024 id/GF56 (GF56 id-1, GF56 id-2, GF56 id-3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Boldbasis

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Boldbasis

Vores første forløb er boldbasis.I forløbet skal eleverne gøres bekendte med de generelle tekniske og taktiske krav, der stilles i boldspil. Der arbejdes med såvel traditionelle som utraditionelle kaosspil.
Der er bl.a. fokus på: Sammenspil, bevægelighed, spil uden bold og basale færdigheder så som: Afleveringsteknikker, modtagningsteknikker, forsvarsspil, angrebsspil, driblinger, overblik og kommunikation.
Målet er, at eleverne bliver i stand til at forholde sig til, hvordan man kan justere og konstruere et kaosspil, så det passer til målgruppen. Dette sker gennem arbejde med ”spilhjulet”.

Faglige mål:
1: Gennem alsidig undervisning at opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for boldspil. Dette med fokus på:
• Højt aktivitetsniveau
• Arbejde med ”spilhjulet” (kobling af teori og praksis)
• Opnå et fælles sprog i arbejdet med kaosspillene

2: At beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil. Dette med fokus på færdighederne:
• Modtagning/aflevering
• Spilbarhed
• Bevægelighed med og uden bold
• Arbejde med bredde og dybde i spillet
• Arbejde med forsvar og angreb
• Arbejde med gennembrud og scoring/point

3: At indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i samarbejdsrelationer inden for boldspil. Dette med fokus på:
• Kommunikation
• Brug af rummet/banen
• Overblik
• Samarbejde i forskellige konstellationer
• ”Legen” med bolden/spilleglæde og motivation

Kernestof:
1: Aktiviteter, der fremmer fysisk kapacitet
2: Aktiviteter der fremmer boldbeherskelse
3: Aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik

Teori: Om ”Spiljusteringer”, s. 141-144 fra bogen ”Boldbasis” (Stig Eiberg og Peder Siggaard, Hovedland/Institut for Idræt 2000)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer