Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anne-Mette Reiche, Asgar Hove Petersen, Jonas Aagaard Mathiesen
|
Hold
|
2024 id/GF56 (GF56 id-1, GF56 id-2, GF56 id-3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 - Boldbasis
Vores første forløb er boldbasis.I forløbet skal eleverne gøres bekendte med de generelle tekniske og taktiske krav, der stilles i boldspil. Der arbejdes med såvel traditionelle som utraditionelle kaosspil.
Der er bl.a. fokus på: Sammenspil, bevægelighed, spil uden bold og basale færdigheder så som: Afleveringsteknikker, modtagningsteknikker, forsvarsspil, angrebsspil, driblinger, overblik og kommunikation.
Målet er, at eleverne bliver i stand til at forholde sig til, hvordan man kan justere og konstruere et kaosspil, så det passer til målgruppen. Dette sker gennem arbejde med ”spilhjulet”.
Faglige mål:
1: Gennem alsidig undervisning at opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for boldspil. Dette med fokus på:
• Højt aktivitetsniveau
• Arbejde med ”spilhjulet” (kobling af teori og praksis)
• Opnå et fælles sprog i arbejdet med kaosspillene
2: At beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil. Dette med fokus på færdighederne:
• Modtagning/aflevering
• Spilbarhed
• Bevægelighed med og uden bold
• Arbejde med bredde og dybde i spillet
• Arbejde med forsvar og angreb
• Arbejde med gennembrud og scoring/point
3: At indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i samarbejdsrelationer inden for boldspil. Dette med fokus på:
• Kommunikation
• Brug af rummet/banen
• Overblik
• Samarbejde i forskellige konstellationer
• ”Legen” med bolden/spilleglæde og motivation
Kernestof:
1: Aktiviteter, der fremmer fysisk kapacitet
2: Aktiviteter der fremmer boldbeherskelse
3: Aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik
Teori: Om ”Spiljusteringer”, s. 141-144 fra bogen ”Boldbasis” (Stig Eiberg og Peder Siggaard, Hovedland/Institut for Idræt 2000)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66361632579",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66361632579",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66361632579"
}