Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Henrik Juul Jensen
|
Hold
|
2024 Ty/n (2n Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Krimi, Mord und Totschlag
Forløbsbeskrivelse
I forløbet arbejdes der med krimier og med krimigenren.
Tekster:
von Schirach, Ferdinand: DNA
von Schirach, Ferdinand: Kinder
Dörrie, Doris: Mit Messer und Gabel
Film: Tatort: Neugeboren
Baggrund:
Krimitheorie
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DNA Text.pdf
-
2nSchirachDNA2024.docx
-
Afsnit
-
2nDNA 1a.docx
-
2nDNA3.docx
-
2nTyDNA2.docx
-
2nEin typischer Morgen.docx
-
2nTyLøst sammensatte verber.docx
-
Schirach Kinder.pdf
-
2nTyskKinderHandlung.docx
-
2nTyKinderLøst sammensagt.docx
-
Læs "Kinder" side 50, linje 11 til side 51, linje23. I skal have læst teksten så godt, at I kan svare på nogle simple indholdsspørgsmål. Spørg om uforståelige steder, som ordbogsopslag ikke kan løse
-
2nKinderStimmt (nicht) 49-51.docx
-
2nKinder 51,23-53,19.docx
-
2nKinder 53,19-54,38.docx
-
Mit Messer und Gabel.pdf
-
Læs side 106-107 af den uploadede tekst "Mit Messer und Gabel". I skal have forstået de to sider, så I kan gengive dem mundtligt på dansk.
-
2nMit Messer und Gabel 106-107.docx
-
2nMitMesserUndGabelOrdforråd.docx
-
Læs Mit Messer und Gabel, s. 108-109.
-
Læs Mit Messer und Gabel til side 110, linje 20. I får en opgave i dette stykke, som I laver, mens jeg er til seksualundervisning. Opgaven er individuel og uploades i lectio senest 21.00 (dansk tid). Brug IKKE MERE end de ca. 1,5 time, som blokken va
-
2nOgave - test Mit Messer und Gab el.docx
-
2gTysk1Mit Messer .docx
-
2nMitMesser110-112.docx
-
I skal have læst Mit Messer und Gabel helt færdig og lavet de uploadede spørgsmål
-
Krimiteori.pdf
-
2nKrimisammenfatning.docx
-
Iskal have set filmen Tatort: Neugeboren og udfyldt digt oploadede dokument, som vi gennemgår2nKrimisammenfatning.docx
-
2nFreundschaft.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Freundschaft
Forløb
Tekster:
Michels, Tilde: Freundschaftsringe
Härtling, Peter: der gelbe Junge
Der Vietnamkrieg
Borchert, Wolfgang: Nachts schlafen die Ratten
Film: Napola
Drehbuch: Napola
Görlich, Günter: Spuck vor ihr aus
Astor, Tom: Freundschaft
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Märchen
Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejdes der med eventyrgenren. Der læses ældre Volksmärchen og nye Kunstmärchen. der arbejdes bl.a. med genrens kendetegn
Tekster:
Grimm: Rotkäppchen
Grimm: Frau Holle
Retzer, Wugg: Rotkäppchen 1937
Wohmann, Gabriele: Weg mit der Grenze
Teori:
Märchenmerkmale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#1a. Schicksal und Liebe (ikke eksamen)
Forløb#1 Schicksal und Liebe (fra grundforløb i 1g)
Beskrivelse
I dette forløb er der arbejdet med temaet "Schicksal", bl.a. i forbindelse med kærlighed og livsforløb.
