Holdet 2024 ol/dy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Thomas Kampmann Olsen
Hold 2024 ol/dy (3dy ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Homer: Odysseen
Titel 2 Antik skulptur
Titel 3 Filoktet / græsk tragedie
Titel 4 Filosofi (det gode liv)
Titel 5 Prometheusmyten

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Homer: Odysseen

Homer

Kernetekster:

Odysséens 1 sang vers 1 - 95
5. sang (hele sangen)
6. sang (hele sangen)
9.sang  (hele sangen)



Fokuspunkter:

Der er arbejdet tematisk med en læsning i Odyssen med fokus på rejsen som tema.
Derudover er der arbejdet med den homeriske helt og den homeriske verden med begreber som time, kleos og olbos, antropomorfe guder, oikos, moira)


. Kende Odysséens overordnede historie (resumé)
2. Kende guder og helte fra de læste tekster, hvis de er blandt de vigtigste (dvs. de 12 olympiske guder) eller vigtige for den læste tekst.
3. Være godt og detaljeret inde i de sange vi har læst (V. og IX. sang)
4. Kunne fortolke og tale om indholdet i de sange vi har læst. Dvs. kunne identificere centrale temaer og fortolke teksten i dens antikke kontekst med brug af den viden du har fået gennem faget. Det er det vigtigste og det sværeste. Man kan fx bruge danskfaglige metoder til analyse af Homer. Fx lave en personkarakteristik af en person ud fra teksten eller fremhæve nøglebegreber som temaer i teksten
5. Kunne karakterisere Odysseus som helt. Fx ved hjælp af begreberne timê, kleos og olbos. Være opmærksom på Odysseys særlige heltetræk.
6. Kunne påpege særlige stiltræk og kendetegn for den mundtlige tradition i teksten (epiteter, patronymika, formelvers og homeriske lignelser). Der vil optræde en eller flere af disse ting i alle eksamens-tekster til Homer.
7. Kunne redegøre for ”det homeriske spørgsmål” og teorien om tilblivelsen af de homeriske digte (baggrundsviden om Homer)
Derudover  de homeriske digtes baggrund, det homeriske spørgsmål og særlige stiltræk(epiteter, patronymika, formelvers og homeriske lignelser).

Derudover  de homeriske digtes baggrund, det homeriske spørgsmål og særlige stiltræk(epiteter, patronymika, formelvers og homeriske lignelser).

Perspektiverende
”Ithaka”, Kavafis
”The Odyssey”, Andrei Koncjalkovsky 1997, uddrag  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Antik skulptur

Forløbet er en gennemgang af den græsk-romerske skulpturkunst med fokus på kunsthistoriske træk og kropsfremstillinger.

Antikke skulpturer (i fællesskab)
Metropolitan-kouros
Anavyssos-kouros
peploskore
Kritias-drengen
Diskoskasteren
spydkasteren
Zeustemplet i Olympia
Doryphoros
Hermes med Dionysosbarnet
Venus fra Knidos
Laokoon
Augustus prima porta


Eleverne har produceret individuelle screencast af følgende figurer:

Eleverne har produceret (screencast) af følgende figurer fra Paideia


Fokuspunkter: Kunsthistorisk tidslinje (Arkaisk, tidlig klassisk, højklassisk, senklassisk, hellenistisk), Polyklets proportionslære (symmetri, proportioner, det gyldne snit, idealistisk naturalisme), kropstilling (fri, kontrapost, s-stilling), tidstypiske træk (fx ”det arkaiske smil”, perlelokker, stilisering, ”den strenge stil”, heroisk nøgenhed, senklassisk sensualisme, hellenistisk barok)

Derudover: Ideal overfor individualitet. Legeme og sjæl (Kallokagathia-ideal)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Filoktet / græsk tragedie




Filoktet

Introduktion til den græske tragedie: herunder de græske teatergenrer, de store dionysier, antallet af skuespillere, antallet af opførsler, skuespillernes køn, maskerne, tragediens form.

Deruodver er der arbejdet med opførslens kontekst (Den peloponnesiske krig) og tragedien er primært tolket som en konflikt mellem to systemer - det gamle (homeriske helteunivers) over for tidens nye ideer, der måske kan sættes sammen med den sofistiske bevægelse. Men det er også individet over for fællesskabet - og helteudfoldelse over for "holdsport" og sofrosyne.

Eleverne har selvstændigt arbejdet med forskellige aspekter og temaer og knyttet forbindelser til andre dele af det læste pensum eller andre apsekter af den antikke kultur (Homer - myten om Herkules - den peloponnesiske krig - traditionen om Odysseus)

Kernetekst
"Filoktet" (oversat af Marcel lysgaaard lech 2016)

perspektiverende:
videoer fra youtube om det amerikanske projekt "theater of war" (instruktørens præsentation, klip fra oplæsninger og interviews)



Hvad skal jeg kunne .  

1. Kende overordnet til den græske tragedie (som den fremstilles i powerpointen + evt. siderne i Paideia), herunder de græske teatergenrer, de store dionysier, antallet af skuespillere, antallet af opførsler, skuespillernes køn, maskerne, tragediens form.

2. Kunne redegøre for myten om Filoktet og dens forhold til myten om Herakles (Herakles´ død og buen).

3. Kende overordnet til Perserkrigene og Den Peloponnesiske krig (da tragedien bliver opført i åt 409. fvt. er det under Den Peloponnesiske krig).   

