Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Opl. 2025 MAS
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Anna Ravnsbjerg Damholt, David Winther Hansen
Hold 2024 ks/q (1q ks, 1q ks-Hi HFe, 1q ks-re HFe, 1q ks-sa HFe)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Historiens lange linjer: antikken - 1750
Titel 2 Det industrielle gennembrud i Danmark.
Titel 3 Introduktion til religion
Titel 4 Intro og ligestilling
Titel 5 Ideologi og politik
Titel 6 Det Gode Samfund
Titel 7 Det gode samfund (historie)
Titel 8 Det gode samfund (rel)
Titel 9 Det gode samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Det industrielle gennembrud i Danmark.

I dette forløb skal vi beskæftige os med det industrielle gennembrud i Danmark i perioden ca. 1870-1914.
Vi kaster først et blik på "det gamle land": Det førindustrielle Danmark, inden vi skal se på, hvordan og hvorfor industrialiseringen kom til Danmark - og hvilke økonomiske og sociale følger dette fik for landet.
I forlængelse af forløbet skal I lave en historieopgave.


Fokuspunkter:
- Danmark som landbrugsland
- Bondestande: stavnbånd, hoveri, fæstebonde, husmand, osv.
- Feudalisme
- Landbrugsreformerne og industrialiseringen af landbruget
- Industrialiseringen i England
- Industrialiseringen i Danmark
- Urbanisering
- Arbejderbevægelsen og kampen for rettigheder
- Socialdemokratiets oprettelse

Primærtekster:
- Louis Pio: "Maalet er Fuldt", www.danmarkshistorien.dk
- "Uddrag af ordensreglementet fra Rubens damvæveri", "Industrialiseringen", Systime, Ibog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 Introduktion til religion

I dette forløb har vi haft fokus på:

1) Generelle religionsfaglige begreber:
- Religionsdefinitoner: Jens Peter Schjødts og Ninian Smarts 7 dimensioner
- Monoteistisk og polyteistisk
- Myte: kosmogonisk, antropogonisk, teogonisk, eskatologisk og ætiolgogisk
- Ritual: overgangsritual, kultdrama, vedligeholdelsesritualer og renselsesritualer
- Indefra og udefra
- Maksimalisme og minimalisme
- Elite og mainstream
- Helligt og profant

2) Generelle religionsfaglige modeller:
- Van Genneps model til analyse af overgangsritualer
-Jørgen Podeman Sørensens ritual-myte-model
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 Det Gode Samfund

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Det gode samfund (historie)

1)Industrialiseringen:
- I England 1750-1850 + i Danmark 1850-1950.
- Effektivisering, automatisering, urbanisering, ny samfundsklasse (arbejderne), fabrikker, teknologiske fremskridt, nye maskiner, osv.
- Det begyndende demokrati i Danmark (Grundloven 1949) + valgrettigheder.

2) Arbejderne og arbejderbevægelsen:
- Urbanisering og livet + forholdende i byerne.
- Louis Pio, m.fl. + arbejderbevægelsen + socialdemokratiet.
- Slaget på Fælleden + storlockouten + Septemberforliget.
- Den politiske kamp om magten: venstre og socialdemokratiet.

3) Kvindekamp:
- Kampen for stemmeret.
- Kampen for adgang til arbejdsmarkedet og ligestilling.

4) Den danske velfærdsstat (udviklingen af velfærdsstaten i Danmark):
- Fattigforsorg fra middelalder til 1970'erne.
- Synspunkter på fattighjælp før 1930.
- Forskel på fattighjælp og velfærd.
- Kanslergadeforliget + Steinckes socialreform 1933.
- Velfærdsstatens guldalder i 1960’erne.
- Velfærdsstaten i dag.

5) Samfundsformer
- Styreformer (diktatur, teokrati, demokrati, osv.)
- Ideologier (socialisme, kommunisme, liberalisme, osv.)

6) Synopsisøvelse omkring:
- Gimle-programmet (Socialdemokratiets syn på velfærd og politik).
- Velfærdsstaten i dag: udfordringer og formål.

Primærtekster:
- Junigrundloven 1849 (uddrag)
- Grundloven 1915 (uddrag)
- Gimle-programmet
- Ordensreglementet fra Rubens damvæveri (uddrag), "Industrialiseringen", Systime, ibog
- "Socialdemokraterne har ikke skabt Danmark", Kristian Jensen m.fl.: 3 ministre i Kroniken: Socialdemokraterne har ikke skabt Danmark. politiken.dk, d.03.10.2017.
- "Ritt Bjerregaard: Sådan skabtes den skandinaviske model", Ritt Bjerregaard: Sådan skabtes den skandinaviske model. Politiken, d.13.02.1981.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 8 Det gode samfund (rel)

Fokuspunkter:
- I dette forløb har vi haft 3 overordnede temaer: kristendom + diakoni + religionsfrihed og -lighed i Danmark.

Kristendom - fokuspunkter:
- Kort omkring jødedommen som udgangspunkt for kristendommen (Messias, GT, arvesynd, skabelsen, de gamle pagter, Moses, osv.)
- Generelt: monoteisme, treenigheden, frelsesreligion, trosreligion, osv.
- Jesus (sonoffer, messias, dobbeltnatur, Guds søn, den nye pagt, osv.)
-Teksterne: Biblen (GT + NT), de fire evangelier, lignelser (fx ”den barmhjertige samaritaner”), osv.
- Luther og reformationen: katolicisme vs protestantisme
- Etik:
o Guds agape (ubetingede kærlighed)
o Det dobbelte kærlighedsbud (Matt 22, 36-40) + den gyldne regel (Matt 7,12)
o De 10 bud + Bjergprædiken (Moses + Jesus)
o Næstekærlighed (individuel pligt eller social forpligtelse)
o Syn på etik: Biblicistisk etik vs situationsetik

Diakoni:
- Diakoni: "tjeneste" + udvikling ift. hvem der hjælpes og hvordan der hjælpes (fx blå kors, julehjælp osv.).
- Vigtige myter: verdensdommen + lignelsen om den barmhjertige samaritaner.
- Velfærdsstaten i Danmark og kristendommen

Religionsfrihed og -lighed:
- Religionsfrihed, men ikke religionslighed.
- Grundlovens paragrafer
- Folkekirkens særstatus
- Eksempler på manglende religionslighed: fx forbud mod kald til bøn fra mineret, tørklædedebatten, osv.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer