Holdet hj22hh1vf1 SP - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2025/26
Institution Z - Unord budget
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Tine Lønholdt Sode
Hold hj22hh1vf1 SP (hjhh1vf1 SP, hjhh2vf1 SP, hjhh3vf1 SP)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderundervisning i spansk v. LKS/TLS
Titel 2 España hoy
Titel 3 Cuba
Titel 4 Chile y la película "Machuca", segundo año
Titel 5 Jóvenes de Latinoamérica
Titel 6 El clima, las empresas y la sostenibilidad
Titel 7 La guerra civil española y  la dictadura de Franco
Titel 8 Hjælpemidler i Spansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderundervisning i spansk v. LKS/TLS

Intro til tilladte hjælpemidler i spansk:
Systime.dk
Verbix.com
MinLæring
Unmesenmalaga.com,
Encuentros.dk

Caminando, unidad 1-7
af Inge Margrethe Clausen, Elizabeth Waldenström, Ninni Westerman, Märet Wik-Bretz,  i-bogsudgave, 2019, Dansk udgave © 2013 Gyldendal A/S

TAPAS - online, kap 1
af Inge Margrethe Clausen, 1. i-bogsudgave, 2020, © 2017 Gyldendal A/S

El Sur, kap 1-2,
Marcelo Cea
Fernando López Serrano,
ISBN: 978-87-616-4495-4

SO#2

Kernestof:

Becerra, Østergaard & Højgaard: Viva la vida, kap. 21 +22: ‘Las comidas en España’

& ‘La comida es toda una institución en España’,  L&R Uddannelse, 2018

Supplerende stof:
Spain Revealed: 7 Best Tapas Bars on Cava Baja | Madrid's Most Famous Tapas Street, 21. april 2019, (18 min),

https://youtu.be/OvzC1O4rYps

Danske baggrundstekster:
Kloch, Kasper & Tønner, Martin: 'I byen på spansk: Venskab ved bardiske, drinks på gaden og masser af tapas', fra España en la calle - 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan, 1. i-bogsudgave, 2020, © 2019 Gyldendal A/S
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 08-11-2022
lydoptagelse om tøj og farver 17-11-2022
prueba, ropa y colores + IR 01-12-2022
elcorteingles, PP 13-12-2022
hablar de la ropa, video 13-12-2022
repetition af unidad 2 04-01-2023
Latinamerikansk landeportræt, mdt præsentation, in 11-01-2023
una presentación 21-02-2023
virtuelt modul 3, 2 marzo 02-03-2023
virtuelt modul 4, 2 marzo 02-03-2023
lille brev som Julians 5a 23-03-2023
un bar, unidad 5C, virtuel opgave 28-03-2023
skr prøve bardialog 30-03-2023
5C Madrid, tareas 30-03-2023
Mi casa 02-04-2023
en el aeropuerto, billedbeskrivelse 20-04-2023
indtaling i par, tekst 6c 25-04-2023
cuba og kapitalismen, notater på dansk 27-04-2023
opgave 6, unidad 6C, indtaling 27-04-2023
opgave 0405 04-05-2023
mdt prøve spansk, maj 11-05-2023
Omfang Estimeret: 65,00 moduler
Dækker over: 65 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 España hoy

Emnet inkluderer også viden fra begyndersprogsundervisningen om Spanien og spansk kultur.

Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen: ”Un mes en Málaga”, kap. 1-12, MitDigitaleGym 2018 - forløb fra 2 år

Inge Margrethe Clausen, Elizabeth Waldenström, Ninni Westerman, Märet Wik-Bretz:
“Caminando”, unidad 8 : Feliz Navidad y Próspero Año nuevo, Gyldendal A/S
2019 (1,3 ns), https://caminando.systime.dk/?id=175

Sekundærtekster:
Dansk baggrundstekst:
"Et kys, der kan forandre Spanien", af Gøttske, Martin, 31. august 2023, Information

forløbet dækker ca. 30% af 2 års undervisningen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Cuba


Kernetekster:
CAMINANDO for fortsættere, Elizabeth Waldenström, Ninni Westerman, Märet Wik-Bretz og Åsa Gustafsson:
”Caminando for fortsættere”, Unidad 4, Gyldendal, 2012:
4a: ¡Bienvenidos a Cuba! (6 ns)
4b: Voces cubanas (5,7 ns)
Música: Gente de Zona (0,3 ns)
¿Sabes que? – Koloniseringen af Amerika (dansk 0,9 ns)

Opgavesæt fra Min Læring: Cuba y el turismo, https://app.minlaering.dk/opgavesaet/46

Eksamenstekst: Miguel el cubano (1,5)

Uddrag af ”Una entrevista con Magdalena”, Cuba paralleltekst fra ”Cubanos” af A. Holmgaard (1 ns)

Sekundærtekster:

Film: “Chico y Rita”, dirs. Fernando Trueba y Javier Mariscal, 94 min (2010)

video: La Familia en Cuba, fra URplay, (9 min)
Cómo funciona la familia en Cuba. Viven todos juntos incluso con la madre y los abuelos. Tika Lahne pasa un rato con una familia cubana e intenta descubrir por qué se celebra la quinceañera como algo muy grande en Cuba.Tika visita un estudio de fotos donde las jovenes se visten y la maquillan para estar preparadas para hacer unas fotos de por vida.
https://urplay.se/program/193264-pregunta-ya-la-familia-en-cuba

Gruppearbejde på baggrund af læsning af artikler fra Cuba, geografisk orientering fra Tidsskrift for Geografforbundet Februar 2009, 39. årgang, Nr. 1
Salsa, sukkerrør og socialisme
2. Cubas historie
3. Cuba  - nye økonomiske muligheder
4. Cuba - musikken og sjælen
5. Cuba geografi, økonomi og turisme
6. Turist i Cuba
7. Hvad er det med Cuba og hurricanes?
8. Elián-sagen
9. En kendt cubansk sang og en ikonisk cubansk sangskriver

Forløbet dækker ca. 14% af 2 års undervisningen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Chile y la película "Machuca", segundo año

Undervisningsbeskrivelse, Chile, 2 år, 2024
Kernetekster:

El País de Nicolás og Nicolás un joven apasionado de Chile, fra Riismøller og Mikkelsen: ”La identidad contrastada” (2,4 + 3,9 ns), https://laidentidadcontrastada.systime.dk/?id=137

Film: "Machuca" af Andrés Wood

Wood, Andrés: "Machuca", Gyldendal 2006, v. I. Clausen: sc. 16, 37-39, 40, 51 (4 ns)

Sangtekst:
Victor Jara: “Las casitas del Barrio Alto”, Jacobsen & Martinsen, “Retratos chilenos”, Gyldendal 2010, (1 ns)

Baggrundstekst på dansk:
Sørensen, Anne M.: ”Den elskede folkesanger fik sine hænder knust under militærkuppet, og det splitter fortsat landet 50 år senere”, Politiken, sept. 2023
https://politiken.dk/internationalt/art9499153/Den-elskede-folkesanger-fik-sine-h%C3%A6nder-knust-under-milit%C3%A6rkuppet-og-det-splitter-fortsat-landet-50-%C3%A5r-senere

Forløbet dækker ca. 7,2% af undervisningen på 2 år
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
forbered delprøve 1 til 22.4 21-04-2024
indtaling af oversættelserne til spansk 01-05-2024
forbered mdt prøve til 16. maj 15-05-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Jóvenes de Latinoamérica


Tekster fra Ole Nicolaj Mikkelsen, Pablo Riismøller: La identidad contrastada,
Gyldendal A/S,  2020:
Mario de Colombia, https://laidentidadcontrastada.systime.dk/?id=134
Héctor de Nicaragua, https://laidentidadcontrastada.systime.dk/?id=135
Argentinos en Dinamarca: “Me rinde más trabajar medio tiempo acá que ser jefe en Buenos Aires”, fra spansk A, 19082021
El país de Nicolas: Chile, https://laidentidadcontrastada.systime.dk/?id=147
Nicolas - un joven apasionado (delprøve, 2 år)
Sekundære tekster:
Regaeton y el machismo, Min Læring
La coca-colanización, Spansk A, stx, 28052018

Formål:
- at få kendskab til unge latinamerikaneres liv i dag
- at få en forståelse for de dilemmaer og problemer de unge har


Faglige mål:
- læse og forstå spansksprogede tekster inden for forskellige genrer og af forskellige sværhedsgrad
- være i stand til at fortælle/samtale om afgrænsede emner om de unges liv
- tilegne sig viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold på Nicaragua, Columbia og Argentina
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
delprøve 1, arb i grupper 29-10-2024
DELPRØVE 1, ASIGNATURA 4 29-10-2024
Héctor, prueba escrita 31-10-2024
el pais de Mario, spg 05-11-2024
mario, lyd 05-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 El clima, las empresas y la sostenibilidad

Tekster fra Martin Tønner og Kasper Kloch: España frontera climática, Columbus, 2024:
Javier produce ropa ecológica y sostenible: “Mis camisetas duran 20 años”: https://espanafronteraclimatica.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146#c485
Landmand uden vand. Rafael, https://espanafronteraclimatica.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Fra havvand til drikkevand. Carlos, https://espanafronteraclimatica.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=133
Den klimabevidste kok i Sevilla. Miguel,  https://espanafronteraclimatica.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
Bæredygtig bomuld. David, https://espanafronteraclimatica.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145
'Fast fashion', ropa barata y que dura muy poco en tienda,   https://www.youtube.com/watch?v=glRnwDwFNj8

Film: Fernando de Aranoa: "El Buen Patrón" (2021)

Lucía Martin: La basura está de moda, 2015 fra Spansk A 280519
Roberto Casas:  Colombianos reciclan café para producir aceite utilizado en cosméticos, Agosto 10, 2020 fra Spansk A 08082023

Danske baggrundstekster:
Drømme om et grønnere Spanien - mode og mad i klimaets tegn, https://espanafronteraclimatica.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144
Spanien tørster under en brændende sol, https://espanafronteraclimatica.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
Tema: Oversvømmelser i Spanien, https://www.dr.dk/nyheder/udland/tema/oversvoemmelser-i-spanien

La Reina del tequila (hhx)

Danske Baggrundstekster
Dokumentar: Jorden Kalder, DRTV - Jorden kalder: Tørlagt Costa Del Sol, maj 2024, 23 min
Den spanske solkyst er en af vores absolutte favoritter, når sommerferien skal bookes. Netop garantien for varme og sol tiltrækker turister i hobevis. Men klimaforandringerne har skruet temperaturerne op og skabt decideret tørke i området store dele af året. Thøger Kirk er taget til solkysten for at nyde solen - og undersøge hvordan manglen på vand påvirker området. Både de landmænd, der dyrker vores grøntsager - og den industri, der lever af poolhungrende turister. Udløber: 17. aug 2026

Eva Redvall: Tidens arbejderliv på vægtskålen, Information
Joakim Grundal: Han udstiller den moderne chef som en klovn, Politiken
Wendy Ide : Den perfekte chef, 27 nov 2022, https://www.ekkofilm.dk/anmeldelser/den-perfekte-chef/
Birthe Nielsen og  Lene Kirk Sørensen: Kulturforskelle, fra ”Spansk virksomhedskommunikation”, Systime 2014
Formål:
- at få kendskab til klimaforandringer i Spanien
- at få en forståelse for de dilemmaer og problemer virksomhederne har mht klimaforandringer
- at få et indblik i virksomhedskultur i Spanien

Faglige mål:
- læse og forstå spansksprogede tekster inden for forskellige genrer og af forskellige sværhedsgrad
- være i stand til at fortælle/samtale om afgrænsede emner om virksomheder, udfordringer med klimaforanderinger
- tilegne sig viden om klimaforandringer, unge entreprenører, og spansk virksomhedskultur,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 La guerra civil española y la dictadura de Franco

Tekster fra Helene Capriani: “La guerra civil española, la dictadura y la memória historica”, Columbus, 2025:
La represión y los costes humanos, https://laguerracivilespanola.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158#c561
El turismo: https://laguerracivilespanola.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146#c734
La influencia de los turistas; https://laguerracivilespanola.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146#c736
El fútbol, https://laguerracivilespanola.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145#c753
Real Madrid y CF Barcelona, https://laguerracivilespanola.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145#c755
Historia oficial de FC Barcelona, https://laguerracivilespanola.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=145#c757
La represión,: https://laguerracivilespanola.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150#c692
Los presos, https://laguerracivilespanola.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150#c694
El Top,  https://laguerracivilespanola.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150#c700
Las trece Rosas: https://laguerracivilespanola.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=150#c1061


Tekster fra Kasper Kloch og Martin Tønner: España en la calle, Gyldendal 2019, under Systime (forkortet til EC):

"Franco el dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte" (EC) (1,8 s), https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=146

Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien. ,https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=133

Massegrave: “Entre cráneos y huesos: lloro cuando encuentro juguetes” (EC) (1,7 s ), https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=148
Gadens symboler: Símbolos franquistas en las calles de España: Polémica y viejas heridas, https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=147

Delprøve 1 om El Laberinto del Fauno (1 s)

Film: Guillermo del Toro: El laberinto del Fauno, (2006) (4 s)

Danske baggrundstekster:
Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien. ,https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=133
Redigeret uddrag af El laberinto del Fauno fra følgende hjemmeside:
http://blogculturasi.blogspot.dk/2013/03/analisis-del-film-el-laberinto-del-fauno.html

Emma Johanne B. Therkildsen: PANS LABYRINT: Hvor krig og eventyr mødes, 9. MARTS 2021IARTIKEL, https://ordet.net/pans-labyrint-hvor-krig-og-eventyr-moedes/

Fokus:
Tema om Borgerkrigen, Francos diktatur og overgang til demokrati, opgøret med diktaturet
Arbejdsformer: tekstlæsning, besvarelse af spg., mundtlige præsentationer, oversættelser, billedbeskrivelser, arb. med relevant grammatik.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Hjælpemidler i Spansk

Hjælpemidler:

Verbix, spansk verbebøjer, https://www.verbix.com/languages/spanish

Ordbogen.com: dansk-spansk, spansk-dansk

Diccionario de la lengua Española, https://dle.rae.es/

Min Læring: Spanskgram basis, Spanskgram

Lucas Ruiz: Grámatica Básica,  (Systime, 2012), https://gramaticabasica.systime.dk/?id=1#c443

Bøger på Systime, som vi har arbejdet med
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer