Holdet hj22hh1f AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Unord budget
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Martin Hjorth, Søren Lønholm
Hold hj22hh1f AF (hjhh1f AF, hjhh2f AF, hjhh3f AF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kap 2+ +3 +4
Titel 2 so 1
Titel 3 Projekt Hancok kapitler fra bogen 2,3,4,5,6,7,11,1
Titel 4 lidt kort repetition
Titel 5 Kap 8
Titel 6 Marketing mix
Titel 7 so 3
Titel 8 projekt
Titel 9 Studietur so 5
Titel 10 opsamling kap 16
Titel 11 kap 9 Internationalisering
Titel 12 Internationalisering

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 so 1

Temaet er bæredygtighed.

Studieområdets hovedformål er løbende over de 3 år at styrke jeres metodiske forståelse og studiekompetence i flerfagligt samarbejde. Studieområdet skal styrke jeres evne til at håndtere flerfaglige problemstillinger af både praktisk og teoretisk karakter.

Studieområdet skal bidrage til at styrke jeres forståelse af, at der knytter sig forskellige fagkulturer og praksisformer til hhx uddannelsens forskellige fag, og at en problemstilling kan anskues ud fra forskellige perspektiver, afhængig af hvilke fag der bringes i spil.  I studieområdet skal I arbejde med teorier og metoder i relation til individ, virksomhed og samfund og i tilknytning til almenmenneskelige spørgsmål og kulturelle, økonomiske og politiske fænomener.

Bæredygtighed er kommet på dagsorden i det meste af verdenen ikke mindst pga. FN's 17 verdensmål.  Man taler om bæredygtigt landbrug, bæredygtig produktion, bæredygtige produkter, osv.  I denne uge skal I arbejde med bæredygtighed i 3 forskellige fag (Engelsk, Afsætning og Virksomhedsøkonomi). Ugen vil byde på både ny teori, projektarbejde med en afsluttende messe.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Projekt Hancok kapitler fra bogen 2,3,4,5,6,7,11,1

Hancock projekt                                                             Vi starter den 9 feb.

Kære 1F

I dette forårs projekt skal i arbejde med Hancock bryggeriet.

Link til casen: Hancock

Hancock bryggeriets ledelse fornemmer at de står ved en skillevej, men de kan ikke rigtigt finde ud af virksomhedens situation. Derfor har de behov for at en gruppe af uafhængige konsulenter kan analysere virksomheden og komme med et bud på en situationsanalyse og nogle bud på hvad de kan gøre fremadrettet.

Hvis virksomheder har brug for at forandre sig, kan det derfor være nødvendigt at få eksterne eksperter til at se på virksomheden og dens situation. Til det formål kan den lave en aftale med et konsulentfirma om at få lavet en analyse og nogle forslag til, hvordan den kan udvikle sig.

Der er flere fordele ved at bruge eksterne konsulenter:

Konsulenten er meget kompetent inden for et mindre område, Konsulenten har erfaring fra lignende problemstillinger,Konsulenten ser med friske øjne på virksomhedenKonsulenten er ikke præget af interessekonflikter i virksomheden, Konsulenten skal kun lønnes en kortere periode. Så derfor er 1F's rolle at være konsulent.

Derfor er problemformuleringen for projektet:

Problemformulering:

Analyser virksomheden Hancock bryggeriet og dens branche samt købsadfærden, identificere dens væsentligste problemer.   I skal stille 2 konkrete forslag til hvordan den kan løse disse udfordringer og I skal diskutere konsekvensen af disse løsninger



Deadline: Projektet skal afleveres 15 maj.

Projekt er et gruppeprojekt i 2 mandsgrupper. Projektet er meget omfattende – derfor arbejder vi i skolen med det samtidig vil I have hjemmearbejde.

Jeg vil løbende give introduktioner til de enkelte kapitler – men den primære arbejdsform er pararbejde med hyppige gruppemøder med mig hvor vi kan diskutere de forskellige teorier og I kan stille spørgsmål om det I er i tvivl om.

På gruppemøderne skal jeg se jeres gruppearbejde logbog. I denne logbog skal I skrive om hvor langt I er kommet – hvilken problemer I er stødt ind i og tanker om hvordan I skal komme videre

Til formålet er der oprettet et teams rum hvor alt arbejde og dokumenter uploades i de enkelte grupperum - det gør at vi ved hvor alt er og jeg kan følge med.

Vi arbejder med flg.: kapitler fra bogen 2,3,4,5,6,8,11
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Købsadfærd 02-03-2023
Projekt hancok 15-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 7 so 3

Opstart af egen virksomhed

Jeres virksomhed skal sælge et håndgribeligt produktsortiment til slutbruger, som evt. dækker et nyt behov. Den første opgave om Megatrends og branchetrends vil give jer inspiration til, hvilken branche I kunne arbejde med.
I skal derudover arbejde med at gøre jeres virksomhed bæredygtig. Tænk på FNs verdensmål, som I arbejdede med i SO2. Bæredygtighed kan inddrages på mange måder fx i forhold til økonomi, miljø og sociale tiltag.

https://sites.google.com/knorddoc.dk/so3-start-af-egen-virksomhed/start
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 projekt

Opgave ændres fra en gruppe opgave til pararbejde –  jeg gerne vil stramme lidt op i rammerne for jeres arbejde. Det gruppe arbejde I har lavet skal i dele med alle i gruppen så i kan komme videre
Lav en beskrivelse af gruppeprojektet i marketing mix i skal aflevere
1) Problemformulering
2) metode - afgrænsning
3) Lav en kort virksomhedskarakteristik af Harboe.com
4) Redegør kort for deres strategiske situation – herunder deres nuværende brug af vækststrategier samt generisk strategi  
5) Analysere købsadfærden for Harboes kunder og målgrupper ( her skal i bruge købsadfærds teori for b2c markedet, indenfor jeres valgte område
I skal lave en lille empirisk undersøgelse, altså spørgeskema
6) Redegør kort Harboes brug af marketingmixet – de 4 p. I skal gøre det på basis af jeres arbejde før jul.
7) Diskutere kort hvilke strategiske tiltag I mener at Harboe skal gøre for at vokse inddrag ændringer i marketingmixet. Inddrag vækst strategierne i jeres argumentation.
Omfang ca 8 sider.

Kapitler 10.1, 15, 18, 20,22 og gennemgået stof første år
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 29-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Studietur so 5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 opsamling kap 16

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Internationalisering

Arbejde med internationalisering, hvor casen Lakrids By Bülow har været i fokus. Forløbet er blevet afsluttet med et projekt, hvor en landeanalyse blev udarbejdet og landet blev vurderet i forhold til egnethed for Lakrids By Bülow
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer