Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Kasper Berthelsen
|
Hold
|
2024 bi/v (2v bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: Hvad er liv?
Forløbsbeskrivelse:
Forløbet omhandler cellens opbygning og funktion. Det forventes at eleverne ved forløbets afslutning kan redegøre for de gennemgåede faglige begreber.
Faglige begreber der gennemgås:
Prokaryoter og eukaryoter
Transportmekanismer
Udvalgte organeller
Cellemembraners opbygning og funktion
Osmose
Kernestof:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
̶ mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
Eksperimentelt:
- Øvelse: Pasteurs svanehalsforsøg
- Øvelse: Kimtalsundersøgelse
- Øvelse: Osmose i kartofler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2: Økosystemerne og os
Forløbsbeskrivelse
Eleverne introduceres for en række grundlæggende begreber for økologi og biologi i almindelighed. Forløbet centreres omkring feltekskursioner i Høbjerg Hegn, hvor eleverne gør observationer omkring forskelle mellem løv- og nåleskov. Der er fokus på fungaen og app'en Danmarks Svampeatlas anvendes til i et begrænset omfang af artsbestemme de mest fremtrædende svampe.
Faglige emner der gennemgås:
Fotosyntese
Respiration
Gæring
Kulstofkredsløb
Kvælstofkredsløb
BPP og NPP
Opbygning af kulhydrater, proteiner og fedt
Begrænsende faktorer
Svampenedbrydere
Mykorrhiza
Laver
Parasitter
Mutualister
Sukkerstoffer
Gær
Kernestof:
̶ biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
̶ økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet
- mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
Eksperimentelt:
- Øvelse: Fotosyntese og respiration
- Konkurrence/selektions-leg: en ske og to spatler skal samle insekter. Insekterne udvikler sig til at kunne bo i reagensglas. Skeerne udvikler sig til at blive smallere
Ekskursion:
- Feltekskursion i Høbjerg Hegn med fokus på svampediversitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: Kost og sundhed
Forløbsbeskrivelse:
Ernæring gennemgås med fokus på næringsværdi og energioptagelse i fordøjelsessystemet samt fordøjelseskanalens anatomi.
Faglige emner der gennemgås:
Ernæring
Fordøjelse
Tarmsystemet
Kernestof:
̶ makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
̶ enzymer: overordnet opbygning og funktion
Eksperimentelt:
- Øvelse: Spytamylase
- Øvelse: Blodsukkerregulering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: Krop og træning
Kernestof:
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion
- biokemiske processer: respiration
Eksperimentelt:
- Øvelse: 1-punktstest på cykel
- Øvelse: Dissektion af lunger
- Øvelse: måling af lungekapacitet versus højde
- Øvelse: hjertedissektion
- Øvelse: måling af puls og blodtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5: Sex, hormoner og ønskebørn
Forløbsbeskrivelse:
Målet med forløbet er at eleverne ved forløbets afslutning skal kunne redegøre for elementerne i de gennemgåede faglige emner, samt at kunne argumentere for hvilke muligheder og begrænsninger der findes ved fosterdiagnostik og abort og kunne tage kritisk stilling til de relevante etiske problemstillinger.
Faglige emner der gennemgås i undervisningen:
Kønsorganernes opbygning og funktion
Kønshormoners funktion og regulering
Kvindens menstruationscyklus
Befrugtning
Forskellige former for fosterdiagnostik
Præventionsformer
Fødsel
Abort
Sexuelt overførte sygdomme
Kernestof:
- Forplantning og hormonel regulering
Eksperimentelt:
- Øvelse: LH-tests
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6: På opdagelse i generne
Forløbsbeskrivelse:
I forløbet skal eleverne arbejde bredt med forskellige fagområder indenfor genetikken, hvor de genetiske grundbegreber behandles og bruges til tolkning af nedarvningsmønstre, krydsningsskemaer og forskellige bioteknologiske muligheder. Ved forløbets afslutning skal eleverne kunne redegøre for elementerne i de enkelte faglige emner fra nedenstående liste, samt kunne argumentere for hvilke muligheder og potentialer der findes indenfor bioteknologien og kunne tage kritisk stilling til de relevante etiske problemstillinger.
Faglige emner der gennemgås i undervisningen:
- Genetikkens historie
- Dominante, recessive og co-dominante egenskaber
- Autosomal og kønsbunden nedarvning
- DNA's struktur og funktion
- AB0 og rhesus-blodtypesystemerne
- Kromosomfejl
- Gensplejsning
- Mitose og meiose
- Kromosomer
Kernestof:
̶ cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af proteiner og DNA
̶ genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
Eksperimentelt
- Øvelse: Bestemmelse af blodtype:
- Mikroskopering af celler i mitotisk deling fra rodspids af løg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7: Livets udvikling
Kernestof:
- Evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø og biodiversitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364161189",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364161189",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364161189"
}