UNORD Lyngby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Lyngby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet hj22hh1a DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Unord budget
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Allan Salbæk, Andrea Nymann Dalsgaard
Hold
hj22hh1a DA (
hjhh1a DA
,
hjhh2a DA
,
hjhh3a DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Mediehistorie
Titel 2
Kortprosa
Titel 3
Sprogligt område
Titel 4
Dokumentarfilm
Titel 5
SO#4 - skriftlighed
Titel 6
SO#4 - Dansk/Historie opgaven
Titel 7
1980´erne
Titel 8
Litteraturhistorie: Fra folkevise til DMG
Titel 9
Eksistentialisme
Titel 10
Sport i Danmark
Titel 11
Værklæsning: Helle Helle - de
Titel 12
Krig
Titel 13
Repetition
Titel 14
Værklæsning Helle Helle - De
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Mediehistorie
Værk: Dokumentaren ´Ekstra Bladet uden for citat´, 2014
Indhold
Kernestof:
Vi spiser morgenmad. Husk hvad I skal have med. Se vedhæftet:
Den iscenesatte virkelighed
At analysere levende billeder
Nyheder - Indhold
Nyheder - indhold
DRTV - TV AVISEN: Sidste pressemøde, fra 17.00
Jeg er syg i dag så.........hvis I har mellemtime i dette modul kan I begynde på ´Dansk stil 3´. Se opgaven under dokumenter - ´Danske stile 1. år/dansk stil 3. Eller her.........
Jeg gennemgår ´Dansk stil ´ igen. I får tid til at arbejde med stilen på onsdag d. 30/11
DR og TV 2. Deres målsætning.
Breaking news – hvem kommer først?
Stofområder
Vi arbejder videre med ´Form og udtryk´.
Indslag fra 09.30 - Fartgrænser
Introtur - vi taler om den. Husk indbetaling!!
4. Appelformerne
Billeder og lyd – et samspil
Diskursanalyse Youtube
4.11 Diskursanalyse
Vi gennemgår ´Dansk stil 3´.
Samlet analyse af et nyhedsindslag
Diskursanalyse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kortprosa
Værk: Peter Adolphsen - Små historier 3
Indhold
Kernestof:
Kortprosa - analysemodel. Ind i dansk
Kortprosa - Ind i dansk -
Vi fortsætter med Kortprosa. Vi gennemgår E. Hemmingways ´En meget kort historie´, som I arbejdede med sidste uge. Inden vi så læser en ny tekst. Vi taler også om forskellen på den europæiske novelle og den amerikanske short story ( s. 32. i pdf - ´K
Kortprosa Ind i dansk - Hjælp til analyse og skrivning i danskundervisningen og opslagsværk over alle de vigtigste fagbegreber.
Vi taler om forskellen på den europæiske novelle og den amerikanske short story ( s. 32. i pdf - ´Kortprosa introduktion´ )
Tomme pladser og litterære spor
Vi fortsætter med ´Kortprosa´. Ørentvist af Peter Seeberg
Litterær tradition – Peter Seeberg. Peter Seebergs forbilleder.
Ekstrabladet uden for citat Opgaver til dokumentaren-2 (5).doc
Ekstra Bladet uden for citat - filmen
Vi taler om ´Dansk stil 4´.
Vi arbejder med Per Højholt i dag.
Per Højholt Skrivestil og tematik.docx
Peer Hultberg: ´Det var sundt´, s. 20 i pdf.
I arbejder med ´Dansk stil´ 4
Vi begynder på at lave et forfatterportræt af Peter Adolphsen, som vi skal læse værket ´Små historier 3´ af. I arbejder videre næste uge og fremlægger i ugen op til påske.
Fagevaluering.
Jeg er syg i dag. I arbejder selv videre med Peter Adolphsens ´Små historier 3´. I bliver krydset af i begyndelsen af modulet i klasselokalet.
Gennemgang af ETU.
Vi fortsætter med fremlæggelser i Peter Adolphsens ´Små historier 3´.
Vi fortsætter med fremlæggelser til Peter Adolphsens ´Små historier 3´. Rækkefølge ved lodtrækning.
Jeg gennemgår dansk stil 4. Jeres klumme, dansk stil 5, lægges ind under opgaver.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sprogligt område
Værk: Søren Pinds tale ved demonstrationen ved den russiske ambassade d. 24/2 2023
Indhold
Kernestof:
Jeg gennemgår dansk stil 4. Jeres klumme, dansk stil 5, lægges ind under opgaver.
Vi arbejder med jeres evidentiaøvelse: mit værelse. Abstraktion, evidentia, og arbejdet med det levende.
Vi fortsætter med ´sprogligt område´ og appelformerne.
Tale om madspild:
Afsnit
I arbejder med øvelse i appelformer
2. De fem forarbejdningsfaser
Vi gør øvelsen i ´madspild´ færdig, og begynder på et lille forløb, som varer denne uge.
I får første del af modulet ( nogle af jer lidt mere ) til at gøre filmen færdig. Vi ser den i andet modul. Filmens skal oploades med link i word under ´opgaver´ inden 15.30.
Vi ser jeres film.
Dispositio
Flere over 64 år drikker mere end os unge. Vil I også forbyde dem at købe alkohol_ - politiken.dk (1).pdf
Det skal ikke være kriminelt at gå over for rødt (2).pdf
Vi fortsætter med ´Dispositio´ og ANSVA-modellen til debatindlæg.
3. Kommunikationssituationen
Søren Pinds tale ved demonstration ved den russiske ambassade.pdf
Øvelse:
Vi fortsætter med pentagrammet Søren Pinds tale.
Søren Pinds tale ved demonstration ved den russiske ambassade (1).pdf
Kommunikationssituationens grundelementer
5. Argumentation
Toulmins argumentmodel
København er ikke kun for sportsentusiaster og festaber.pdf
I arbejder med ´Dansk stil 1´, .........på skolen.
Vi arbejder videre med argumentationstyper og øvelse 3. Og går videre med ´Genre og funktion´- kapitel 7.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dokumentarfilm
Værk - ´Tre identiske fremmede´.
Indhold
Kernestof:
Vi begynder på vores emne ´Dokumentarfilm´. Og en genregennemgang; hvad er en dokumentarfilm. Lille øvelse + og vi ser to uddrag af dokumentarfilm.
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary
Øvelse 1. Find et anslag og vis tema, fiktions- og faktakoder, autenticitetskoder og genre ( type )
I viser jeres anslag.
Vi arbejder med et anslag - øver dokumentarfilmanalyse.
HHX 2A 2023 Opgaveark til produktion af filmiske virkemidler (2).docx
I begynder på jeres dokumentarfilmanalyse. Film, grupper og arbejdspapir uddeles i modulet.
Vi gennemgår stil 1.
I begynder fremlæggelser af jeres dokumentarfilmanalyse. Vi trækker lod om rækkefølgen.
Fagevaluering.
https://kontakt.unord.dk/s/vzvrq77
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
SO#4 - skriftlighed
Indhold
Kernestof:
Jeg introducerer jer til SO#4 - DHO-opgaven.
Skriftlighed modul 3
Skriftlighedsforløb 2023-24.pdf
Skriftlighedsforløb 2023-24 (2).pdf
Skriftlighedsforløb 2023-24 (2) (2).pdf
Afsnit
Skriftlighedsforløb 2023-24 (3).pdf
Skriftlighedsforløb 2023-24 (2) (2) (1).pdf
Skriftlighed 12
Jeg er i biografien med HHX 1E. Beklager sen udmelding.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
SO#4 - Dansk/Historie opgaven
Indhold
Kernestof:
Vi afrunder DHO Skriftlighed modul 11 og 12.
SO#4
Vi arbejder med problemformuleringen til SO#4.
Vi mødes i
Join conversation
Vi taler om so#4. Evaluerer emnet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
1980´erne
Værk: Søren Ulrik Thomsen - City Slang
Indhold
Kernestof:
Vi hører om jeres punkt fra nedenstående link til faktalink. Se grupper nedenfor.
1980"erne: byen og kroppen
Michael Strunge og drømme om fremtiden
Skriveøvelse i forlængelse af ´Det kommende´:
Vi fortsætter med 1980´erne og Søren Ulrik Thomsen
Oplæsning Søren Ulrik Thomsen - City Slang.
Søren Ulrik Thomsen: City Slang
I arbejder med jeres oplæg. Fremlæggelser i 2. modul. Fremlæggelsen skal oploades, når vi er færdige.
Præsentation af ´Dansk stil 3´
Vi fortsætter med de to sidste fremlæggelser. Milad og Magnus begynder.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Litteraturhistorie: Fra folkevise til DMG
Indhold
Kernestof:
Vi gennemgår gennemgået pensum, opgaver m.m.
Brug litteraturhistorien
Folkevise: Torbens Datter (Folkevise m. arbejdsspørgsmål).docx
Vi ser på jeres årsprøve.
Og går videre med ´Litteraturhistorie - Ludvig Holberg og Oplysningstiden. Vi læser de to afsnit om ´fornuftens tidsalder´ og ´idealerne om fremskridt´. Og arbejder med en epistel.Oplysningstiden: nar og norm
Og endelig diskuterer vi værdier som frihed, magt og tolerance ud fra de udskældte partybusser.
Vi arbejder videre med ´Oplysningstiden´. Opsummerer afsnittene ´Fornuftens tidsalder´ og ´Idealer om fremskridt´.
Podcast om jordskælvet i Lissabon - se i mappen Litteraturhistorie. Fra programmet ubegribeligt.
Vi forlader oplysningstiden og bevæger os over i næste litteratuhistoriske periode.
Laves på modulet:Lyrikopgaver (2).docx
Læs kapitlet "Romantikkens ideer": https://bl.systime.dk/?id=355 (til afsnittet "Opsamling")Læsefokus: At kunne redegøre for de overordnede forskelle på universalromantikken og nyplatonismen.
Bruges på modulet:Schack Staffeldt - Indvielsen: Schack Staffeldt - Indvielsen.docx
I skal være inde 14.08Grupper:
HCA Skrubtudsen.docx Læs Skrubtudsen højt med jeres læsemakkere.Eventyr er skrevet til at blive læst højt, så lev dig ind i oplæsningen, og forestil dig gerne, at du læser eventyret højt for en flok børn.
Læs https://litthist.systime.dk/?id=251 afsnittet ”Forfatteren H.C. Andersen” og ”Den litteraturhistoriske kontekst”.
Gruppearbejde
Grupper
Afsnit
Læs uddraget om Nationalromantikken og Grundtvig: Nationalromantikken og Grundtvig.docx
Bruges på modulet:
Læs afsnittet om Romantismen: Romantismen og St. St. Blicher: Ak, hvor forandret – St.St. Blichers noveller.
Steen Steensen Blicher - Marie, En erindring fra Vesterhavet: Steen Steensen Blicher - Marie, En erindring fra Vesterhavet.docx
Lektie: https://litthist.systime.dk/?id=334 afsnittet ”Forfatteren Mathilde Fibiger” + ”Den litteraturhistoriske kontekst”.
Arbejdsspørgsmål til Clara Raphael: Arbejdsspørgsmål til Clara Raphael.docx
Romantikken opsamlingsspørgsmål.docx
I dette asynkrone, virtuelle modul skal I løse spørgsmål 1 i nedenstående link; hvad forarges vi over i dag. Hvad irriterer jer, berører jer, o.s.v. Lav jeres liste individuelt, minimum 5 samfundsmæssige emner. Begrund jeres valg af hvert emne med et
Vi lytter til jeres besvarelse til forrige fredags virtuelle modul ; hvad forarges vi over i dag? Hvad irriterer jer, berører jer, o.s.v. I har lavet en liste individuelt, minimum 5 samfundsmæssige emner og begrundet jeres valg af hvert emne med et h
1800 på vrangen, progam 6.docx
Vi fortsætter med ´Det moderne Gennembrud´ og udsendelsen 1800-tallet på vrangen, program 6.
Retninger i det moderne gennembrud
Folketingets åbning - Mette Frederiksen - om Henrik Pontoppidan. Henrik Pontoppidan: ud med Gud
Vi gennemgår Henrik Pontoppidans uddrag af ´Ane-Mette´. Lav arbejdsspørgsmålene, som står under uddraget, hjemme.
Vi fortsætter med det moderne gennembrud og impressionismen i dag.
Verdens første fotografi: world's first photo - Google-søgning
Vi ser ´Tre identiske fremmede´- om arv og miljø.
Vi gennemgår jeres næste stil - ´Dansk stil 2´. Herunder opgavetyperne.
Vi skal på Den Hirschsprungske samling sammen. Se videoen om udstillingen inden vi ses: ( øverste link )
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Eksistentialisme
Forløbet ”Eksistentialisme” præsenterer eleverne for eksistentialistiske tekster og teori.
Det litteraturhistoriske overblik sikres gennem periodenedslag i romantismen, efterkrigstiden, senmoderniteten og nutidig litteratur. Gennemgangen er bygget op kronologisk. Følgende kanonforfattere er repræsenteret K. Blixen, M. A. Hansen, P. Seeberg, K. Rifbjerg. Den dominerende litterære genre er modernisme.
Kernestof (materiale, vi har analyseret i timerne)
- Kierkegaards fire stadier: Spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den religiøse fra Eksistentialisme i dansk
https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=136
, men forkortet)
- Søren Kierkegaard – Forførerens Dagbog 14. apr., 16.maj, 15. sept. og 25. sept. (uddrag, 1843)
- Heretica-modernisme
Karen Blixen – Ringen (1958)
- Martin A. Hansen – Roden (1955)
- Albert Camus - Sisyfosmyten (1966, uddrag)
- Peter Seeberg – Patienten (1962)
- Klaus Rifbjerg – Det er blevet os pålagt (1960)
- Jan Sonnergaard – Sex (1997)
- Thomas Blachman – det kolossale menneske (2008)
- Henrik Jensen – Det ordentlige menneske (2009)
- Theis Ørntoft – Det er forvirrede tider jeg skal fortælle om (2014)
- Black Mirror – Bandersnatch (2018)
Supplerende materiale (materiale, vi har læst og arbejdet med, der giver baggrundsviden og perspektiv)
Perspektivtekster
- Halfdan Rasmussen – Efter Bikini (1948)
Teoritekster:
Eksistentialisme i dansk – fra Kierkegaard til Sonnergaard (https://eksistentialismeidansk.systime.dk/?id=1)
Følgende kapitler er brugt:
- Søren Kierkegaard: Eksistentialisme er at blive sig selv og så give slip
- Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde
- Eksistentialistisk læsning i praksis
- Grundtemaer i eksistentialistisk litteratur
- Anden Verdenskrig
- Heretica
Brug litteraturhistorien (https://bl.systime.dk/?id=1)
Følgende kapitler er brugt:
- Efterkrigstiden: eftertanke og eksistentialisme
- Karen Blixen: at bære sin skæbne med stolthed
- Martin A. Hansen: at vælge sit ansvar
- 1960'erne: forbrug og fremmedgørelse
- Klaus Rifbjerg: konfrontation med forbrug og fremmedgørelse
- 1990'erne: individ og identitet – postmodernisme
- Jan Sonnergaard: usympatiske hovedpersoner
Håndbog til dansk
Følgende kapitler er brugt:
- Sproglige billeder
- Sproglige figurer
- Retorik
- Argumentation
- Filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt emne i dansk.
Arbejdsopgave Victors valg.docx
Kierkegaards fire faser:Spidsborgeren: 1 Spidsborgeren.docx
Kierkegaards 4 stadierSpidsborger, æstetiker, etiker og den religiøse.
Grupper:
Vi arbejder videre med Kierkegaard. Læs baggrundsteksten om ham i Eksistentialisme i dansk: Søren Kierkegaard: Eksistentialisme er at blive sig selv og så give slip | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Kierkegaard: Forførerens dagbog (kort uddrag).docx
Læs følgende afsnit fra "Eksistentialisme i dansk": Anden Verdenskrig | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Læs følgende baggrundsartikel om Blixen: Karen Blixen: at bære sin skæbne med stolthed | Brug litteraturhistorien
Ringen arbejdsspørgsmål .docx
Vi arbejder med Martin A. Hansen og novellen ´Roden´ i dag.
Vi arbejder med Martin A. Hansen og novellen ´Roden´ i dag. Fra spørgsmål 4.
Spørgsmål
Individuel skriveøvelse
Ingen lektie til modulet
Bruges i modulet:Digt: Klaus Rifbjerg - Det er blevet os pålagt.docx
Læs teksten om senmoderniteten: Senmodernitet - Globalisering, risiko, forbrug og selvrealisering .docx
Bruges på modulet: Jan Sonnergaard - Sex.docx
Vi samler op på Sonnergaard-novellen. Som lektie skal I desuden genopfriske jeres viden om Retorik og Argumentation i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=204 og https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c627
Retorik og Argumentation i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=204 og https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c627
Valget
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Sport i Danmark
Kernestof (materiale, vi har analyseret i timerne)
- David Lagercrantz - Jeg er Zlatan (Sportsbiografi, Kapitel 1) (2011)
- Jesper Wung-Sung – Hovedet (Novelle, 1998)
- Maria Gerhardt – Amagermesteren (To digte, s. 10 og s. 57) (2015)
- OK støtter sporten | Fodbold (Reklamefilm, 2019):
https://www.youtube.com/watch?v=qWLYO4L8b-A
- Jørgen Leth - Ode til Vingegaard (Digt, Politiken, 2022)
- Daniel Dencik - I kaptajnens skygge, Christoffer Juul Jensen (Dokumentar, 2019 - værk)
- Jørgen Leth – Sportsdigte (uddrag, 1967)
Supplerende materiale (materiale, vi har læst og arbejdet med, der giver baggrundsviden og perspektiv)
Perspektivtekster:
- Lise Benthin Præstgaard – Interview med Jørgen Leth (Information, 2022)
- DR - Genstart - Tour de Leth (uddrag, 2022)
- Netflix – Tour de France unchained (Trailer, 2023)
Teoritekster:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs - At analysere noveller, den klassiske og moderne novelle
- Jørgensen, P. B. - "Fortællinger om moderne helte" (Dansknoter, 2, 2020)
Håndbog til dansk
Følgende kapitler er brugt:
- Reklamer
- Sproglige billeder
- Sproglige figurer
- Dokumentarfilm
- Filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:
Et møde er kommet i vejen. Gå ind på nedenstående link, og så krydser jeg jer af. Det er i teams/sharpoint. Vi taler om nedenstående næste gang, men I bedes læse opgavesættet til ´dansk stil 4´ og orientere jer i ´Guide til skriftlig dansk´.
Skriv en egen refleksion over sport
Skriv en kort refleksion over jeres valg af opgave i stil 4. Som I arbejdede med tirsdag i 3. modul. Fx. opgave 1 om "Som en sommerdag"; hvad er ´Analyse og fortolkning´. Og en perspektivering, som er det højeste taksonomiske niveau?. Hvorfor har I v
Bruges på modulet:
Læs følgende: At analysere noveller.docx
Grupper
Digte: Maria Gerhardt - Amagermesteren (to digte).docx
Kære 3a
I skal læse/genopfriske/orientere jer i kapitlet om reklameanalyse fra Håndbog til dansk: 5.6 Reklamer | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
https://www.youtube.com/watch?v=f2ZzC8QLr70
Analyse af selvvalgt reklamefilm:
Information - Interview - Jørgen Leth.pdf
Ode til Vingegaard: Jørgen Leth ode til Vingegaard 2022.pdf
Vi taler om jeres kommende terminsprøve, opgavetyper m.m., og stil 4, som I kan se rettet i lectio nu på onsdag.
Sportsoplevelse 1 minutstale Mundtlig øvelse (1) (1).docx
Bruges på moduletAnalyseark: Analyse af Kaptajnens skygge.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Værklæsning: Helle Helle - de
Værklæsning af Helle Helle - De
Indhold
Kernestof:
Værklæsning. Helle Helle: ´de´
Værklæsning
Værklæsning. Alle har læst Helle Helles ´de´ færdig til i dag.
Impressionisme: https://bl.systime.dk/?id=186
I arbejder videre med Helle Helles ´de´.
Allan er syg - Andrea underviser.
Nexø: Krig - Martin Andersen Nexø.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Krig
Kernestof (materiale, vi har analyseret i timerne)
- Martin Andersen Nexø – Brodermorderen (Novelle, 1930)
- Tom Kristensen – Landet Atlantis (Digt, 1920)
- Nordahl Grieg – Kringsatt av fiender (Til Ungdommen) (Digt, 1936)
- Tale af Volodymyr Zelensky (ikke besluttet endnu)
- Janus Metz – Armadillo (Dokumentarfilm, 2010)
- Kristian Kornø – Armadillo er manipuleret (Artikel, Ekstra Bladet, 2010)
- Per Juul Carlsen – Sådan er danskere i krig (Anmeldelse,
DR.dk
, 2010)
Supplerende materiale (materiale, vi har læst og arbejdet med, der giver baggrundsviden og perspektiv)
Perspektivtekster:
- Rud. Broby-Johansen – Stridsmænd for det vi elsker (Digt, 1922)
- Mikael Wiehe – En Sång til modet (Sang, 1996)
Teoritekster:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs - At analysere noveller, den klassiske og moderne novelle
- Litteraturhistorien på langs og på tværs - Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945), Martin Andersen Nexø
- Litteraturhistorien på langs og på tværs - 1. verdenskrig og ekspressionisme, Tom Kristensen
- Baggrundstekst Nordahl Grieg, højskolesangbogen.dk
- Baggrundsekst Mikael Wiehe, højskolesangbogen.dk
Håndbog til dansk
Følgende kapitler er brugt:
- Sproglige billeder
- Sproglige figurer
- Retorik og argumentation
- Dokumentarfilm
- Filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:
Værklæsning. Vi hører jeres fremlæggelser til Helle Helles ´de´.
Bruges på modulet:
Vi starter med at samle op på arbejdet fra sidst til Nexø-novellen: Novelle: Martin Andersen Nexø - Brodermorderen (1930).docx
Vi skal læse norsk og svensk.Læs teksten om dagens to digtere hjemme: Baggrundstekst Nordahl Grieg og Mikael Wiehe.docx Bruges i modulet:
I skal genopfriske kapitlerne om retorik og argumentation i Håndbog til dansk:
Zelenskyj: Zelenskyjs tale til danskerne.docx
I skal genopfriske kapitlerne om dokumentarfilm og filmiske virkemidler:1. 5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Eksamenstræningsspørgsmål: Eksamenstræningsspørgsmål - Armadillo.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Repetition
Indhold
Kernestof:
I dag arbejdede vi med ´Mediehistorie´.
Afsnit
Vi arbejder med ´Kortprosa´ i dag.
Andrea kommer forbi og siger tak for i år og snakker repetition af forløb fra 3.g. Vi taler litteraturhistorie og 1980´erne
3a forløbsoverblik (forløb med Andrea): 3a forløbsoverblik sport i Danmark, eksistentialisme og krig.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Værklæsning Helle Helle - De
Værklæsning af Helle Helle - De
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157357504", "T": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157357504", "H": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157357504" }