Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Anne Kathrine Vestergaard Lauridsen
|
Hold
|
2024 re/z (3z re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Fokus i introduktionen er på religion som fag, med særligt fokus på indefra og udefra perspektiver.
Fagligt omfang: 2 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Kristendomsforløbet centrerer sig om to ting: 1) Særlige begreber indenfor kristendom (se nedenfor) samt 2) en komparation med jødedom og det gamle testamente (GT) med særligt fokus på begreberne: løsningsmyte og problemmyte (Jesus' død på korset som løsningen på det problem, som Adam og Eva bragte ind i verden ved syndefaldet (problem-myte)), "den nye pagt", messiasfigur, personkarakteristik af guden i GT og NT og Jesus som reformator.
Fra det gamle testamente arbejdes med følgende tekster:
Skabelsen + syndefaldsmyten (1 Mos 1-3)
Pagtstanken: pagterne mellem guden og hhv. Abraham (1 Mos 17,1-14) og Moses (2 Mos 19, 9-20 og 2 Mos 19,9-20)
Exodus-myten (de 10 plager og udvandringen fra Egypten)
Messiasforventninger (Herrens lidende tjener Esajas 52,13-53,12)
Fra det nye testamente (NT) arbejdes specifikt med kernebegreberne næstekærlighed, treenighed, frelse og de to sakramenter i protestantisk kristendom: dåb og nadver (med fokus på nadveren som ritual, herunder også ritualers vertikale og horisontale betydning). Særligt tekstfokus på "lidelseshistorien" (Mark 14-16) og påskens betydning samt bjergprædiken og den kristne gentolkning af "loven" (den jødiske lov og de ti bud): Matt 5, 13-48 samt Matt 22, 34-40. Herudover diskuteres den kristne etik, som bjergprædiken og "lignelsen om den barmhjertige samaritaner" (Luk 10,25-37) danner udgangspunkt for.
Desuden arbejdes der med reformationen (Luther om tro og gerninger samt Paulus: Rom 3,21-31) og forskellene mellem protestantisk og katolsk kristendom.
Der drages paralleller fra Luther til det sekulære samfund i DK i dag. Hvad er argumenterne for og i mod DK som et kristent samfund? I den forbindelse snakker vi om affortryllelse og genfortryllelse, det sekulære og postsekulære. Sekularisering på Dobbelares tre niveauer: individ, organisation og samfund. Phuil Zukerman's teori om Danmark som et samfund uden Gud, og så går vi på jagt efter den kristne kulturarv i det danske samfund.
Metodisk arbejdes der særligt med indefra-udefra synsvinkler og tekstanalyse. Under tekstanalysen arbejdes blandt andet med teksternes iscenesættelse af Jesus som en særlig figur (f.eks. igennem brug af litterære virkemidler og henvisning til tekster fra GT i legitimerende ærinde).
Fagligt omfang: 63 sider (inkl. baggrundslitteratur, primærtekster, powerpoints, videoer)
Kernestof:
- Kristendom set i globalt perspektiv, med vægt på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, enkelte andre tekster fra kristendommens historie samt nutidige tekster
- Religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Faglige mål:
- disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi
- redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens - formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i
europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig
relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1 Mos 1-3 - Skabelsen; sider: 3-7
-
1 Mos 17,1-14 - Omskærelsespagten; sider: 1
-
2 Mos 3,1-14 - Gud åbenbarer sig for Moses; sider: 1
-
2 Mos 19,9-20 - Åbenbaringen på Sinai; sider: 1
-
2 Mos 20,1-17 - De ti bud; sider: 1
-
Grundbogen til Religion C; sider: 25, 52
-
Fokusspørgsmål til teksterne:
-
Grundbogen til Religin C s. 26.pdf
-
Esajas 52,13-53,12 (Herrens lidende tjener)
-
Lene Madsen et al, "Grundbogen til Religion C", 2. udg., 2012, Systime; sider: 26, 53-56, 70-73
-
Grundbogen til Religion C s. 26.pdf
-
NT-kompendium.pdf
-
Mark 14-16; sider: 1-5
Markusevangeliet kap. 14-16
Tekst 1 i NT kompendium
-
Genlæs jeres gruppes tekst fra Markusevangeliet og kig jeres gruppearbejde igennem igen inden timen i dag. Der er ingen ny læselektie til i dag.
-
95 teser.docx
-
erdketkristentland.pptx
-
Kære 3z, jeg er desværre syg så I skal arbejde selv i dag. I skal se følgende video og besvare de nedenstående spørgsmål på ELEVFEEDBACK:
-
Sidste gang hørte I om Phil Zuckerman's teori, det at DK er det mest sekulariserede samfund i verden. Så hvis det er tilfældet, hvor finder vi resterne af den kristne kulturarv henne? Det er dagens spørgsmål, og for at besvare det, skal I se 1. afsni
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam
Islamforløbet centrerer sig om tre ting: 1) Særlige begreber indenfor islam (se nedenfor) samt 2) traditionelle overfor moderne kønsopfattelser som behandles komparativt med kristendom og jødedom og slutteligt 3) konversion med fokus på indre vs ydre konversi-on, socialisering og deprivationsteorien.
Begreber som knytter sig til islam:
Euroislam, sunni vs shia, sufisme, de fem søjler, de seks trosartikler, hellige tekster: hadith, sunna, tafsir og koran, halal og haram, sharia.
Primær emner:
Euroislam, strømninger herunder sufisme, kønsopfattelser, tørklædets symbolik, myter, dogmer, etik, ritualer, kønsopfattelser og strømninger.
Sekundære emner:
oprindelse, homoseksualitet, hellige steder, sharia, imam(a) og fredagsbøn,
Religionsfaglige metoder og begreber:
indefra- og udefrasynsvinkel, Smarts 7 dimensioner, maksimalisme vs minimalisme, syn-kretisme, traditionalisme vs modernisme vs fundamentalisme vs sekularisme, tolkeren vs teksten, konversionsbegreber: socialisering, deprivationsteori og konversionsformer
Klassiske tekster:
- Koranen: sura 4:34
- Muhammeds afskedstale
Repræsentative tekster:
- DR: ”Danmarks første kvindelige imam” 2019. (dokumentar om kvindemoskeen i kbh)
- Aminah Tønnesen: ”ægteskab” 2006 http://islamstudie.dk/?page_id=1987
- Sherin Khankan: Tørklædedebatten: Hvordan kan man forstå Koranens krav om kvindelig beklædning? religion.dk, 12. september 2003. (kort citat)
- Kirsten Hansen: Tørklædet definerer ikke, hvem Inas fra Esbjerg er. Jyske Vestky-sten, 4. april 2010. (kort citat)
- Sandheden om niqab: https://www.youtube.com/watch?v=e9u1qaA0vhM
- DR: ”Min vens vilde forvandling” 2016. (programserie)
- fatimainterview.pdf et uddrag af Sherin Khankans "Islam og forsoning" udgivet i 2010. (konvertitberetning)¨
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
Buddhismeforløbet centrerer sig om tre ting: 1) Særlige begreber indenfor buddhismen (se nedenfor) samt 2) buddhismen som en praksisnær religion behandlet vha. ritualteori 3) religiøse fænomener behandlet komparativt på tværs af kristendom, islam og buddhismen.
Begreber som knytter sig til buddhisme:
Dogmer: Middelvejen, Samsara, De fem skandhaer, Dukha, De fire ædle sandheder, Den otte-foldige vej, De tre rodårsager: begær, vrede og uvidenhed, Den 12-ledede årsagskæde, an-atman, karma, nirvana, reinkarnation
Primære emner:
Buddhismens oprindelse, myter, dogmer, etik, ritualer og strømninger.
Sekundære emner:
kvindesyn, natur, krig, homoseksualitet, hellige steder og buddhisme i Tibet, Japan; Bhu-tan og vesten.
Religionsfaglig metode og begreber:
Ritualteori: hellig vs profan/ren vs uren, hierofani herunde Axis Mundi, de 5 ritualkatego-rier, Schjødt, Honko, Durkheim, Van Genneps treleddet struktur, Turners antistruk-tur, Spiros typologi: nirvansk, karmisk og magisk buddhisme
Klassiske tekster:
- Buddhalegenden
Repræsentative tekster:
- https://www.religion.dk/synspunkt/buddhismen-truer-kristendommen-mere-end-islam (Jan Lindhardt: "Buddhismen truer kristendommen mere end islam" 2006)
- https://www.religion.dk/buddhistisk-nonne-buddha-var-heller-ikke-vegetar (Sonja Morell Lundorff: "Buddhistisk nonne: Buddha var ikke vegetar", 2019, interview)
- Patrul Rinpoche: "the Karmic Consequences of Partaking Food and Drinks" in The Words of My Perfect Teacher. 1998.
- Pamela Logan: Witness to a Tibetan Sky-Burial - A Field Report for the China Exploration and Research Society. alumnus.caltech.edu. Oversat af Anders Nielsen. (Tibetansk himmelbegravelse)
- Alfons Åberg: hvor langt når Alfons?
- Dan Turell: "Til Mor Til Buddhaen Til Brooklyn Bridge", 1977, digt.
- At komme i kontakt med sig selv (Bhikshuni Thubten Choedron: At komme i kontakt med sig selv. Findes i: Buddhistisk Meditation. En håndbog. Tenzin Drolkar og Pia Merete Jakobsen, redaktionen. Phendeling Tryk, 2008. S. 123-125. Phendeling - Center for Tibetansk Buddhisme. 978-87-991989-4-8)
Ritualer:
- https://www.youtube.com/watch?v=EN1gWc-EhZM (walking meditation)
- https://www.youtube.com/watch?v=Zbow21FKJS4 (shaolin warrior munk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ateistisk og Femnistisk Religionskritik
religionskritikforløbet centrerer sig om tre ting: 1) Særlige begreber indenfor religionskri-tikken (se nedenfor) samt 2) ateisme herunder forskellen på humanisme og scientisme 3) feminisme herunder repræsentationen er kvinder i de klassiske tekster med fokus på bibel-ske tekster.
begreber som knytter sig til religionskritik:
- ekstern vs intern religionskritik, scientisme og humanisme, ateistisk selskab og humani-stisk samfund, religionsfrihed vs -lighed, sekularisering, antroprocentrisme, affortryllelse, genritualisering, teodicé-problemet, religionskritiske typologisering (ateist, agnostiker etc.), androcentrisme og internalisering, hegemoni og modhegemoni, klassifikation af mænd og kvinder
Primære emner:
- religionskritikkens oprindelse og udvikling ifbm. den historiske kontekst i det 18. år-hundrede, intern vs ekstern religionskritik, klassisk religionskritik: Marx, Nietsczhe og Freud, nyateisme: scientisme vs humanisme herunder Ateistisk selskab og Humanistisk samfund, feministisk religionskritik: Daly & Iriguay, Kroman og kvindeskikkelser i Bibe-len.
Sekundære emner:
-genritualisering, homoseksualitet, agens og globalisering
Klassiske tekster:
-Aviva Cantor: ”Myten om Lilit” Peter Boile Nielsen: Jødisk eksistens: Indfaldsvinkler til moderne jødedom. SAGA Egmont 2021, s. 55-56.
- https://www.humanistisksamfund.dk/vaerdier/ (Humanistisk samfunds manifest)
- https://ateist.dk/om-foreningen/ (Ateistisk selskabs formål)
Repræsentative tekster:
- https://watchdocumentaries.com/religulous/ (Bill Maher: "Religulous", 2008, doku-mentar)
- https://www.facebook.com/watch/?v=240719760264903 (Human-etisk forbund Nord-land: humanistisk vigsel: 2024, videoklip)
- Anders Stjernholm: "Selvfølgelig må præster være fri for homovielser - men så skal de også være fri for statstilskud". Berlingske Tidende, 08.02.2022.
- https://ateistiskselskabpodcast.podbean.com/e/9-kampdag/ (Anders Stjernholm :"Kvindernes kampdag i den religiøse verden", 2024, podcast interview)
- https://www.information.dk/debat/2023/08/praest-paa-tide-kirken-ogsaa-taler-gud-kvinde (William Salicath: "Det er på tide, at vi i kirken også taler om Gud som en kvinde" (2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364055780",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364055780",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364055780"
}