Tekster:
Pur: Letzte Ausfahrt
Keto von Waberer: Ilse
Milena Moser: Letzte Pizza
Alle ovennævnte tekster er læst i:
Angela Homann, Erik Wikkelsø Pedersen: Kurzum - Text und Sprache, Tyskforlaget
I forbindelse med tekstlæsningen er der arbejdet med forskellige basale grammatiske emner som verbernes præsensbøjning, den bestemte og ubestemte artikels bøjning og brug, ordstilling og personlige og possessive pronomener.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#2a Familie (1g/tysk1 2023-2024)
Forløb#2a Familie (1g/tysk1. 2023-2024)
Forløb#2 Familie
Beskrivelse
I dette forløb er der arbejdet med emnet "Familie" med fokus på bl.a. forskellige familieformer, problemer og udfordringer i familien, familie og arbejde/karriere, stedmor/stedsøstre, børn af eneforsørger, kønsroller/opgaver i familen.
Tekster:
Ludwig Bechstein: Aschenbrödel
Otto F. Walter: Cornflakes
Martin Suter: Ferienplanung
Julia Franck: Streuselschnecke
Caroline Link: Jenseits der Stille (film)
Caroline Link: Jenseits der Stille (Drehbuch), Szene 42+forskellige andre scener
v/Maja Mølholm, Tyskforlaget
Alle ovennævnte tekster bortset fra "Jenseits der Stille" stammer fra:
Mette Hermann: Los geht´s
Gyldendal
Sidetallene i parentes efter titlerne henviser til "Los geht´s"
Supplerende
lingua.com: Meine Familie
https://genderdings.de/familie/familienformen/: Welche Familienformen
Grammatik:
- kasus ved artikler og possessive og personlige pro0nomener
- genitivkonstruktioner
- de svage verbers bøjning
- de enkeltstyrende præpositioners kasuskrav
- enkelte stærke verbers bøjning
Ordforråd:
Der er arbejdet med indlæring af familierelaterede og husholdningsrelaterede gloser og vendinger.
Der er også arbejdet med flg. ords betydning (begge veje):
- de almindeligste verber (hitverber)
- de personlige pronomener i forskellig kasus
- de personlige pronomener i forskellig kasus
- spørgeord (med "w-")
- grundbetydningerne af præpositionerne med dativ
- grundbetydningerne af præpositionerne akkusativ
- betydningen af de almindeligste parataktiske konjunktioner
- grundbetydningerne af de almindeligste hypotaktiske pronomener
Desuden:
Redemittel til at genfortælle tekst kronologisk
Redemittel til at gengive citater
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#3a Deutsche Musik. (ikke eksamen)
Forløb#3 Deutsche Musik (1g/tysk1 2023-2023)
Som optakt til koncert på skolen med bandet "Das Affentheater" har holdet arbejdet med nogle af de sange,l spm er på "Das Affentheater"s repertoire. Der er arbejdet med teksternes indhold, kunstnernes biografi etc.
Der er arbejdet på klassen og i grupper (med fremlæggelse).
Baggrundstekster:
Nena - 99 Luftballons/Was ist die Neue Deutsche Welle/Das Ende der Neuen Deutschen Welle: forkortet og glosseret artikel fra Wikipedia (??)
Sangtekster:
Kraftwerk: Das Model
Die Ärzte: Junge
Helene Fischer: Atemlos durch die nacht
Nina Hagen: Du hast den Farbfilm vergessen
Nena: 99 Luftballons
Holdet har læst, sunget og optrådt med:
Nicole: Ein bisschen Frieden
Holdet har desuden hørt bl.a.:
Rammstein: Deutschland
Clueso: Gewinner
Peter Fox: Haus am See
Sportfreunde Stiller: Applaus, Applaus
Die Toten Hosen: Tage wie diese
Andreas Bourani: AUF uns
Billeder:
3 fotos til billedbeskrivelse (de to uddelt poå papir)
Ordforråd:
"Musikgloser og -vendinger"
Gloser/vendinger til billedbeskrivelse
De almindeligste verber (hitverber) (forts)
Grammatik:
Basal ordstilling (hovedsætninger og ledsætninger i simple og sammensatte tider)
Stærke verbers bøjning (fortsat)
Skriftligt:
Holdet har bl.a. individuelt skrevet en anmeldelse af koncerten med "Das Affentheater"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364271733",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364271733",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66364271733"
}