Titel
1
|
Undervisningsbeskrivelse 1d 2022-2023
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin 2022-2023
Institution Handelsgymnasiet Unord, Lyngby
Uddannelse HHX
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Maria Seis Flyvholm
Hold 1d
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløbet
Titel 2 Nyhedsformidling
Titel 3 Sprog og kommunikation
Titel 4 SO3
Titel 5 Krig og Kunst
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Retur til forside
Titel 1: Grundforløbet
Indhold
Primærtekster:
Marie Hjortdal: ”Godt nyt til flittige tumper” (Politiken, 1. marts 2015)
Helle Helle: ”En stol for lidt” (novelle, 1996)
Naja Marie Aidt: ”Torben og Maria” (novelle, 2006)
Jakob Ejersbo: ”Røgringe” (novelle, 2000)
Peter Adolphsen: ”Madeleine eller Lille trist roman” (kortprosa, 1996)
”Cecilie og Marie skændes” (klip fra Paradise Hotel)
https://www.youtube.com/watch?v=ffl-T8hLef8)
Johan Moe Fejerskov: ”Slangen er nu forvist fra paradiset” (Politiken, 24. maj 2022)
N.F.S. Grundtvig: ”Langt høiere Bjerge” (digt, 1820)
https://grundtvig.systime.dk/?id=p199
Richard Dybeck: ”Du gamla, du fria” (svensk nationalsang, 1844)
“Volvo – feat. Zlatan – made by Sweden” (svensk reklame, 2014)
https://www.youtube.com/watch?v=cbvdzQ7uVPc
Teslas hjemmeside https://www.tesla.com/da_dk
Cédric Prévost: Skin (Kortfilm, 2013, 13 min.)
https://www.filmcentralen.dk/gymnasiet/film/skin (kræver Unilogin)
Theis Ørntoft: af Solar (romanuddrag, 2018)
https://5aarslitt.systime.dk/?id=p267
Jens Blendstrup: ”Moderniseringen af familien Marklund” (novelle, 2021)
Thomas Telving: ”Kunstig intelligens er vores eneste redning. Men vi har brug for et
wakeupcall” (debatindlæg, Information, 28. oktober 2020)
Leonora Christina Skov: af Den, der lever stille (romanuddrag, 2018)
Omslaget til Leonora Christina Skov: Den, der lever stille
Sekundærtekster:
Om referat og resumé (særskilt dokument)
”Fakta og fiktion” (kap. 2 Håndbog til Dansk, Systime 2017)
https://hbdansk.systime.dk/?id=p238
”Studieteknik” (kap. 2 i Studievaner på hhx, Systime 2021)
https://studievanerpaahhx.systime.dk/?id=p128
omfang 18 moduler
Fokuspunkter Dansk i grundforløbet er fælles for alle klasser og indeholder:
• introduktion til det gymnasiale danskfag (faglige mål, fagligt indhold,
undervisningsmaterialer, arbejds- og evalueringsformer)
• studieteknik (herunder læsestrategier, brug af www.ordnet.dk og notatteknik)
• et kortere skriftlighedsforløb, hvor du skal lære at skrive et referat og et resumé. Her skal du bl.a. arbejde med skriveprocessen (inklusive respons og
tekstrevision) og med formelle krav til slutproduktet
• introduktion til begrebet genrer med fokus på fiktion, fakta og forskellige
Genrehybrider
Titel 2: Nyhedsformidling
Kernestof:
nyhedsdækningens første fase
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c902
nyhedstrekanten
https://hbdansk.systime.dk/?id=c1288
Nyhedskriterier
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c907
opgaver om vinkling af flygtningekrisen
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c911
Nyhedsgenrer (informerende og opinionstekster) samt typer af kilder
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c918
vinkling, typer af kilder nyhedsgenrer samt nyhedsgenrer er analyseret i følgende artikler:
Carl Emil Arnfred m.fl.: Flygtningepres åbner for ny kurs
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c1131
“Politiken mener: Nordens Ungarn”
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c1132
opgave: Nyt fra Krigszonen https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c937
Lisbeth Zornigs lift til den flygtende familie og den efterfølgende debat:
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c947
Marie Krarup: Ja, medlidenhed er misforstået https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c1211
Manu Sareen: Nej, det er vores pligt at hjælpe
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c1212
Argumentationskneb
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/index.php?id=187#c610
