Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Johan Thimm Rasmussen
|
Hold
|
2024 id/hf-1 (1hf id-1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb1# Fodbold
I forløbet om fodbold arbejdes der med de grundlæggende tekniske færdigheder som afleveringer (inderside, yderside, halvliggende vristspark og lodret vristspark) og tæmninger med bryst, lår og fod. Fokus ved tæmninger er absorbtion af boldens kraft og retningsbestemte tæmninger.
Der arbejde desuden med hovedstød og målmandsspillet som tekniske elementer. Afslutninger arbejdes der også med, og der lægges her fokus på timing i løb samt at føre foden igennem bolde ved det lodrette vristspark. Desuden fokuseres der på at placere bolden så yderligt i målet som muligt.
Taktisk arbejdes der med angrebsspillet og heri med principper som overtal og overlap samt brug af dybde og bredde i banen. Forsvarsspillet arbejdes også med, og her arbejdes der med den individuelle forsvarsaktion med fokus på tyngdepunktets placering samt sidevendt arbejde og det ar forsvare som hold, hvor der arbejdes med mandsopdækning og zoneopdækning som principper.
Forløbet afsluttes med en miniturnering hvor alle elementer bringes med i færdigt spil
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#1 Opvarmning, musik og bevægelse
Musikteori indhold: Takttælling og tempo i musik. Hvilken musik passer til hvad i et opvarmningsprogram.
Forevisning af eksemplarisk opvarmningsprogram til musik.
Opvarmningsteori: Fokus på temperaturstigning, øget bevægelighed, mere ledvæske, hurtigere kemiske reaktioner, nedsat skaderisiko, forøget præstationsevne mm.
Gennemførsel af fysisk test før og efter et opvarmningsprogram med efterfølgende diskussion af test resultater.
Elevgrupper forbereder og fremviser opvarmningsprogram til musik som evalueres. Opvarmningsprogrammet afleveres som skriftligt produkt.
Pensum: "Opvarmning" et hæfte om forebyggelse af idrætsskader". 40 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Bordtennis
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Der arbejdes med de grundliggende slag i bordtennis; prikslag, kontraslag og loop for både forhånd og baghånd. Desuden berøres serven. Der lægges fokus på fatning på battet og afvikling af slagene, hvor teknikken varierer fra slag til slag. Desuden lægges der vægt på benarbejdet og hurtig skifte imellem fodstilling fra forhånd til baghånd ved de enkelte grundslag.
Til sidst fokuseres der på selve spilet (både single og double) og regler samt serveregler berøres. Desuden arbejdes der med det psykologiske aspekt i spillet- hvordan agerer man når man er foran? Når man er bagud?
FAGLIGE MÅL:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
MATERIALE/TEORI:
'Bordtennis - baggrund og teori', ud fra DGI-Trænerguiden, Møller, Agerholm 2016 (2 sider)
’10 bordtennisregler du skal kende’. Kilde: voresbordtennis.dk (3 sider)
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- individuelt arbejde (f.eks. øvelser med bat og bold)
- makkerøvelser/slagserier
UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Der sigtes mod en forløbslængde på 6 blokke (= 12 moduler), dvs. i alt en undervisningstid på 9,4 timer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#5 Styrketræningens elementer i grundtræning
Et forløb om forskellige typer af grundtræninger, hvor der lægges vægt på de styrkeprægede elementer. Således arbejdes der i forløbet med crossfit og styrketræning med forskellige typer af øvelser og træningsformer. Der arbejdes med teknisk udførsel af specifikke øvelser og ergonomi generelt. Begreber, der arbejdes med både praktisk og teoretisk er RM, EMOM, AMRAP, Tabata, muskeludholdenhed, muskelvækst, muskelstyrke, eksplosiv styrke, spændstighed og cirkeltræning.
Eleverne slutter forløbet af med at lave et grundtræningsprogram rettet imod styrkeprægede elementer i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 Basketball
I forløbet arbejdes der med de væsentligste tekniske og taktiske elementer i basketball. Der arbejdes således med driblinger (kontrol, speed, power, bagom ryggen), afleveringer (brystafleveringer og studsafleveringer både med 1 og 2 hænder), standsninger (jumpstop og 2 step) og pivoteringer samt skud og lay-up med 2 skridtsrytme. Desuden arbejdes der med opstillinger og bevægelser i 3 mod 3 spillet. Her arbejdes også med forskellige former for cuts for at rykke sig fri i spillet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#10 Pardanse
Der arbejdes i forløbet med forskellige typer af pardans (social pardans samt standard pardans) samt rytmisk forståelse og anvendelse af denne. Desuden arbejdes der indgående med den nonverbale kommunikation og føring i pardanse.
Der arbejdes i forløbet med vals og salsa , hvor der fokuseres på karakteristika for de enkelte danse samt grundtrin og variationer i alle stilarter. Musiktælling og rytmisk bevægelser er væsentlige elementer, men der arbejdes mere fokuseret med holdning og bevægelsesforskel imellem de 2 dansestilarter samt forskelle og ligheder i grundtrin og variationer imellem de 2 danse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362222129",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362222129",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362222129"
}