Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Unord budget
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
Dorte Bom Gammeltoft
|
Hold
|
hj22hh1a AF (hjhh1a AF, hjhh2a AF, hjhh3a AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 - Interne forhold
Interne forhold - værdikæder
Den forenklede værdikæde for handels og produktionsvirksomheder
Porters oprindelige værdikæde
SW
Konkurrencedygtighed, kernekompetencer
Har arbejdet på det redegørende og begyndt at arbejde med det analyserende niveau
Kernestof. Systime, Marketing, kapitel 2, artikler og film
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2 - SO#1 Bæredygtighed
Temaet er bæredygtighed.
Studieområdet skal bidrage til at styrke forståelsen af, at der knytter sig forskellige fagkulturer og praksisformer til hhx uddannelsens forskellige fag, og at en problemstilling kan anskues ud fra forskellige perspektiver, afhængig af hvilke fag der bringes i spil. I studieområdet skal I arbejde med teorier og metoder i relation til individ, virksomhed og samfund og i tilknytning til almenmenneskelige spørgsmål og kulturelle, økonomiske og politiske fænomener.
Bæredygtighed er kommet på dagsorden i det meste af verdenen ikke mindst pga. FN's 17 verdensmål. Man taler om bæredygtigt landbrug, bæredygtig produktion, bæredygtige produkter, osv. I denne uge skal I arbejde med bæredygtighed i 3 forskellige fag (Engelsk, Afsætning og Virksomhedsøkonomi). Ugen vil byde på både ny teori, projektarbejde med en afsluttende messe. I forløbet skal I besøge en virksomhed, som I skal tage udgangspunkt i og efterfølgende præsentere på messen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 - Eksterne forhold
Eksterne forhold
Kernestof: Systime, marketing.dk, kapitel 3, artikler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Forløb#4 - Konkurrenceforhold
Konkurrenceforhold
Markedskarakteristik
Konkurrent identifikation
Markedsandele og præferencer
Konkurrencemæssige positioner
Kernestof: Systime, Marketing.dk, kapitel 4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb#5 - Brancheanalyse
Brancheanalyse
Porters Five Forces
kernestof. Systime, Marketing, kapitel 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 - Købsadfærd på konsument og producent
Købsadfærd på konsument og producentmarkedet
Behov
Købemotiver
Købstyper
Købsadfærdstyper
Køberoller og beslutningsprocessen
Andre købsadfærdsbegreber
SOR modellen
Kernestof: Systime, Marketing.dk kapitel 6
Købsadfærd på producentmarkedet
Købstyper
Buy-grid modellen
Valgkriterier
Omverdensfaktorer herunder købscentret.
Kernestof: Systime, marketing.dk, kapitel 7, artikler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 - Strategi
Strategi - Virtuel undervisning
Mission, vision
SWOT
Tows
Konkurrencestrategier
Vækststrategier
kernestof: Systime, Marketing.dk, kapitel 8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Forløb#8 - Metode og markedsanalyse
Markedsanalyse
-Kvalitative og kvantitative metoder
- Primære og sekundære datakilder
- Respondent og stikprøveudvælgelse
- Spørgeskemaudformning
- Repræsentativitet
Kernestof: Systime.dk Kapitel 1
Coop analyser
Virksomhedsbesøg: Voxmeter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Forløb#9 - Segmentering og positionering
Segmentering og positionering
Målgruppe
Gallups kompas og Conzoom
Segmenteringsprocessen
Målgruppevalg
Positionering
USP, ESP og ISP
Positioneringskort
Kernestof: Systime, marketing.dk, kapitel 11
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Forløb#10 - SO#3
Opstart af egen virksomhed - SO#3
Flerfagligt projekt med VØ, AF og IØ.
Støttefag er jura og matematik
Formål
Formålet med dette projekt er, at I får:
et indblik i fagenes relevans i forhold til den ”virkelige verden”
større erfaring med at arbejde konstruktivt i grupper
træning i at indhente informationer, fravælge informationer samt benytte dem i argumentationen for valget.
Projektarbejdet indledes med en lille trendanalyse og idegenerering, og på baggrund af det arbejde, finder I frem til, hvilken virksomheden I ønsker at starte. Jeres arbejde skal munde ud i en rapport indeholdende en forretningsplan samt en forretningsmodel (BMC).
På baggrund af rapporten skal I udarbejde en pitch, som skal forelægges for jeres bank og resten af klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11 - Marketingmix
PLC kurven.
Push og pull strategi
markedskortet
Kernestof: Systime.dk kapitel 14
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12 - Produktparameteren
Produktparameter
Kernestof: Systime, marketing.dk, kapitel 15
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
Forløb#13 - Serviceydelser
Serviceydelser og oplevelsesøkonomi
Kernestof: Systime, marketing.dk, kapitel 16
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#14 - Prisparameteren
Prisparameter
Kernestof: Systime, marketing.dk, kapitel 18
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
15
|
Forløb#15 - Distributionsparameteren
Distributionsparameteren
Kernestof: Systime, marketing.dk, kapitel 20
Avisartikler
Løvens hule
E-handelstatistik fra DI
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Selvrefleksion
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
SO#5 - Internationalisering - Studietur
fag : HI, VØ, EN, AØ, IØ
Studietursopgave med afrapportering.
I afsætning har eleverne arbejdet med informationsindsamling i Barcelona, hvor de ved hjælp at kvalitativ metode/observationer har skulle undersøde, hvor meget/hvordan indbyggerne i Barcelona går op i bæredygtighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb#16 - Promotion parameteren
Promotionparameteren
Kernestof: Systime, marketing.dk, kapitel 22
Avisartikler og rapporter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Arbejde med skriftlighed
Arbejde med skriftlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Forløb#17 - Repetitionscase Barbie
Repetitionsforløb med udgangspunkt i Mattel og Barbie. Fokus områder er BMC, markedskarakteristik, segmentering af legetøjsmarkedet. parametermix (4 p´er), strategi (konkurrence og vækststrategi) og metode.
Brug af avisartikler, Mattel hjemmeside og Euromonitor brancherapport
Udarbejdelse af rapport, for at træne denne genre til SO#7
Grupper præsenterer hver deres del af rapporten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Forløb#18 - Internationalisering
Kernestof: Kapitel 9 i Systime.dk, Marketing
Eksportmotiv og beredskab
- opgaver i bog
Markedsudvælgelse
Arbejde med selvvalgte danske virksomheder
- virksomheders hjemmesider
- CIA’s Worldfactbook: https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/
- https://www.oecd.org/about/members-and-partners/
- https://www.danskindustri.dk/
Kultur
DR-udsendelse om danskere i Japan
Hofstede kulturanalyse
Virtuel: Enkelte virtuelle undervisningsmoduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
21
|
Forløb#19 - Strategiske analyser
Kernestof: Kapitel 10 i Systime.dk, marketing
Supplerende stof: artikler, video
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
22
|
Forløb#20 - SO#6
SO # 7
Tværfagligt forløb med engelsk og afsætning med fokus på internationalisering/bæredygtighed på det amerikanske marked
Modelleringskompetencen i arbejdet med værdikædeanalyse/BMC, kommunikationsmodellen og parametermix (ex. intern analyse)
● Databehandlingskompetencen ved inddragelse af forskellige kilder i argumentationen samt egne relevante kilder.
● Tankegangskompetencen til at afgøre hvilke forhold, der er væsentlige, når en virksomhed skal begynde en internationaliseringsproces
● Ræsonnementskompetencen, når I skal afgøre om er parat til at internationalisere og hvorledes parametermixet skal tilpasses
● Kommunikationskompetencen, når I skal præsentere delresultater, og når I afleverer den endelige SO#6 rapport.
Kernestof: Systime.dk kapitel 2 (værdikæder), Kapitel10.6 (bæredygtighed), kapitel 11 (International segmentering) , International promotion kapitel 23.1 (udvidede kommunikationsmodel) Kapitel 24. standardiseret/tilpasset parametermix. Kapitel 1 - metode
Supplerende stof: hjemmesider og artikler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
23
|
Forløb#19 fortsat - Strategiske analyser
Kernestof: Kapitel 10 i Systime.dk, marketing
Supplerende stof: artikler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
24
|
Forløb#20 - SO#6 forrtsat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
26
|
Arbejde med skriftlighed og ambassadebesøg
Karrierelæring - virksomhedsbesøg Tryg.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
27
|
Forløb#22 - International parametermix
Kernestof: Kapitel 18 - 23 i Systime.dk, Marketing
Reklamefilm og reklameannoncer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
28
|
Forløb#22 - Segmentering B-T-B
Købsadfærd på producentmarkedet
Købstyper
Buy-grid modellen
Valgkriterier
Omverdensfaktorer herunder købscentret.
