Holdet 2024 Ty/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Henrik Juul Jensen
Hold 2024 Ty/n (2n Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Krimi, Mord und Totschlag
Titel 2 Forløb#2 Freundschaft
Titel 3 Forløb#3 Märchen
Titel 4 Forløb#1a.   Schicksal und Liebe  (ikke eksamen)
Titel 5 Forløb#2a Familie (1g/tysk1 2023-2024)
Titel 6 Forløb#3a Deutsche Musik. (ikke eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Krimi, Mord und Totschlag

Forløbsbeskrivelse
I forløbet arbejdes der med krimier og med krimigenren.


Tekster:
von Schirach, Ferdinand: DNA
von Schirach, Ferdinand: Kinder
Dörrie, Doris: Mit Messer und Gabel
Film: Tatort: Neugeboren

Baggrund:
Krimitheorie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Forløb#3 Märchen

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb arbejdes der med eventyrgenren. Der læses ældre Volksmärchen og nye Kunstmärchen. der arbejdes bl.a. med genrens kendetegn


Tekster:
Grimm: Rotkäppchen
Grimm: Frau Holle
Retzer, Wugg: Rotkäppchen 1937
Wohmann, Gabriele: Weg mit der Grenze


Teori:
Märchenmerkmale
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#1a. Schicksal und Liebe (ikke eksamen)

Forløb#1 Schicksal und Liebe (fra grundforløb i 1g)

Beskrivelse
I dette forløb er der arbejdet med temaet "Schicksal",  bl.a. i forbindelse med kærlighed og livsforløb.



Tekster:
Pur: Letzte Ausfahrt
Keto von Waberer: Ilse
Milena Moser: Letzte Pizza

Alle ovennævnte tekster er læst i:
Angela Homann, Erik Wikkelsø Pedersen: Kurzum - Text und Sprache, Tyskforlaget
I forbindelse med tekstlæsningen er der arbejdet med forskellige basale grammatiske emner som verbernes præsensbøjning, den bestemte og ubestemte artikels bøjning og brug, ordstilling og personlige og possessive pronomener.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#2a Familie (1g/tysk1 2023-2024)

Forløb#2a Familie (1g/tysk1. 2023-2024)

Forløb#2 Familie

Beskrivelse
I dette forløb er der arbejdet med emnet "Familie" med fokus på bl.a. forskellige familieformer, problemer og udfordringer i familien, familie og arbejde/karriere, stedmor/stedsøstre, børn af eneforsørger, kønsroller/opgaver i familen.

Tekster:
Ludwig Bechstein: Aschenbrödel
Otto F. Walter: Cornflakes
Martin Suter: Ferienplanung
Julia Franck: Streuselschnecke
Caroline Link: Jenseits der Stille (film)
Caroline Link: Jenseits der Stille (Drehbuch), Szene 42+forskellige andre scener
              v/Maja Mølholm, Tyskforlaget

Alle ovennævnte tekster bortset fra "Jenseits der Stille" stammer fra:
Mette Hermann: Los geht´s
Gyldendal
Sidetallene i parentes efter titlerne henviser til "Los geht´s"

Supplerende
lingua.com: Meine Familie
https://genderdings.de/familie/familienformen/: Welche Familienformen

Grammatik:
- kasus ved artikler og possessive og personlige pro0nomener
- genitivkonstruktioner
- de svage verbers bøjning
- de enkeltstyrende præpositioners kasuskrav
- enkelte stærke verbers bøjning

Ordforråd:
Der er arbejdet med indlæring af familierelaterede og husholdningsrelaterede gloser og vendinger.
Der er også arbejdet med flg. ords betydning (begge veje):
- de almindeligste verber (hitverber)
- de personlige pronomener i forskellig kasus
- de personlige pronomener i forskellig kasus
- spørgeord (med "w-")
- grundbetydningerne af præpositionerne med dativ
- grundbetydningerne af præpositionerne akkusativ
- betydningen af de almindeligste parataktiske konjunktioner
- grundbetydningerne af de almindeligste hypotaktiske pronomener

Desuden:
Redemittel til at genfortælle tekst kronologisk
Redemittel til at gengive citater
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#3a Deutsche Musik. (ikke eksamen)

Forløb#3 Deutsche Musik (1g/tysk1 2023-2023)

Som optakt til koncert på skolen med bandet "Das Affentheater" har holdet arbejdet med nogle af de sange,l spm er på "Das Affentheater"s repertoire. Der er arbejdet med teksternes indhold, kunstnernes biografi etc.
Der er arbejdet på klassen og i grupper (med fremlæggelse).

Baggrundstekster:
Nena - 99 Luftballons/Was ist die Neue Deutsche Welle/Das Ende der Neuen Deutschen Welle: forkortet og glosseret artikel fra Wikipedia (??)

Sangtekster:
Kraftwerk: Das Model
Die Ärzte: Junge
Helene Fischer: Atemlos durch die nacht
Nina Hagen: Du hast den Farbfilm vergessen
Nena: 99 Luftballons

Holdet har læst, sunget og optrådt med:
Nicole: Ein bisschen Frieden

Holdet har desuden hørt bl.a.:
Rammstein: Deutschland
Clueso: Gewinner
Peter Fox: Haus am See
Sportfreunde Stiller: Applaus, Applaus
Die Toten Hosen: Tage wie diese
Andreas Bourani: AUF uns

Billeder:
3 fotos til billedbeskrivelse (de to uddelt poå papir)

Ordforråd:
"Musikgloser og -vendinger"
Gloser/vendinger til billedbeskrivelse
De almindeligste verber (hitverber) (forts)

Grammatik:
Basal ordstilling (hovedsætninger og ledsætninger i simple og sammensatte tider)
Stærke verbers bøjning (fortsat)

Skriftligt:
Holdet har bl.a. individuelt skrevet en anmeldelse af koncerten med "Das Affentheater"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer