Holdet hj22hh1a AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Unord budget
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Dorte Bom Gammeltoft
Hold hj22hh1a AF (hjhh1a AF, hjhh2a AF, hjhh3a AF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Interne forhold
Titel 2 Forløb#2 - SO#1 Bæredygtighed
Titel 3 Forløb#3 - Eksterne forhold
Titel 4 Forløb#4 - Konkurrenceforhold
Titel 5 Forløb#5 - Brancheanalyse
Titel 6 Forløb#6 - Købsadfærd på konsument og producent
Titel 7 Forløb#7 - Strategi
Titel 8 Forløb#8 - Metode og markedsanalyse
Titel 9 Forløb#9 - Segmentering og positionering
Titel 10 Forløb#10 - SO#3
Titel 11 Forløb#11 - Marketingmix
Titel 12 Forløb#12 - Produktparameteren
Titel 13 Forløb#13 - Serviceydelser
Titel 14 Forløb#14 - Prisparameteren
Titel 15 Forløb#15 - Distributionsparameteren
Titel 16 SO#5 - Internationalisering - Studietur
Titel 17 Forløb#16 - Promotion parameteren
Titel 18 Arbejde med skriftlighed
Titel 19 Forløb#17 - Repetitionscase Barbie
Titel 20 Forløb#18 - Internationalisering
Titel 21 Forløb#19 - Strategiske analyser
Titel 22 Forløb#20 - SO#6
Titel 23 Forløb#19 fortsat - Strategiske analyser
Titel 24 Forløb#20 - SO#6 forrtsat
Titel 25 Forløb#21 -International produktparameter
Titel 26 Arbejde med skriftlighed og ambassadebesøg
Titel 27 Forløb#22 - International parametermix
Titel 28 Forløb#22 - Segmentering B-T-B
Titel 29 Forløb#23 - Markedsføringsplanen for ISay
Titel 30 Forløb#24 - Eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Interne forhold

Interne forhold - værdikæder

Den forenklede værdikæde for handels og produktionsvirksomheder
Porters oprindelige værdikæde
SW
Konkurrencedygtighed, kernekompetencer
Har arbejdet på det redegørende og begyndt at arbejde med det analyserende niveau


Kernestof. Systime, Marketing, kapitel 2, artikler og film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb#2 - SO#1 Bæredygtighed

Temaet er bæredygtighed.

Studieområdet skal bidrage til at styrke forståelsen af, at der knytter sig forskellige fagkulturer og praksisformer til hhx uddannelsens forskellige fag, og at en problemstilling kan anskues ud fra forskellige perspektiver, afhængig af hvilke fag der bringes i spil.  I studieområdet skal I arbejde med teorier og metoder i relation til individ, virksomhed og samfund og i tilknytning til almenmenneskelige spørgsmål og kulturelle, økonomiske og politiske fænomener.

Bæredygtighed er kommet på dagsorden i det meste af verdenen ikke mindst pga. FN's 17 verdensmål.  Man taler om bæredygtigt landbrug, bæredygtig produktion, bæredygtige produkter, osv.  I denne uge skal I arbejde med bæredygtighed i 3 forskellige fag (Engelsk, Afsætning og Virksomhedsøkonomi). Ugen vil byde på både ny teori, projektarbejde med en afsluttende messe. I forløbet skal I besøge en virksomhed, som I skal tage udgangspunkt i og efterfølgende præsentere på messen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde


Titel 4 Forløb#4 - Konkurrenceforhold

Konkurrenceforhold

Markedskarakteristik
Konkurrent identifikation
Markedsandele og præferencer
Konkurrencemæssige positioner


Kernestof: Systime, Marketing.dk, kapitel 4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Forløb#5 - Brancheanalyse

Brancheanalyse

Porters Five Forces

kernestof. Systime, Marketing, kapitel 5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 6 Forløb#6 - Købsadfærd på konsument og producent

Købsadfærd på konsument og producentmarkedet

Behov
Købemotiver
Købstyper
Købsadfærdstyper
Køberoller og beslutningsprocessen
Andre købsadfærdsbegreber
SOR modellen

Kernestof: Systime, Marketing.dk kapitel 6

Købsadfærd på producentmarkedet

Købstyper
Buy-grid modellen
Valgkriterier
Omverdensfaktorer herunder købscentret.


Kernestof: Systime, marketing.dk, kapitel 7, artikler



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 7 Forløb#7 - Strategi

Strategi - Virtuel undervisning

Mission, vision
SWOT
Tows
Konkurrencestrategier
Vækststrategier

kernestof: Systime, Marketing.dk, kapitel 8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Forløb#8 - Metode og markedsanalyse

Markedsanalyse
-Kvalitative og kvantitative metoder
- Primære og sekundære datakilder
- Respondent og stikprøveudvælgelse
- Spørgeskemaudformning
- Repræsentativitet

Kernestof: Systime.dk Kapitel 1
Coop analyser
Virksomhedsbesøg: Voxmeter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde


Titel 10 Forløb#10 - SO#3

Opstart af egen virksomhed - SO#3

Flerfagligt projekt med VØ, AF og IØ.
Støttefag er jura og matematik

Formål
Formålet med dette projekt er, at I får:
et indblik i fagenes relevans i forhold til den ”virkelige verden”
større erfaring med at arbejde konstruktivt i grupper
træning i at indhente informationer, fravælge informationer samt benytte dem i argumentationen for valget.


Projektarbejdet indledes med en lille trendanalyse og idegenerering, og på baggrund af det arbejde, finder I frem til, hvilken virksomheden I ønsker at starte. Jeres arbejde skal munde ud i en rapport indeholdende en forretningsplan samt en forretningsmodel (BMC).
På baggrund af rapporten skal I udarbejde en pitch, som skal forelægges for jeres bank og resten af klassen.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde

Titel 11 Forløb#11 - Marketingmix

PLC kurven.
Push og pull strategi
markedskortet

Kernestof: Systime.dk kapitel 14
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 12 Forløb#12 - Produktparameteren

Produktparameter



Kernestof: Systime, marketing.dk, kapitel 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 13 Forløb#13 - Serviceydelser

Serviceydelser og oplevelsesøkonomi


Kernestof: Systime, marketing.dk, kapitel 16
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb#14 - Prisparameteren

Prisparameter



Kernestof: Systime, marketing.dk, kapitel 18
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning


Titel 16 SO#5 - Internationalisering - Studietur

fag : HI, VØ, EN, AØ, IØ

Studietursopgave med afrapportering.

I afsætning har eleverne arbejdet med informationsindsamling i Barcelona, hvor de ved hjælp at kvalitativ metode/observationer har skulle undersøde, hvor meget/hvordan indbyggerne i Barcelona går op i bæredygtighed.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde


Titel 18 Arbejde med skriftlighed

Arbejde med skriftlighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Forløb#17 - Repetitionscase Barbie

Repetitionsforløb med udgangspunkt i Mattel og Barbie. Fokus områder er BMC, markedskarakteristik, segmentering af legetøjsmarkedet. parametermix (4 p´er), strategi (konkurrence og vækststrategi) og metode.

Brug af avisartikler, Mattel hjemmeside og Euromonitor brancherapport

Udarbejdelse af rapport, for at træne denne genre til SO#7
Grupper præsenterer hver deres del af rapporten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer

Titel 20 Forløb#18 - Internationalisering

Kernestof: Kapitel 9 i Systime.dk, Marketing

Eksportmotiv og beredskab
- opgaver i bog

Markedsudvælgelse
Arbejde med selvvalgte danske virksomheder
- virksomheders hjemmesider
- CIA’s Worldfactbook: https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/
- https://www.oecd.org/about/members-and-partners/
- https://www.danskindustri.dk/


Kultur
DR-udsendelse om danskere i Japan
Hofstede kulturanalyse

Virtuel: Enkelte virtuelle undervisningsmoduler

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 21 Forløb#19 - Strategiske analyser

Kernestof: Kapitel 10 i Systime.dk, marketing
Supplerende stof: artikler, video
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 22 Forløb#20 - SO#6

SO # 7

Tværfagligt forløb med engelsk og afsætning med fokus på internationalisering/bæredygtighed på det amerikanske marked

Modelleringskompetencen i  arbejdet med værdikædeanalyse/BMC, kommunikationsmodellen og parametermix (ex. intern analyse)
● Databehandlingskompetencen ved inddragelse af forskellige kilder i argumentationen samt egne relevante kilder.
● Tankegangskompetencen til at afgøre hvilke forhold, der er væsentlige, når en virksomhed skal begynde en internationaliseringsproces
● Ræsonnementskompetencen, når I skal afgøre om er parat til at internationalisere og hvorledes parametermixet skal tilpasses
● Kommunikationskompetencen, når I skal præsentere delresultater, og når I afleverer den endelige SO#6 rapport.

Kernestof: Systime.dk kapitel 2 (værdikæder), Kapitel10.6 (bæredygtighed), kapitel 11 (International segmentering) , International promotion kapitel 23.1 (udvidede kommunikationsmodel) Kapitel 24. standardiseret/tilpasset parametermix. Kapitel 1 - metode

Supplerende stof: hjemmesider og artikler

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 23 Forløb#19 fortsat - Strategiske analyser

Kernestof: Kapitel 10 i Systime.dk, marketing
Supplerende stof: artikler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 24 Forløb#20 - SO#6 forrtsat

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer


Titel 26 Arbejde med skriftlighed og ambassadebesøg

Karrierelæring - virksomhedsbesøg Tryg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 28 Forløb#22 - Segmentering B-T-B

Købsadfærd på producentmarkedet

Købstyper
Buy-grid modellen
Valgkriterier
Omverdensfaktorer herunder købscentret.

Segmentering på producentmarkedet



Kernestof. Systime, marketing.dk, kapitel 7 og kapitel 13
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 29 Forløb#23 - Markedsføringsplanen for ISay

Udarbejdelse af en markedsføringsplan for ISay

Kernestof: Systime.dk kapitel 24 og 25

1. Beskriv kort virksomheden I SAY og redegør for virksomhedens vision, mission og værdier samt virksomhedens konkurrencestrategi og anvendte vækststrategier. Inddrag også internationaliseringsgrad og eksportberedskab.
(virksomhedskarakteristik, se kap. 2.1)
2. Redegør kort for virksomhedens målgrupper og målgruppestrategi på konsumentmarkedet i Danmark ved brug af Gallup Kompas eller Conzoom modellen.
(segmentering og målgrupper, se kap. 11)
3. Udarbejd en situationsanalyse (intern og ekstern analyse) for ISay i Danmark ved brug af centrale modeller. Du må gerne nøjes med at skrive punktform og konklusioner, men du skal have styr på dit valg af modeller og kunne argumentere f.eks. hvilken værdikæde du bruger og hvordan du bruger den og hvad konklusionerne så er). Du skal også have styr på modellernes analyseniveau, hvad det er, der skal analyseres således, at du til enhver tid kan perspektivere.
4. Inddrag marketingmixet i din interne analyse. Helst som en del af værdikædeanalysen i opgave 3. Marketingmix (se også værdikæden - husk styrker og svagheder)
a. Produkt: kvalitet, sortiment, emballage, branding og service.
b. Pris: prisstrategi og prisfastsættelse. Eventuelt overvejelser om prisfølsomhed og elasticitet. Prisniveau (A-niveau).
c. Place: distributionsform, distributionsstrategi og valg af distributionskanaler.
d. Promotion, promotionsstrategi, budskab og indhold, promotionformer og medievalg. Offline og online promotion.  Evt. omnichannel.
5. Inddrag ligeledes købsadfærd i din eksterne analyse, både btb og btc.
6. Opsummer interne og eksterne forhold i en SWOT (danske marked)
Husk at skrive ud for hvert enkelt forhold hvilken analyse det vedrører. Der må IKKE være noget i SWOT der ikke stammer fra analysen.
7. Landeanalyse af det amerikanske marked. Anvend tragtmodellen eller bedre ”Oversigt over markedsforhold ill. 9.13” til at finde muligheder og trusler. Udvælg mest relevante markedsforhold, der passer til det amerikanske marked.
8. Hvilken konkurrencestrategi bør I Say anvende i USA og hvorfor?
9. Kom med forslag til målgruppe og målgruppestrategi på det amerikanske marked. Anvend VALS.
10. Vurder om I SAY skal anvende standardiseret eller differentieret parametermix på det amerikanske marked, samt hvordan?
a. Internationalt produkt – hvilken produktstrategi (ligesom 4a) samt hvad taler for/imod standardisering (ill. 17.3) – og på produktniveau - det basale produkt, udvidede produkt og/eller service/support. Mærkestrategi.
b. International pris - Ligesom 4b, men derudover overvejelser om prisniveau, kan priseskalering undgås. Valutaforhold.
c. International distribution. Eksportform og indtrængningsstrategier. Derudover som 4c distributionsformer, distributionsstrategier og distributionskanaler.
d. International promotion. Eventuelle kommunikationsbarrierer? Medievalg.
11. Reflekter over anvendt metode og dataindsamling. Har du brugt field research? Hvis ikke – hvilken analyse kunne du ellers have brugt og hvordan?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde

Titel 30 Forløb#24 - Eksamenstræning

Eksamenstræning - både mundtligt og skriftligt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer