Holdet 2024 bk/hf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Manette Juulsgaard
Hold 2024 bk/hf (1hf bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Surrealisme
Titel 2 Formelle virkemidler
Titel 3 Barokken og det barokke
Titel 4 Skulptur og installationskunst
Titel 5 Landskabet og det antropocæne
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Surrealisme

Med udgangspunkt i dadaismens brug af tilfældighedsprincippet og readymades introduceres den surealistiske bevægelse og Freuds personlighedsmodel. Vi arbejder bla. med collagen, automattegningen og det surrealistiske objekt som udtryk for den surrealistiske idé. Vi fordyber os i Frida Kahlos selvportrætter, ligesom vi ser på, hvordan samtidskunstnere som Kathrine Ærtebjerg stadig er inspireret af surrealismen.

Tekster:
Jonas Wolter: "Kunst i teori og praksis" (2022), side 135-147 og 148 (midt på siden)-152

Film:
"Hvem var Frida Kahlo?", DR2 (2021)

Praktiske arbejder:
Dadaistisk collage
Automattegning
Farvelægning af portræt af Frida Kahlo med brug af komplementærkontrast.
Surrealistisk objekt i ler
Surrealistisk tegning (det konkret irrationelle)
Kathrine Ærtebjerg-inspireret opgave (spray og tegning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Formelle virkemidler

Forløbet har handlet om kunst som kommunikation. Hvilke valg har kunstneren taget i forhold til gengivelsesstrategi (øjet, følelsen, tanken), farver og farvekontraster, komposition samt rumskabende virkemidler, og hvilke virkninger har det? Hvordan påvirker det beskueren? Eleverne er blevet præsenteret for forskellige kunstnere fra forskellige perioder, der alle arbejder med samme tema, men med forskellige strategier.

Tekster:
Lone Elliot: Gengivelsesstrategier, KENDKUNSTEN!  
Uddrag fra kap 1. FORM fra ”Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst” af Kathrine Charlotte Busk, Forlaget Columbus, 2023

Praktisk arbejde:
Blyantstegning af kop (realistisk)
Blyantstegning af kop (abstrakt)
Komposition (statisk og dynamisk)
Tegning af fiktivt rum – frontperspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Barokken og det barokke

Eleverne bliver præsenteret for værker fra renæssancen og barokken, og ud fra nøgleord som harmonisk, klarhed, balance, fornuft, symmetri på den ene side og ord som følelsesfuldt, dramatisk, sanseligt,, kontrastfuldt, dynamisk på den anden skal de dele værkerne op i de to perioder. Herefter dykker vi ned i barokken og har genremæssigt fokus på stillebenmaleriet og vanitassymboler. Mad som tema gennem bliver belyst, og eleverne skal både forstå mad som symbol, motiv og materiale. Vi perspektiverer perioden til det barokke i samtiden eksemplificeret ved Michael Kvium og Christian Lemmerz - det dramatiske, det iscenesatte samt den direkte appel til beskueren. Forløbet afsluttes med en ekskursion til Nivaagaard, hvor eleverne skal se Kvium udstillingen "WETLAND".

Tekster:
Wolter Jonas: Temaer i kunsten, 2013, side 84-86 og 88-89
Eriksen, Strøm og Oxvig: Grundbog i kunst og arkitektur,systime 2013, s.84-85
Andersen og Porse: TAP - teori til analyse og praksis i billedkunst (2021) side 177-179

Links.
https://nivaagaard.dk/saerudstilling/wetland-michael-kvium/


Praktiske arbejder:
Claire-obscure-tegning i kul (kugle)
Foto af vanitas stilleben
Tegning og farvelægning af pop-motiv (madvare) vha. gittermetode
Skulptur i smør (et skrøbeligt menneske)
Det barokke modbillede (Kvium)
Opgave til Kvium udstilling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Skulptur og installationskunst

Vi tager udgangspunkt i skulpturens formsprog med fokus på materialer, teknik, overflade, komposition og rum- og beskuerinddragelse. Hvad er det særlige ved kunsten i rummet i forhold til billeder. Herefter introduceres eleverne for installationskunsten med eksempler fra dansk og international samtidskunst. Nøglebegreber i forløbet er beskuerinddragelse, den stedsspecifikke installation samt installationskunstens udvidede sanseinddragelse.

Tekster:
"Installationskunst i dansk og internationalt perspektiv", fra Jonas Wolter: "Temaer i kunsten", 2013, s. 147-153.

Programmet ”1000 års kunsthistorie”, DRK, program 6 (uddrag) om samtidskunst

Links:
https://kataloget.thorvaldsensmuseum.dk/resultater
https://www.youtube.com/watch?v=vPBW7hiq40I
https://channel.louisiana.dk/video/elmgreen-dragset-short-story


Praktiske arbejder:
Skulptur i skum (parafrase)
Computermanipuleret foto af skulptur (forsyne skulpturen med accessories)
Computermanipuleret foto af skulptur til “The Fourth Plinth” på Trafalgar Square
Tegnet parafrase af "Helena".
Foto af selvvalgt rum på skolen samt illustration af egen installation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Landskabet og det antropocæne

Forløbet handler om landskabet som motiv gennem kunsthistorien. Vi begynder i Holland i 1600-tallet, hvorefter vi springer videre til det romantiske landskabmaleri i 1800-tallet. Eleverne præsenteres også for realismens naturtro landskab og det impressionistiske landskab fra slutning af 1800-tallet. Med udgangspunkt i Hans Finks teori belyser vi forskellige natursyn for at forstå menneskets forhold til naturen før og nu. Eleverne præsenteres for det antropocæne og klimaforandringer, og de møder værker af samtidskunstnere, der med forskellige greb forsøger at skabe kunst, der kan skabe forståelse og forbindelse og forbundenthed.

Teori:
Wolter Jonas: Temaer i kunsten, 2013, side 19-26
Andersen og Porse: TAP - teori til analyse og praksis i billedkunst (2021) side 73-75
Lise Mark, "Kunstens stemmer", kapitel 2.1, 2019, Systime forlag

Links:
https://trapholt.dk/eske-kath-den-fundamentale-usikkerhed/

Praktiske arbejder:
Fotoøvelse: Tag tre fotografier af samme motiv (natur/kultur)
Impressionistisk maleri (landskab)
Natursyn (foto)
Fotoøvelse i skoven (mennesket=natur)
Landskabsmaleri (Eske Kath)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensprojekt

Der  arbejdes med valgfri teknikker og materialer ud fra problemformuleringen:

"Hvordan kan begrebet SKÆVT i enten konkret eller overført betydning fortolkes og visualiseres i kunst?"

Eleverne må samarbejde om det praktiske arbejde, men skal udarbejde individuel logbog/individuel præsentation af projektet til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer