Holdet hj22st1u SA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Unord budget
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Bo Beier Thorup, Cecilie Duval Jensen
Hold hj22st1u SA (hjst1u SA, hjst2u SA, hjst3u SA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det politiske system og processer i DK -  del 1
Titel 2 Demokrati og Digitalisering (tværsforløb)
Titel 3 Socialisering og identitet
Titel 4 Velfærd
Titel 5 Økonomi 1 - Danmarks økonomi
Titel 6 Køn og ligestilling
Titel 7 Kriminalitet
Titel 8 Populisme
Titel 9 EU
Titel 10 International politik
Titel 11 Det politiske system og processer i DK -  del 2
Titel 12 Ung i det senmoderne samfund
Titel 13 Økonomi 2 - Global økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det politiske system og processer i DK - del 1

Følgende kapitler i lærebog er kernestof:
kapitel 5
kapitel 2
Grundlæggende ideologier
Hav styr på definitionen af politik, der fremgår af denne video på følgende side, som vi har set: Hvad er politik?
Og uddybning kan findes her 4.1.1 Det politiske system


gennemgang af grundloven
regeringens rolle
Folketingets rolle
Politiske partiers rolle og inddeling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Demokrati og Digitalisering (tværsforløb)

I dette Tværs-forløb er blevet anvendt to forskellige lærebøger, nemlig Politikbogen fra forlaget Columbus

Kernestof er kapitel 9 - Demokrati, rettigheder, pligter og medborgerskab

og

Luk samfundet op! - også fra forlaget Columbus
kapitel 7 - Mediernes rolle og den demokratiske samtale

og uddrag fra bogen Like

forløb i samarbejde med Matematik med vægt på

Demokratiopfattelser (konkurrencedemokrati vs. Deltagelsesdemokrati)
Forskellige mediers rolle i den politiske dagsorden
Sociale medier
Bobler
Shitstorme
Fake News
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stikprøveundersøgelse - spørgsmål 22-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Socialisering og identitet

Følgende kapitler i lærebogen
Kapitel 8 , kapitel 9 , kapitel 10 og kapitel 11 i lærebogen

Gennemgang af forskellige former for socialisering.
Gennemgang af livsformer og familietyper.
Gennemgang social arv og sociale klasser - herunder især Bourdieus "kapitaler"

KERNESTOF
̶  identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶  samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Omfordeling af gymnasieelever 14-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Velfærd

Forløbet har omhandlet de forskellige velfærdsmodeller (den universelle, den selektive og den residuale) og deres forskelle og ligheder. Herefter har vi kigget på det danske velfærdsamfund og de udfordringer den indeholder. Slutteligt arbejde vi med fattigdomsbegrebet samt Bourdieus begreb om social arv,

KERNESTOF:
Sociologi
- social differentiering i Danmark
-samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
Politik
-politiske ideologier, skillelinjer
Økonomi
-velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked,

FAGLIGE MÅL
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Økonomi 1 - Danmarks økonomi

BESKRIVELSE
I dette forløb har vi beskæftiget os med dansk økonomi. Først tog vi fat i nogle af økonomiens grundbegreber, og efterfølgende arbejdede vi med samfundsøkonomiske mål, økonomisk politik og målkonflikter.

FAGLIGE MÅL
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

KERNESTOF
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Køn og ligestilling

Vi undersøger, hvordan det ser ud med ligestilling ift. køn i Danmark. Vi har kigger på arbejdsdelingen horisontalt og vertikalt, stereotypers indvirken på arbejdsdelingen, løngab, kønskvoter mm.
Vi arbejder med køns-socialisering, magtforholdet mellem feminine og maskuline værdierr i samfundet. Kønsstereotyper og kønnet opdragelse. Desuden beskæftiger vi os med Me-too bølgen samt forskelige former for maskulinitet - herunder tonic-maskulinitet eksemplificeret ved Andrew Tate.
Teoretisk har vi arbejdet med Simone de Beauvoirs sociale og biologiske køn, Butlers diskusive køn, Patriarkatet, samt Intersektionalitet i forhold til køn og andre indentitetsmakører.


Faglige mål i fokus:
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og dokumentere et politikområde
̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestoffet er:
Politik
̶ magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Økonomi
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
̶ globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering
-forholdet mellem struktur og aktør

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Kriminalitet

I dette forløb har vi undersøg hvorfor man bliver kriminel, samt hvorfor vi straffer og om det hjælper de skyldige eller ofrene?
Vi har desuden besøgt politimuseet.

KERNESTOF:
Sociologi
- social differentiering i Danmark
-samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
̶ identitetsdannelse og socialisering
Politik
-politiske ideologier, skillelinjer

FAGLIGE MÅL
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Populisme

Populisme

Problemformulering for forløbet:
Hvad er populisme og hvordan udfolder det sig som politisk strømning i begyndelsen af det 21. årh?

Materiale:
- Dokumentar, CFU: Trumps vrede, hvide vælgere, 29 min.
- Dokumentar: Populismens fremmarch i Europa, 54 min.
- Dani Rodrik, Globalisation – the trade-offs: https://www.youtube.com/watch?v=LRDIejhdtYk
- Mehler og Hendricks, LIKE-kompendium: https://digitaluddannelse.org/

I forløbet har eleverne undersøgt to fremtrædende politiske strømninger i begyndelsen af det 21. årh; populisme og identitetspolitik – dette for at afklare, hvordan disse strømninger udfolder sig, og på hvilken måde de hænger sammen.
Eleverne har til at starte med arbejdet med to forskellige former for populisme; højre- og venstrepopulismen, som den præsenteres af hhv. Jan-Werner Müller og Chantal Mouffe, samt hvorledes disse udfolder sig empirisk - gennem cases om USA, Ungarn og Spanien.
Herefter har eleverne beskæftiget sig med forskellige typer generelle vælgeradfærdsteori (sociologiske, socialpsykologiske og rationelle), der efterfølgende har ledt videre til specifikke teorier om årsagerne til højrepopulismens fremgang; Dani Rodriks økonomiske globaliseringstese og Inglehart/Norris’ kulturelle backlash-tese.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 EU

Med udgangspunkt i det kommende EU-parlamentsvalg har denne del et af vores undervisning om EU haft fokus på EU's opbygning. Et besøg af SF's spidskandidat Kira Maria Peter-Hansen, samt et metodefokus på spørgeskemaundersøgelser. Vi har selv indsamlet data omkring det kommende valg og arbejdet med vores data efterfølgende.
Forløbet forsættes med en del 2 i 3g.

FAGLIGE MÅL
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge


KERNESTOF
Politik
-politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Økonomi
-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
International politik
-aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 International politik

BESKRIVELSE
I dette forløb har vi arbejdet med international politik. Vi har bl.a. kigget på den liberale verdensorden, og vi har diskuteret, om den er uni-, bi- eller multipolær (post-liberal verdensorden?). Undervejs har vi inddraget forskellige IP-teorier som f.eks. realisme og liberalisme (/idealisme). Vi har desuden haft fokus på forskellige væsentlige aktører i international politik, især USA og Kina, men også andre lande samt FN og NATO. I forlængelser heraf kiggede vi på Mellemøsten som konflikt-region. Afslutningsvist beskæftigede vi os sikkerhedspolitik med fokus på Danmarks mål og muligheder i en globaliseret verden.

FAGLIGE MÅL
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i
forbindelse hermed
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig
metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.

KERNESTOF
- Politik: politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- IP: aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- IP: mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- IP: globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
- Metode: kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- Metode: komparativ metode og casestudier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Ung i det senmoderne samfund

BESKRIVELSE
I dette forløb har vi anlagt en sociologisk vinkel på dét at være ung i dag. Vi har haft forskellige teoretikere i spil, hvoraf de mest centrale har været Giddens, Ziehe og Goffman. Tematisk har vi kigget på det senmoderne samfunds kendetegn, socialisering, sociale medier, kropsidelaer for at forsøge at forklarer hvorfor så mange unge oplever udforinger i disse år.


FAGLIGE MÅL
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.


KERNESTOF
̶  identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
̶  (...) adfærd på de sociale medier
̶  samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Økonomi 2 - Global økonomi

BESKRIVELSE
I dette forløb har vi arbejdet med international økonomi og global handel. Forløbet bygger til dels videre på forløbet Danmarks økonomi i 2.g, men dette forløb har et udpræget internationalt fokus. Vi har arbejdet med konjunkturer i den globale økonomi, handelsteorier og konkurrenceevne, økonomiske skoler samt global fattigdom og ulighed.

FAGLIGE MÅL
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

KERNESTOF
- Økonomi: velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- Økonomi: globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- Økonomi: makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- Metode: statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer