Holdet GF2 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Henning Vølund Tømmerholt, Kasper Berthelsen
Hold 2025 nv/GF2 (GF2 nv-1, GF2 nv-2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skoven
Titel 2 Fødevarer og ernæring

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skoven

Fagene biologi og fysik er repræsenteret.
Vi ser på fotosyntese og solenergi
Forløbet indeholder feltobservation og laboratoriearbejde.

Der arbejdes med kompetencemålene:
Udføre eksperimentelt arbejde,
Rapportskrivning,
Behandling af kvantitative empiriske data
Anvende modeller.
Anvendelse af enheder i beregninger

Eksperimentelt arbejde:
Måling af lysintensiteten i forskellige skovtyper og lysning og inde.
Skovtur til Høbjerg Hegn...
Opsamling af lysenergi fra solen vha. grønne dåser med vand der opvarmes i solen.
Bestemmelse af fordampningsvarmen Lf vha. elkedel og energimåler og vægt

Fotosyntese og respiration

Skriftligt arbejde til portfolioen
Fysikrapport om ENERGI over forsøgene: Opsamling af lysenergi og Vands fordampningsvarme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fødevarer og ernæring

Fagene biologi og kemi er repræsenteret.
Vi ser på fødevarers opbygning og egenskaber og på ernæring og holdbarhed af fødevarer.
Der laves et antal eksperimenter, der skrives grupperapporter over.

Der arbejdes med kompetencemålene: Opstille hypotese,
Excel regneark herunder grafer og regression.

Der samarbejdes med matematik om lineære funktioner.

Eksperimentelt arbejde:

Osmotisk vandoptag i kartofler (Rapport)
Hvad kan blandes med hvad?
Fedt i chips
Saltindhold i brød

Skriftligt arbejde der indgår i portfolioen

Rapport over blandbarhed og fedtstoffer hvor forsøgene Hvad kan blandes med hvad? og Fedt i chips indgår
Rapport over forsøget Saltindhold i brød.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer