UNORD Lyngby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Lyngby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet hj23hh2a Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24
Institution
Z - Unord budget
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Frederik Gustaf Bodin, Heiko Thomsen, Jacob Kindtler Skov
Hold
hj23hh2a Hi (
hjhh2a Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Opdagelserne og kulturmøder
Titel 2
Dansk Vestindien
Titel 3
DHO
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Opdagelserne og kulturmøder
Med udgangspunkt i renæssancens verdensbillede fokuserer dette forløb på årsagerne for europæernes ekspansion og konsekvenserne for de indfødte i Mellem- og Sydamerika. Vi ser nærmere på europæernes menneskeopfattelse og hvordan denne kommer til udtryk i Columbus breve, forskellige kirkelige instanser, samt diverse billeder. Vi arbejder blandt andet med de to divergerende holdninger inden for kirken. Her kan der på den ene side nævnes franziskanermunken Pedro de Gant eller den spanske teolog Juan Ginés de Sepúlveda og på den anden side dominikaneren Bartolomeus de Las Casas. Hvilke konkrete konsekvenser kulturmødet har haft for indianderne, især inkaerne, har vi belyst ved at læse om Pizarros møde med Atahualpa og ved at se dokumentarfilm "Machu Picchu", som giver nye perspektiver til de gennemgåede fremstillinger.
Kernestof:
Fremstillinger:
Nielsen, Henrik Skovgaard m.fl. Opdagelserne. Kulturmøde eller kultursammenstød. Gyldendal, 1996.
Machu Picchu. Byen i skyerne. Dokumentarfilm, DRKultur 2010
"Opdagelsesrejserne"; s. 12-16
"Europæernes menneskeopfattelse"; s. 32-52
"Fortolkninger af opdagelsernes betydning"; s. 56-60, s. 69, s. 71-74
Kilder:
Hastrup, Jannik. Historiebogen 1 (uddrag). 1972. Fra:
https://www.youtube.com/watch?v=5Zx6EThF9rE&t=123s&ab_channel=DanskTegnefilm
Uddrag af bibelen fra 1. Mosebog kap. 9 og 10. Det danske bibelselskab. Fra: Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl. Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød.
Nicolo di Conto. I: J.H. Parry. The European Reconaissance. Selected Documents. MacMillan 1968. Oversat af Henrik Skovgaard Nielsen. Fra: Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl. Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød.
Christoffer Columbus. Sanktangelbrevet I: P.C. Willemoes Jørgensen. De store opdagelser. Gyldendal 1974. Fra: Fra: Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl. Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød.
Franzisco de Jeréz. I: History of the Conquest of Peru. Routledge and Sons. Oversat af Henrik Skovgaard Nielsen. Fra: Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl. Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød.
Prescott, William. History of the Conquest of Peru. Routledge and Sons. Fra: Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl. Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød.
Bartolomeo de la Vega om retssagen i Valladolid. Stafford, Pool. In Defence of the Most Reverend Lord, Dom Fray Batholomé de las Casas of the Roder Preacher, Late Bishop of Chiapa. Against the Persecutors and Slandries of the Peoples of the New World. Discoverede Across the Seas. Northern Illinois Press. Oversat af Henrik Skovgaard Nielsen. Fra: Fra: Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl. Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød.
Theodore de Bry. Kobberstik. Gengivet efter J. Fabricius. Opdagelsernes billedbgog. Rosenkilde og Bagger 1978. Fra: Fra: Flemming Kiilsgaard Madsen m.fl. Opdagelserne. Kulturmøder eller kultursammenstød.
Christopher Columbus. Native Americans. One word. Produceret og instrueret af
https://cut.com
i 2015.
https://www.youtube.com/watch?v=fYTXRDtYzYc
Iron Maiden. Run to the Hills. The Number of the Beast. EMI Music, 1982.
https://www.youtube.com/watch?v=86URGgqONvA
Scott, Ridley. 1492. Spillefilm, 1992
Indhold
Kernestof:
OPDAGELSERNE KULTURMØDER ELLER KULTURSAMMENSTØD.pdf Historie-B-hhx-august-2017.pdf
Læs og forstå s. 12-16 i "Opdagelserne - kulturmøder eller kultursammenstød" (se sidste lektion). Svar derefter i grupper på spørgsmål 1-4 på s. 16 og læg besvarelsen op i "elevfeedback" her.
Christopher Columbus | Native Americans | One Word | Cut
Læs og forstå s. 18-20 i "Opdagelserne - kulturmøder eller kultursammenstød". Vi arbejderne med Europabegrebet i timen. Læg svarene fra arbejdsspørgsmålene fra mandagen ind på denne lektions elevfeedback.
Historiebogen 1 (DK dialogue) (1972)
Vi arbejder videre med opdagelserne.
I lektionen: Læs og forstå "Hvad er Europa" (s. 17-22 i bogen "Opdagelserne"). Svar på spørgsmål 1-3 på s. 20 og læg besvarelsen op i elevfeedback. Vi mødes i klassen kl. 14:00
Vi starter undervisningen med igen at se på europæernes verdensopfattelse. Vi skal se dokumentarfilmen "Europa begynder at tænke". Er man fraværende, så har jeg booket den på CFU.
Læs og forstå s. 32-34 (til og med linje 7 på s. 34) i "Opdagelserne - kulturmøder eller kultursammenstød?". Nærlæs især kilde 15: "legenden om Noa i 1. Mosebog". Svar på spørgsmål 1-3 og læg besvarelserne op i "elevfeedback".
Gruppe 1: Lav opgave 1 og 2 på s. 34 i "Opdagelserne". I skal være tilbage i klassen 11:05.
Svar på de tre spørgsmål om europæernes menneskeopfattelse og legenden om Noa i 1. Mosebog kapitel 9 og 10 i Biblen (se PPT i sidste lektion). Repetér desuden kilde 16 på s. 33/34 i "Opdagelserne" og svar på spørgsmål 1 og 2 - halvdelen af jer har ar
Opdagelserne-s.-17-53 - OCR behandlet.pdf
Fremmedsyn og fremmedbilleder
Vi skal arbejde med kilde 18 på s. 35-36 i "Opdagelserne". Der ønskes en kildekritisk analyse af kilden hvor i kommer ind på:
Grupper: Første elev i gruppen er ansvarlig for at i afleverer jeres besvarelse.
Vejledning i besvarelse af UMV_DK.docx
Gruppearbejde i dagens lektion
Grupper:
Fremlæggelser
Vi arbejder videre med spaniernes kolonisering af Mellem- og Sydamerika.
Historieoplæg i 2A
Læs "Spanierne erobrer Syd- og Mellemamerika" i "Verden før 1914" (I skal ikke læse kilde 4 og 5 - se link) og svar på arbejdsspørgsmål 6.7. Læg besvarelsen op i elevfeedback.
Læs og forstå kilde 19 (repetér gerne afsnittet "Spaniernes femfærd i i Amerika efter Columbus" først. Forhold dig kildekritisk til kilden og forsøg at finde ud af, hvad Francisco de Jerez' beretning røber om europæernes/spaniernes menneskeopfattelse
Læs s. 41 - 43 øverst (med fokus på kilde 22). Besvar spørgsmål 1 og 2 (se bort fra "modellen til behandling af skriftlig arbejde) på s. 43 og læg besvarelsen op i elevfeedback.
Machu Picchu - spørgsmål til dokumentarfilmen.pptx
Ingen lektier.
Læs s. 43 - 45 om hhv. Bartolemeus de Las Casas og Juan Ginés de Sepúlvedas syn på indianerne (kilde 23 og 24). Skiv hovedsynspunkterne til både Las Casas og Sepulveda ned. Hvordan beskrives indianerne og hvordan beskrives spanierne i den nye verden?
Valladolid rollespil 2a.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dansk Vestindien
Kernestof:
Indhold
Kernestof:
Læs forordet af undervisningsbogen "Dansk Vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium". Læs kun til og med faktaboksen. Det skulle gerne give jer en overfladisk fornemmelse af Dansk Vestindien.
Vi ser første del af "Slavenation Danmark".
Vi mangler at se de sidste 5 minutter af "Slavenation Danmark ( 1 )" - dem ser vi timen. Ingen lektier.
Vi arbejder med kapitlet "kolonisering, sukker og slaveri" i bogen "Dansk Vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium". Efter vi i første lektion har læst teksten, besvares arbejdsspørgsmålene herefter.
Grupper
Imperialisme: Begrebet og teorierne
I får et kvarter mere til gruppearbejdet. Herefter gennemgår vi spørgsmålene. (se sidste lektion).
Gruppearbejdet om arbejdsspørgsmålene fra sidste mandag skal laves færdigt og lægges op i elevfeedback.
Vi arbejder med livet på de dansk vestindiske øer som slavegjort og fri.
Læs og forstå kapitel 5 i "Dansk Vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium".
Vi ser Deadline udsendelsen fra d. 03.12.2021 og svarer på følgende arbejdsspørgsmål
Rejseplan
Samme lektier som til senere lektion (samme dag)
Vi evaluerer undervisningen. Se spørgeskema i Lectio.
Selvcensur på Søfartsmuseet?
Ingen lektier.
Har du også glemt, hvorfor det hedder kolonialvarer.docx
220602-Historie-B---hhx--august-2022.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
DHO
Indhold
Kernestof:
DHO Historie (en kort introduktion).pptx
DHO-site
Informationssøgning - historie DHO.pptx
DHO Kildearbejde.pptx
DHO Problemformulering HHX.pptx
DHO Historiefaglige metoder.pptx
På sporet af historien (bog om historisk metode)
Storbyerne og arbejderklassen
Arbejdernes vilkår
Arbejderbevægelsen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
DHO
09-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157361929", "T": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157361929", "H": "/lectio/6159/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73157361929" }