Christina Hagen White Girl bliver medlem af forening (uddrag af White Girl II)
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c947
Hvem bestemmer hvad vi taler om? (offentlighed og demokrati)
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=p237
Fake news
Why it’s so easy to fall for fake news and how to spot it https://www.youtube.com/watch?v=UF3TrTIZbCA
fra vinkling til fake news
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=p238
opgave: flygtning sparker gravid
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c964
clickbait
https://hbdansk.systime.dk/?id=c1436&L=0
Nyhedssatire
Er det kun for sjov? (nyhedssatire)
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=p239
opgave: Rokokoposten
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c970
Autencitet
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=c375
Fiktionalisering
https://perspektiver.ibog.dansklf.dk/?id=p148
Supplerende stof
Analyse af Jonathan Spangs ”Tæt på sandheden” 29. april 2023
https://www.dr.dk/drtv/episode/taet-paa-sandheden-med-jonatan-spang_-moderat-laekker-krop_361828
omfang Ca. 10 moduler
fokuspunkter Nyhedstrekanten
Nyhedskriterier
Vinkling
Nyhedsgenrer
Sociale medier
FAGLIGE MÅL OG FAGLIGT INDHOLD:
- ”analysere og vurdere ikke-fiktive tekster”
”demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skrift-
lige sammenhænge”
Titel 3: Sprog og kommunikation
Indhold
Kernestof:
Det retoriske pentagram (kommunikationssitutationen)
Fra: Claus Holst, Dansk På Ny, Læreplan 2017, Systime s. 289
https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=289&L=0 =1,4 ns
Appelformerne logos, patos og etos
Fra: Claus Holst, Dansk På Ny, Læreplan 2017, Systime s. 282
https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=282&L=0
= 4,2 ns
Toulmins argumentationsmodel den basale model
og den udvidede argumentationsmodel
Fra: Claus Holst, Dansk På Ny, Læreplan 2017, Systime s. 283
https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=283&L=0
= 5,5 ns
Retoriske virkemidler ved Søren Vrist
https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc
Stilistiske figurer
https://indisprogethhx.systime.dk/?id=200
Forskellige typer af taler (lejlighedstale, politisk tale, informativ tale og retstale)
Fra: Claus Holst, Dansk På Ny, Læreplan 2017, Systime s. 286
https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=286&L=0
=5,4 ns
Argumenttyper
Fra: Ole Schultz Larsen, Håndbog til Dansk – Litteratur, sprog, medier, Systime s. c627
https://hbdansk.systime.dk/?id=c627
= 5 ns
Aristoteles’ 5 faser er blevet anvendt til at eleverne skrev deres egen tale.
Fra: Claus Holst, Dansk På Ny, Læreplan 2017, Systime, s. 286
https://danskpaany.systime.dk/index.php?id=286&L=0
= 5,4
Eleverne har lavet gruppefremlæggelser om dronningens Nytårstale fra 2022
https://www.kongehuset.dk/nyheder/laes-h-m-dronningens-nytaarstale-2022
Derudover har eleverne skrevet stil om Mette Frederiksens nytårstale fra 2023
https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/
Eleverne har ligeledes analyseret følgende artikel:
”kortere uddannelser ligner et selvmål for Danmark”, Jyllandsposten 22. december 2022.
https://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE14744644/kortere-uddannelser-ligner-et-selvmaal-for-danmark/
Supplerende materiale
Perspektivering: Kongens Store Tale
https://litthist.systime.dk/?id=c810
Eleverne har selv holdt taler om forskellige emner (festtale til mormor etc., mere Su til unge etc.)
omfang 10 moduler
fokuspunkter
Demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge.
Analysere og vurdere ikke-fiktive tekster
Titel 4: S03
Indhold Temaet for SO3 var "Globalisering". I casen skulle eleverne arbejde med Hallernes Smørrebrøds udbredelse til andre landes markeder. I denne sammenhæng skulle de nye kulturelle, kommunikative og sproglige forhold samt markedsforhold og øvrige relevante parametre indtænkes og vurderes. Danskdelen bidrog med analyse af sproglige og kommunikative forhold. Se venligst nedenstående materiale.
Laswells Kommunikationsmodel
Fra:, Metoder i dansk, Systime s. 171= 1,8 ns
https://metoderidansk.systime.dk/index.php?id=171
Denotation og konnotation i billeder (tre trin i billedanalysen)
Fra: Ole Schultz Larsen, Håndbog til Dansk – Litteratur, sprog, medier, Systime, s. c882= 1, 5 ns
https://hbdansk.systime.dk/?id=c882
Denotation og konnotation i sproget
Fra: Birgitte Bjerre Lassen, Ind i Sproget hhx, Systime s. 168= 1,1 ns
https://indisprogethhx.systime.dk/index.php?id=168
Analysemodel til hjemmesider
Conni Paldan, iDansk, læreplan 2019, Systime s. 389= 1,4 ns
https://idansk.systime.dk/index.php?id=389
Eleverne har anvendt modellen til analysen af Hallernes Smørrebrøds hjemmeside.
https://www.hallernes.dk/
Sproghandlinger
Fra: Birgitte Bjerre Lassen, Ind i sproget hhx, Systime s. 268= 2,3 ns
https://indisprogethhx.systime.dk/index.php?id=268
Sociale medier
Fra: Ole Schultz Larsen, Håndbog til Dansk – Litteratur, sprog, medier, Systime, s. 275= 1,5 sider (til og med opgaver sociale medier)
https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=275
Analyse af kommunikation på sociale medier
Fra: Ole Schultz Larsen, Håndbog til Dansk – Litteratur, sprog, medier, Systime, s. 276= 1,1 tekstsider
https://hbdansk.systime.dk/index.php?id=276
Analysemodellen blev anvendt til at analysere Mikkellers kommunikation på sociale medier som Facebook, instagram, Twitter og YouTube ud fra ovenstående analysemodel samt viden om sproghandlinger.
Synopsis
Forløbet mundede ud i at eleverne skulle lave deres egen synopsis som en forberedelse til deres mundtlige årsprøve.
https://sites.google.com/knorddoc.dk/so3/krav-synopsis
Faglige mål i danskfaget:
• Elementær teoretisk og analytisk bevidsthed om kommunikation på websider, digital kommunikation, digitale medier, sprogfunktioner og semiotik.
• Træning og styrkelse af skriftlig genrebevidsthed og skriftlige kompetencer
• Opøvelse af digital dannelse gennem kritisk-analytisk samt produktionsorienteret arbejde og læring med digitale medier
omfang 10 moduler
Fokuspunkter opnå indsigt i sprogets brug og funktion med fokus på sproghandlinger og begreberne denotation og konnotation
træne analyse og vurdering af virksomhedskommunikation, herunder websites og kommunikation på de sociale medier
opnå kendskab til digitale mediers indhold og funktion.
Titel 5: Krig og Kunst
Indhold
Indledning
Refleksion s. 10= 0,5 ns
Halfdan Rasmussen, Definitioner 1963-1964, s. 12. =1 ns
Før Krig
Gustaf Munch-Petersen og krig som opgør s. 28=0,5 ns
Gustav Munch-Petersen og avantgarden s. 28-30= 2, 0 ns
Gustav Munch-Petersen Død Mand drømmer 1935 s. 29= 0,5 ns
Gustaf Munch-Petersen: Til Mine forældre, 1932 s. 31= 1 ns
Gustaf Munch-Petersen: Det underste land (til Fannie Hurst) s. 32-33=1,5 ns
Vi har fokuseret på surrealisme i forbindelse med Død mand drømmer og Det Underste Land s. 34-35
I Krig
Soldatens indre verden: Martin Andersen Nexø og Lars Husum s. 52-53= 1ns
Martin Andersen Nexø, Brodermorderen, 1926 s. 54-59= 5,5 ns
Lars Husum, Uddrag af Jeg er en hær, 2010 s. 63-65= 3ns
Analyse af maleriet Henrik 2008 af John Kørner= 0,5 ns
Efter Krig
Basejumper: Det Manglende Adrenalinkick om krigsveteranen Dennis Ohlsen s. 105 i Krig et Dansk Danskfagligt forløb. Filmen er lavet af Nikolaj Viborg.
Link til dokumentarfilmen:
https://www.youtube.com/watch?v=MOvfbJPmBmA (værk)
Ovenstående tekster er fra Louise Klinke Øhrstrøms Bog, Krig et danskfagligt forløb, Lindhardt og Ringhof, 2016.
Omfang 10 moduler
Fokuspunkter
Analysere og fortolke fiktive tekster.
Perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge ̶
Demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden.
Demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger”
|