Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Unord budget
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
Casper Emanuel Lund, Katrine Norman Preus
|
Hold
|
hv22hh1cHib (hvhh2c Hi, hvhh3c Hi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Tema 1 - Reformationen og Renæssancen
Indhold
Kernestof:
• Bryld, Carl-Johan, og Hansen-Damm, Peter: Verdenshistorie til HHX. Systime, 2018
• Følgende underafsnit fra kap. 1 Renæssance og reformation, er læst:
• (Forsiden) 1400-1648, 0,6 s.
• Renæssancen, 0,4 s.
• Italien i 1400-tallet, 2,6 s.
• Humanismen, 1,4 s.
• Renæssancens kunst og arkitektur, 1,9 s.
• Den naturvidenskabelige revolution, 3,5 s.
• Luther spalter kirken, 2,9 s.
Kilder
• Uddrag af Luthers 95 teser (Bryld, Carl-Johan, og Hansen-Damm, Peter: Verdenshistorie til HHX. Systime, 2028).
Film
• Elizabeth, 1998, af Shekar Kapur.
Faglige mål:
• Du skal kunne skelne mellem forskellige typer årsagsforklaringer på renæssancens opståen som materialistisk og idealistisk forklaringsmåde.
• Du skal kunne identificere og analysere renæssancetræk i kunst og tænkning.
• Du skal kunne identificere væsentlige træk ved reformationen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tema 3 - Første Verdenskrig
Vi har i forbindelse med forløbet om 1. verdenskrig arbejdet med motiv- og årssagsforklaring ift. at kunne forklare hvorfor 1. verdenskrig brød ud. Vi har arbejdet med alliancerne, centralmagterne, Europa anno 1914, Versailles-traktaten. Vi har kigget på aktør/ struktur niveau og haft fokus på Princip som udlæsende faktor for krigens udbrud. Derudover har vi haft fokus på 'granatchok' samt desillusion og snakket om hvordan 1. verdenskrig påvirkede de unge soldater. Vi har diskuteret 'om gud døde på vestfronten'. Vi har set filmen "Intet nyt fra Vestfronten" og arbejdet med krigen fra den unge tyske soldats vinkel. Vi har arbejdet med skyldsspørgsmålet og diskuteret konsekvenserne af 1. verdenskrig(Versailles-traktaten) Vi har bevæget os i Europa men også talt om krigen som globalkrig(kolonisoldater) og zoomet ind på, hvordan krigen påvirkede DK(Sønderjysk, dansksindede soldater + genforeningen 1920) Ydermere har vi talt om Wilson og nationalitets princippet og Europas nye kort post Versailles-freden.
Faglige mål:
- Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling.
- Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende.
-Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
Kernestof:
- Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Udviklingen i Europas position i verden
- Globalisering
Arbejdsformer:
Klassedialog, summeøvelser, gruppefremlæggelser, grupperarbejdet, talveundervisning, læreroplæg.
Litteratur:
Verden efter 1914 kapitel 2 "Første Verdenskrig"
Evaluering:
Eleverne har lavet gruppefremlæggelser om et selvvalgt tema inden for emnet fx 'granatchok' eller 'krigens udbrud og forløb'
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 2 - Imperialismen
Vi har i dette forløb arbejdet med Europas Dominans og Vestens selvforståelse. Vi har bevæget os i tiden omkring 1700-1900 men også trykket tråde til nutiden. Vi har arbejdet med motiver for koloniseringen og talt om kapløbet mellem Storbritannien, Holland og Frankrig. Vi har især analyseret Storbritannien som verdens største kolonimagt og kigget på deres forhold til b.la. Indien og Indien som Imperiets "juvel". Vi har talt om økonomiske konsekvenser for de koloniserede lande og arbejdet med begreber som "satellitstater". Vi har arbejdet med afkolonisering samt arbejdet med "kapløbet om Afrika" v. Berlinkonferencen. Vi har derudover, arbejdet med, vestens syn på imperialisme ved at analysere diverse propagandaplakater. Vi har zoomet ind på DK's rolle i koloniseringen, ved at kigge på Trekants handelen, og talt om hvorvidt vi i nutiden skal sige undskyld for vores fortid som koloni- og slavemagt.
Litteratur:
Verden efter 1914 kapitel 1 "Verden 1914"
Kipling "White man's burden"
"Rule Britannnia!" 1740
"Cecil Rhodes om den engelske race" Forlaget Columbus.
"Macaulay om sprog og uddannelse i Indien" Forlaget Columbus.
"Myten om det humane Danmark" Forlaget Columbus.
"Storbritanniens imperialistiske skæbne."
Faglige mål:
- Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv.
- Analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
- Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
- Udviklingen i Europas position i verden
- Globalisering
- Kultur i nationale og globale sammenhænge
- Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Evaluering:
Eleverne har lavet fremlæggelserne om et land, som har været koloniseret, som de selv har valgt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
De danske kvinders historie
Vi har i dette forløb arbejdet med de danske kvinders historie og sat fokus på kvinderne i dette forløb. Vi har arbejdet med hvordan kvindens rolle i samfundet har ændret sig igennem tiden, og undersøgt hvordan kvindens rolle har set ud i forskellige perioder.
Vi har beskæftiget os med:
Demokratiets indførelse med grundloven fra d. 5 juni 1849(kvinder ikke inkluderet).
Kvinders stemmeret i DK 1915(vi har også kigget på hvornår de øvrige europæiske lande har opnået stemmeret fx Frankrig i 1944.
Centrale begivenheder for kvinders rettigheder: abortens indførelsen 1973 vedtaget ved lov i folketinget, første kvinde på universitet Nielsine Nielsen 1875.
Kvinder under krigstid.
Caroline Mathilde som 'moderne dronning' under oplysningstiden.
Vi har til forløbet anvendt bogen denne grundbog fra systime: 'De danske kvinders historie' https://kvinder.systime.dk/?id=256.
Dokumentar:
"På sporet af dronningerne: Caroline Mathilde, 1751-1775". DR.
Eleverne har lavet fremlæggelser om forskellige temaer inden for emnet bl.a. kvindernes vej til universitet og fri abort.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den kolde krig øst vs. vest
I dette forløb undersøger vi baggrunden for og udviklingen af Den Kolde Krig mellem USA og Sovjetunionen. Fra ca. 1945-1991. Gennem arbejde med primære og sekundære kilder analyseres ideologiske modsætninger, centrale begivenheder som Berlinmuren, Cubakrisen og Murens fald samt krigens afslutning. Forløbet afsluttes med en diskussion af Den Kolde Krigs betydning for verden i dag. Vi er ydermere undersøgt fjendeforholdet mellem USSR og USA, samt berørt Vietnam-krigen.
Vi har beskæftiget os med vigtige aktører som:
Lenin
Stalin
John f. Kennedy
Gorbatjov
Film: 'Das leben der anderen'
Evaluering: opsamling på forløbet ved tavlen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nazisme og holocaust i Hitlers Tyskland
Vi har i dette forløb arbejdet med nazismen i Hitlers Tyskland, vi har analyseret holocaust via Stantons model for folkedrab. Vi har forsøgt at diskutere og finde frem til, hvordan holocaust kunne finde sted via årssags og motiv forklaringer. Vi har kigget på aktør/ struktur begrebet, og både diskuteret hvorvidt Hitler kan stå til ansvar og hvorvidt det var strukturerne i det tyske samfund i mellemkrigstiden der banede vejen for nazismens popularitet.
Vi har derudover arbejdet med:
Tyskland i mellemkrigstiden 1920-1930'erne.
Propaganda og undervisning i skolerne under nazismen.
Hitlers inderkreds og vigtige aktører: Goebbels, Himler og Göring.
Nazismen kvinder - hvilken rolle havde kvinderne i det 3. rige?
Fokus på Leni Riefenstahl og hendes arbejde og film 'Olympia'
Koncentrationslejre og jødeudryddelse.
Hitlers invasion 1939 og 2. verdenskrig som konsekvens af Hitlers aggressive politik og lebensraum.
Hitler som folkeforfører.
Arbejdsformer: tavleundervising, summeøvelser, klassedialog, læreroplæg, elevfremlæggelser, gruppe arbejde.
Vi har anvendt bogen "Verden efter 1914" kapitel 4 Krisen i trediverne.
Dokumentare:
"Hitlers brutale inderkreds" afsnit 4. Jødehad. DR.
"Nazismens kvinder" afsnit 2. Kvinderne i hjemmet. DR.
Evaluering af forløb: eleverne har lavet gruppefremlæggelser om emnet samt dialogcirkel hvor vi har samlet op på de vigtigste pointer fra forløbet samt talt om hvad eleverne har lært og særligt bidt mærke i under forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
9/11
Vi har i dette forløb arbejdet med tiden optil og under og efter 9/11. Vi har haft fokus på motiv- og årssagsforklaringer, og har arbejdet med Irak- og Afghanistan krigen som konsekvens af 9/11. Vi har arbejdet med forholdet mellem DK og USA(Bush og Fogh), samt fjendeforholdet mellem Bush og Bin laden. Vi har arbejdet med terror og tro i Mellemøsten. Eleverne har arbejdet selvstædigt med deres historieprojekter, hvor de selv har skrevet om et tema indenfor forløbet. De har lavet deres egne problemstillinger, som de har svaret på i form af fx en artikel til et historisk tidsskrift eller et bidrag til en historiebog til undervisningsbrug.
Litteratur: "Verden efter 1914" fra "Radikalisering og terrorisme" til "En kamp mellem civilisationer?" kapitel 11 Mellemøsten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6155/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157360327",
"T": "/lectio/6155/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157360327",
"H": "/lectio/6155/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157360327"
}