Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Brian Gottschalck Lund Jesse
|
Hold
|
2024 ol/i (3i ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Homer og heltene
Homer: Iliaden, på dansk v/ Otto Steen Due, Klassikerforeningens Kildehæfte; Sang 1 og sang 10 hvor fokus er at møde de forskellige typer af helte som forekommer hos Homer
Perspektiverende tekster er "noget om helte" hvor fokus har været på hvad en helt er for en størrelse og arbejdet med de tydelige forskelle der er på den græske helt og "helten" i sangen.
Perspektiverende film: Troy
Sang 1: Vers 1 -247 samt Vers 285 – 351
Sang 10: Vers 203 – 298 Vers 338 – slut
Baggrundsmateriale: Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: Paideia side 10-30.
Væsentlige begreber, der er lagt vægt på: Hybris, nemesis, moira, time, kleos, arete, antropomorf, theofani, oikos, do ut des, menis, geras, dolos, Homeriske lignelser, epitet, patronymikon, daktylisk heksameter, prooimion.
Andre fokuspunkter: genrens karakteristiske træk, det homeriske spørgsmål
Faglige mål:
̶- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tragedie - Filoktet
Forløbet starter med et oplæg om det græske teater og den historiskekontekst hvori de blev fremført. Eleverne bliver blandt andet præsenteret for de 3 store tragediedigtere og hvilke forskelligheder deres karakterer i værkerne har. Introduktionen har også haft fokus på den forhistorie der er inden vi kommer ind i værket og efter tragedien, således at de bedre har kunnet sætte sig ind i den forforståelse som datidens publikum også havde og der skabes dermed en naturlig suspense.
Temaet omkring tragedien Filoktet har været venskab, hvor vi har forsøgt i samarbejde med Aristoteles at definere hvad et venskab er. I Filoktet støder vi på Neoptolemos og Filoktet der hurtigt bliver venner og vi har derfor sammenlignet venskabet med hvad vi forbinder med venskab.
Et andet tema der gennemsyrer Filoktet, er dolos (list). Her har vi sammenlignet med 10. sang af Iliaden og snakket om den forskel der er på dolos.
I Oldtidskundskab spiller genremetoden også den helt store rolle og vi vil derfor lede efter genrekoder i teksten og dermed opnår vi viden fra teksten ved at bruge disse begreber.
Som perspektivtekst har vi arbejdet med Sangen om Troja som giver en lidt anden beskrivelse af Filoktets tid væk fra krigen i Troja og hvordan han kommer tilbage.
Begreber: Dolos, Filia, menis, jambisk trimeter, deus ex machina, kheir
Materiale:
Lysgaard Lech, Marcel. Sofokles´ Filoktet.
Ipsen, Lene. Etik og tragedie s. 27 – 31
Andreasen, Brian. Paideia. S. 101- 116
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skulptur
I dette forløb har vi gennemgået en række skulpturer fra tidlig arkaisk til tidlig romersk kejserdømme og set på udviklingen undervejs. Vi har også snakket lidt om hvad skulpturene har været brugt til og hvad det kan sige om et samfund.
Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen: Paideia side 45-53, side 93-100, side 129-136, side
171-176, side 201-206, side 247-254.
Johnny Thiedecke, Antikkens Skulptur og dens efterliv, 1. udg., 5. oplag. 2009 side side 68-111 (de
perspektiverende tekster overspringes)
Monumenter der opgives til eksamen fra Paideia:
arkaisk tid:
fig. 31,32,35 og 37
klassisk tid:
fig.72, 76, 108, 114, 142 og 143
hellenistisk tid:
fig. 164, 168 og 170
Romersk tid:
fig. 195,196 og 198
Efterantik reception: fra Johnny Thiedecke, Antikkens Skulptur og dens efterliv
fig. 57, 58, 59 og 70
Afslutningsvis har eleverne fremlagt deres skulpturer og perspektivering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Orfeus - Romersk litteratur
I dette forløb skal eleverne stifte bekendtskab med Orfeus myten hos Vergil og Ovid i henholdsvis Georgica og Metamorfoserne. Eleverne er tidligere i Ødipus forløbet blevet fortalt, hvordan at myterne ikke er ens, men kan have forskelligt fokus og personer med i stykket, hvor kun de faste strukturer er ens. I dette forløb støder eleverne på de to meget forskellige fortolkninger af myterne. Der vil blive set på den historiske kontekst hvori de to forfattere skrev deres værker i, samt at se på hvorfor der er forskel i tema, moral og lignende. Eleverne vil efter endt læsning skulle arbejde i grupper med forskellige opgaver og fremlægge overfor hinanden og dernæst skal de se på hvordan myten er blevet brugt i eftertiden. Som afslutning på forløbet skal vi lave en komparativ analyse af digtene og se lidt på værker udenfor Vergil og Ovid og prøve at forstå dem endnu bedre.
Afslutningsvis skal eleverne arbejde med fremlæggelser om blandt andet Metamorfoserne og værker deri, Orfeus i billedkunsten, i musikken og et digt af Slavko Janeski
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Platon og demokratiet
I dette forløb er eleverne blevet introduceret til Sokrates, Platon, Alkibiades og den historiske kontekst omkring dem. Vi har også snakket overordnet om den filosofi der gik forud for Platons. I forløbet har vi arbejdet med demokratiet som et omdrejningspunkt, hvor vi blandt andet har perspektiveret og sammenlignet med det Amerikanske valg samt elevernes forskellige demokratier i de 4 forskellige lande.
Kend dig selv (Mejer/Tortzen) s. 192 linje 15 - 193 linje 11 (lille uddrag af Theaitetos - om "homo mensura")
Kend dig selv (Mejer/Tortzen) Hulelignelsen s. 163 – linje 6 side 167
Kend dig selv (Mejer/Tortzen) Alkibiades dialogen s 31- 63 – her er der arbejdet med en introduktion til Platons dialoger. Fokus har været at arbejde med begreberne nedenfor, samt diskutere hvad der egentlig menes med at ”kende sig selv”
Paideia siderne om Alkibiades, Sokrates og Platon s 72-77 + 146-153 – Her har fokus været på de tre personer i en historisk kontekst, og hvordan Alkibiades og Sokrates’ skæbne kan læses i dialogen.
Vi har afslutningsvis også læst "skibsmetaforeren".
Perspektiverende:
H.C. Andersen – Nissen hos spækhøkeren
begreber: homo-mensura, hulelignelsen og Alkibiades dialogen (doksa, episteme, aporia, elenchos, fainomena, idea - sanser og fornuft, krop og sjæl)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364098553",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364098553",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364098553"
}