Holdet 2024 bi/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Kasper Berthelsen
Hold 2024 bi/v (2v bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Hvad er liv?
Titel 2 2: Økosystemerne og os
Titel 3 3: Kost og sundhed
Titel 4 4: Krop og træning
Titel 5 5: Sex, hormoner og ønskebørn
Titel 6 6: På opdagelse i generne
Titel 7 7: Livets udvikling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Hvad er liv?

Forløbsbeskrivelse:
Forløbet omhandler cellens opbygning og funktion. Det forventes at eleverne ved forløbets afslutning kan redegøre for de gennemgåede faglige begreber.

Faglige begreber der gennemgås:
Prokaryoter og eukaryoter
Transportmekanismer
Udvalgte organeller
Cellemembraners opbygning og funktion
Osmose

Kernestof:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer

Eksperimentelt:
- Øvelse: Pasteurs svanehalsforsøg
- Øvelse: Kimtalsundersøgelse
- Øvelse: Osmose i kartofler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2: Økosystemerne og os

Forløbsbeskrivelse
Eleverne introduceres for en række grundlæggende begreber for økologi og biologi i almindelighed. Forløbet centreres omkring feltekskursioner i Høbjerg Hegn, hvor eleverne gør observationer omkring forskelle mellem løv- og nåleskov. Der er fokus på fungaen og  app'en Danmarks Svampeatlas anvendes til i et begrænset omfang af artsbestemme de mest fremtrædende svampe.

Faglige emner der gennemgås:
Fotosyntese
Respiration
Gæring
Kulstofkredsløb
Kvælstofkredsløb
BPP og NPP
Opbygning af kulhydrater, proteiner og fedt
Begrænsende faktorer
Svampenedbrydere
Mykorrhiza
Laver
Parasitter
Mutualister
Sukkerstoffer
Gær

Kernestof:
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer

Eksperimentelt:
- Øvelse: Fotosyntese og respiration
- Konkurrence/selektions-leg: en ske og to spatler skal samle insekter. Insekterne udvikler sig til at kunne bo i reagensglas. Skeerne udvikler sig til at blive smallere

Ekskursion:
- Feltekskursion i Høbjerg Hegn med fokus på svampediversitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3: Kost og sundhed

Forløbsbeskrivelse:
Ernæring gennemgås med fokus på næringsværdi og energioptagelse i fordøjelsessystemet samt fordøjelseskanalens anatomi.

Faglige emner der gennemgås:
Ernæring
Fordøjelse
Tarmsystemet

Kernestof:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion

Eksperimentelt:
- Øvelse: Spytamylase
- Øvelse: Blodsukkerregulering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4: Krop og træning



Kernestof:
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
- biokemiske processer: respiration

Eksperimentelt:
- Øvelse: 1-punktstest på cykel
- Øvelse: Dissektion af lunger
- Øvelse: måling af lungekapacitet versus højde
- Øvelse: hjertedissektion
- Øvelse: måling af puls og blodtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5: Sex, hormoner og ønskebørn

Forløbsbeskrivelse:
Målet med forløbet er at eleverne ved forløbets afslutning skal kunne redegøre for elementerne i de gennemgåede faglige emner, samt at kunne argumentere for hvilke muligheder og begrænsninger der findes ved fosterdiagnostik og abort og kunne tage kritisk stilling til de relevante etiske problemstillinger.

Faglige emner der gennemgås i undervisningen:
Kønsorganernes opbygning og funktion
Kønshormoners funktion og regulering
Kvindens menstruationscyklus
Befrugtning
Forskellige former for fosterdiagnostik
Præventionsformer
Fødsel
Abort
Sexuelt overførte sygdomme

Kernestof:
- Forplantning og hormonel regulering

Eksperimentelt:
- Øvelse: LH-tests
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6: På opdagelse i generne

Forløbsbeskrivelse:
I forløbet skal eleverne arbejde bredt med forskellige fagområder indenfor genetikken, hvor de genetiske grundbegreber behandles og bruges til tolkning af nedarvningsmønstre, krydsningsskemaer og forskellige bioteknologiske muligheder. Ved forløbets afslutning skal eleverne kunne redegøre for elementerne i de enkelte faglige emner fra nedenstående liste, samt kunne argumentere for hvilke muligheder og potentialer der findes indenfor bioteknologien og kunne tage kritisk stilling til de relevante etiske problemstillinger.

Faglige emner der gennemgås i undervisningen:
- Genetikkens historie
- Dominante, recessive og co-dominante egenskaber
- Autosomal og kønsbunden nedarvning
- DNA's struktur og funktion
- AB0 og rhesus-blodtypesystemerne
- Kromosomfejl
- Gensplejsning
- Mitose og meiose
- Kromosomer

Kernestof:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation

Eksperimentelt
- Øvelse: Bestemmelse af blodtype:
- Mikroskopering af celler i mitotisk deling fra rodspids af løg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7: Livets udvikling

Kernestof:
- Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø og biodiversitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer