Holdet GF3 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Asbjørn Persson, Asger Habekost Nielsen
Hold 2025 nv/GF3 (GF3 nv-1, GF3 nv-2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Fremtidens energikilde i Helsinge: Vandkraft?
Titel 2 2. Fremtidens energikilde i Helsinge: Biobrændsel?
Titel 3 3. Hvorfor skal vi finde nye energikilder?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Fremtidens energikilde i Helsinge: Vandkraft?

Vi skal finde nye energikilder - både i Danmark, globalt og lokalt - her i Helsinge. Hvorfor vi skal det, vender vi tilbage til i sidste forløb.

En af de mulige nye energikilder, vi kunne bruge, er vandkraft. Måske kunne vi bygge en dæmning over områdets største å, Pøle Å, og udnytte den til at lave elektricitet?

Det tester vi i dette forløb.

Forløbets indhold:
- Intro til NV
- Intro til energi i fysik og samfundsmæssige energikilder i naturgeografi
- Feltarbejde og målinger i Pøle Å (vandføring og faldhøjde).
- Journaler over målingerne og beregninger på målingerne.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal 1: Vandføring i Pøle Å 27-08-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2. Fremtidens energikilde i Helsinge: Biobrændsel?

Vi fortsætter vores nv-forløb med at se på en anden ny energikilde - biobrændsel, lavet ud fra lokalt dyrket hvede. Kan man få energi ud af hveden - og kan man dyrke hvede her?

Det skal vi undersøge.

Forløbets indhold:
- Jordprøveindsamling og vurdering af jordbunden i Høbjerg Hegn
- Forsøg med brændværdi af bioethanol (sprit)
- Jordprøvebehandling
- Vurdering af områdets naturgrundlag ud fra klimadata
- Rapporter over brændværdiforsøget og jordprøveundersøgelsen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Journal 2: Vandkraft i pøleå 02-09-2025
Databehandling (sprit) 19-09-2025
Rapport 2: Potentiale for at dyrke hvede her 24-09-2025
Rapport over sprits brændværdi 06-10-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3. Hvorfor skal vi finde nye energikilder?

Dette sidste forløb undersøger hvorfor vi egentlig skal lede efter nye energikilder. Der indgår også fremstilling af postere (plakater) til eksamenen som del af forløbet. Forløbet slutter med den mundtlige eksamen i nv.

Forløbets indhold:
- Strålingsbalancen og drivhuseffekten
- Kulstofkredsløbet
- Forsøg med albedo i fysik
- Konsekvens af global opvarmning: isterningsforsøg og havspejlsstigninger.
- Afrunding og fremstillng af poster (plakat) til eksamen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Data fra solforsøg 30-09-2025
Journal solforsøg 10-10-2025
Tjek af mapper 21-10-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer