Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Opl. 2025 MAS
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Anna Ravnsbjerg Damholt, David Winther Hansen, Henning Søby Andersen
Hold 2024 ks/p (1p ks, 1p ks-Hi, 1p ks-re, 1p ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget historie i KS.
Titel 2 Verdenshistorien ca. 500 f. - 1800 e. Kr.
Titel 3 Introduktion til religion
Titel 4 Intro og ligestilling
Titel 5 Fra landbrugssamfund til industrisamfund
Titel 6 Ideologi og politk
Titel 7 Det Gode Samfund (historie).
Titel 8 Det gode samfund (rel)
Titel 9 Det gode samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget historie i KS.

I får en kort introduktion til faget historie i KS. Vi skal bl.a. kigge på:
   - Hvad vi skal lave i løbet af efterårssemestret.
   - Historiebrug og -bevidsthed.
   - Historiesyn før og nu.
   - Periodisering af historien.
   - Begreberne "kilder" og "kildekritik".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Verdenshistorien ca. 500 f. - 1800 e. Kr.

I dette oversigtsforløb skal vi se på nogle centrale begivenheder i verdenshistorien fra skabelsen af det første demokrati i Athen o. 500 f.Kr. til Den Franske Revolution i slutningen af 1700-tallet. Med udgangspunkt i et varieret materiale vil vi undersøge, hvilke ændringer der er sket i menneskenes leveforhold, livssyn og verdensbillede samt samfundsindretning.

De faglige mål har været:
̶  redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
̶  reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
̶  diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶  anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Introduktion til religion

I dette forløb har vi haft fokus på:

1) Generelle religionsfaglige begreber:
- Religionsdefinitoner: Jens Peter Schjødts og Ninian Smarts 7 dimensioner
- Monoteistisk og polyteistisk
- Myte: kosmogonisk, antropogonisk, teogonisk, eskatologisk og ætiolgogisk
- Ritual: overgangsritual, kultdrama, vedligeholdelsesritualer og renselsesritualer
- Indefra og udefra
- Maksimalisme og minimalisme
- Elite og mainstream
- Helligt og profant

2) Generelle religionsfaglige modeller:
- Van Genneps model til analyse af overgangsritualer
-Jørgen Podeman Sørensens ritual-myte-model
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 Fra landbrugssamfund til industrisamfund

I dette forløb (der kører parallelt med et danskforløb om Det Moderne Gennembrud) skal vi beskæftige os med det industrielle gennembrud i Danmark i perioden ca. 1870-1914.

Vi kaster først et blik på "det gamle land": Det førindustrielle Danmark, inden vi skal se på, hvordan og hvorfor industrialiseringen kom til Danmark - og hvilke økonomiske og sociale følger dette fik for landet.

I forbindelse med forløbet skal I lave en historieopgave.

Kernestof:
- Dansk historie og identitet.
- Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Erstatningsopgave" 28-02-2025
Historieopgaven (HO). 27-04-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde


Titel 7 Det Gode Samfund (historie).

I historiedelen af vort første fællesfaglige forløb om "Det Gode Samfund" vil vi fokusere på flg.:
1) Overgangen fra enevælde til demokrati i Danmark (ca. 1840-1915).
2) Den danske velfærdsstats fremvækst (1849-vore dage) og følgerne heraf for danskernes liv og samfundet generelt.

Vi afslutter forløbet med et fællesfagligt synopsisprojekt.

Kernestof:
- Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- Dansk historie og identitet
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 8 Det gode samfund (rel)

Fokuspunkter:
- I dette forløb har vi haft 3 overordnede temaer: kristendom + diakoni + religionsfrihed og -lighed i Danmark.

Kristendom - fokuspunkter:
- Kort omkring jødedommen som udgangspunkt for kristendommen (Messias, GT, arvesynd, skabelsen, de gamle pagter, Moses, osv.)
- Generelt: monoteisme, treenigheden, frelsesreligion, trosreligion, osv.
- Jesus (sonoffer, messias, dobbeltnatur, Guds søn, den nye pagt, osv.)
-Teksterne: Biblen (GT + NT), de fire evangelier, lignelser (fx ”den barmhjertige samaritaner”), osv.
- Luther og reformationen: katolicisme vs protestantisme
- Etik:
o Guds agape (ubetingede kærlighed)
o Det dobbelte kærlighedsbud (Matt 22, 36-40) + den gyldne regel (Matt 7,12)
o De 10 bud + Bjergprædiken (Moses + Jesus)
o Næstekærlighed (individuel pligt eller social forpligtelse)
o Syn på etik: Biblicistisk etik vs situationsetik

Diakoni:
- Diakoni: "tjeneste" + udvikling ift. hvem der hjælpes og hvordan der hjælpes (fx blå kors, julehjælp osv.).
- Vigtige myter: verdensdommen + lignelsen om den barmhjertige samaritaner.
- Velfærdsstaten i Danmark og kristendommen

Religionsfrihed og -lighed:
- Religionsfrihed, men ikke religionslighed.
- Grundlovens paragrafer
- Folkekirkens særstatus
- Eksempler på manglende religionslighed: fx forbud mod kald til bøn fra mineret, tørklædedebatten, osv.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer