Holdet 1hf bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Manette Juulsgaard
Hold 2025 bk/hf (1hf bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Surrealisme
Titel 2 Formelle virkemidler
Titel 3 Barokken og det barokke
Titel 4 Skulptur og installationskunst
Titel 5 Landskabet og det antropocæne
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Surrealisme

Med udgangspunkt i dadaismens brug af tilfældighedsprincippet og readymades introduceres den surealistiske bevægelse og Freuds personlighedsmodel. Vi arbejder bla. med collagen, automattegningen og det surrealistiske objekt som udtryk for den surrealistiske idé. Vi fordyber os i Frida Kahlos selvportrætter, ligesom vi ser på, hvordan samtidskunstnere som Kathrine Ærtebjerg stadig er inspirerede af surrealismen.  Vi besøger SMK og ser udstillingen  "Surrealisme på papir".

Tekster:
Jonas Wolter: "Kunst i teori og praksis" (2022), side 135-147 og 148 (midt på siden)-152

Film:
"Hvem var Frida Kahlo?", DR2 (2021)

Praktiske arbejder:
Dadaistisk collage
Automattegning
Farvelægning af portræt af Frida Kahlo med brug af komplementærkontrast.
Surrealistisk selvportræt (close- up foto)
Surrealistiske objekter
Surrealistisk tegning (det konkret irrationelle)
Kathrine Ærtebjerg-inspireret opgave (spray og tegning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Formelle virkemidler

Forløbet har handlet om kunst som kommunikation. Hvilke valg har kunstneren taget i forhold til gengivelsesstrategi (øjet, følelsen, tanken), farver og farvekontraster, komposition samt rumskabende virkemidler, og hvilke virkninger har det? Hvordan påvirker det beskueren? Eleverne er blevet præsenteret for forskellige kunstnere fra forskellige perioder, der alle arbejder med samme tema, men med forskellige strategier.

Tekster:
Lone Elliot: Gengivelsesstrategier, KENDKUNSTEN!  
Uddrag fra kap 1. FORM fra ”Billedkunstbogen – form, indhold og kontekst” af Kathrine Charlotte Busk, Forlaget Columbus, 2023

Praktisk arbejde:
Blyantstegning af kop (realistisk)
Blyantstegning af kop (abstrakt)
Komposition (statisk og dynamisk)
Tegning af fiktivt rum – frontperspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Barokken og det barokke

Eleverne bliver præsenteret for værker fra renæssancen og barokken, og ud fra nøgleord som harmonisk, klarhed, balance, fornuft, symmetri på den ene side og ord som følelsesfuldt, dramatisk, sanseligt,, kontrastfuldt, dynamisk på den anden skal de dele værkerne op i de to perioder. Herefter dykker vi ned i barokken og har genremæssigt fokus på stillebenmaleriet og vanitassymboler. Mad som tema gennem bliver belyst, og eleverne skal både forstå mad som symbol, motiv og materiale. Vi perspektiverer perioden til det barokke i samtiden eksemplificeret ved Michael Kvium og Christian Lemmerz - det dramatiske, det iscenesatte samt den direkte appel til beskueren.

Tekster:
Wolter Jonas: Temaer i kunsten, 2013, side 84-86 og 88-89
Eriksen, Strøm og Oxvig: Grundbog i kunst og arkitektur,systime 2013, s.84-85
Andersen og Porse: TAP - teori til analyse og praksis i billedkunst (2021) side 177-179


Praktiske arbejder:
Claire-obscure-tegning i kul (kugle)
Foto af vanitas stilleben
Moderne stilleben (pop art)
Skulptur i smør (et skrøbeligt menneske)
Det barokke modbillede (Kvium)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 Eksamensprojekt

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer