Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Finn Juelstorp Lange
|
Hold
|
2024 id/hf-2 (1hf id-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Vi har fokus på både tekniske og taktiske elementer.
Der arbejdes med tekniske elementer som: sparketeknik (inderside-, halvtliggende og strakt/lodret vrist), tæmninger, driblinger og headning.
Og med taktiske elementer ifm. angrebsspil (gennembrud) og forsvarsspil (zone vs. mand-mand).
FAGLIGE MÅL:
- Gennem alsidig undervisning at opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for fodbold.
- At beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for boldspil.
- At indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i samarbejdsrelationer inden for boldspil.
KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
MATERIALE/TEORI:
Grundbog i idræt C Praksis og teori: side 60-67 (kapitlet "Fodbold"); Elmelund, Kristensen og Wolf; Systime; 20018 (8 sider)
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- individuelt arbejde med bold
- makkerøvelser med bold
- holdtræning (f.eks. taktik)
- der sigtes mod min. 20 min med pulsbelastning
UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Der sigtes mod en forløbslængde på 6 blokke (= 12 moduler), dvs. i alt en undervisningstid på 9,4 timer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning til musik
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Gennemgang af opvarmningsteori og forevisning af eksempel på relevante øvelser til musik.
Arbejde i grupper med udarbejdelse af program m.h.p. senere forevisning.
Herefter løbende forevisning og evaluering af opvarmningsprogrammer.
FAGLIGE MÅL:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet "musik og bevægelse"
– udvikle kropsbevidsthed
– gennemføre enkle fysiologiske test
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner de for undervisningen relevant
MATERIALE/TEORI:
PowerPoint: "Opvarmningsteori for 1g" (11 slides)
"Opvarmning" - 'Grundbog i IDRÆT C – praksis og teori' s. 10-13
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- Gennemgang af opvarmningsteori i plenum (PowerPoint)
- Eksperimentelt arbejde (opvarmningstest)
- Gruppearbejde
UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Der sigtes mod en forløbslængde på 6 blokke (= 12 moduler), dvs. i alt en undervisningstid på 9,4 timer. Det er i denne forbindelse væsentligt at nævne, at den sidste del af forløbet består af elevernes fremlæggelser af opvarmningsprogrammer, der bruges som reel opvarmning til timerne, dog stadig således, at der er tale om et sammenhængende forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bordtennis
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Der arbejdes med de grundliggende slag i bordtennis; prikslag, kontraslag og loop for både forhånd og baghånd. Desuden berøres serven. Der lægges fokus på fatning på battet og afvikling af slagene, hvor teknikken varierer fra slag til slag. Desuden lægges der vægt på benarbejdet og hurtig skifte imellem fodstilling fra forhånd til baghånd ved de enkelte grundslag.
Til sidst fokuseres der på selve spilet (både single og double) og regler samt serveregler berøres.
FAGLIGE MÅL:
- beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder: boldspil, musik og bevægelse, klassiske og nye idrætter
̶ opnå kropsbevidsthed
KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
MATERIALE/TEORI:
'Bordtennis - baggrund og teori', ud fra DGI-Trænerguiden, Møller, Agerholm 2016 (2 sider)
’10 bordtennisregler du skal kende’. Kilde: voresbordtennis.dk (3 sider)
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- individuelt arbejde (f.eks. øvelser med bat og bold)
- makkerøvelser/slagserier
UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Der sigtes mod en forløbslængde på 6 blokke (= 12 moduler), dvs. i alt en undervisningstid på 9,4 timer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Grundtræning
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Ved brug af grundtræningsteori, vil vi se på, hvilke elementer, der er vigtige for "den gode idrætspræstation". (Disse elementer er grundtræningselementerne).
Med fokus på de to grundtræningselementer "udholdenhedstræning" og "muskelstyrke" vil vi beskæftige os med løbetest og cirkeltræningsprogrammer.
FAGLIGE MÅL:
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning.
– udvikle kropsbevidsthed.
– udforme og udføre opvarmnings- og grundtræningsprogrammer samt gennemføre enkle fysiologiske test og i forbindelse hermed kunne redegøre for relevant fysiologisk viden.
– udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsprogram og kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold.
KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
de for undervisningen relevante digitale redskaber de for undervisningen relevante videnskabelige metoder
ANVENDT MATERIALE:
’Styrketræning’ – fra ”Grundbog i Idræt C” s. 183-190, Elmelund, Wolf. m.fl., Gyldendal 2018 (8 sider)
Grundtræningselementerne, illustration fra 'Idræt C – teori i praksis' s. 126
(1 side)
FORLØBETS SAMLEDE UNDERVISNINGSTID:
Der sigtes mod en forløbslængde på 6 blokke (= 12 moduler), dvs. i alt en undervisningstid på 9,4 timer.
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- Fælles gennemgang med fremhævelse af fokuspunkter og kobling i teori
- Individuel træning
- Gruppearbejde i smågrupper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Reglerne for basketball er blevet gennemgået, og vi spiller kamp med anvendelse af de vigtigste regler.
Vi arbejder med de basale tekniske elementer i basketball, herunder:
- Driblinger ("kontrol-driblinger", "speed-driblinger", '"power-driblinger" og "cross over-driblinger")
- Principper for pivotering og standsninger ("1-2-standsning" og "jumpstop")
- Forskellige typer af afleveringer ("brystaflevering", "studsaflevering" og "enhånds-aflevering")
- Skud ("skud fra stående" og "lay up").
Desuden har vi arbejdet med spillets forsvarstaktik ("3-2 zoneopdækning" som eksempel).
FAGLIGE MÅL:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet "boldspil"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
– kende til mulighederne for fysisk aktivitet uden for skoleregi
KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
MATERIALE/TEORI:
”Basketball” – fra bogen 'PULS – en idrætsbog' s. 202-212 (10 sider)
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- individuelt arbejde med bold
- makkerøvelser med bold
- holdtræning (f.eks. taktik)
- der sigtes mod min. 20 min med pulsbelastning
UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Der sigtes mod en forløbslængde på 7 blokke (= 14 moduler), inkl. én blok med drejebogsskrivning op til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dans og performance
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Forløbet er bygget på Rudolf von Labans bevægelsesteori.
Formålet er således, at eleverne bliver sikre i brugen af de teoretiske kategorier til at analysere og skabe et bestemt udtryk (særlig vægt på bevægelseskvaliteter og relationer når man danser som gruppe).
Desuden lægger vi vægt på kropsbevidsthed og rumbevidsthed. Forskellige gruppeøvelser bruges til at arbejde med specifikke elementer af Labans teorier.
Til slut sammensætter hver gruppe deres egen danse-performance.
FAGLIGE MÅL:
– opnå færdigheder inden for udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområderne "musik og bevægelse"
– udvikle kropsbevidsthed
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold
KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
MATERIALE/TEORI:
"Musik og bevægelse" - 'Grundbog i IDRÆT C – praksis og teori' s. 14-22
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- Gennemgang af danseteori i plenum (f.eks. PowerPoint, videoer mm.)
- Gruppearbejde/procesarbejde
UNDERVISNINGTID OG FORDYBELSESTID:
Der sigtes mod en forløbslængde på 6 blokke (= 12 moduler), inkl. én blok med drejebogsskrivning op til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362225254",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362225254",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362225254"
}