Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Malene Mouritzen
|
Hold
|
2024 de/2 (GF de-2, 1g de-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Hvad er design?
Hvad er design?
Vi starter op med et lille introforløb, hvor vi reflekterer over designfagets genstandsfelter og designparametrenes betydning for designet.
Eleverne skal samtidig skabe deres første design. Gruppevis trækker de en teknik til at arbejde med papir, som de skal bruge til at skabe en lampeskærm. Vi afslutter med at sætte lys til, affotografere designet og lave den første side i portfolioen, hvor designet kommunikeres.
Pensum:
Jesper Bek: Design og arkitektur - grundbog til c-niveau, ”designparametre, form, funktion og kommunikation: S. 72-74
Paul Jackson: Cut and fold paper textures
Antal læste sider: 5,5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 VILDE FORMER
Eleverne skal i dette forløb formgive et siddemøbel med inspiration fra naturens organiske former.
Forløbet har fokus på designprocessen (6C-modellen) og fagets centrale parametre FORM, FUNKTION og KOMMUNIKATION. Samtidig laver vi enkelte designhistoriske nedslag og arbejder os igennem en iterativ designproces.
Designet af siddemøblet tager udgangspunkt i øvelser med at oversætte naturens former til deres møbel.
Eleverne vil først blive sendt ud i naturen, hvor de skal affotografere så mange af naturens elementer som muligt – blade, blomster, grene, sten, buske, jord, frugter på træerne, svampe, nødder osv. Herefter studeres naturens former gennem silhuettegninger af de enkelte genstande. Eleverne vælger et bestemt formudsnit, som de ønsker at arbejde med i deres møbeldesign og arbejder med metoden rapid prototyping. Hernæst bygges en endelig model i 1:10.
Der arbejdes med et procesboard sideløbende gennem hele processen.
Metoder: affotografering, silhouettetegning, rapid prototyping og 1:10 prototype.
Designhistoriske perioder: organisk modernisme (Arne Jacobsen og Alvar Aalto) og art nouveau.
Pensum:
Benedikte Ballund: Bølgen fra Finland, Hanstholm Posten 2012.
6C-modellen: https://www.designskolenkolding.dk/en/design-process-model
”Design. Metoder til processen 4C + 2C”, herunder "Samskabe" og "Kommunikation" fra Lærersæt til design i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, Designskolen Kolding.
Jesper Bek: Design og arkitektur - grundbog til c-niveau:
Modelbyg: s. 141-142
Minimalisme og organisk modernisme s. 112-114
Art nouveau: s. 95-96
Analyseskema til produktdesign s. 150-152
Portfolioeksempel – ”Designing shoes for industry”: https://issuu.com/designskolen_kolding/docs/ecco_2015_bog__digital_version__enk?ff&e=1800967/35536780
Film:
Afsnit af ”Danmarks næste klassiker”: https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_90580
Arne Jacobsen og SAS-hotellet: https://www.youtube.com/watch?v=GPBHED9YINg&list=PLH6KdEl6jMps6bSI4SEyRi_yJRlFg20Jq&index=1
Antal læste sider: 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Plakatdesign og grafiske grundelementer
I dette forløb skal vi arbejde med de grundlæggende grafiske elementer: typografi, farver, foto/illustration og komposition. Praktisk dykker vi ned i de grafiske grundelementer enkeltvis og sideløbende arbejder i med at designe en plakat, der viser jeres vilde siddemøbel fra det tidligere forløb.
I plakatøvelsen skal eleverne tegne en silhuet af deres vilde siddemøbel i programmet InkScape og herefter udvikle i alt 6 forskellige variationer af deres designs: to med forskellige komposition, to med forskellige farveopsætninger og to med forskellige typografier. Plakatdesignet skal indeholde siddemøblets titel, designerens navn, kort tekst om hovedgrebet samt en silhuet af siddemøblet.
Pensum:
Mette Volf, Design - proces og metode. ”Udvikling af et hovedgreb” s. 145-346
Kathrine Charlotte Busk, Billedkunstbogen, ”Farver”
”Design. Metoder til processen 4C + 2C”, herunder "Moodboard", lærersæt til design i grundskolen og på ungdomsuddannelserne, Designskolen Kolding
Jesper Bek: Design og arkitektur - grundbog til c-niveau:
”Kommunikationsdesign” s. 10-11
”Komposition” s. 23-25
”Typografi” s. 12-17
"Analyseskema til kommunikationsdesign" s. 146-149
OMFANG: 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 10-11 i grundbogen om kommunikationsdesign + s. 146-149, som er en analysemodel til design.
-
Færdiggør jeres designproces af jeres vilde siddemøbel i portfolioen. Det er vigtigt, at I får samlet billeder, noter etc. fra processen. Brug denne guide, som I arbejdede med sidst: Præsentation af jeres proces og resultat i portfolioen.docx
-
Til dagens designopgave skal I bruge et tegneprogram, der hedder InkScape. Vi installerer det sammen i timen: Download og installation af InkScape.docx
-
https://www.youtube.com/watch?v=qb7sUIC1Z24
-
Alle skal til i dag have set denne instruktionsvideo til, hvordan I kan tegne jeres silhuet i InkScape (ca. 10 min.): https://www.youtube.com/watch?v=qb7sUIC1Z24
-
Læs også opgaven til plakatdesignet: PLAKATDESIGN MED JERES SIDDEMØBEL.docx
-
Vi installerer sammen InkScape på jeres computere i timen ud fra denne guide: Download og installation af InkScape.docx
-
Til brug i timen: Nyttige genveje i InkScape.docx
-
Læs om hovedgrebet: Hovedgrebet_Mette Volf_Design proces og metode.pdf
-
Instruktionsvideo til at tegne silhuet: https://www.youtube.com/watch?v=qb7sUIC1Z24
-
Læs om komposition i grundbogen s. 23-26. Medbring bogen til timen - I skal bruge den til at løse en opgave.
-
I skal til i dag have lavet to forskellige opsætninger af jeres plakatdesigns ud fra de kontrasttyper, vi gennemgik sidst (se side 23 i Grundbogen). Vi starter timen med, at I viser jeres designs til jeres bordgrupper.
-
Læs denne tekst om farver til i dag: Farver_Kathrine Charlotte Busk_Billedkunst_2013.pdf I skal ved timens start kunne svare på hvordan farvecirklen fungerer: Hvad er primærfarver? Hvad er sekundærfarver, og hvordan dannes de? Hvad er tertiærfarver,
-
Vi arbejder med disse i timen: Gode råd til at vælge farve.docx
-
PLAKATDESIGN MED JERES SIDDEMØBEL.docx
-
Vi starter med, at alle jer, der ikke har skrevet om jeres hovedgreb på plakaten, får skrevet. Genlæs denne tekst om hovedgrebet: Hovedgrebet_Mette Volf_Design proces og metode.pdf
-
Til i dag skal I have lavet to versioner af jeres plakatdesigns med forskellige farver ud fra den teori, vi havde sidste gang om kontrastprincipper - brug denne opgave: OPSÆTNING AF FARVER UD FRA FORSKELLIGE KONTRASTPRINCIPPER.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#5 Drømmen om det gode liv
Hver arkitekturhistorisk periode har sin drøm om, hvordan vi skal bo, leve og bygge for at opnå det gode liv. Dette forløb undersøger vor tids arkitektur og drømme om boformer med fokus på de klimaudfordringer, vi står overfor. Hertil kaster vi et blik på funktionalismen og Bauhausskolens drøm om det gode liv.
I denne designproces skal eleverne arbejde med at skabe en mindre bolig til en familie på 4. Boligen skal være bygget i bæredygtige materialer, og eleverne skal medtænke bæredygtighed i de valg, de træffer. Hertil skal de med inspiration fra udstillingen ”Vandet kommer”, som vi ser sammen på Dansk Arkitektur Center, tilføje en eller flere løsninger til boligen, hvor vand bruges som en ressource frem for en belastning
Jesper Bek, Design og arkitektur – grundbog til c-niveau:
Arkitektur s. 46-51
1900-1970. Modernisme s. 97-109
Dansk Arkitektur Center, ”Tegninger og modeller”: https://dac.dk/viden/artikler/tegninger-og-modeller/
Dansk Arkitektur Center, ”Hvad er bæredygtighed?”: https://dac.dk/wp-content/uploads/2017/10/Hvad-er-bæredygtighed.pdf
Bæredygtigt byggeri, “5-fingerreglen”: https://www.bæredygtigtbyggeri.dk/5fingerreglen
Materialepyramiden: www.materialepyramiden.dk
Om udstillingen Vandet kommer: https://dac.dk/udstillinger/vandet-kommer/
Antal læste sider: 15 NS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#6 Eksamensprojekt
Eleverne vælger emner til eksamen og går i gang med deres individuelle eksamensprojekter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362403960",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362403960",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66362403960"
}