Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Jonas Aagaard Mathiesen
|
Hold
|
2024 mu/1 (GF mu-1, 1g mu-1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 - Grundlæggende musiklære og formanalyse
Formål
I grundforløbet i musik bliver eleverne i løbet af 8 undervisningsgange introduceret til musikfagets praktiske og teoretiske discipliner. Eleverne stifter bekendtskab med basal nodelære, herunder tonenavne og rytmeværdier i g nøglen og i f nøglen, basal rytmelære, akkordopbygning på klaveret og intervaller. Eleverne lærer desuden at orientere sig i et nodebillede med to systemer.
Formålet med grundforløbet i musik er at give eleverne et kendskab til musikundervisningens praktiske og teoretiske discipliner som afsæt for musikundervisning på C niveau eller A niveau i gymnasiet. Eleverne kan efter grundforløbet begå sig i et sammenspilsnummer på forskellige instrumenter, og de kan orientere sig i det musikalske formforløb.
De har forståelse for groovet i et sammenspilsnummmer, for beat markering og off beat, samt samspillet mellem forskellige roller i et sammenspilsnummer.
Musikkundskab
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder, herunder musikteori, musikalsk analyse og sammenspil.
Musikudøvelse
Synge og spille en- og flerstemmige sange og satser inden for et dansk og internationalt repertoire.
Metode
Elevaktiverende fokus; gruppearbejde og pararbejde. Derudover vil der være læreroplæg.
Materialeliste:
C-nøglen, Johannes Grønager
Nodekompendium med opgaver fra bogen C-nøglen
PP. shows
Intervaloversigt
"Hurtige Hænder" af The Minds of 99, elevaften 1g optræden
"Abracadabra" af Steve Miller Band
Musikeksempler brugt i undervisningen:
Imagine af John Lennon
Bruno Mars - Lazy Song
Uptown Funk af Bruno Mars
Hurtige Hænder
Gangstas paradise
The 1 af Taylor Swift
Take Five
The Long Day Is Over af Norah Jones
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Soul
Undervisningsbeskrivelse
I dette forløb havde vi om følgende kendetegn ved soul-musikken:
• Bluestræk: Melismer, blå toner, call & response, glidende intonation
• Sammenfald og komplimentærrytmik: Backbeat/afterbeat
• Rytme: rytmeværdier (4,8,16 dele). At sige, hvor de er i takten.
• Blues: tolv-takter blues
• Form: strofisk form, pop-form, udvidet pop-form, (intro vers osv)
• Groove: ostinat, riff, gimmick
• Kor: enstemmigt/flerstemmigt, homofont/polyfont.
• Historisk: Blues, Motown, Sydsstatsoul
Vi brugte følgende musikalske værker til undersøgelse af soul-genren:
Elvis
Hound dog
James Brown:
Say It Loud, I'm Black And I'm Proud
I Feel Good
Sam & Dave:
Soul Man
Wilson Pickett:
Mustang Sally
The Supremes:
Baby Love
Materiale
Soul. Side 1-16, 21-25, 25-29, 18-22, 53-55, 82-102, 103-105
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hitskabelon og eksamenssammenspil
I emneforløbet er der fokus på arbejdet med musikalsk analyse – Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til hitskabelonen og introducere flere analysemetoder som formanalyse, hooks, breaks & gimmicks analyse. Eleverne skal kort introduceres til hitskabelonen, hvor de langsomt stifter bekendtskab med dele af analysen. Først fokuseres på form og tekst, herefter hooks, break & gimmick for til sidst at møde formanalyse.
Vi har lyttet til en række popsange bl.a. ”Hit me baby one more time” af Britney Spears og "Wonderfull tonight" af Eric Clapton og talt om hvordan de passer ind i hitskabelonen. Derudover har eleverne selv fundet sange fra deres hverdag og undersøgt, hvordan de passer ind i en hitskabelon.
Derudover har eleverne sat hitskabelonen og deres musikanalyser ind i en samfundsmæssig kontekst bl.a. via dokumentaren ”Fætr Lyver”.
Vi sideløbende øvet sammenspilsnumre til det praktiske del af eksamen. Her har vi spillet både ”Hold the line" af Toto og ”This love” af Maron 5, dette gav også eleverne et indblik i, hvordan nyere popmusik ofte er konstrueret efter popformen.
Formål
At eleverne udvikler et fundament, som er nødvendigt for at analysere rytmisk musik.
At eleverne får en forståelse af nøglebegreber som: Form, tekst, hook, break, gimmick og sound.
At eleverne udvikler analytiske færdigheder, herunder et ordforråd og et sprog til at analysere rytmisk musik.
At eleverne udvikler en forståelse for musikkens mange delelementer og kan sætte ord på, hvad der sker.
At eleverne kan se ud over musikkens interne parametre og dermed sætte musikken ind i et samfundsmæssigt perspektiv via materiale som dokumentarer og artikler.
At træne elevernes argumentation – både for de interne og eksterne parametre.
At træne eleverne i at forholde sig kritisk og nysgerrigt til den musik, de hører samt forstå musikbranchen.
At træne elevernes lyttefærdigheder.
Materialeliste
· Marstal og Jaeger - Hitskabelonen - sådan laver man et hit s. 85-120
· Rockmusik i tid og rum ”Hook, break, Gimmick” s. 22-26
· DR “Fætr Lyver” episode 1 4: https://www.dr.dk/drtv/serie/faetr-lyver_6856
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362249057",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362249057",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362249057"
}