Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Marina Thimm Rasmussen
|
Hold
|
2024 bi/ys (2ys biC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1 - Celler
Gennem dette forløb belyses pro- og eukaryote cellers opbygning og funktion. Der er arbejdet med cellemembranens opbygning og transportprocesser og med celleorganellernes opbygning og funktion i cellen.
I forlængelse heraf er der arbejdet med mikroorganismers vækst og vækstfaktorer.
Da forløbet er klassens første forløb i biologi, har der i undervisningen været lagt vægt på at forstå og anvende fagtermer. Desuden har eleverne lavet øvelser, og her har der været fokus på at begå sig i laboratoriet under hensyntagen til sikkerhed, og også på at kunne skrive rapporter med passende databehandling.
Som perspektiv behandles antibiotikaresistens kort
Kernestof:
- Cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
- Mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- Biokemiske processer: respiration og gæring
Øvelser:
- Diffusion og cellestørrelse
- Gærcellers aktivitet som funktion af sukkerkoncentrationen
- Mikroskopi af celler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 - Kost og sundhed
Gennem dette forløb behandles kostens sammensætning og fordøjelsessystemets opbygning og funktion. Enzymers funktion er berørt og hormoner er ligeledes gennemgået. I forlængelse heraf er der arbejdet med sammenhængen mellem livsstil og sundhed med særligt fokus på diabetes og i forlængelse heraf har vi lavet blodsukkermålinger efter indtagelse af forskellige fødevarer.
Der er arbejdet med mange af de faglige mål for faget, men fortsat med særligt fokus på at anvende fagtermer og lave faglige forklaringer mundtligt såvel som skriftligt.
I laboratoriet er der arbejdet med at opstille enkle eksperimenter og gennemføre disse under hensyntagen til sikkerhed.
Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- biokemiske processer: respiration
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion og hormonel regulering
Øvelser:
- Iod-iod kalium test
- Spytamylase
- Blodsukkermålinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 - Krop og træning
Gennem dette forløb behandles lungerne, hjertets og blodkredsløbets opbygning og funktion. I forlængelse af organernes funktioner behandles begrebet muskelarbejde. Herunder behandles begreber som kondition, aerobt og anaerobt arbejde. Musklernes opbygning er ligeledes berørt i løbet af forløbet. Eleverne har gennemført små undersøgelser af kroppen i hvile og under arbejde.
Som perspektiv har vi kort berørt KOL
Kernestof:
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
- Biokemiske processer: respiration
Øvelser:
- Harvard steptest
- Peakflow og vitalkapacitet
- Øvelse om puls og blodtyk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Sexologi
Forløb om menneskets reproduktion. Vi har i dette forløb arbejdet med mandens og kvindens kønshormonregulering og dermed også med sædcelledannelse og menstruationscyklus, men også befrugtning og fosterudvikling. Som en del af skolens seksualundervisning har vi også været omkring forskellige former for prævention og seksuelt overførte sygdomme. Som perspektiv har vi beskæftiget os med barnløshed. Forløbet blev startet med en repetition af hormoner og hormonel regulering.
Kernestof:
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel regulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 - Genetik og evolution
Forløb der omhandler den klassiske genetik og også berører moderne genteknologiske metoder. Vi har igennem forløbet været omkring DNA’s og RNA’s opbygning og funktion. Desuden har vi også arbejdet med nedarvning af genetiske egenskaber, herunder Mendels 1. og 2. lov og med mitose og meiose. Forløbet blev afsluttet med en gennemgang af evolutionsbegrebet og evolutionære mekanismer.
Faglige mål:
Eleverne skal kunne:
• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
• bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
• makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion proteiner og DNA
• genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Øvelser:
Model af DNA
DNA i hindbær
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 - Økologi
Forløb som omhandler danske åer og vandløb. Igennem forløbet har vi arbejdet med begreber som abiotiske og biotiske faktorer i åer, næringsstoffernes kredsløb, forskellige former for konkurrence og forurening og restaurering af forurenede vandløb.
Faglige mål:
• anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
• udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
• bearbejde data fra kvalitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
• analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
• uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
• formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
• demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
• anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
• biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
• evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
• økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.
Øvelser:
Fotosyntese og respiration hos vandpest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364150593",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364150593",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364150593"
}