Segmentering på producentmarkedet
Kernestof. Systime, marketing.dk, kapitel 7 og kapitel 13
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
29
|
Forløb#23 - Markedsføringsplanen for ISay
Udarbejdelse af en markedsføringsplan for ISay
Kernestof: Systime.dk kapitel 24 og 25
1. Beskriv kort virksomheden I SAY og redegør for virksomhedens vision, mission og værdier samt virksomhedens konkurrencestrategi og anvendte vækststrategier. Inddrag også internationaliseringsgrad og eksportberedskab.
(virksomhedskarakteristik, se kap. 2.1)
2. Redegør kort for virksomhedens målgrupper og målgruppestrategi på konsumentmarkedet i Danmark ved brug af Gallup Kompas eller Conzoom modellen.
(segmentering og målgrupper, se kap. 11)
3. Udarbejd en situationsanalyse (intern og ekstern analyse) for ISay i Danmark ved brug af centrale modeller. Du må gerne nøjes med at skrive punktform og konklusioner, men du skal have styr på dit valg af modeller og kunne argumentere f.eks. hvilken værdikæde du bruger og hvordan du bruger den og hvad konklusionerne så er). Du skal også have styr på modellernes analyseniveau, hvad det er, der skal analyseres således, at du til enhver tid kan perspektivere.
4. Inddrag marketingmixet i din interne analyse. Helst som en del af værdikædeanalysen i opgave 3. Marketingmix (se også værdikæden - husk styrker og svagheder)
a. Produkt: kvalitet, sortiment, emballage, branding og service.
b. Pris: prisstrategi og prisfastsættelse. Eventuelt overvejelser om prisfølsomhed og elasticitet. Prisniveau (A-niveau).
c. Place: distributionsform, distributionsstrategi og valg af distributionskanaler.
d. Promotion, promotionsstrategi, budskab og indhold, promotionformer og medievalg. Offline og online promotion. Evt. omnichannel.
5. Inddrag ligeledes købsadfærd i din eksterne analyse, både btb og btc.
6. Opsummer interne og eksterne forhold i en SWOT (danske marked)
Husk at skrive ud for hvert enkelt forhold hvilken analyse det vedrører. Der må IKKE være noget i SWOT der ikke stammer fra analysen.
7. Landeanalyse af det amerikanske marked. Anvend tragtmodellen eller bedre ”Oversigt over markedsforhold ill. 9.13” til at finde muligheder og trusler. Udvælg mest relevante markedsforhold, der passer til det amerikanske marked.
8. Hvilken konkurrencestrategi bør I Say anvende i USA og hvorfor?
9. Kom med forslag til målgruppe og målgruppestrategi på det amerikanske marked. Anvend VALS.
10. Vurder om I SAY skal anvende standardiseret eller differentieret parametermix på det amerikanske marked, samt hvordan?
a. Internationalt produkt – hvilken produktstrategi (ligesom 4a) samt hvad taler for/imod standardisering (ill. 17.3) – og på produktniveau - det basale produkt, udvidede produkt og/eller service/support. Mærkestrategi.
b. International pris - Ligesom 4b, men derudover overvejelser om prisniveau, kan priseskalering undgås. Valutaforhold.
c. International distribution. Eksportform og indtrængningsstrategier. Derudover som 4c distributionsformer, distributionsstrategier og distributionskanaler.
d. International promotion. Eventuelle kommunikationsbarrierer? Medievalg.
11. Reflekter over anvendt metode og dataindsamling. Har du brugt field research? Hvis ikke – hvilken analyse kunne du ellers have brugt og hvordan?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
30
|
Forløb#24 - Eksamenstræning
Eksamenstræning - både mundtligt og skriftligt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157357449",
"T": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157357449",
"H": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157357449"
}