Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Jonas Aagaard Mathiesen, Louise Breum Brekke
|
|
Hold
|
2025 id/hf (1hf id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate
Et forløb om Ultimate, hvor der lægges vægt på tekniske færdigheder i spillet som forhånds-, baghånds- og hammerkast samt gribeformer ift. disc'ens højde. Der arbejdes også med begreber som spilbarhed og FairPlay og regler samt angrebstaktik anvendes ligeledes i forløbet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Basketball
I basketball forløbet har eleverne opnået:
Praktisk:
• en fornemmelse for de grundlæggende bevægelser i basket
• færdigheder i forhold til de grundlæggende kaste teknikker i basket
• samarbejde omkring at opnå en scoring = teambuilding
• respekt for forskellige færdighedsniveauer og den deraf følgende spil
justering = meget begrænset kamp
Teoretisk:
• forståelse for basketball regler
Kernestof:
Basketball, billede materiale fra bogen. David Titmuss, Borgen Sport, 1993
Officielle basketball regler:
http://www.forbund.basket.dk/da/Dommer/spilleregler.aspx
Væsentligste arbejdsformer:
Lærerstyret klasseundervisning
Hold samarbejde og udvikling af samarbejde omkring definering af taktik og fokus på teambuilding
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Steptræning
Særlige fokuspunkter Eleverne skal opnå:
Praktisk:
• forståelse for den aerobe træning
• følelsen af fortrolighed med trinkombinationer
• kendskab til basis trin, så som ”jorden rundt”, ”step-touch” osv.
• forståelse for at opbygge en step serie
Teoretisk:
• kendskab til step terminologi
• kendskab til step træningens historie herunder opfinderen af trænings formen og udviklingen af træningsformen
• kendskab til hvor hurtigt step blev en internationalt anerkendt træningsform og hvordan
Indhold Kernestof:
Step aerobic – motion, fitness & sport, s. 9-13, s. 41-58
Marina Aagaard Elstrup Salminen, Aagaard, 2. udgave, 1. Oplag 2002
Stepaerobic (trin): https://www.youtube.com/playlist?list=PL9RGeRhFKLpOCKRcTElAGbXX4nkRey1-1
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Forløb# 4 Pickleball
Faglige mål for forløbet:
Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og
karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og
taktiske delmål.
Tekniske delmål:
I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne
beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob
Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske delmål:
I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på
banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet,
så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Forløb# 5 Grundtræning
FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Her vil crossfit præsenteres som en ud af flere måder at lave styrketræning på, og vi vil arbejde med og anvende principper inden for crossfit.
Til sidst i forløbet vil vi arbejde i grupper med, hvordan man kan træne sig op til at præstere iht. konkrete mål. Her vil vi tage Politiskolens optagelsesprøve som eksempel.
FAGLIGE MÅL:
– gennem alsidig idrætsundervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for idrættens discipliner og træning.
– udvikle kropsbevidsthed.
– udforme og udføre opvarmnings- og grundtræningsprogrammer samt gennemføre enkle fysiologiske test og i forbindelse hermed kunne redegøre for relevant fysiologisk viden.
– udfærdige, gennemføre og evaluere eget fysisk træningsprogram og kunne redegøre for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
– indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer og opnå forståelse for såvel egne som andres roller og etiske forhold.
KERNESTOF:
- aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet
- aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
- aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
- grundlæggende principper for træning
- basale natur- og sundhedsvidenskabelige samt humanistiske og samfundsvidenskabelige begreber om fysisk aktivitet, livsstil og idrætsvaner
de for undervisningen relevante digitale redskaber de for undervisningen relevante videnskabelige metode
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
- Fælles gennemgang med fremhævelse af fokuspunkter og kobling i teori
- Individuel træning
- Gruppearbejde i smågrupper
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Forløb#5
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72900569668",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72900569668",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72900569668"
}