Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Malene Mouritzen
|
Hold
|
2024 de/1 (GF de-1, 1g de-1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Hvad er design?
Hvad er design?
Vi starter op med et lille introforløb, hvor vi reflekterer over designfagets genstandsfelter og designparametrenes betydning for designet.
Eleverne skal samtidig skabe deres første design. Gruppevis trækker de en teknik til at arbejde med papir, som de skal bruge til at skabe en lampeskærm. Vi afslutter med at sætte lys til, affotografere designet og lave den første side i portfolioen, hvor designet kommunikeres.
Pensum:
Jesper Bek: Design og arkitektur - grundbog til c-niveau, ”designparametre, form, funktion og kommunikation: S. 72-74
Paul Jackson: Cut and fold paper textures
Antal læste sider: 5,5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 VILDE FORMER
Eleverne skal i dette forløb formgive et siddemøbel med inspiration fra naturens organiske former.
Forløbet har fokus på designprocessen (6C-modellen) og fagets centrale parametre FORM, FUNKTION og KOMMUNIKATION. Samtidig laver vi enkelte designhistoriske nedslag og arbejder os igennem en iterativ designproces.
Designet af siddemøblet tager udgangspunkt i øvelser med at oversætte naturens former til deres møbel.
Eleverne vil først blive sendt ud i naturen, hvor de skal affotografere så mange af naturens elementer som muligt – blade, blomster, grene, sten, buske, jord, frugter på træerne, svampe, nødder osv. Herefter studeres naturens former gennem silhuettegninger af de enkelte genstande. Eleverne vælger et bestemt formudsnit, som de ønsker at arbejde med i deres møbeldesign og arbejder med metoden rapid prototyping. Hernæst bygges en endelig model i 1:10.
Der arbejdes med et procesboard sideløbende gennem hele processen.
Metoder: affotografering, silhouettetegning, rapid prototyping og 1:10 prototype.
Designhistoriske perioder: organisk modernisme (Arne Jacobsen og Alvar Aalto) og art nouveau.
Pensum:
Benedikte Ballund: Bølgen fra Finland, Hanstholm Posten 2012.
6C-modellen: https://www.designskolenkolding.dk/en/design-process-model
”Design. Metoder til processen 4C + 2C”, herunder "Samskabe" og "Kommunikation" fra Lærersæt til design i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, Designskolen Kolding.
Jesper Bek: Design og arkitektur - grundbog til c-niveau:
Modelbyg: s. 141-142
Minimalisme og organisk modernisme s. 112-114
Art nouveau: s. 95-96
Analyseskema til produktdesign s. 150-152
Portfolioeksempel – ”Designing shoes for industry”: https://issuu.com/designskolen_kolding/docs/ecco_2015_bog__digital_version__enk?ff&e=1800967/35536780
Film:
Afsnit af ”Danmarks næste klassiker”: https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_90580
Arne Jacobsen og SAS-hotellet: https://www.youtube.com/watch?v=GPBHED9YINg&list=PLH6KdEl6jMps6bSI4SEyRi_yJRlFg20Jq&index=1
Antal læste sider: 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arbejd selv i første modul med denne opgave: Opstart af jeres portfolio.docx
-
Find inspiration til jeres portfolioopsætning her: https://issuu.com/designskolen_kolding/docs/ecco_2015_bog__digital_version__enk?ff&e=1800967/35536780
-
Læs om 4C + 2C designprocesmodellen 4C + 2C Designprocessen_Designskolen Kolding.docx Hvad vil det sige, at en designproces enten er åben eller lukket? Og hvilke "rum" findes der i designprocessen?
-
Sidste gang talte vi om designprocessens 4 C'er: Collect, comprehend, conceptualize og create. I dag skal vi se på de sidste to C'er i designprocessen nemlig "Communicate" og "Collaborate". Læs derfor denne tekst, der også handler om det procesboard,
-
OBS: Jer der var fraværende sidst - sørg for at læse om designprocessen, som vi gennemgik sidste gang:
-
Afsnit
-
Læs om modelbyg i grundbogen s. 141-142.
-
Samme lektie som sidste gang - læs om modelbyg i grundbogen s. 141-142.
-
Læs den lille tekstbid på side 95-96 i grundbogen om Art Nouveau/jugendstil
-
Læs opgaven til, hvordan I skal arbejde med at forberede en mindre præsentation af jeres siddemøbel: KOMMUNIKER JERES DESIGNPROCES.docx
-
Orienter jer desuden i grundbogens analyseskema til produktdesign s. 150-152. Vi skal kigge på form, funktion, kommunikation, materialer og farver i forhold til jeres siddemøbel, så læs grundigt det, der står om disse parametre i analyseskemaet.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Plakatdesign og grafiske grundelementer
I dette forløb skal vi arbejde med de grundlæggende grafiske elementer: typografi, farver, foto/illustration og komposition. Praktisk dykker vi ned i de grafiske grundelementer enkeltvis og sideløbende arbejder i med at designe en plakat, der viser jeres vilde siddemøbel fra det tidligere forløb.
I plakatøvelsen skal eleverne tegne en silhuet af deres vilde siddemøbel i programmet InkScape og herefter udvikle i alt 6 forskellige variationer af deres designs: to med forskellige komposition, to med forskellige farveopsætninger og to med forskellige typografier. Plakatdesignet skal indeholde siddemøblets titel, designerens navn, kort tekst om hovedgrebet samt en silhuet af siddemøblet.
Pensum:
Mette Volf, Design - proces og metode. ”Udvikling af et hovedgreb” s. 145-346
Kathrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen, ”Farver”
”Design. Metoder til processen 4C + 2C”, herunder "Moodboard", lærersæt til design i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, Designskolen Kolding
Jesper Bek: Design og arkitektur - grundbog til c-niveau:
”Kommunikationsdesign” s. 10-11
”Komposition” s. 23-25
”Typografi” s. 12-17
"Analyseskema til kommunikationsdesign" s. 146-149
OMFANG: 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 10-11 i grundbogen om kommunikationsdesign + s. 146-149, som er en analysemodel til design.
-
Færdiggør jeres designproces af jeres vilde siddemøbel i portfolioen. Det er vigtigt, at I får samlet billeder, noter etc. fra processen. Brug denne guide, som I arbejdede med sidst: Præsentation af jeres proces og resultat i portfolioen.docx
-
Til dagens designopgave skal I bruge et tegneprogram, der hedder InkScape. Vi installerer det sammen i timen: Download og installation af InkScape.docx
-
https://www.youtube.com/watch?v=qb7sUIC1Z24
-
Alle skal til i dag have set denne instruktionsvideo til, hvordan I kan tegne jeres silhuet i InkScape (ca. 10 min.): https://www.youtube.com/watch?v=qb7sUIC1Z24
-
Læs også opgaven til plakatdesignet: PLAKATDESIGN MED JERES SIDDEMØBEL.docx
-
Jer, der endnu ikke har installeret InkScape - vi installerer sammen i timen ud fra denne guide: Download og installation af InkScape.docx
-
Til brug i timen: Nyttige genveje i InkScape.docx
-
Læs om hovedgrebet: Hovedgrebet_Mette Volf_Design proces og metode.pdf
-
Instruktionsvideo til at tegne silhuet: https://www.youtube.com/watch?v=qb7sUIC1Z24
-
Læs om komposition i grundbogen s. 23-26. Medbring bogen til timen - I skal bruge den til at løse en opgave.
-
I skal til i dag have lavet to forskellige opsætninger af jeres plakatdesigns ud fra de kontrasttyper, vi gennemgik sidst (se side 23 i Grundbogen). Vi starter timen med, at I viser jeres designs til jeres bordgrupper.
-
Læs denne tekst om farver til i dag: Farver_Kathrine Charlotte Busk_Billedkunst_2013.pdf I skal ved timens start kunne svare på hvordan farvecirklen fungerer: Hvad er primærfarver? Hvad er sekundærfarver, og hvordan dannes de? Hvad er tertiærfarver,
-
Vi arbejder med disse i timen: Gode råd til at vælge farve.docx
-
PLAKATDESIGN MED JERES SIDDEMØBEL.docx
-
Afsnit
-
Til i dag skal I have lavet to versioner af jeres plakatdesigns med forskellige farver ud fra den teori vi havde sidste gang om kontrastprincipper - brug denne opgave: OPSÆTNING AF FARVER UD FRA FORSKELLIGE KONTRASTPRINCIPPER.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Nudging til bedre affaldssortering
Vi er blevet spurgt af ledelsen på Gribskov Gymnasium, om vi vil hjælpe med at løse det problem, at affald ofte ikke bliver sorteret korrekt i skolens sorteringsbeholdere. I denne designproces skal vi derfor se på, om vi kan skabe et nudge, der kan hjælpe til bedre affaldssortering.
Elevernes løsning skal indeholde et grafisk produkt, hvor de sætter deres viden i spil fra forrige forløb om typografi, farve og komposition. Man må gerne – men skal ikke nødvendigvis – supplere sit nudge med et fysisk produkt, idéer til anderledes indretning på skolen osv.
Sammen arbejder vi igennem designprocessen, hvor vi særligt har fokus på målgruppeanalyse og cirkulær økonomi. Vi undersøger, hvilken forskel det gør at affaldssortere, og hvad affaldssortering betyder for målgruppen.
Pensum:
Jesper Bek, Design og arkitektur – grundbog til c-niveau:
"Immaterielt design" s. 67-69, 1,5 s
”Brugerundersøgelse” s. 137 1
Mette Volf, Design - proces og metode. ”Research” s. 94-96. 3,5 NS
Ida Enholm, Design gennem 200 år. "Streamline og art deco" s. 64-69, 4,5 s.
Europa Parlamentet, Den cirkulære økonomi: https://www.europarl.europa.eu/topics/da/article/20151201STO05603/den-cirkulaere-okonomi-definition-betydning-og-fordele
Film: DR Manipulator om nudging: https://www.dr.dk/drtv/se/manipulator_-nudging_52414
Antal læste sider: 10,5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Drømmen om det gode liv
Hver arkitekturhistorisk periode har sin drøm om, hvordan vi skal bo, leve og bygge for at opnå det gode liv. Dette forløb undersøger vor tids arkitektur og drømme om boformer med fokus på de klimaudfordringer, vi står overfor. Hertil kaster vi et blik på funktionalismen og Bauhausskolens drøm om det gode liv.
I denne designproces skal eleverne arbejde med at skabe en mindre bolig til en familie på 4. Boligen skal være bygget i bæredygtige materialer, og eleverne skal medtænke bæredygtighed i de valg, de træffer. Hertil skal de med inspiration fra udstillingen ”Vandet kommer”, som vi ser sammen på Dansk Arkitektur Center, tilføje en eller flere løsninger til boligen, hvor vand bruges som en ressource frem for en belastning
Jesper Bek, Design og arkitektur – grundbog til c-niveau:
Arkitektur s. 46-51
1900-1970. Modernisme s. 97-109
Dansk Arkitektur Center, ”Tegninger og modeller”: https://dac.dk/viden/artikler/tegninger-og-modeller/
Dansk Arkitektur Center, ”Hvad er bæredygtighed?”: https://dac.dk/wp-content/uploads/2017/10/Hvad-er-bæredygtighed.pdf
Bæredygtigt byggeri, “5-fingerreglen”: https://www.bæredygtigtbyggeri.dk/5fingerreglen
Materialepyramiden: www.materialepyramiden.dk
Om udstillingen Vandet kommer: https://dac.dk/udstillinger/vandet-kommer/
Antal læste sider: 15 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om arkitektur på side 46-51. Opret i jeres portfolio et afsnit om arkitektur, hvor I skriver noter til det, der i læselektien står om form, facade og rum/grundplan. Medbring bogen til timen.
-
Læs om bæredygtighed til timen: Hvad er bæredygtighed_DAC.pdf I skal kunne forklare bæredygtighedstrekanten.
-
I kan læse om udstillingen, vi skal se, her: Vandet kommer
-
Overvej, hvilke 3 ting fra udstillingen (= den opgaven I fik fra mig på ekskursionen), der kan inspirere til at skabe jeres boliger.
-
Bolig til familie på 4_Designbrief.docx
-
Genlæs briefet fra sidst: Bolig til familie på 4_Designbrief.docx
-
Husk fotos fra udstillingen af projekter, som kan inspirere jer til nye måder at tænke vand ind i jeres bolig.
-
Læs om arkitekturmodeller og tegninger til i dag: Tegninger og Modeller_Dansk Arkitektur Center.docx
-
Alle skal til timen have læst om 5-fingerreglen - det er vigtigt, at I får læst, hvis der også skal være tid til modelbyg: 5-fingerreglen
-
Tekst om 5-fingerreglen: 5 fingerreglen.docx
-
ALLE skal have sendt fotos af de bæredygtige materialer, I valgte i arbejd-selv-timen sidste uge.
-
Læs s. 97-109 i jeres grundbog, der handler om modernisme og funktionalisme. Mens I læser, skal I skrive noter til de tre mål for modernismen: Social lighed, sundhed og personlig frisættelse. Vi arbejder i timen med, hvordan funktionalismen kan inddr
-
Begynd at udfylde skabelon til at vælge eksamensemne. Læs også de gode råd i forhold til eksamen i design.
-
Orientér jer i den eksamensmappe, jeg har lavet til jer i Teams: Eksamensmappen
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Eksamensprojekt
Eleverne vælger emner til eksamen og går i gang med deres individuelle eksamensprojekter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362259474",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362259474",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362259474"
}