Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Asbjørn Persson, Asger Habekost Nielsen
|
|
Hold
|
2025 nv/GF3 (GF3 nv-1, GF3 nv-2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1. Fremtidens energikilde i Helsinge: Vandkraft?
Vi skal finde nye energikilder - både i Danmark, globalt og lokalt - her i Helsinge. Hvorfor vi skal det, vender vi tilbage til i sidste forløb.
En af de mulige nye energikilder, vi kunne bruge, er vandkraft. Måske kunne vi bygge en dæmning over områdets største å, Pøle Å, og udnytte den til at lave elektricitet?
Det tester vi i dette forløb.
Forløbets indhold:
- Intro til NV
- Intro til energi i fysik og samfundsmæssige energikilder i naturgeografi
- Feltarbejde og målinger i Pøle Å (vandføring og faldhøjde).
- Journaler over målingerne og beregninger på målingerne.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Journal 1: Vandføring i Pøle Å
|
27-08-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
2. Fremtidens energikilde i Helsinge: Biobrændsel?
Vi fortsætter vores nv-forløb med at se på en anden ny energikilde - biobrændsel, lavet ud fra lokalt dyrket hvede. Kan man få energi ud af hveden - og kan man dyrke hvede her?
Det skal vi undersøge.
Forløbets indhold:
- Jordprøveindsamling og vurdering af jordbunden i Høbjerg Hegn
- Forsøg med brændværdi af bioethanol (sprit)
- Jordprøvebehandling
- Vurdering af områdets naturgrundlag ud fra klimadata
- Rapporter over brændværdiforsøget og jordprøveundersøgelsen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Journal 2: Vandkraft i pøleå
|
02-09-2025
|
|
Databehandling (sprit)
|
19-09-2025
|
|
Rapport 2: Potentiale for at dyrke hvede her
|
24-09-2025
|
|
Rapport over sprits brændværdi
|
06-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
3. Hvorfor skal vi finde nye energikilder?
Dette sidste forløb undersøger hvorfor vi egentlig skal lede efter nye energikilder. Der indgår også fremstilling af postere (plakater) til eksamenen som del af forløbet. Forløbet slutter med den mundtlige eksamen i nv.
Forløbets indhold:
- Strålingsbalancen og drivhuseffekten
- Kulstofkredsløbet
- Forsøg med albedo i fysik
- Konsekvens af global opvarmning: isterningsforsøg og havspejlsstigninger.
- Afrunding og fremstillng af poster (plakat) til eksamen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Data fra solforsøg
|
30-09-2025
|
|
Journal solforsøg
|
10-10-2025
|
|
Tjek af mapper
|
21-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71875660175",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71875660175",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71875660175"
}