4. Være godt inde i selve tragedien og kunne fortolke den i perspektivet af de græske helteidealer (kunne skelne mellem ”det homeriske helteideal” og ”fællesskabsidealet”), og se hvordan de centrale temaer (se nedenfor) udspiller sig i teksten.

5. Kunne karakterisere Filoktet, Neoptomelos og Odysseus i perspektivet af centrale temaer (helteidentitet og den ødelagte helt / Individet over for konkurrencestaten / Odysseus som den der snører, bedrager)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Filosofi (det gode liv)



Forløbet tager udgangspunkt i problemstillingen: hvad er det gode liv?

Vi er derefter dykket ned i den hellenistiske stoicisme og epikuræisme og har læst

Seneca (om det guddommelige i mennesket - oversættelse fra Ole Thomsen "pluk dagen"
Uddrag af Epiktet "stoiske leveregler" (Adam Schwartz / David Bloch), kap 1,2,3
Uddrag af Marcus Aurelius "om frihed" (uddrag af "optegnelser")
Uddrag af Lukrets 3. bog vers 1 - 90
+ Epikurs brev til Menoikeus

Perpsktivering: Cristian Hjortkjær om "utilstrækkelig" i denne video (om skyld og skam / påbud og forbud):
https://www.youtube.com/watch?v=AQgsulpcXmY


Det skal jeg kunne

1. Kende detaljeret til stoicismen og epikuræismen (som den er beskrevet i introduktionerne vi har læst)
2. Kende til Lukrets, Epikur, Seneca og Marcus Aurelius og de læste uddrag af disse forfattere (være godt inde i de læste uddrag og kunne anvende relevante begreber: for stoicisme fx fatum, ratio, Fortuna, affectus, logos og hos epiktet desuden:  om kontrol/ikke-kontrol og  "opfattelser/antagelser" (hypolepsis / dogma). Hypexairesis (rolig bedømmelse af opfattelsen gennem viljen (proairesis)og prokope: fremskridt: at udrydde fejlagtige antagelser (og at bevidstgøre ressourcer). Kende til Epikurs teknik til sindsro og hans 3 hovedpunkter (guderne, døden og det unødvendige begær), som man bør bekæmpe
3. Kende til Kristian hjortkjær og hans begreber forbud/påbud. Kunne perspektivere de antikke filosofier til deres betydning for et moderne liv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Prometheusmyten


En læsning af Prometheusmyten hos Hesiod med fokus på fx mytemotiver (kosmos-kaos / hybris - nemesis), forholdet mellem guderne, kønsrollerne og Prometheus betydning for mennesket


Kernetekster:

Hesiod Theogonien vers 507 - 616  t
+ værker og dage vers 42-201
+ Semonides (om de forskellige kvinder)
+ Ovid metamoforserne vers 1 - 150
+ Vergil 4. ekloge

Perspektiverende tekster:

Magtens korridorer "Pandora"
Thorkild Bjørnvig "epimetheus"
Ridley Scott 2017 "Prometheus" (hele filmen)

Det skal jeg kunne:

1. Kende til begrebet theogoni (myte om guderne fødsel), kende til overgangen fra mythos til logos og hvad det betyder
2. Kende til myten om titanerne, titanomachien og Zeus´magtovertagelse (de olympiske guder)
3. Kende til guldaldermyten og kunne anvende begreber fremskridtsoptimisme og fremskridtspessimisme
4. Kende overordnet til forfatteren Hesiod og vide, at han er fra arkaisk tid og skriver i den homeriske tradition (med homeriske stiltræk), selvom han er en ”rigtig” forfatte
5. Være godt inde i de to tekster af Hesiod og kunne redegøre for centrale temaer i teksterne: fx hybris og nemesis (Prometheus forbrydelse over for Zeus), magtudøvelse og autoritet (Zeus), Prometheus som menneskets beskytter,  ilden som symbol på teknik og civilisation, Pandora den første kvinde som forførisk og farlig (med reference til fx Kalypso i Odysseens 5. sang), Prometheus som ”trickster-gud”, Zeus og skæbnen, kønsroller, ulykke og håb. Pandora-skikkelsen kan perspektiveres til Kalypso i Odyseens 5. sang.
6. Være godt inde i Ovid-teksten og andre læste tekster og kunne perspektivere den til Hesiod (fx guldalder-myten), og med særligt fokus på beskrivelsen af skabelsen af mennesket i den tekst. Kende lidt til Ovids baggrund (hans forvisning af kejser Augustus)
7. Kunne identificere homeriske genretræk hos Hesiod (fx epiteter, patronymika) og perspektivere dem til Homer og ”Det homeriske spørgsmål”
8. Centrale begreber for forløbet er fx: mythos og logos, hybris og nemesis, kønsroller (mændenes areté over for kvindernes areté), ætiologisk myte, theogoni, homeriske stiltræk (epiteter, patronymika, homeriske lignelser, hexamete
9. Kunne perspektivere teksternes temaer til efterantikke problemstillinger, fx autoritet over for frihed og oprør, kønsroller. Kunne perspektivere til Goethe og Prometheus popularitet for de tidlige (unge) romantikere
10. Kunne tale om håbet og pandoras krukke og fortolke meningen bag den del af myten. Evt. perspektivere til den kristne syndefaldsmyte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer